El_V schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 20:54:
[...]
van 31ms zou ik toch niet gelukkig worden horen.. zeker als je snelle games speelt en waar timing erg belangrijk is
[...]
uuuuh?
vaak een lagere resolutie?
maar zoals door andere al aangeraden zou ik gewoon voor een panasonic plasma van de laatste generatie gaan. zit je voor die prijsklasse en voor te gamen iig zeker goed.
31ms is anders totaal niet hoog. De meeste televisies hebben in de game-modus een veel hogere input lag. Voor de meeste mensen prima speelbaar en vrijwel niet te merken maar ben je een echte gamer, dan is veel lager veel beter. Dan zit je met de 16ms van de Panasonic ST50 veel beter.
Zou ik niet doen. Kwalitatief een hele slechte televisie.
Led edge verlichting (dus iets minder stroom verbruikt dan normaal en betere kleurweergave geloof ik t.o.v. een normale lcd scherm)
De techniek LED zegt alleen iets over de achtergrond verlichting. LCD geeft namelijk geen licht en er moet licht doorheen komen wil je de kleuren kunnen zien. Bij de LCD televisies die we kennen, is dit CCFL verlichting achter de televisie geplaatst. Ook wel LCD CCFL
Bij LCD LED kennen we twee technieken. Edge LED en Full LED. De eerste techniek zie je veel terug en die zorgen er ook voor dat de televisie zo dun is. Er zijn namelijk aan de zijkant achter het LCD paneel LED lampen geplaatst. Bij Full LED zitten er LED lampen achter het LCD paneel en dit is een betere techniek. Die zie je ook alleen terug bij de dure LCD televisies.
LCD LED hoeft ook helemaal niet beter te zijn dan LCD CCFL. LCD met edge LED is namelijk veel gevoeliger voor Backlight bleeding en Backlight clouding. Zie je veel terug bij goedkope televisie.
50 Hz (weet niet of dat extreem storend is voor gamen, denk zelf dat het meer miereneukerij is! Daarbij zien films er op 100 Hz er akelig echt uit, waardoor het gek genoeg nepper over komt - alsof het een reality programma is i.p.v. een echte movie. Of dit juist beter is bij videogames kan ik niet zeggen, zelf is het mij niet echt opgevallen).
Dat 100Hz televisies er nepper uit zien dan 50 Hz televisies is inderdaad iets wat een aantal mensen zien. Dat komt omdat het eigenlijk ook gewoon nep is. Dat komt door interpolation die wordt toegepast bij 100Hz/200Hz televisies. In Nederland hebben we 50 (interlaced) beelden die we via de kabel ontvangen. Hoe kun je dan van die 50 beelden ineens 100 of 200 beelden maken?
Dat wordt gedaan door beelden toe te voegen. Iets heel erg vreemds want die beelden bestaan dus eigenlijk niet. Deze worden door een beeldchip in de televisie gegenereerd met behulp van die interpolation. Dit is tegenwoordig goed door ontwikkeld maar beeldfouten ontstaan nog steeds. Daardoor lijkt het ook nep.
In de game-modus wordt dit trouwens uitgeschakeld. Het heeft namelijk totaal geen nut en werkt averechts. Naast dat, kost het ook nog eens tijd om die extra beelden toe te voegen en tijd is belangrijk voor games.
Als je toch zoiets hebt van 'ik wil 100 Hz' (ik vind het onnodig maar dat is mijn mening) dan zou ik voor zo'n philips gaan. Voor ongeveer dezelfde prijs als de samsung krijg je een 32 inch met 100hz en smart (internet):
32PFL3517H
Dit is geen 100Hz televisie. Dit is een 100Hz PMR televisie. Is heel iets anders maar helaas wordt het hier op Tweakers nog steeds gezien als 100Hz. Het is fabrikanten namelijk een beetje naar de bol gestegen. Om meer televisies te verkopen, passen ze die interpolation wel toe op hun televisies. Maar wat vertellen ze er nou niet bij? Dat ze die extra beelden helemaal niet laten zien. Het paneel wat ze gebruiken in de televisie, is namelijk maar 50Hz en kan dus maar 50 beelden laten zien. Eerst maken ze dus van die 50 beelden 100 beelden en vervolgens weer 50 om op de televisie te laten zien.
Marketing noemen ze dat en het mag gewoon. Mensen denken tegenwoordig een 200Hz televisie in huis te hebben gehaald voor een paar honderd euro terwijl ze nog steeds naar een 50Hz televisie kijken.
LCD televisies gaan tot max 200Hz. Dat geldt alleen voor de high end modellen waar een behoorlijke prijskaart aan zit.
EDIT: Even de vorige post beter bekeken en wellicht als je zo puristisch bent over gaming, dan zou idd een Plasma wel beter kunnen zijn dan een LCD schermpie. Echter ik denk zelf dat de verschillen toch aardig klein zijn (Het is niet zo dat een LCD geen grote vooruit gang is + het is een stuk energiebesparender vergeleken met een plasma).
De techniek van LCD staat inderdaad niet stil. Maar plasma staat ook zeker niet stil. Waar een paar jaar geleden gedacht werd dat plasma niet beter kon worden, uiteindelijk niet meer verkocht zou worden en er alleen nog maar LCD op de markt zou zijn, is dat toch heel anders. Heel veel nadelen die plasma met zich mee brengt, zie je elk jaar verminderen of zelfs verdwijnen.
Zo heeft plasma vrijwel geen last meer van inbranding en nog maar licht last van image retention (tijdelijke inbranding). Dit was vroeger voor velen een no go om een plasma te kopen, is het vandaag de dag niet meer.
LCD televisies zijn sinds de komst van LCD LED ontzettend zuinig geworden maar voor plasma is dit ook het geval. Plasma stond bekent als de grote energiesluiper maar tegenwoordig gebruikt een plasma televisie ongeveer net zoveel energie als een LCD televisie van 3 jaar geleden. Nog steeds meer, wel een stuk zuiniger dan vroeger. Als je kijkt naar de kosten op jaarbasis, is dat ongeveer 2 tientjes meer dan LCD wanneer je een gemiddelde televisie kijker bent. Niet zoveel dus.
Lichtopbrengst is iets waar veel kritiek op is. Die zou bij plasma zou enorm laag zijn, dat je bij daglicht al niets meer van het beeld zou zien. Een leuke mythe.
Laatst eens naar de plaatselijke elektronicaboer gegaan en daar eens foto van de 4 televisies gemaakt.
Links onderin is de plasma televisie, een Panasonic TX-P50GT30 wat een model van vorig jaar is. Alle 4 de televisies staan hier ook in de winkelstand waar de verlichting van de televisies voluit staat. Iets wat thuis vrijwel nooit zal voorkomen. M.a.w. is het dus een beetje bullshit om het zo maar even te noemen. Plasma doet niet onder aan LCD qua lichtopbrengst.
Helaas is de kwaliteit van het scherm hier niet te vergelijken. Sowieso is dat heel lastig in een winkel door omgevingslicht welke de kleuren beïnvloedt.