Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

ik zit met een dilemma en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Ik ben van plan mijn processor up te graden van een i5 750 naar een i5 2500k.
Dit loopt denk ik ook beter in combinatie met mijn HD7950 en 4GB 1600 RAM.

Nu is mijn vraag welk moederbord nou het best geschikt is voor die processor voor mijn doel.
Ik ben er al 90% zeker van dat het in iedergeval een z68 chipset word.

Ik ben van plan mijn processor zoiezo te overclocken naar een setting van ongeveer 4 , 4,5 GHZ.

Ik wil zo min mogelijk besteden, maar toch een goed betrouwbaar moederbord.

Ik ben ook van plan een nieuwe PSU te kopen want anders trekt mijn 620 watt het allemaal niet meer,

ik zat zelf te denken aan

XFX 850W XXX Edition.

maargoed het gaat mij nu om dat moederbord!

mischien handig, mijn HUIDIGE specs:

p7p55d ASUS
4GB 1600 Ripjaw (G.skill)
Gigabyte HD7950 3GB OC
Cooler master 620 Watt Real power PSU
intel i5 750

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Je 620W indien van degelijke makelijk, gaat dat prima trekken hoor...

De HD7950's zijn ook weer niet zó stroom hongerig dat er geen 2500K op 4.5Ghz meer naast zou passen. Mite je voeding dus ook echt 550-600W kan leveren. Ik heb zo uit m'n hoofd even niet meer de specs van de RP 620W, maar volgens mij past dat nog prima allemaal.
700+ Watt heb je nodig als je TWEE van die HD7950's gaat draaien en ze dan ook nog overclocked.

Als je voor de OC gaat, waarom dan P67 en niet Z77? Velen hebben de ervaring dat die nog net even soepeler in gebruik is.

Filter voor de grap eens zelf de PW, of noem het budget dat je voor het moederbord hebt. Anders wordt het zo los in de ruimte adviseren.
Om toch wat te roepen, Ik vind de Z77 Gigabyte en Asrock bordjes kwa prijs / kwaliteit erg aardig, maar ook de MSI GD65 mag er wezen. MSI loopt altijd alleen wat achter met de drivers op de site, maar goed, geen idee of ze de afgelopen 2 jaar hun leven hebben verbeterd.
Asus valt mij persoonlijk steeds wat te duur uit, dan heb ik het idee dat ik bij Gigabyte voor dezelfde prijs betere componenten op het bordje krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
http://www.techpowerup.co...D_7970_CPU_Scaling/1.html
Hier zetten ze een i7 920 tov. een i5 2500K met een HD7970. En de conclusie is om nog niet te upgraden. Ik blijf voorlopig ook nog even met mijn 920 en HD7970OC gamen, misschien de volgende generatie.

De voeding; mijn i7 920 (~3GHz) en HD7970 (1000/1500) worden van stroom voorzien door een Corsair AX750. Dus 850W is ook niet echt nodig.

Over het moederbord; De meeste features zitten tegenwoordig op de cpu (geheugencontroller, pci-ex, ...) het moederbord maakt dus voornamelijk de extra features (usb3.0 sata 6Gbps, ...), ik zou het moederbord daarop baseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-09 05:22
Op welke gebieden schiet je huidige CPU tekort? Een i5 750 is behoorlijk snel hoor, dus misschien is een upgrade niet nodig? Ga eens na wat bij diverse zware programma's de CPU load is. Kijk ook hoeveel je geheugen dan vol is. Als je alleen maar gamed is de 750 prima, wellicht is een overklok nog een aanrader. Je moet er vooral voor zorgen dat je videokaart goed genoeg is, met een 7950 kun je op 1920x1080 de eerste tijd wel vooruit. Je voeding moet dat ook nog wel trekken.

Verder denk ik dat een SSD een mooiere upgrade is, dat levert je pas echt extra snelheid op tov een oude HDD.

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Waar het mij om gaat is eigelijk nog steeds gewoon zon hoogst mogelijke FPS halen in bijvoorbeeld Crysis, ARMA 2 etc. en wat ik heb gehoord is dat veel games ook meer fps en minder spikes krijgen bij een betere CPU, in combinatie met goede RAM.

(Bijvoorbeeld met crysis als er veel physics moeten verwerkt worden tijdens een intens vuurgevecht dan trekt mn pc het al snel niet meer, al weet ik niet zeker of het door de bovenstaande dingen komt)

Als ik mijn i5 750 overclock dan heb ik zoiezo een nieuwe cooler nodig, en het is ook zonde dat met deze processor op het moment mn Ram maar op 1066 werkt.

Ik heb soms gewoon het gevoel/idee dat mijn Processor in combinatie met mijn huidige ram een enorme bottleneck veroorzaken tegenover mijn videokaart :P

en wat de voeding betreft, sommige zeggen dat ik ruim genoeg heb anderen adviseren om toch een voor een sterkere te kijken met bijvoorbeeld meer watt op de 12v aansluitingen.

En over die z77's gesproken, ik zal nog eens eventjes kijken, mijn gedachtes lagen bij die Z68 omdat die in combinatie met een i5 2500k het beste werd aangeschreven.

Maar ik heb niet echt enorm veel verstand van hardware dus bedankt voor de reacties, keep them comming!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Een gevoel heeft geen zin... De computer heeft ook geen gevoelens over of ie het wel of niet soepel genoeg aan kan.

Gooi eens taakbeheer of een ander tooltje open tijdens je game en draai even in windowed mode en kijk wat je CPU doet. (laat het loggen op de achtergrond oid) Tenzij die strak tegen de 100% aanzit op alle cores, bottleneckt ie niet... Dito met je geheugen, behalve dat je daarvan alleen het gebruik goed kunt zien, niet de bandbreedte saturatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
alright, en hoe zie ik hoeveel RAM geheugen ik verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
In je task manager. (rechtsklik op je taskbar en kiezen voor show taskmanager).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even snel gekeken, even crysis opgestart en wat dingen opgeblazen waarbij ik FPS drops krijg.

zo ziet het er uit op taakbeheer:

http://imageshack.us/a/img407/3367/taakbeheer.png

Die laagste waves zijn natuurlijk als ik naar taakbeheer ga, die hoogste zijn ingame

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2012 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Valt wel mee, pakweg 60% gebruik.
Je kunt misschien eens kijken of het veranderd als je hem overklokt of onderklokt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Je geheugen zit dus half vol, blauwe lijn, fysiek geheugen, je CPU gaat naar 60~75% en dus niet strak naar de 100% zonder daar ooit weer vanaf te komen.

Zeer onwaarschijnlijk dus dat een nieuwe moederbord + CPU je gaat helpen, mits de applicatie op de cache stikt of meer geheugen bandbreedte nodig heeft. Maar dat zal wel een heel eind meevallen...

Je geheugen kan je overigens best op z'n eigen snelheid draaien en je hoeft het niet te pikken dat het op 1066mhz loopt overigens. Je zou het XMP profiel kunnen laden of alles van auto af kunnen halen en vaste veilige waarden kunnen invoeren voor je ram. Moet je die wel even opzoeken natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hmm, raar. want bij andere bijvoorbeeld die die game runnen met een minder goede videokaart als ik maar met meer geheugen en betere processor werkt het als een tierelier! bijvoorbeeld :

YouTube: Crysis Armageddon Meteor Astroid Mod part 2 Beta v0.8 in = (HD) Ultra high

en over het geheugen, mijn processor ondersteunt maar max 1333 geloof ik dus zal ik het nooit hoger dan dat kunnen laten draaien zonder te overclocken right?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
is er een manier waarop ik dit topic kan bumpen oid ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-09 05:22
Jawel, je kunt wel hoger overklokken dan 1333 MHz, maar of dat zin heeft is een tweede, je wint er namelijk over het algemeen nauwelijks merkbare prestaties mee. Wat je wel kunt proberen is de CPU overklokken, daarvoor heb je inderdaad wel een betere koeler nodig. Die zijn niet zo duur: pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
Deze past ook op 1155, dus als je wel naar Ivy Bridge overstapt dan kun je de koeler meenemen.
Lees je eerst eens in hoe je een 750 overklokt, dat kan hier en hier.

Wat je ook kunt doen is een SSD kopen, dit is een goede: pricewatch: Samsung 830 series 128GB

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verbetert een SSD de performance van games ??
en ja ik had inderdaad al gelezen dat je een 750 best goed kan OC'en mits je een goede koeler heb dus mischien ga ik daar wel mee aan de bak dan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verbetert een SSD de performance van games ??

en ja ik had inderdaad al gelezen dat je een 750 best goed kan OC'en mits je een goede koeler heb dus mischien ga ik daar wel mee aan de bak dan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

De 750 OC-ed als een held, en in mijn ervaring is P55 best sneller als je het geheugen mild overclocked. 1333-> meer dan 1500mhz zie je in benches nog wel terug. Over de 1800mhz heeft geen zin meer lijkt het, dan zit het over de limieten van wat nuttig is voor deze architectuur heen.

Ga met beide niet te ver, het slijt wel degelijk je moederbord harder af. Overclock altijd zo veilig mogelijk, dus geen grote stappen omhoog met voltages en zeker niet dingen op auto laten staan.

SSD verlaagd de laadtijd hoogop, maar nee, het geeft je niet meer fps.
Pagina: 1