Verwijderd

Topicstarter
Begin december krijg ik de sleutel van onze nieuwe woning. Daar hebben we 5 slaapkamers en dus ruimte genoeg om een kamer voor mezelf als foto studio in te richten. Nu ben ik dus een beetje aan het rondkijken naar een leuke studio flits set. Prijzen lijken erg aantrekkelijk als je het in een set koopt t.o.v. dat je het los aaschaft allemaal.

Budget +/- 500 euro, hiervoor wil ik in iedergeval 2 flitsers hebben met statief. Wat ik daarmee wil belichten zijn zowel headshots als full body, en het liefst ook de mogelijkheid om bijvoorbeeld een heel gezin (bijvoorbeeld 3 / 4 / 5 mensen) te belichten maar dat is niet noodzakelijk.

Wat voor set zou voor mij geschikt zijn? Ik heb verder geen ervaring met welke merken wel of niet goed zijn, maar wat ik nu op het oog heb is bijvoorbeeld een set van Jinbei bij foto konijn met 2x een 400 watt flits met 2 statiefen (en nog een softbox en paraplu), en bij cameranu zie ik ook soortgelijke setjes van 400 watt rond de 500 euro.

Als ik dezelfde sets neem met een lager watts/s (bijvoorbeeld 200 of 300), dan scheelt dat zo nog eens weer 100 euro of meer.

Heeft iemand ervaringen met dit soort sets / of kun je mij een merk aanraden of afraden? Verder weet ik niet hoeveel watt/s handig / verstandig is voor hetgene wat ik wil doen. Herlaad tijd van 2 seconden lijkt mij voldoende. (meeste van deze sets doen sneller als ik naar de specs kijk)

• G-Tus
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-05-2024

G-Tus

Doe gewoon jij

In dit topic staat redelijk veel informatie: Algemeen Studio/Strobist Topic

Zelf heb ik wel eens met Linkstar en Elinchrom D-Lite geschoten. Beide prima sets. De Elinchrom zijn erg fijn als je de flitsers vaak wilt meenemen, omdat ze lichtgewicht zijn en je er mooie draagtassen bij krijgt. Ook hebben ze standaard draadloze aansturing, hoef je geen losse triggers aan te schaffen. Elinchrom heeft ook veel accesoires, echter zijn die vaak wat duurder dan de concurrentie.

Vergeet trouwens niet dat een achtergrondpapier/scherm ook erg fijn is bij studio fotografie. Daarbij is de hoogte van de ruimte ook van essentieel belang. Het plafond kan namelijk invloed hebben hoe hoog je je flitsers kan plaatsen en uiteraard weerkaatst het ook flitslicht.

Flickr | Instagram

Verwijderd

Topicstarter
Voor het achtergrond scherm was ik van plan gewoon iets aan de muur te maken waar ik dat aan kan bevestigen. Bijvoorbeeld zo'n ronde gordijnstok o.i.d., waar ik dan een achtergrond papier o.i.d. aan kan hangen.

Ik heb momenteel al een wireless trigger (van yongnuo), zo'n chinees ding maar werkt prima. Hier kan ik ook een sync cable aansluiten om een studio flash te triggeren, maar hoe stuur je de 2e aan? Kun je deze dan laten afgaan als slave dat hij flitst zodra de andere flitst of hoe stuur je normaal die 2e aan?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2012 13:17 ]

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

studioflitsers hebben vaak wel een oogje die flitsen detecteren en dan mee gaan flitsen. Je hoeft dus maar 1 studioflitser aan te sturen in principe.

De hoogte is wel belangrijk, minder dan 2,7m hoogte maak je het jezelf wel lastig.
Rollen zijn 2,75m breed, dus je ruimte moet ook minimaal 4 meter breed zijn (flitsers moeten nog naast je rol passen).

Flitsers kan je van alles kopen, in de basis werkt het allemaal wel. Liefst koop je in ieder geval een set die zowel hard als zacht kan, dus variabele power is essentieel. Goede flitsers kunnen van 1/32e power tot full power 1/1 (of zelfs nog zachter).

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt. De hoogte is inderdaad wel belangrijk had ik nog niet aan gedacht. Ik denk dat het daar 2,50 meter hoog is dus dat is wat krap misschien maar ik moet me er maar meer redden eerst denk ik, heb ook geen andere oplossing ;)

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-01 13:58
In jouw budget zou ik de Elinchrom D-Lite's kopen met ingebouwde triggers. Verder zou ik 2e hands goed zoeken. Ik heb met Elinchromes een keer gespeeld en met Falcon Eyes (de goedkopere serie), maar ben blij dat ik uiteindelijk Bowens heb gekozen (2e hands). Veel degelijker.

Sinds vorige week heb ik een extra lampstatief van Falcon Eyes voor een reflectie scherm: die was meteen de 1e minuut al stuk. Waardeloze troep is het. Echt een klote constructie.

Zoals Nomad zegt: let op de achtergrond. Ik denk zelf dat 2,50 meter wel gaat lukken. Hoger is altijd beter natuurlijk, maar je hypotheek moet ook leuk blijven ;) In plaats van zo'n mobiel ophangsysteem, kun je ook gewoon zo'n lange dwarsligger bestellen en die aan 2 van die haken voor 2 of meer rollen bevestigen. Die heb je van Manfrotto en vele andere merken voor niet extreem veel geld (of je maakt ze zelf van ijzer). Met zo'n ketting kun je dan de rollen op- en afrollen.

Ik zou zelf minimaal 400 Ws pakken.

Hoe groot is de kamer?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tips, de kamer is 3,80 bij 3,40 en 2,50 hoog. Als ik het zo hoor zou groter prettiger zijn maar dit is wat ik heb. Nu ga ik er ook geen full time studio runnen o.i.d. natuurlijk, maar het is gewoon voor erbij naast mijn full time job.

Ruimte is bij nader inzien wel te krap om meer dan 1 of 2 mensen tegelijk te kunnen fotograferen denk ik :p

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2012 14:06 ]

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

200Ws is trouwens genoeg, 400Ws en meer is voor buiten leuk, maar in een kleine studio geheel niet nodig.

Elinchrom is vrij duur als merk, ik zou kijken naar de betere Falcon Eyes serie of kijken naar Linkstar. Beiden bowens vatting, maar een stuk goedkoper.
De goedkope serie Falcon Eyes moet je ver vanaf blijven, dat blijft niet heel ook al doe je er voorzichtig mee :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Pagina: 1