[Tennis] Centraal discussie topic Overzicht

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 499527

Damn. Ook nog twee lobs die binnen vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Als de partij niet voor middernacht (23.00 uur Engelse tijd) klaar is, wordt de wedstrijd morgen hervat.

volgens de blog op Telegraaf :(

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

redfoxert schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:57:
Als de partij niet voor middernacht (23.00 uur Engelse tijd) klaar is, wordt de wedstrijd morgen hervat.
Ik vrees dat het zo'n vaart niet meer zal lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 06-06 01:10
Tim speelt best goed, maar maakt teveel onnodige fouten.dat breekt hem behoorlijk op.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:08

Quad

Doof

Djokovic gaat het wel binnenslepen. 2-0 4e set, als hij eigen service verliest komt het niet meer goed.

Maar hoe dan ook, hij laat bij vlagen geweldige punten zien.

Djokovic dwingt Tim tot het maken van fouten. Dan wordt het lastig.

[ Voor 17% gewijzigd door Quad op 03-07-2022 23:34 ]

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Laatste game inc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Tim mag trots zijn, super gespeeld.
Morgenavond Botic vs Nadal, ook interessant.

[ Voor 39% gewijzigd door Quad op 03-07-2022 23:41 ]

PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Mooie wedstrijd, goed gespeeld. Gebrek aan ervaring breekt hem op. Doorzettingsvermogen en fysiek zit het wel prima denk ik. Benieuwd wat ie nog meer laat zien de komende tijd :)

Nederland is wel toe aan een nieuwe Krajicek of Schalken.

[ Voor 14% gewijzigd door redfoxert op 03-07-2022 23:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Mooie woorden Djokovic over Tim. Goede technische kwaliteiten en talent.

PVOutput☀️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-06 12:26

FunkyTrip

Funky vidi vici!

renegrunn schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:33:
[...]

Tim says no... :+

Hij maakt inderdaad wat veel foutjes, maar speelt alles of niks, want anders geen kans.
Haha, achteraf was het toch helaas de enige opleving van Tim en werd het een eenvoudige laatste 2 sets. Maar ik was blij verrast :D

Dit dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Geeft Botic die eerste set toch zomaar uit handen.
Zonde. Hij kwam goed mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Prima eerste set, meenemen naar set 2 en deze proberen te pakken.

PVOutput☀️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Beetje zelfde verhaal als gisteren, komt redelijk goed mee, maar Nadal heeft gewoon meer over.
Ook net wat te veel fouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ondertussen is ie gewoon kansloos, slaat bijna alles mis nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nou. Dit is dus klaar.
Als Botic nu nog zou willen winnen, moet het in 5 sets.... tegen Rafa :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:31
Ik zit even met mijn vrouw mee te kijken. Zij is tennisliefhebster. Maar wat is die Nadal een zenuwlijder. Heeft hij dat altijd al gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Joris748 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 21:17:
Ik zit even met mijn vrouw mee te kijken. Zij is tennisliefhebster. Maar wat is die Nadal een zenuwlijder. Heeft hij dat altijd al gehad?
Ik weet niet beter. Altijd vol op spanning.
Maar dit is klaar helaas.. Mooi toernooi ook voor Botic.

Botic met rug tegen de muur komt iets beter in z'n spel. Break en 5-4 Nadal.

Jammer, dichtbij een setwinst! Maar toch in de tiebreak ten onder.

[ Voor 17% gewijzigd door Quad op 04-07-2022 22:00 ]

PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20-05 20:18
Jammer jammer jammer. Net niet scherp genoeg in de tiebreak, maar petje af voor beide Nederlanders dat ze het zo ver geschopt hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Ze gaan beide wel verder schoppen. Beide ontwikkelen ze zich zo goed en snel.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ll roel j
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:10
Vandaag om 20:20 persconferentie van Nadal. Waarschijnlijk trekt hij zich terug vanwege zijn buikspierblessure (scheurtje van 7mm in één van de spieren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jammer.
Had graag gezien dat ie Kyrgios alle hoeken van de baan liet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudloper
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Toch leuk zo'n mooi toernooi voor de Nederlandse tennissers. Helaas zonder effect voor de spelers op de ATP ranking omdat ze besloten hebben de punten die je in Wimbledon kon winnen niet worden toegekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Zeker, met een goede winnaar wat mij betreft.
Feitje, Tallon Griekspoor is vanaf vandaag op plekje 47 gekomen, daarmee voor het eerst in 18 jaar 2 Nederlandse tennissers bij de mannen in de top 50.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Nou de US Open weer van start. Talon er al weer uit. Benieuwd naar de rest, zeker van Rijthoven op de relatief (alhoewel in vergelijking met vroeger is het net Gravel) snelle ondergrond.

Waarschijnlijk ook de laatste wedstrijden van Serena. Objectief gezien natuurlijk de grootste maar niet qua karakter. Ik vind haar een beetje de vrouwelijke Djokovic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

vd Zandschulp nu al een paar keer onder handen genomen door de fysiotherapeut.
Belooft niet veel goeds :/

EDIT: nou, lijkt er toch weinig last van te hebben. Stoomt door naar 5-0 in de 2e set.

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 499527 op 31-08-2022 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Helaas exit ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:31
Na 27 (!) profjaren zit de carrière van de beste vrouwelijke tennisster aller tijden erop.

Serena Williams verliest haar mogelijk laatste partij: 'Was een mooie rit' - https://nos.nl/l/2443083

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:45
Qua talent en carrière geweldig, maar qua gedrag de grootste dramaqueen allertijden. Ik kan absoluut niet tegen Serena Wiliams. Gewoon een grote baby is ze. Echt verschrikkelijk om naar te kijken.

[ Voor 5% gewijzigd door chim0 op 04-09-2022 09:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gynnad
Naar Serena Williams zwaait er een andere grootheid af volgende week, Roger Federer heeft bevestigd te gaan stoppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Gynnad schreef op donderdag 15 september 2022 @ 15:47:
Naar Serena Williams zwaait er een andere grootheid af volgende week, Roger Federer heeft bevestigd te gaan stoppen.

[Embed]
Erg jammer maar zat eraan te komen. Voor mij de grootste allertijden. Heer en meester van meerdere generaties. Met het trager worden van de banen werd het aantal slams van Djokovic/Nadal vergroot.

Ik ben benieuwd wat er van de sport overblijft als ook Nadal en Djokovic stoppen. Alcaraz heeft nu zijn slam maar dat was enkel omdat Djokovic niet meedeed en Nadal een blessure had van alle blessures. Iets met eenoog en land der blinden. Medvedev is aardig maar toch ook niet meer dan dat. Technisch ook om te janken. Daarna komt een sloot aan next-gen wat allemaal op elkaar lijkt:
-auger-alliasime aka de nieuw Berdych. Bijna nog saaier dan een Goffin
-Zverev
-Tststipas; op zich wel leuke backhand maar mentaal een wrak en een vrouwenmepper helaas
-Ruud, oké het kan nog saaier dan Goffin

Enige nadeel van Federer/Nadal/Djokovic is dat ze er voor gezorgd hebben dat een aantal illustere/niet-saaie tennissers er vroegtijdig de brui aan hebben gegeven.

Ik ben oprecht bang dat voor mij de lol er wel af is als ook Nadal stopt. En dan vind ik het ook een beetje jammer dat Djokovic stopt.

En de WTA is al jarenlang failliet. Hoe mentaal instabiel kan je het hebben zeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:28
Helaas, maar het zat er aan te komen. Wat een legende en mooi mens. Ik heb hem éénmaal mogen zien spelen, en dat is voor mij onvergetelijk. Al die jaren al zijn (uitgezonden) partijen proberen te kijken en diverse boeken over hem gelezen. Ja ik was fan :+

Persoonlijke noot: de dag dat hij zijn 1e GS (Wimbledon) won, kregen mijn vriendin en ik verkering *;

Wat betref de nieuwe aanwas: ik zet mijn geld in op Alcaraz. Ik volg hem nu iets meer dan een jaar, en dacht vorig jaar al dat hij ook wel grand slams zou gaan winnen. Hij heeft ook iets speciaals behalve zijn techniek en talent: luchtigheid. Hij is ontspannen en staat met een glimlach op de baan.

Oh, en altijd lachen met Raemon Sluiter:

[Twitter: https://twitter.com/raemonsluiter/status/1570451762062163969]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o4ewWOTO0BFsDHMz9U1qJ23Ea1Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o7p2mLBuz3e1rmoPJRGf1GPc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door renegrunn op 15-09-2022 20:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Malfunctions
Idd een moment wat eraan zat te komen, maar dat ik voor mezelf probeerde te ontkennen. Wat mij betreft de grootste aller tijden, ook al wint Djokovic straks nog 10 extra slams. Zo onwijs genoten van de gratie in zijn spel. Een Nadal is een waanzinnig goede tennisser, Djokovic ook, maar geen van beiden kan in mijn beleving tippen aan de pure perfectie die Roger met regelmaat ten toon spreidde op de baan.

Ik ben vooral verliefd geworden op de korte cross backhand die hij in zijn vroegere jaren regelmatig op Wimbledon gebruikte, dat was echt een bizarre slag.

Voor mij zal het mannentennis minder aantrekkelijk zijn om te kijken. Ik merk dat eigenlijk de laatste jaren al. Hoe goed ze ook zijn, Nadal en Djokovic spelen niet het soort tennis waar ik graag naar kijk. Kyrgios vind ik regelmatig vermakelijk om te zien, maar die is te grillig. Ik ben benieuwd wat er opstaat.

En anders moet ik misschien maar overstappen op padel kijken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YLszEZ8Q0sXI9Lt4w-gPHrvYFjA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u6t7WdUXHE3n1xXSt5WG3o5r.jpg?f=fotoalbum_large

• Malfunctions
Niemand die z'n laatste wedstrijd aan het kijken is?

Dubbelen is duidelijk niet echt hun ding, maar het is wel heel tof om ze samen bezig te zien.

Je maar aan de overkant van het net staan, met 40+ gewonnen slams tegenover je.. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Heb het gezien, niet heel hoogstaand. Vooral Nadal was er niet helemaal bij. Misschien dat ie zenuwachtig was en niet de reden wilde zijn dat Fed zijn laatste potje verloor.

Wel mooi moment. En live gezien :Y

Dit dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Federer heeft er samen met Nadal en Djokovic voor gezorgd dat er minstens drie next-gen generaties in de vergetelheid zijn geraakt. Zoek voor de grap eens op wiki overzicht grand slam finale men op. Afgelopen 15 jaar bijna altijd een van deze drie.

En die laatste Wimbledon finale tegen Novak. Hoop dat daar nooit een documentaire van komt… hoef ik nooit meer te zien haha

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gynnad
Wat een bijzondere foto, twee van de drie beste tennissers allertijden. Mooi om ook de emotie te zien bij Nadal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-2mbruSKBM6F8PmYAR3lIHAlKLE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jz22JJQ4r38xRTPZt6XNuJtb.jpg?f=fotoalbum_large

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:23

Fisico

by Fabian

Het einde van een tijdperk. Knap dat Roger en Rafa het zoveel jaren hebben vol gehouden en inderdaad heel wat generaties na het afscheid van Andre en Pete hebben laten wachten op hun kans.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aicaramba
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:41
Hoi iedereen. Ik speel nu zo'n 1,5 jaar tennis. Ik gebruik een babolat evoke 105 racket met head lynx snaren.

Wat ik merk aan mijn spel is dat mijn slag niet heel veel power heeft (ben qua slaan en gooien eigenlijk beter met links, maar speel met rechts), maar ik heb wel veel top spin. Dit zorgt er voor dat mijn forehands vaak al voor de servicelijn landen. Als ik harder probeer te slaan heb ik nog niet de controle om een goede slag te behouden en als ik wat hoger sla worden het vaak meer halve boogballen. Voor de rest zijn slice, dropshots en gevoel ballen dingen die ik relatief goed kan.

Zou ik met een iets zwaarder racket en/of snaren wellicht kunnen zorgen dat mijn ballen met mijn slag wat dieper komen? Wat voor racket zou een volgende stap voor me kunnen zijn? En zou eventueel andere bespanning beter bij mijn slag/spel passen?

Ander ding is mijn schoenen. De club waar ik speel heeft gravelbanen. Ik heb ook wel eens op kunstgras gespeeld en misschien (maar niet zeker) zal ik ook heel af en toe (1-2x per jaar hooguit) op hardcourt spelen. Zouden jullie dan aanraden om gravelschoenen te kopen of beter voor all-court gaan? Zelf neig ik naar gravel, omdat ik daar veruit het vaakst op speel, en ook kunstgras kan dan gewoon.

[ Voor 3% gewijzigd door aicaramba op 12-11-2022 16:34 ]

CS:GO Stats | DotA 2 Stats | iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
aicaramba schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 15:53:
Hoi iedereen. Ik speel nu zo'n 1,5 jaar tennis. Ik gebruik een babolat evoke 105 racket met head lynx snaren.

Wat ik merk aan mijn spel is dat mijn slag niet heel veel power heeft (ben qua slaan en gooien eigenlijk beter met links, maar speel met rechts), maar ik heb wel veel top spin. Dit zorgt er voor dat mijn forehands vaak al voor de servicelijn landen. Als ik harder probeer te slaan heb ik nog niet de controle om een goede slag te behouden en als ik wat hoger sla worden het vaak meer halve boogballen. Voor de rest zijn slice, dropshots en gevoel ballen dingen die ik relatief goed kan.

Zou ik met een iets zwaarder racket en/of snaren wellicht kunnen zorgen dat mijn ballen met mijn slag wat dieper komen? Wat voor racket zou een volgende stap voor me kunnen zijn? En zou eventueel andere bespanning beter bij mijn slag/spel passen?

Ander ding is mijn schoenen. De club waar ik speel heeft gravelbanen. Ik heb ook wel eens op kunstgras gespeeld en misschien (maar niet zeker) zal ik ook heel af en toe (1-2x per jaar hooguit) op hardcourt spelen. Zouden jullie dan aanraden om gravelschoenen te kopen of beter voor all-court gaan? Zelf neig ik naar gravel, omdat ik daar veruit het vaakst op speel, en ook kunstgras kan dan gewoon.
Over snaren kun je pagina's volschrijven. Maar wat het meest opvalt is dat je een polyester snaar gebruikt. Dat is een snaar waar je goed spin mee kunt geven, maar waarbij je een goede techniek moet hebben om lengte in je slagen te krijgen. Meer iets voor gevorderde spelers.Ook zijn zij relatief snel 'dood' en zul je vaak opnieuw moeten bespannen. Anders is er helemaal niet meer mee te spelen. Al worden er steeds comfortabelere polyester snaren ontwikkeld.

Grofweg heb je drie typen materiaal voor een snaar: darm, nylon, polyester. Al zijn er ook nog exoten, zoals kevlar. Allemaal hebben die hun voor- en nadelen. Als je geen last van een tenniselleboog hebt zou ik lekker voor een nylonsnaar gaan. Ik vermoed dat je dan veel meer lengte uit je slagen haalt. Spin zal wel iets lastiger worden. Heb je wel last van je elleboog, wat met een polyester snaar niet raar is, dan zou ik voor een multifilament gaan (vaak nylon snaar met vele vezels). Oh ja, en wel regelmatig opnieuw bespannen. Want een jaar met dezelfde snaar spelen werkt ook niet mee. Ook de kilogrammen waarmee je het racket bespant heeft invloed. Wil je meer lengte in je slag, dan zul je de snaar iets minder strak moeten bespannen. Dat is ook verstandig met een tenniselleboog.

Eigenlijk geldt dit soort dingen ook voor je racket: wil je power (afstand), controle of spin. Er zijn veel verschillende factoren, maar ik zou dus eerst gaan voor een ander materiaal snaar, eventueel iets spelen met de kilogrammen waarmee je bespant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aicaramba
Roenie schreef op zondag 13 november 2022 @ 21:14:
[...]
Over snaren kun je pagina's volschrijven. Maar wat het meest opvalt is dat je een polyester snaar gebruikt. Dat is een snaar waar je goed spin mee kunt geven, maar waarbij je een goede techniek moet hebben om lengte in je slagen te krijgen. Meer iets voor gevorderde spelers.Ook zijn zij relatief snel 'dood' en zul je vaak opnieuw moeten bespannen. Anders is er helemaal niet meer mee te spelen. Al worden er steeds comfortabelere polyester snaren ontwikkeld.

Grofweg heb je drie typen materiaal voor een snaar: darm, nylon, polyester. Al zijn er ook nog exoten, zoals kevlar. Allemaal hebben die hun voor- en nadelen. Als je geen last van een tenniselleboog hebt zou ik lekker voor een nylonsnaar gaan. Ik vermoed dat je dan veel meer lengte uit je slagen haalt. Spin zal wel iets lastiger worden. Heb je wel last van je elleboog, wat met een polyester snaar niet raar is, dan zou ik voor een multifilament gaan (vaak nylon snaar met vele vezels). Oh ja, en wel regelmatig opnieuw bespannen. Want een jaar met dezelfde snaar spelen werkt ook niet mee. Ook de kilogrammen waarmee je het racket bespant heeft invloed. Wil je meer lengte in je slag, dan zul je de snaar iets minder strak moeten bespannen. Dat is ook verstandig met een tenniselleboog.

Eigenlijk geldt dit soort dingen ook voor je racket: wil je power (afstand), controle of spin. Er zijn veel verschillende factoren, maar ik zou dus eerst gaan voor een ander materiaal snaar, eventueel iets spelen met de kilogrammen waarmee je bespant.
Hoi, bedankt voor je antwoord! Ik heb vrij recent nieuwe bespanning gehaald, maar merkte niet heel veel verschil in mijn spel. Ik zou wel andere bespanning kunnen proberen, maar de vorige keer durfde ik het niet aan, omdat mijn eerste wedstrijden direct een toernooi waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
aicaramba schreef op maandag 14 november 2022 @ 21:32:
[...]

Hoi, bedankt voor je antwoord! Ik heb vrij recent nieuwe bespanning gehaald, maar merkte niet heel veel verschil in mijn spel. Ik zou wel andere bespanning kunnen proberen, maar de vorige keer durfde ik het niet aan, omdat mijn eerste wedstrijden direct een toernooi waren.
Had je eerst ook polyester? Want binnen een type materiaal zijn de verschillen uiteraard kleiner dan dat je van poly naar darm gaat. En hoe meer ervaring je hebt, hoe meer je de nuances merkt. En dat toernooi: de eerste jaren is het toch gewoon lekker leren. Ik zou niet teveel met winnen bezig zijn. Voor tennis moet je simpelweg veel ballen. Het ziet er simpel uit, maar het is rete moeilijk: niet alleen de techniek, maar ook het mentale deel.

Ik zou je echt willen adviseren om er een goede nylon snaar in te zetten. Doe dan het gemiddelde aantal kilo's dat voor je racket geadviseerd wordt (staat vrijwel altijd in het racket). En dat hoeft niet eens duur te zijn, want voor een euro of 7 heb je een redelijk 'synthetic gut' zoals dat heet. Zonder arbeid uiteraard. Of je gaat voor ongeveer het dubbele daarvan voor een multifilament. Uiteraard is niets zeker, maar ik denk echt dat dit een verbetering is. En zo niet, dan bespan ik gratis je racket met een andere snaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aicaramba
Roenie schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:41:
[...]
Had je eerst ook polyester? Want binnen een type materiaal zijn de verschillen uiteraard kleiner dan dat je van poly naar darm gaat. En hoe meer ervaring je hebt, hoe meer je de nuances merkt. En dat toernooi: de eerste jaren is het toch gewoon lekker leren. Ik zou niet teveel met winnen bezig zijn. Voor tennis moet je simpelweg veel ballen. Het ziet er simpel uit, maar het is rete moeilijk: niet alleen de techniek, maar ook het mentale deel.

Ik zou je echt willen adviseren om er een goede nylon snaar in te zetten. Doe dan het gemiddelde aantal kilo's dat voor je racket geadviseerd wordt (staat vrijwel altijd in het racket). En dat hoeft niet eens duur te zijn, want voor een euro of 7 heb je een redelijk 'synthetic gut' zoals dat heet. Zonder arbeid uiteraard. Of je gaat voor ongeveer het dubbele daarvan voor een multifilament. Uiteraard is niets zeker, maar ik denk echt dat dit een verbetering is. En zo niet, dan bespan ik gratis je racket met een andere snaar ;)
Wat zijn goede nylon snaren voor power, spin en control?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

aicaramba schreef op woensdag 16 november 2022 @ 21:27:
[...]

Als je anderhalf jaar tennist hoef je je daar nog niet druk over te maken. Dat verschil ga je niet voelen. Ik ben een 4tje en zelfs ik voel amper de nuance verschillen tussen de ene nylon snaar en de ander (of polyester). En of ik 'm nu op 27 of 28 kilo bespan. Een paar kilo verschil voel ik dan wel weer goed, want ik heb een power spin racket met 15x16 snaren. Als ik die op 24-25 kilo bespan speel ik met een schepnetje.
Die eerste jaren is techniek, vastheid en shotselection die bepalen hoe goed je bent. Snaar maakt daar weinig uit, tenzij je echt met de volstrekt verkeerde snaar speelt (een keihard bespannen polyester snaar als beginneling bijvoorbeeld).

[ Voor 13% gewijzigd door FunkyTrip op 16-11-2022 22:29 ]

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
aicaramba schreef op woensdag 16 november 2022 @ 21:27:
[...]

Het punt met snaren is dat je niet alles tegelijk kunt hebben. Je kunt in principe niet power en controle hebben. Die twee zijn zo'n beetje elkaars tegenpolen.

Ik sluit mij graag bij @FunkyTrip aan veel spelen en kijk eens naar les. En ik blijf er op hameren: gewoon lekker met een simpele nylon snaar spelen eerst. Probeer er wat uit en als het lekker aanvoelt veel ballen slaan. Als je last hebt van een tenniselleboog kun je naar multifilament. Veel zachter voor de arm. En als je een goede techniek hebt en van jezelf meer kracht in je slag kan brengen dan kun je aan polyester denken. maar eerst veel oefenen.

• aicaramba
Roenie schreef op woensdag 16 november 2022 @ 23:47:
[...]
Het punt met snaren is dat je niet alles tegelijk kunt hebben. Je kunt in principe niet power en controle hebben. Die twee zijn zo'n beetje elkaars tegenpolen.

Ik sluit mij graag bij @FunkyTrip aan veel spelen en kijk eens naar les. En ik blijf er op hameren: gewoon lekker met een simpele nylon snaar spelen eerst. Probeer er wat uit en als het lekker aanvoelt veel ballen slaan. Als je last hebt van een tenniselleboog kun je naar multifilament. Veel zachter voor de arm. En als je een goede techniek hebt en van jezelf meer kracht in je slag kan brengen dan kun je aan polyester denken. maar eerst veel oefenen.
Die snap ik. Ik bedoelde het ook meer als 3 losse adviezen. Niet alles in een snaar.

De reden dat ik om een advies vraag is omdat ik bij geen enkele snaar 'nylon' zie staan, wel polyester, monofilament, multifilament, etc. Dus ik weet uberhaubt niet welke snaar nylon is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

aicaramba schreef op donderdag 17 november 2022 @ 07:33:
[...]

Die snap ik. Ik bedoelde het ook meer als 3 losse adviezen. Niet alles in een snaar.

De reden dat ik om een advies vraag is omdat ik bij geen enkele snaar 'nylon' zie staan, wel polyester, monofilament, multifilament, etc. Dus ik weet uberhaubt niet welke snaar nylon is..
nylon is monofilament
synthetic gut is multifilament

Beide snaren rekken lekker uit. Polyester is heel stug; als ik die bespan rekt het amper uit.
Kevlar is zoals het klinkt. Keihard. Buig je de snaar, dan blijft ie bijkans gebogen staan.

[ Voor 20% gewijzigd door FunkyTrip op 17-11-2022 10:47 ]

Dit dus.

• aicaramba
FunkyTrip schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:43:
[...]

nylon is monofilament

Beide snaren rekken lekker uit. Polyester is heel stug; als ik die bespan rekt het amper uit.
Kevlar is zoals het klinkt. Keihard. Buig je de snaar, dan blijft ie bijkans gebogen staan.
Ahh, ok. Dan gebruik ik op dit moment ook nylon snaren..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
aicaramba schreef op donderdag 17 november 2022 @ 07:33:
[...]

Om op je te reageren met onderstaande posting in gedachten...
FunkyTrip schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:43:
[...]

nylon is monofilament

Het verhaal is allemaal iets gecompliceerder dan bovenstaande. Want er is een verschil tussen het materiaal en de opbouw van de snaar.

Materiaal
Synthetic gut was oorspronkelijk de kunstmatige versie van de originele natuurdarm (gut) en was van origine (midden vorige eeuw) een redelijk simpele nylon snaar. Als je het heel letterlijk neemt zou je iedere kunstmatige snaar synthetic gut kunnen noemen, maar in de praktijk wordt die naam voornamelijk gebruikt voor nylon snaren. De voordelen zijn de lage prijs (5-12 euro) en de levensduur. Daarmee heb je een redelijke snaar, waarmee de recreatieve tennisser goed uit de voeten kan. Gut, zeker vroeger, was niet geschikt om vochtig te worden bijvoorbeeld. Het is kwetsbaar materiaal. Gezien de prijs van gut is dat vaak een dingetje (45-55 euro). Al hebben die snaren tegenwoordig wel een beschermende laag. Gut heeft hele goede speeleigenschappen en is zeer armvriendelijk.

Naast nylon en gut zijn er zoals @FunkyTrip schrijft ook polyester en kevlar snaren en die breken niet snel, maar kunnen voor een beginner zeer belastend voor de arm zijn. Ook zijn die na een aantal uur spelen 'dood' en je moet dan steeds harder slaan. Ze breken niet snel dus ideaal voor een hard hitter, maar je zult die snaar dus ook regelmatig moeten vervangen. Er is de laatste jaren wel veel ontwikkeling met zachtere polyester snaren en snaren waarin niet alleen polyester zit, de zogenaamde co-poly's. Hierdoor kunnen ook minder ervaren spelers met een gezonde arm hier wellicht iets geschikts vinden.

Ten slotte kun je ook snaren combineren, de zogenaamde hybride bespanning, waarbij je de ene snaar in de lengte doet en de andere snaar in de breedte. Dus bijvoorbeeld gut met polyester. Hierdoor kun je eigenschappen van snaren met elkaar combineren en daardoor de bespanning helemaal naar je hand zetten. Maar goed, dan ben je weer vele jaren met oefenen verder ;)

Opbouw
Monofilament versus multifilament slaat niet op het materiaal, maar op de opbouw van de snaar. Mono heeft, de naam zegt het al, één kern, eventueel met een coating en eventueel één of meerdere lagen. Multi heeft verschillende 'strengen' en soms ook nog verschillende lagen. De laatste jaren zijn hier steeds meer verschillende sub-vormen van ontwikkeld. Door de vele strengen lijkt die snaar qua eigenschappen veel meer op gut, waarbij de prijs toch lager ligt. Multifilament nylon snaren zijn wel iets duurder (8-20 euro) dan monofilament nylon. Ook moet je eigenlijk kijken naar de levensduur natuurlijk. Als je niet hard slaat en zuinig bent op je spullen, dan is darm micchien wel de beste koop. Polyester snaren zijn vrijwel altijd monofilament, eventueel met een laag er om heen.

Andere factoren
De wereld van snaren is intrigerend met veel verschillende snaren die eigenlijk ook wel weer zo een beetje redelijk overeenkomen. En dan heb je ook nog leveranciers en winkels die beschrijvingen en namen hanteren die verwarrend of tegenstrijdig kunnen zijn. Wat dat betreft heeft iedereen een beetje zijn eigen waarheid. Prijzen kunnen erg variëren en duur is niet altijd beter. Bij sommige merken heeft de naam meer invloed op de prijs dan de snaar zelf.

Tel daarbij ook op dat je met de dikte van de snaren en de kilogrammen van de bespanning kunt variëren. Een dikkere snaar geeft een langere levensduur en controle. Maar een dunnere snaar geeft een beter gevoel, comfort, power en spin. Een hoog aantal kilogrammen geeft controle en een lage spanning juist weer meer power.

Kortom, vele verschillende factoren (materiaal, opbouw, dikte, kilogrammen) die invloed hebben op de speeleigenschappen. En dan hebben we het niet eens over het racket, ondergrond, bal, et cetera. Daar kun je ook weer boeken over volschrijven. Je kunt dus helemaal los gaan. Dat is niet verstandig als je nog niet zo lang tennist.

Hou het vooral simpel en overzichtelijk en ga gaandeweg wat dingen proberen als je steeds meer feeling krijgt met het spel zou ik zeggen.

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Zelf (als 4tje dus) met een 15x16 racket gebruik ik polyester snaren van 1.30mm die ik op 27.5 of 28kg bespan. Hier doe ik mee tot ik er doorheen sla. Dat is meestal na 10x tot 12x tennissen.

Snaren die meer rekken zijn niet geschikt voor mijn rackettype, dan wordt het een schepnetje. Waarschijnlijk sla ik te snel door mijn bespanning heen om de snaar 'dood' te krijgen. Mijn ervaring is zelfs dat hij het lekkerst speelt eigenlijk vlak voor ik er door heen sla :D

Laatste jaren merk ik dat ik er langer mee doe. Toen ik 20 was sloeg ik soms na 3x spelen al door mijn snaar heen. Indertijd was ik nog C1 (5je) en wellicht is de snaarkwaliteit van nu een stuk beter. Of ik heb een betere techniek nu ik 50 ben hehe.

Als je overigens een hoger niveau gaat bereiken met tennis zijn 2 dezelfde rackets een must. Als je halverwege de wedstrijd met een nieuw racket moet gaan spelen, dan ben je niet handig bezig. Eigenlijk zou ik dit al vanaf niveau 7 aanraden.

[ Voor 14% gewijzigd door FunkyTrip op 17-11-2022 14:11 ]

Dit dus.

• Roenie
  • Niet online
FunkyTrip schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:09:
Zelf (als 4tje dus) met een 15x16 racket gebruik ik polyester snaren van 1.30mm die ik op 27.5 of 28kg bespan. Hier doe ik mee tot ik er doorheen sla. Dat is meestal na 10x tot 12x tennissen.

Snaren die meer rekken zijn niet geschikt voor mijn rackettype, dan wordt het een schepnetje. Waarschijnlijk sla ik te snel door mijn bespanning heen om de snaar 'dood' te krijgen. Mijn ervaring is zelfs dat hij het lekkerst speelt eigenlijk vlak voor ik er door heen sla :D

Laatste jaren merk ik dat ik er langer mee doe. Toen ik 20 was sloeg ik soms na 3x spelen al door mijn snaar heen. Indertijd was ik nog C1 (5je) en wellicht is de snaarkwaliteit van nu een stuk beter. Of ik heb een betere techniek nu ik 50 ben hehe.

Als je overigens een hoger niveau gaat bereiken met tennis zijn 2 dezelfde rackets een must. Als je halverwege de wedstrijd met een nieuw racket moet gaan spelen, dan ben je niet handig bezig. Eigenlijk zou ik dit al vanaf niveau 7 aanraden.
Een bikkel met die kilogrammen ;) Dat moet ik niet proberen, daar is mijn techniek nog niet goed genoeg voor. Al zal je snarenpatroon daar wel bij meehelpen.

En dat is overigens ook een belangrijk punt: jouw open snarenpatroon. Dat heeft uiteraard ook effect op de karakteristieken (meer power en spin, maar minder controle) en ook op de levensduur (korter). Maar dat maakt het wel heel gecompliceerd voor @aicaramba.

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Roenie schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:57:
[...]
Een bikkel met die kilogrammen ;) Dat moet ik niet proberen, daar is mijn techniek nog niet goed genoeg voor. Al zal je snarenpatroon daar wel bij meehelpen.
Valt op zich mee. Die 28 kilo komt ong. overeen met 23-24 kilo op een gewoon racket met polyester snaren (volgens mij is 25 kilo vrij standaard voor normale nylon snaren).

En dat is overigens ook een belangrijk punt: jouw open snarenpatroon. Dat heeft uiteraard ook effect op de karakteristieken (meer power en spin, maar minder controle) en ook op de levensduur (korter). Maar dat maakt het wel heel gecompliceerd voor @aicaramba.
[/quote]

Heb ooit een vidje gemaakt. Daar kun je wel zien dat ik mijn backhand service returns redelijk eenvoudig diep terugsla vanwege de power die je kan genereren met weinig moeite. Nadeel is dat op een video alles er altijd zo langzaaam uitziet. Maar als je telt hoeveel secondes tussen slag en stuit aan de overkant zitten, zie je dat het best hoog tempo is. Kun je nagaan hoe dat bij toppers gaat als ze court-height video hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door FunkyTrip op 17-11-2022 15:27 ]

Dit dus.

• Roenie
  • Niet online
FunkyTrip schreef op donderdag 17 november 2022 @ 15:25:
[...]

Valt op zich mee. Die 28 kilo komt ong. overeen met 23-24 kilo op een gewoon racket met polyester snaren (volgens mij is 25 kilo vrij standaard voor normale nylon snaren)...
Apart, want polyester is een materiaal dat je normaal gesproken minder strak moet bespannen omdat het van zichzelf minder flexibel is.
...Heb ooit een vidje gemaakt. Daar kun je wel zien dat ik mijn backhand service returns redelijk eenvoudig diep terugsla vanwege de power die je kan genereren met weinig moeite. Nadeel is dat op een video alles er altijd zo langzaaam uitziet. Maar als je telt hoeveel secondes tussen slag en stuit aan de overkant zitten, zie je dat het best hoog tempo is. Kun je nagaan hoe dat bij toppers gaat als ze court-height video hebben.
Die op 1:00 is lekker langs de lijn. Uiteindelijk gaat het erom dat je een snaar hebt die bij je past. Poly is wat dat betreft niet een logische keuze voor een beginnende speler.

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Roenie schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:16:
[...]
Apart, want polyester is een materiaal dat je normaal gesproken minder strak moet bespannen omdat het van zichzelf minder flexibel is.
Dat zei ik ook min of meer. Op normaal racket is polyester 23kg gelijk aan 25kg nylon (geen idee natuurlijk of het precies klopt, maar ongeveer). Op mijn racket is 28kg polyester gelijk aan 23k polyester op een normaal racket. Denk dat ik nylon wel op 30 moet bespannen om het geen netje te laten worden.
Die op 1:00 is lekker langs de lijn. Uiteindelijk gaat het erom dat je een snaar hebt die bij je past. Poly is wat dat betreft niet een logische keuze voor een beginnende speler.
En backhand mishit op 1:43, maar daarna hersteld met een strakke cross :D

[ Voor 19% gewijzigd door FunkyTrip op 17-11-2022 16:55 ]

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aicaramba
Roenie schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:50:
[...]
Om op je te reageren met onderstaande posting in gedachten...

[...]
Het verhaal is allemaal iets gecompliceerder dan bovenstaande. Want er is een verschil tussen het materiaal en de opbouw van de snaar.

Materiaal
Synthetic gut was oorspronkelijk de kunstmatige versie van de originele natuurdarm (gut) en was van origine (midden vorige eeuw) een redelijk simpele nylon snaar. Als je het heel letterlijk neemt zou je iedere kunstmatige snaar synthetic gut kunnen noemen, maar in de praktijk wordt die naam voornamelijk gebruikt voor nylon snaren. De voordelen zijn de lage prijs (5-12 euro) en de levensduur. Daarmee heb je een redelijke snaar, waarmee de recreatieve tennisser goed uit de voeten kan. Gut, zeker vroeger, was niet geschikt om vochtig te worden bijvoorbeeld. Het is kwetsbaar materiaal. Gezien de prijs van gut is dat vaak een dingetje (45-55 euro). Al hebben die snaren tegenwoordig wel een beschermende laag. Gut heeft hele goede speeleigenschappen en is zeer armvriendelijk.

Naast nylon en gut zijn er zoals @FunkyTrip schrijft ook polyester en kevlar snaren en die breken niet snel, maar kunnen voor een beginner zeer belastend voor de arm zijn. Ook zijn die na een aantal uur spelen 'dood' en je moet dan steeds harder slaan. Ze breken niet snel dus ideaal voor een hard hitter, maar je zult die snaar dus ook regelmatig moeten vervangen. Er is de laatste jaren wel veel ontwikkeling met zachtere polyester snaren en snaren waarin niet alleen polyester zit, de zogenaamde co-poly's. Hierdoor kunnen ook minder ervaren spelers met een gezonde arm hier wellicht iets geschikts vinden.

Ten slotte kun je ook snaren combineren, de zogenaamde hybride bespanning, waarbij je de ene snaar in de lengte doet en de andere snaar in de breedte. Dus bijvoorbeeld gut met polyester. Hierdoor kun je eigenschappen van snaren met elkaar combineren en daardoor de bespanning helemaal naar je hand zetten. Maar goed, dan ben je weer vele jaren met oefenen verder ;)

Opbouw
Monofilament versus multifilament slaat niet op het materiaal, maar op de opbouw van de snaar. Mono heeft, de naam zegt het al, één kern, eventueel met een coating en eventueel één of meerdere lagen. Multi heeft verschillende 'strengen' en soms ook nog verschillende lagen. De laatste jaren zijn hier steeds meer verschillende sub-vormen van ontwikkeld. Door de vele strengen lijkt die snaar qua eigenschappen veel meer op gut, waarbij de prijs toch lager ligt. Multifilament nylon snaren zijn wel iets duurder (8-20 euro) dan monofilament nylon. Ook moet je eigenlijk kijken naar de levensduur natuurlijk. Als je niet hard slaat en zuinig bent op je spullen, dan is darm micchien wel de beste koop. Polyester snaren zijn vrijwel altijd monofilament, eventueel met een laag er om heen.

Andere factoren
De wereld van snaren is intrigerend met veel verschillende snaren die eigenlijk ook wel weer zo een beetje redelijk overeenkomen. En dan heb je ook nog leveranciers en winkels die beschrijvingen en namen hanteren die verwarrend of tegenstrijdig kunnen zijn. Wat dat betreft heeft iedereen een beetje zijn eigen waarheid. Prijzen kunnen erg variëren en duur is niet altijd beter. Bij sommige merken heeft de naam meer invloed op de prijs dan de snaar zelf.

Tel daarbij ook op dat je met de dikte van de snaren en de kilogrammen van de bespanning kunt variëren. Een dikkere snaar geeft een langere levensduur en controle. Maar een dunnere snaar geeft een beter gevoel, comfort, power en spin. Een hoog aantal kilogrammen geeft controle en een lage spanning juist weer meer power.

Kortom, vele verschillende factoren (materiaal, opbouw, dikte, kilogrammen) die invloed hebben op de speeleigenschappen. En dan hebben we het niet eens over het racket, ondergrond, bal, et cetera. Daar kun je ook weer boeken over volschrijven. Je kunt dus helemaal los gaan. Dat is niet verstandig als je nog niet zo lang tennist.

Hou het vooral simpel en overzichtelijk en ga gaandeweg wat dingen proberen als je steeds meer feeling krijgt met het spel zou ik zeggen.
Wow. Super bedankt voor deze reactie.. Dus als ik het goed begrijp is nylon/synthetic gut beter dan polyester, omdat deze niet/minder snel 'dood' gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
FunkyTrip schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:52:
[...]

Dat zei ik ook min of meer. Op normaal racket is polyester 23kg gelijk aan 25kg nylon (geen idee natuurlijk of het precies klopt, maar ongeveer). Op mijn racket is 28kg polyester gelijk aan 23k polyester op een normaal racket. Denk dat ik nylon wel op 30 moet bespannen om het geen netje te laten worden...
Ik las per ongeluk over het 'andere racket' heen, vandaar mijn verwarring ;)
aicaramba schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 07:39:
[...]

Wow. Super bedankt voor deze reactie.. Dus als ik het goed begrijp is nylon/synthetic gut beter dan polyester, omdat deze niet/minder snel 'dood' gaat?
Dat is niet mijn punt ;) Of een snaar beter of slechter is hangt van de speler af. Ieder type snaar heeft voor- en nadelen. Als je veel snaren kapot slaat dan maakt het niet uit dat een snaar redelijk snel dood is. Die heb je tegen die tijd al kapotgeslagen. En andere spelers, zoals @FunkyTrip, die vindt dat niet erg of heeft daar geen last van.

De ene speler (goede techniek, krachtige slag, geen armproblemen, snarenbreker, en/of veel spin willen), zal eerder voor poly gaan dan een beginnende recreatieve tennisser, zeker met armproblemen. Je zult niet de voordelen van poly kunnen gebruiken, terwijl je wel tegen de nadelen op loopt.

Ik merk erg aan poly hangt. Is dat je geadviseerd? Of is dat het enige dat jouw shop/pro aanbiedt? Wat ik mij niet kan voorstellen trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Roenie schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:25:
[...]
De ene speler (goede techniek, krachtige slag, geen armproblemen, snarenbreker, en/of veel spin willen), zal eerder voor poly gaan dan een beginnende recreatieve tennisser, zeker met armproblemen. Je zult niet de voordelen van poly kunnen gebruiken, terwijl je wel tegen de nadelen op loopt.
Als je niet door je snaar heen slaat periodiek moet je polyester denk ik wel 2x per jaar zelf doorknippen inderdaad. Nylon kun je met 1x per jaar wel af denk ik?

Bedenk net dat ik zei dat ik vroeger veel vaker door mijn bespanning heen sloeg, maar dat waren natuurlijk nylon bespanningen.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
FunkyTrip schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:39:
[...]
Als je niet door je snaar heen slaat periodiek moet je polyester denk ik wel 2x per jaar zelf doorknippen inderdaad. Nylon kun je met 1x per jaar wel af denk ik?

Bedenk net dat ik zei dat ik vroeger veel vaker door mijn bespanning heen sloeg, maar dat waren natuurlijk nylon bespanningen.
Tweemaal per jaar met poly vind ik nog aan de lage kant. Doe je goed. Ik ben absoluut geen hard hitter, maar ik vind het juist fijn om veel vaker opnieuw te bespannen. Een keer in de 1-2 maanden denk ik. Ook omdat ik het rustgevend vind om te doen en het experimenteren leuk vind. En snaren op de rol kosten je de kop niet. Als je niet zelf bespant wordt dat uiteraard wel een kostbare zaak door de arbeid en omdat je vaak de snaar van de shop moet kopen. De andere kant van het spectrum zijn mijn clubgenoten die twee jaar met dezelfde bespanning spelen. Of blijven spelen met de bespanning die in hun racket zat bij aankoop daarvan.

Er is een vuistregel dat je net zo vaak bespant per jaar, als dat je speelt per week. Dus 2 keer spelen per week is twee keer bespannen per jaar. Alleen die houdt geen rekening met individuele verschillen in je spel en in het gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Roenie schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:51:
[...]
Tweemaal per jaar met poly vind ik nog aan de lage kant. Doe je goed. Ik ben absoluut geen hard hitter, maar ik vind het juist fijn om veel vaker opnieuw te bespannen. Een keer in de 1-2 maanden denk ik.
Ik sla eens in de 1-2 maanden mijn bespanning door, dus vandaar dat ik niet hoef te knippen ;)

Dit dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kleinelievewolff
  • Laatst online: 06-06 09:21
Ik weet het niveau van @aicaramba niet, maar ik als recreatieve speler (niveau 7 ongeveer) sla eigenlijk bijna nooit door mijn bespanningen heen. Momenteel speel ik niet veel (1-2 keer per week) en heb er meestal een synthetic gut of multifilament inzitten. Ik knip deze er meestal uit als ik tijdens het spelen teveel tijd kwijt ben aan het rechtzetten van de snaren.

De tip van FunkyTrip voor 2 rackets is wel goed ja. Ik heb er zelf 3, zodat ik kan wachten tot ik er minmaal 2 ga vervangen en haal dan het bespanapparaat van de vliering. Dat is teveel moeite voor 1 racket.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aicaramba
Roenie schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:25:

Dat is niet mijn punt ;) Of een snaar beter of slechter is hangt van de speler af. Ieder type snaar heeft voor- en nadelen. Als je veel snaren kapot slaat dan maakt het niet uit dat een snaar redelijk snel dood is. Die heb je tegen die tijd al kapotgeslagen. En andere spelers, zoals @FunkyTrip, die vindt dat niet erg of heeft daar geen last van.

Ik merk erg aan poly hangt. Is dat je geadviseerd? Of is dat het enige dat jouw shop/pro aanbiedt? Wat ik mij niet kan voorstellen trouwens.
Ik snap je punt. Ik bedoelde het ook meer als een conclusie voor mezelf. Ik ben zelf een beginnende speler (niveau 9) die nog nooit door polyester snaren heen heeft geslagen. Maar ik trok de conclusie dat voor mezelf de toegevoegde waarde van polyester (beter gevoel) niet op weegt tegen de voordelen van nylon (langer goed blijven).

Maar nee, ik ben niet per se gehecht aan polyester. Het is wat ik nu gebruik, maar als de conclusie is dat voor mij nylon eigenlijk een betere keuze is dan zal ik daar voor kiezen.

In ieder geval enorm bedankt voor alle informatie enzo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
aicaramba schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:14:
[...]

Ik snap je punt. Ik bedoelde het ook meer als een conclusie voor mezelf. Ik ben zelf een beginnende speler (niveau 9) die nog nooit door polyester snaren heen heeft geslagen. Maar ik trok de conclusie dat voor mezelf de toegevoegde waarde van polyester (beter gevoel) niet op weegt tegen de voordelen van nylon (langer goed blijven).

Maar nee, ik ben niet per se gehecht aan polyester. Het is wat ik nu gebruik, maar als de conclusie is dat voor mij nylon eigenlijk een betere keuze is dan zal ik daar voor kiezen.

In ieder geval enorm bedankt voor alle informatie enzo!
Welke type snaar is het inmiddels geworden? Merk je verschil?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aicaramba
Roenie schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:37:
[...]
Welke type snaar is het inmiddels geworden? Merk je verschil?
Heb niet zoveel getennist vanwege het weer. Maar heb 1 racket met rpm blast en een andere met nylon/synt gut. Ga ze later vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinelievewolff
Voor de liefhebber (naast de Australian Open die net gestart is) is er op Netflix een soort Drive to survive achtige tennisdocu: Breaking Point. Gisteravond de eerste twee afleveringen gekeken, best aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:45
@kleinelievewolff Bij Grand Slams kijk ik meestal vanaf de achtste finales, maar soms heb je wel rare verassingen in de eerste rondes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinelievewolff
Tallon Griekspoor vs Botic van de Zandschulp nu op de baan. Lekker handig dat ze exact hetzelfde outfit aan hebben :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

kleinelievewolff schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:47:
Tallon Griekspoor vs Botic van de Zandschulp nu op de baan. Lekker handig dat ze exact hetzelfde outfit aan hebben :X
Marcella zegt het ook al :D
Griekspoor heeft wel een sleeve haha.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-06 20:39

Wom

Niet heel druk in dit topic, maar wil er toch een schopje onder geven. Na een gescheurde kruisband is mijn voetbalcarriere afgelopen jaar gestopt en heb ik mij ingeschreven bij de lokale tennisvereniging. Maandag begin ik met mijn eerste tennisles, dus beetje aan het orienteren voor tennisschoenen (gravel).

Waar moet ik op letten? Zit er een groot verschil in het schoeisel? Ik zal voornamelijk op gravel spelen, met eventueel af en toe een all-weather baan als de condities wat minder zijn.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinelievewolff
Ik speel zelf 99% op gravel en heb dan ook schoenen met een gravel profiel, soort visgraatjes. Die doen het ook prima op hardcourt en kunstgras. Ik heb alleen ooit voor een winter lessen op tapijt speciale schoenen aangeschaft met een gladde zool die meer grip gaf.

Enige waar je wellicht specialistische schoenen voor nodig hebt, is op een natte all-weather of kunststof baan.

Ben zelf fan van de Adidas Barricade, echter heb ik nog een heel oud model die heerlijk stevig is. Ik weet niet hoe de nieuwere modellen zitten, die ogen wat flexibeler.

Vroeger ook nog een keer Asics Gel Resolutions gehad, die waren ook wel goed, alleen omsloten de enkel minder hoog. Daar spelen (speelden) veel pro's ook mee die geen schoenencontract hadden.

[ Voor 32% gewijzigd door kleinelievewolff op 20-04-2023 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinelievewolff
Word er nog getennist of is iedereen aan het padellen?

Mijn oude Barricades zijn nu toch wel een keer aan vervanging toe, ben ik bang. Kreeg laatst na 3 uur spelen een beetje last van mijn hakken (hielspoor?).

Nu had ik een paar van die nieuwe Barricades besteld en buiten dat mijn vrouw ze veel te hip vond voor mijn leeftijd, waren die toch wel erg anders qua pasvorm. Kreeg met moeite mijn voeten erin (en dat was al een halve maat groter dan ik had). Ze zitten veel strakker om de voorvoet, de hak is wel lekker omsloten.

Nu heb ik een paar van de Decathlon besteld, kijken of die beter zitten. Zoek eigenlijk wel weer een model met wat meer steun en een "hoge" hak omsluiting. De Gel Resolution vond ik bij de hak te laag.

Mensen van mijn leeftijd lopen bijna allemaal op K-Swiss, misschien moet ik die ook maar eens proberen.

Iemand nog tips voor goede schoenen? Zie nu ook dat Head, Yonex en Babolat ook schoenen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom

Wom

kleinelievewolff schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:06:
Word er nog getennist of is iedereen aan het padellen?
Heb gisteren nog een les gehad en over een week mijn eerste toernooi. Niet dat ik daar enige verwachtingen bij heb, maar beetje competitie is wel leuk natuurlijk. Al moet ik zeggen dat je wel vooruitgang merkt bij de lessen. Nooit geweten dat alles zo nauw luistert.

Ook in mijn vriendenkring heel veel padellers eigenlijk. Als ik het vraag willen ze wel potje tennissen, maar uit eigen beweging doen ze enkel padel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Ik merk dat ik padel vooral duur vind. We hebben geen padelbanen op de club, dus dat is gewoon 13 euro via playtomic aftikken elke keer. Plus 300 euro voor wat lessen. Plus padel racket scheurt na 7-8 maanden, dus alweer toe aan een tweede. Ook weer 150 euro. Mijn racket gaat voor die prijs al 10 jaar mee.

Het is wel verslavend, dus ik geef het graag uit, maar vergeleken tennis is het mega duur.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinelievewolff
Ik speel zaterdag ook mijn eerste toernooi in jaren, ben benieuwd hoe dat gaat. Met de tennisladder speel ik de laatste tijd redelijk goed en constant, gek genoeg is het bij toernooien altijd wat krampachtiger. En sta ik vaak tegenover herintreders die best goed zijn maar een lage rating hebben.

Ik heb sinds ik een paar jaar geleden weer begonnen ben nog geen les genomen. Heb eigenlijk alle jaren daarvoor dat ik tenniste altijd gelest. Wilde eerst weer eens kijken of ik weer meer zou gaan spelen. Ik probeer wel af en toe iets te verbeteren, maar dat doe ik dan zelf met een paar youtube video's. Zo heb ik mijn service weten te verbeteren (veel meer snelheid) door een paar kleine aanpassingen en ben nu bezig om mijn backhand return aan te pakken. Dat blijkt een kwestie te zijn van het racket met je "onderste hand" in de forehand greep te houden en de bovenste alvast in de backhand greep. Zo kun je snel wisselen (dubbelhandige backhand).

Padel nog steeds niet gedaan, al sprak ik laatst een vader op het schoolplein die misschien in de winter een groepje wil vormen. Dat vind ik het grote nadeel van padel, dat je het met zijn 4en "moet" spelen. En ik verbaas me ook over de prijzen van de padeluitrusting, zal wel iets met nieuwigheid zijn en een doelgroep die graag geld uitgeeft ofzo....

Ik zal dan ook zeker geen investering gaan doen in padel, daarvoor vind ik tennis nog te leuk. Dus geen les en gewoon een racket van de Decathlon ofzo.

Ik zie het ook een beetje als windsurfen vs kitesurfen: windsurfen ben je wel een jaar bezig voordat je leuk kan surfen (planeren en in de voetbanden/trapeze en een gijp maken). Kitesurfen kun je na een paar lessen al met wat snelheid heen en weer. Tennis ben je het eerste jaar ook veel ballen aan het rapen vs padel waar je toch eerder een leuke rally hebt.

[ Voor 16% gewijzigd door kleinelievewolff op 14-06-2023 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom

Wom

Dat laatste is wel een argument wat je vaker hoort. Toen ik liet merken dat ik tennisles ging nemen, was de reactie vaak dat ik beter gewoon kan padellen omdat je daar sneller mee vertrokken ben. Maar kan juist wel plezier halen uit het verbeteren van je techniek en daar vooruitgang in zien. Iets wat mij bij voetbal niet meer lukte (ook wegens gebrek aan talent hoor).

@kleinelievewolff , welke kanalen bekijk je dan zoal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinelievewolff
Ik volg niet echt bepaalde kanalen, zoek gewoon op wat ik wil oefenen en kijk dan een video van iemand waarvan ik denk dat hij het een beetje kan en met weinig reclame. Ik zal eens kijken of ik die video van de service nog kan vinden.

Zou kunnen dat dit hem was: https://www.youtube.com/watch?v=w03NVg7YtNo

In ieder geval kijk ik een paar video's en als je dezelfde tips ziet, weet je dat die helpen. Ik vind zelf vooral de video's die slowmo's van de pro's gebruiken heel leerzaam. Zo zie je dat bij de service de pro's na de slag hun niet-rackethand niet naar achteren zwaaien, maar juist naar hun borst. Dit om de rotatie van je bovenlichaam te beperken en meer voorwaartse snelheid te genereren. Ook na de opgooi (trophy position), niet je racket in de lucht te houden, maar juist lager achter je rug, zodat je daar een soort zweepslag kunt geven als je gaat slaan.

Dit boek heb ik vroeger gelezen. Die gaat in op hoe je lichaam in elkaar steekt en hoe je ervoor zorgt zoveel mogelijk racketsnelheid te genereren.

[ Voor 65% gewijzigd door kleinelievewolff op 14-06-2023 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kleinelievewolff
Deze kwam ik vandaag tegen, goede productie en bruikbare tips in een lekker tempo van ATP coach Patrick Mouratoglou. Ga zeker de rest van zijn videos ook nog kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Laatst online: 02:48
Vraag me af hoe goed Griekspoor echt is. Zou die ooit ala Martin Verkerk een finale GS halen? Ochja...mijmer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kleinelievewolff
Sjah schreef op maandag 26 juni 2023 @ 20:34:
Vraag me af hoe goed Griekspoor echt is. Zou die ooit ala Martin Verkerk een finale GS halen? Ochja...mijmer.
Nu even niet zo goed helaas. Verloren van de Hongaar met het jaren 80 hoofd. Griekspoor maakte toch iets te veel unforced errors om zijn winners te compenseren.

Wel weer leuk Wimbledon! Beetje jammer van de regen waardoor alleen de partijen onder het dak door kunnen gaan. Vandaag als het goed is Van de Zandschulp en Brouwer op de baan....

Edit: Brouwer ook verloren, Van de Zandschulp in 5 sets door naar de volgende ronde waar Davidovich Fokina wacht.

[ Voor 9% gewijzigd door kleinelievewolff op 06-07-2023 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Meer mensen die finale Wimbledon kijken?

36 die Djokovic. Een machine.

Voor mij altijd de hinderlijke lastpost geweest voor Federer maar begin steeds meer sympathie voor hem te krijgen. Temeer omdat ik alles wat na hem (en Alcaraz) komt tegenwoordig echt matig vind. Eindelijk wat weerstand in de vorm van Alcaraz. Wat een partij!

Leuk om te zien dat Djokovic opeens aanvallender speelt. Dicht op de baseline. Returneren er vlak achter.

Denk wel dat dit klaar is, Djokovic drukt nu door denk ik.

[ Voor 6% gewijzigd door Deruxian op 16-07-2023 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
Wat een lekkere finale dit zeg

Edit: Djokovic hadden ze eraf moet sturen

[ Voor 42% gewijzigd door renegrunn op 16-07-2023 19:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gynnad
Apart dat Fils een volledige game weggeeft om zo behandeling te krijgen tegen kramp. Griekspoor komt daardoor 4-3 voor in de 4e set.

Fils pakt daarna wel knap de volgende game op eigen service.

Edit; uiteindelijk wint Fils hem in 5 sets van Griekspoor

[ Voor 13% gewijzigd door Gynnad op 29-08-2023 21:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kleinelievewolff
Vannacht Botic van de Zandschulp als 4e partij op baan 11 tegen Daniel Evans. Benieuwd hoe hij het gaat doen, vorige ronde had hij een opgave van de tegenstander. Als hij deze wint, hoogstwaarschijnlijk zijn volgende partij tegen Alcaraz!

Over opgave gesproken: gisteren een heerlijke 1e set gezien van Dominic Thiem tegen (de voor mij onbekende) Ben Shelton, die eindigde in een tiebreak. Die werd met overmacht gewonnen door Shelton, waarna Thiem de baan afging en in de 1e game van de 2e set geen bal meer retourneerde. Hij zei last te hebben met ademhalen en misselijkheid en heeft dan ook opgegeven. Erg jammer, want het niveau van beide spelers was hoog. Leuke speler die Shelton, solide backhand en een goede forehand gecombineerd met een uitstekend loopvermogen. Alleen soms een rare beslissing, wat met de leeftijd te maken kan hebben. Ook leuk dat hij gecoached word door zijn vader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinelievewolff
Botic helaas verloren van britse terriër Evans. Hij begon goed in de eerste set, maar toen werd Evans wat fanatieker. Bij Botic kun je nooit aflezen hoe hij in zijn vel zit, zelfs als hij super staat te spelen, kijkt en loopt hij alsof hij middenin een depressie zit. Op zich wel knap, lukt mij helaas nooit ;)

• kleinelievewolff
Die Ben Shelton is echt wel de verrassing van het toernooi voor mij. Speelde ook weer erg goed tegen Frances Tiafoe en mag het nu in de halve finale opnemen tegen Djokovic. Kijken of hij tegen een extreem vast iemand ook nog een potje kan breken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinelievewolff
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/RcGm826/20230911-123040.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 02-06 12:17
Echt een zeer knappe prestatie van Djoko, Medvedev is ook een ontzettende taaie op hardcourt. Had niet verwacht dat Djoko er zo korte metten mee zou maken.

Overigens een super mooi moment van Roger en Rafa. Moest zelf bijna ook een traantje wegpinken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kleinelievewolff
DennisCle schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 22:22:
Overigens een super mooi moment van Roger en Rafa. Moest zelf bijna ook een traantje wegpinken.
Hier ook hoor, had die hele wedstrijd live gekeken met het interview erna enzo. Je ziet gewoon dat die mannen leven voor het tennis en het een einde van een tijdperk was. Ook bij Rafa die zijn grote vriend/rivaal ziet stoppen en wellicht beseft dat voor hem het einde ook in zicht komt. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
Griekspoor neemt het nu op tegen Zverev en staat in de 5e set met 2-0 voor

Live te volgen op Eurosport 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
En de 2e break, 4-1 inmiddels

Edit; oei en 4-4

En 6-6, beslissende tiebreak

[ Voor 49% gewijzigd door Gynnad op 01-06-2024 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gynnad
Helaas sinds de 4-1 voorsprong in de 5e set ging Zverev fantastisch spelen, Griekspoor was kansloos in de tiebreak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-06 14:26
Ik ben 47, speelsterkte 5/6, woonachtig in Regio Rotterdam/Breda, speel altijd met/tegen dezelfde lui, en zou wel eens tegen een nieuwe/andere tegenstander een wedstrijdje willen spelen...

Iemand??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinelievewolff
pastafan schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:34:
Ik ben 47, speelsterkte 5/6, woonachtig in Regio Rotterdam/Breda, speel altijd met/tegen dezelfde lui, en zou wel eens tegen een nieuwe/andere tegenstander een wedstrijdje willen spelen...

Iemand??
Ik woon niet in de buurt, maar hebben ze bij jou niet zoiets als een tennisladder? Daar doe ik bij onze club nu al een paar jaar aan mee en dat is erg leuk om tegen nieuwe mensen te mogen spelen en te kijken of je niveau verbetert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-06 14:26
kleinelievewolff schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:13:
[...]
Ik woon niet in de buurt, maar hebben ze bij jou niet zoiets als een tennisladder? Daar doe ik bij onze club nu al een paar jaar aan mee en dat is erg leuk om tegen nieuwe mensen te mogen spelen en te kijken of je niveau verbetert.
Nee hebben ze helaas niet. Maar ga wel bij een andere vereniging in de buurt lid worden waar ze dat wel hebben. Dank voor de tip!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Botic schuift Alcaraz aan de kant en er kan net een glimlachje vanaf. Wat een ijskonijn is het ook :')
Begreep dat we een paar decennia terugmoeten voor een Nederlander een top 3 speler versloeg!

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02:18
We hebben vandaag dubbelspel gespeeld en ik vraag mij had of het veel uitmaakt wie van de ontvangende partij links of rechts staat? Moet er altijd gewisseld worden of mag je altijd kiezen om de hele match links of rechts te staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 03-06 20:54
pina schreef op zondag 3 november 2024 @ 19:55:
We hebben vandaag dubbelspel gespeeld en ik vraag mij had of het veel uitmaakt wie van de ontvangende partij links of rechts staat? Moet er altijd gewisseld worden of mag je altijd kiezen om de hele match links of rechts te staan?
Je mag kiezen om links of rechts te staan. Je mag ook bijvoorbeeld kiezen om samen op de baseline te staan. Er zijn verschillende formaties mogelijk. Zoek ook maar eens de Australian Formation op(als je weet wat je doet en je een goede netspeler hebt kan je hier best wat punten mee pakken).

Ik zou kijken wie aan welke kant het best tot zijn recht komt. Bijvoorbeeld kijken wie heeft de sterkste inside out forehand, en die dan op de linker kant zetten. Of de linkshandige speler op links en de rechtshandige speler op rechts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-06 16:52
Volgens https://www.centrecourt.n...nltb-tennisspelregels.pdf (nummer 15) moet je iig per set dezelfde kant houden bij het ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
pina schreef op zondag 3 november 2024 @ 19:55:
Je kiest per set een kant zoals @Coocoocachoo al aangeeft. Maar kijk vooral naar de tactische kant. Wie komt op welke plek het beste tot zijn-haar recht. Een lefty op links is over het algemeen bijvoorbeeld een goede zet omdat je dan enkel forehand crosses speelt. En met twee rechtshandigen bijvoorbeeld is er misschien een van de twee met een hele goede backhand. Dan is links ook een logische keuze. Een belangrijk aspect van het dubbelspel is overigens de netspeler. Dus vergeet dat ook niet mee te nemen in je overwegingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02:18
Zijn er mensen hier die ervaring hebben met een rebound net? Ik ben op zoek naar een vrij groot rebount net voor mijn zoon. Nu speelt hij altijd tegen de aangrenzende muur van de buren maar daar ben ik niet zo ee nfan van :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
  • Laatst online: 02:48
Zo gaat Griekspoor een Verkerkje doen, 22 jaar na dato...?
Pagina: 1 ... 7 8 Laatste