Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:50

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Ik weet niet goed of deze nou in het testcase topic moet, of een apart topic ok is. Laat even weten als hij niet goed staat.

Vorige week was in Nuenen een 24 uurs MTB race op de gulberg. Ik heb er wat foto's proberen te schieten in het donker. Maar het resultaat was niet zoals ik verwacht had. Ter illustratie hier 1 foto waarvan ik vind dat ie gaaf had kunnen zijn, maar op een of andere manier is ie toch wazig.

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/9378940/Gulbergen24h/_MG_9293-3.jpg(klikbaar)

Geschoten met een Canon EOS 5D, 17-40 f4L lens op 40mm en f/13, ISO100. Flitser is een Speedlite 550EX Ik had de camera op een tripod, in Bulb mode. De rijder ging ongeveer 25 Km/h. Ik had de flitser op 2nd curtain ingesteld.

Op 100% is goed te zien dat de foto bewogen is en dat de onscherpte niet echt komt door het kleine diafragma (denk ik). Maar hoe had ik de camera moeten instellen om het beter te doen, of zou dat onmogelijk zijn en had de rijder gewoon langzamer moeten rijden? Een krotere sluitertijd kan niet, wan mis je de lichtstreep (dat was nou net de bedoeling). Kan het komen doordat ik de camera met de hand bediend heb en ik beter een kabeltje had kunnen gebruiken (heb ik wel, maar vergeten). Of moet de flits korter, maar hoe dan? Suggesties?

Oja, die lensflares komen door mijn smerige UV filter. Ik kreeg dat niet meer schoon nadat de hond van een vriend aan mijn lens gelikt had :) Het UV filter kreeg ik er ook niet vanaf, het lijkt wel vastgeroest.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:04
Ik vind het qua lichtoutput van een flitser nog altijd een lastig verhaal, maar als ik er logisch over na probeer te denken dan is een minder krachtige flits (dus bijvoorbeeld 1/32e kracht) korter dan een hele krachtige flits (bijvoorbeeld 1/1 kracht).

En om beweging te bevriezen heb je een korte flits nodig, want als je een lange flits hebt én een lange sluitertijd, dan ga je dus alsnog bewogen beelden krijgen. Dus mijn idee is dus dat je een minder krachtige flits nodig hebt. Maar ik zou het zomaar totaal verkeerd om kunnen hebben. De flits moet in ieder geval wel kort zijn :+

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-09 22:16
Klopt wel van dat lager power flits korter is maar is niet zo heel relevant want op full power duurt die flash volgens mij zelfs nog niet langer dan 1/1000 seconde ofzo. Dat is niet het probleem hier, volgens mij is het gewoon mis focus. Anders zag je wel beweging in de spaken van de wielen ook.

Met die filters krijg je inderdaad lelijke lens flares, misschien als je een hele dure hebt dat het dan minder is, maar ik gebruik ze zelf gewoon niet meer. Had zelf een hoya van 40 euro ofzo maar gebruik ik nu niet meer over het algemeen.

[ Voor 29% gewijzigd door hypz op 06-10-2012 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Dit is geen misfocus, dit is bewogen. De muur, de grond en de bomen zijn wel scherp.

1/1000e is inderdaad alsnog heel kort, maar als 'ie heel hard fietst, dan zou het best kunnen, want het effect op de foto is ook wel minimaal. Op 1/2 zit je alsnog rond de 1/1100 als ik dit mag geloven, dus ik zou 1/4e of lager proberen.

Zou ook zeker eens dit filmpje kijken, wordt het goed in uitgelegd:

[ Voor 83% gewijzigd door Hahn op 06-10-2012 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
1/1200 zou de flash zijn op full, lijkt me wel kort genoeg, 25km/u is niet zo super snel ofzo. Maar het verbaast mij dat het bewegingsonscherpte zou zijn, anders zou je dat toch zien bijvoorbeeld bij het uiteinde van een spaak? Ik zie gewoon keurig een strak lijntje die spaak, maar niet in focus, maar geen beweging zie ik erin.

[ Voor 157% gewijzigd door hypz op 06-10-2012 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
hypz schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 23:53:
1/1200 zou de flash zijn op full, lijkt me wel kort genoeg, 25km/u is niet zo super snel ofzo. Maar het verbaast mij dat het bewegingsonscherpte zou zijn, anders zou je dat toch zien bijvoorbeeld bij het uiteinde van een spaak? Ik zie gewoon keurig een strak lijntje die spaak, maar niet in focus, maar geen beweging zie ik erin.
De beweging zit ervoor, dus alsof er na de flits nog een (minder krachtige) flits was ofzo. In de spaken zie ik dus wel echt beweging, maar dan dus aan de voorkant ipv erachter, alsof 'ie achteruit fietst, wat je met first curtain krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
De foto is zo ie zo heel vreemd want die fietser is ook helemaal doorzichtig nu lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Ja, dat zal komen door omgevingslicht, misschien dat de lamp van de fietser zelf de omgeving oplichtte (of dat er iets in de buurt was).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickbn
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-08 18:38

Nickbn

Betrokken

Je hebt niet bewogen want de muur is wel scherp. Je sluitertijd was te kort. Bij weinig licht is het nu eenmaal al gauw keuzes maken tenzij je objectieven hebt die een paar duiten kosten.

Overigens meer relevant vind ik die T-l buis die fietser meeneemt. Ik begrijp dat je verlichting op je fiets moet hebben maar "je ken er ook in doorschieteh"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Nickbn schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 23:59:
Je hebt niet bewogen want de muur is wel scherp. Je sluitertijd was te kort. Bij weinig licht is het nu eenmaal al gauw keuzes maken tenzij je objectieven hebt die een paar duiten kosten.
Te kort? Te lang zal je bedoelen, maar daarom flitste hij dus, om het beeld te bevriezen met flits en dat zóu goed moeten werken, als het maar donker genoeg is (zodat je geen last hebt van omgevingslicht).
Overigens meer relevant vind ik die T-l buis die fietser meeneemt. Ik begrijp dat je verlichting op je fiets moet hebben maar "je ken er ook in doorschieteh"
Rrrright...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:11
25 km/h = 7m/s. Als de flitsduur 1/1000s bedraagt (en dat zal het ongeveer zijn, misschien wat langer), heb je dus al 0,7cm bewegingsonscherpte.

Dat je toch wat scherpte ziet is te verklaren. Ik geloof dat een cameraflits met condensatoren werkt. Die hebben de eigenschap om eerst een grote piek te geven, en vervolgens langzaam 'uit te doven'.
Afbeeldingslocatie: http://photonemesis.files.wordpress.com/2009/10/sigma_flash_output_graphs1.png?w=460

Misschien dat het hier omschreven staat. Geen tijd om zelf te lezen.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Komt het toch neer op wat ik probeerde te omschrijven :P Ergo: minder krachtige flits gebruiken, zodat de flitsduur korter zal zijn. Ben zeer benieuwd of dat echt de oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 09:56

Royz

Kleurenblind!!

Ik snap er eigenlijk niet zoveel van. Waarom BULB en f13? Dit is toch gewoon voorkeuze TV, 1/200e zetten en ETTL bij laten flitsen op 2nd curtain? Eventueel flitskracht bijstellen op je 550ex?
ah, de lichtstreep was de bedoeling :P

Volgens mij is panning dan de enige mogelijkheid?

[ Voor 19% gewijzigd door Royz op 07-10-2012 00:56 ]

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 28-09 12:01

Isniedood

nee, echt niet!

Om dan te voorkomen dat het echt een hele donkere foto wordt zal hij een groter diafragma willen, wat ook weer zorgt voor meer ambient light, dus meer bewegingsonscherpte. Aldus hoe ik jouw filmpje interpreteer.

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Royz schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 00:53:
Ik snap er eigenlijk niet zoveel van. Waarom BULB en f13? Dit is toch gewoon voorkeuze TV, 1/200e zetten en ETTL bij laten flitsen op 2nd curtain? Eventueel flitskracht bijstellen op je 550ex?
ah, de lichtstreep was de bedoeling :P

Volgens mij is panning dan de enige mogelijkheid?
Als de lichtstreep de bedoeling is moet je natuurlijk juist niet mee gaan pannen, want dan blijft het lampje op dezelfde plek ;)
Isniedood schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 00:53:
Om dan te voorkomen dat het echt een hele donkere foto wordt zal hij een groter diafragma willen, wat ook weer zorgt voor meer ambient light, dus meer bewegingsonscherpte. Aldus hoe ik jouw filmpje interpreteer.
Als 'ie met een kortere (zwakkere) flits te weinig licht heeft, dan kan 'ie diafragma verder openen of ISO omhoog doen. Maar dan loopt 'ie het risico dat er meer omgevingslicht naar binnen komt ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:06
Dit topic is beter geschikt voor Workflow, dus een duwtje daar naartoe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickbn
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-08 18:38

Nickbn

Betrokken

Hahn schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 00:02:
[...]
Te kort? Te lang zal je bedoelen, maar daarom flitste hij dus, om het beeld te bevriezen met flits en dat zóu goed moeten werken, als het maar donker genoeg is (zodat je geen last hebt van omgevingslicht).

[...]
Rrrright...
Heel scherp. Te lang bedoelde ik uiteraard, Maar waar ik eigenlijk op doelde is dat de foto wel een komisch effect heeft en zo in een "verzin een onderschrift" wedstrijd kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Laatst online: 30-09 12:12
Je zit met twee problemen:

1. er is teveel omgevingslicht, waardoor je door de fietser heen de muur ziet.
2. bewegingsonderscherpte.

Wat betreft zijn er maar een paar opties.
Je zegt dat de sluitertijd niet korter kan, maar het grootste gedeelte van die lichtstreep komt van het laatste stukje tijd. Dat zie je ook duidelijk aan de intensiteit van de streep. Iestje korter zou nog steeds een bijna even lange streep opleveren.
De andere optie is het diafragma nog verder knijpen naar f/16 of zelfs f/22. (dat geeft op 100% crop iets onscherpte, maar voor een beeldvullende foto is dat geen probleem, want je kijkt toch niet op 100% crop)

Nadeel van diafragma verder knijpen is dat je flits meer moet leveren en die tijd wilde je kort houden...

Je kunt aan de spaken goed zien dat er bewegingsonscherpte is. Een wiel staat stil op de grond. (tenzijn je slipt) Daar is ie dan ook scherp. De rest van het wiel beweegt flink tov de grond (en dus je camera) en dat is dan ook bewogen.

Het je enige idee hoe hard je 550EX moest flitsen? Leek ie fullpower te gaan?

Een optie zou zijn om meerdere speedlites te gebruiken. (wellicht lenen van een vriend of zo?)
Dan heb je toch voldoende licht terwijl je een lage instelling gebruikt en dan is de flitstijd kort genoeg.

Wat wellicht ook nog zou kunnen helpen is een lichte tele lens gebruiken ipv een groothoek. Dan heb je een minder snelle zijdelingse beweging van de fietser over je scherm en daardoor minder bewegingsonscherpte.
Je flitskop kan zoomen, dus dan verlies je geen flitsvermogen.

[edit:]
Hier nog een nuttige site:
http://www.photosbykev.co...non-580ex-flash-duration/

flash duration voor een 580EX
1/1 power = 1/1000 second
1/2 power = 1/2000
1/4 power = 1/4000
1/8 power = 1/9000
1/16 power = 1/15000
1/32 power = 1/21000
1/64 power = 1/30000
1/128 power = 1/35000

Voor een 550EX za het ongetwijfeld in dezelfde orde van grootte liggen.
Je kunt dus eens gaan testen met handmatige instellingen op je flits.

[ Voor 13% gewijzigd door mjtdevries op 07-10-2012 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:50

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Bedankt voor de feedback. Die lichtstreep was de bedoeling :) De sluitertijd veranderen heeft niet veel zin, dan wordt de streep gewoon korter. Ik denk dat meerdere flitsers het antwoord is. De 550EX leek inderdaad vol te moeten flitsen, het duurde na de flits weer 3-4 sec voordat de flitser weer paraat was.

De flitser op 1/32ste power zetten geeft ook een hoop minder licht, dus dat is niet echt een optie. Maar om nu met 32 flitsers te gaan staan :) Ik weet alleen niet of ik de 550EX zowel op second curtain en op manual power kan zetten. Dat ga ik even onderzoeken.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Denk dat dat wel moet kunnen, maar anders laat je de flitser toch handmatig afgaan? Als je een paar seconden een foto maakt, dan tel je gewoon mee en doe je een seconde voordat ie stopt flitsen, ofzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keppie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-05 16:02
Als je op tweede gordijn flits i.p.v. eerste dan zit de streep zo. Dit in combinatie met een wat langere sluitertijd. Hij had ook het licht uit kunnen zetten dan was de streep weg geweest.
Pagina: 1