Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 296939

Topicstarter
Als student Toegepaste Informatica krijg ik de kans om een stage te doen in het buitenland. Ik heb verschillende aanbiedingen gehad voor onderandere Roemenië en Letland. Allemaal heel leuk maar ik stel me er toch een aantal vragen bij:

Denken jullie dat ik er goed aan doe om een stage te doen in een lageloonland? Ik heb in De Devschuur Coffee Corner - Iteratie 2 al verschillende ervaringen gelezen van mensen die de code uit dit soort landen om te wenen vonden.

Een stage in het buitenland mag dan wel een leuke ervaring zijn, maar ik vind het toch nog steeds belangrijk om een hoop bij te leren, iets wat ik in Letland of Roemenië misschien niet direct ga doen.

Hoe denken jullie hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-06 20:45
Een stage doe je over het algemeen bij een bedrijf waar je graag zou willen werken, of bij het soort bedrijf waar je graag zou willen werken.
Je leert hoe het er in het bedrijfsleven aan toe gaat, en je bouwt een netwerk op dat je later kan helpen een baan of klanten te vinden.

Ik kan eigenlijk maar 1 pluspunt vinden aan een stage in een outsourcing land. Je krijgt een goed idee van de cultuur en hoe mensen er met elkaar omgaan. Als je later voor je werk programmeerwerk moet outsourcen heb je dus al ervaring.

Maar bij een "leuke stage in het buitenland" in de IT sector, denk ik eerder aan silicon valley, Japan, Z-Korea of de buitenlandse vestiging van een grote international.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:06
Ben je eerder in die landen geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Het lijkt me een interessante kans.

Je ziet tegenwoordig veel outsourcing plaatsvinden naar oost europa (en uiteraard ook india). Qua cultuur ligt oost europa minder ver af van west Europa dan India maar er is nog steeds een verschil. Als je de kans krijgt om daar een tijdje te leven en hun cultuur kunt leren begrijpen, dan kan je dat een stukje meerwaarde geven
tov mensen die in Nederland een stage gaan doen.

PS:
Ik heb binnen de ict ervaring met oa Indiers en Oost Europeanen (Ukraine) en je moet er als een havik boven op blijven zitten. Alhoewel de indiers het wel een paar orde van grotes bonter maken.

[ Voor 23% gewijzigd door Alarmnummer op 06-10-2012 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-05 22:23
Anoniem: 296939 schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 17:38:
Een stage in het buitenland mag dan wel een leuke ervaring zijn, maar ik vind het toch nog steeds belangrijk om een hoop bij te leren, iets wat ik in Letland of Roemenië misschien niet direct ga doen.

Hoe denken jullie hierover?
Doen! Je leert veel meer in Letland of Roemenie dan bij Philips of TNO in Nederland.
Wat leer je dan? In ieder geval niet toegepaste informatica, maar daar heb je al je studie voor. Het gaat om omgaan met verschillende culturen.

Werkgevers waarderen zulke ervaringen ook, als het jou daarom te doen is. Misschien hebben ze het jou nog niet verteld, maar als je straks professioneel gaat ontwikkelen dan gebeurt dan in 99% van de gevallen met meerdere ontwikkelaars. Deze komen soms uit andere culturen (of werken op een offshore lokatie) en als je daar ervaring mee hebt dan heb je een streepje voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-06 00:38

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Free rider schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 18:31:
[...]

Doen! Je leert veel meer in Letland of Roemenie dan bij Philips of TNO in Nederland.
Wat leer je dan? In ieder geval niet toegepaste informatica, maar daar heb je al je studie voor. Het gaat om omgaan met verschillende culturen.
Daar heb je geen fluit aan op het moment dat je daar later niks mee gaat doen. Ikzelf werk bij een klein bedrijf en ben daar als stagiair begonnen, en wij ontwikkelen alles zelf. Outsourcing doen we uit principe niet omdat we dan niet voldoende kunnen waken over de kwaliteit waar onze klanten voor betalen. Dan is zo'n stage in een Oost-Europees land leuk, maar uiteindelijk heb je er niks aan als je ambities niet liggen in een functie waarin je een stapel outsourced devvers aan moet sturen, en sowieso is dat normaal gesproken geen functie waar je direct vanuit school zo in rolt. Ik zou zeggen: doe lekker een stage waar je inhoudelijk iets van leert, want de kennis die je op school opdoet is doorgaans rampzalig achterhaald. Ga dan liever stage lopen bij een bedrijf waar je echt iets kan leren en waar je niet gezien wordt als een (bijna) gratis werknemer.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
RocketKoen schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 18:01:
Een stage doe je over het algemeen bij een bedrijf waar je graag zou willen werken, of bij het soort bedrijf waar je graag zou willen werken.
Je leert hoe het er in het bedrijfsleven aan toe gaat, en je bouwt een netwerk op dat je later kan helpen een baan of klanten te vinden.
De stageplaats in Roemenië werd mij aangeboden door het bedrijf waar ik later graag zou gaan werken. Normaal gezien zijn de stageplaatsen enkel beschikbaar in België maar ik zou toch naar Roemenië kunnen gaan. De hr-manager verzekerde mij wel dat de manier van werken daar op dezelfde wijze gebeurt als hier in de zetel in België.
RocketKoen schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 18:01:
Maar bij een "leuke stage in het buitenland" in de IT sector, denk ik eerder aan silicon valley, Japan, Z-Korea of de buitenlandse vestiging van een grote international.
Helaas liggen dat soort stageplaatsen niet voor het rapen. Geloof mij, ik heb bij meer dan 20 bedrijven gesolictieerd (via de forms op hun website) maar van de 5 bedrijven dat ik een antwoord kreeg was het antwoord steeds hetzelfde: "je profiel beantwoord niet aan onze requierements"
Wilke schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 18:21:
Ben je eerder in die landen geweest?
Neen.

Het omgaan met verschillende culturen is uiteraard leuk maar ik wil toch een hoop bijleren op gebied van informatica tijdens mijn stage. Daar is ze namelijk voor bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Anoniem: 296939 schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 20:28:
[...]

De stageplaats in Roemenië werd mij aangeboden door het bedrijf waar ik later graag zou gaan werken. Normaal gezien zijn de stageplaatsen enkel beschikbaar in België maar ik zou toch naar Roemenië kunnen gaan. De hr-manager verzekerde mij wel dat de manier van werken daar op dezelfde wijze gebeurt als hier in de zetel in België.
Doen dan, lijkt me. Een stage in Nederland bij een bedrijf waar je uiteindelijk later zou kunnen werken is natuurlijk ontzettend praktisch, maar een buitenlandse ervaring is ook erg waardevol. Dat is voor mij in ieder geval de meest waardevolle ervaring van mijn opleiding (geen ICT overigens) geweest :)
Helaas liggen dat soort stageplaatsen niet voor het rapen. Geloof mij, ik heb bij meer dan 20 bedrijven gesolictieerd (via de forms op hun website) maar van de 5 bedrijven dat ik een antwoord kreeg was het antwoord steeds hetzelfde: "je profiel beantwoord niet aan onze requierements"
Ik heb geen ervaring in de ICT, maar is het niet beter om mensen direct aan te schrijven? Wellicht via mensen van je opleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
RoD schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 20:36:
Ik heb geen ervaring in de ICT, maar is het niet beter om mensen direct aan te schrijven? Wellicht via mensen van je opleiding.
Uiteraard, maar je moet de juiste mensen kennen en dat is helaas niet altijd mijn geval. De school heeft zelf ook stageplaatsen voorhanden maar dat zijn vaak andere scholen waarvan ik denk dat ik niet zo veel zal bijleren als dat ik stage zou doen in een echt bedrijf.

Ik heb zelf ook al wat mensen die ik kende binnen bepaalde bedrijven aangesproken maar uiteindelijk zijn het nog altijd de hr-managers die beslissen of ik er stage mag lopen of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 19:54
Een nutteloze ervaring. Al zou je in de toekomst gaan werken bij een bedrijf dat zaken doet / outsourced naar dergelijke landen ben je zelf nog te jong om in een positie te geraken om dit aan te sturen. Tegen de tijd dat je senior genoeg bent, outsourcen ze misschien naar Zimbabwe. Ook als je een ervaring opdoet met Letland wilt het nog niet zeggen dat dit hetzelfde is als omgaan met Indiers of wederom de Zimbabwanen.

Zoals eerder is aangegeven stage zou ik op voorhand eerst doen bij een bedrijf of gebied dat je trekt om daar ervaring mee op te doen. Alvorens naar een dergelijk land te gaan. Vrienden van me (wel een ander vakgebied) deden hun stage op de ABC eilanden, leuk maar verder hebben ze er maar weinig opgestoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:00
Persoonlijk lijkt het me een erg goed idee.

Je bent daar compleet op jezelf aangewezen en moet leren je staand te houden op een plek met een andere mentaliteit. De daarmee opgedane persoonlijkheidsgroei en versterking van je karakter heb je je hele leven nog wat aan.

Het boeit later toch geen enkel bedrijf waar je stage hebt gelopen, tenzij het toevallig bij het bedrijf is waar je een baan krijgt. Minpunt is inderdaad wel, dat je soms aan je stageplek een baan over kan houden, en dat dat hier minder waarschijnlijk is.

Daarnaast is Roemenie geen verkeerde plek. De mensen zijn er goed opgeleid. Volgens mij heeft NSpyre daar ook een outsourcingsvestiging zitten, omdat er in Nederland niet genoeg goedopgeleid personeel te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
[Doen! Je leert veel meer in Letland of Roemenie dan bij Philips of TNO in Nederland.
Anoniem: 296939 schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 20:28:
Het omgaan met verschillende culturen is uiteraard leuk maar ik wil toch een hoop bijleren op gebied van informatica tijdens mijn stage. Daar is ze namelijk voor bedoeld.
Stages zijn daar niet voor bedoeld, ze zijn bedoeld als kennismaking met de praktijk. Wil je meer inhoudelijke kennis dan moet je extra keuzevakken kiezen.

Realiseer je het volgende: In het bedrijfsleven zal je werken in teamverband, waarbij die teams soms zeer groot zijn met collega's in allerlei landen, met allerlei culturele achtergronden. In die omgeving is het kunnen omgaan met andere culturen niet 'leuk' maar een wezenlijk voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
(dubbelpost, sorry)

[ Voor 97% gewijzigd door Free rider op 07-10-2012 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
FireAge schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 14:48:
Je bent daar compleet op jezelf aangewezen en moet je leren staan te houden op een plek met een andere mentaliteit. De daarmee opgedane persoonlijkheidsgroei en versterking van je karakter heb je je hele leven nog wat aan.

Het boeit later toch geen enkel bedrijf waar je stage hebt gelopen, tenzij het toevallig bij het bedrijf is waar je een baan krijgt. Minpunt is inderdaad wel, dat je soms aan je stageplek een baan over kan houden, en dat dat hier minder waarschijnlijk is.
Helemaal mee eens d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:43

Standeman

Prutser 1e klasse

Als al die verhalen waar zijn, dan is het een mooie gelegenheid om te leren hoe het niet moet (vrijwel noodzakelijk om te leren hoe het wel moet) ;)

Maar de horror-stories zijn natuurlijk niet de enige verhalen die er zijn. In lage lonen landen (oost-europa) en ook India zijn best wel een hoop succesverhalen, alleen hoor je die niet zo snel als de /fail verhalen.

Tot nu toe heb ik prima ervaringen met russen (die zaten gewoon hier) en een aantal devvers in Roemenie. Relaxte gasten die echt wel wisten waar ze mee bezig waren en gewoon prima code opleverde.

Waar ik wel slechte verhalen over heb gehoord waren een soort van code-sweatshops. Die leveren bagger kwaliteit voor een extreem lage prijs. Ze werken 18 uur per dag en functioneel werkt het misschien wel, maar van het doorgrondig doorkijken van een FO of meedenken met de klant kan je ze niet betichten. Zolang de de lettertjes van het contract wordt nageleefd, interesseert het ze zich geen moer.

Wat wel een flink probleem in India is, is dat niemand nee durft te zeggen tegen een meerdere. Of iets nou haalbaar is of niet. Ze beginnen gewoon en falen, terwijl de medewerkers dat al prima wisten.

En verder met FireAge.. Ik zou zo'n kans niet laten lopen. In een bedrijf heb je imo vaker nut van levenswijsheid dan aan technische kennis die je bij een stage hebt opgedaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Standeman op 07-10-2012 15:08 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 408260

Meteen doen!
Die ervaring die je opdoet door omgaan met andere culturen is zoveel meer waard dan de technische en praktische ervaring. Je hebt er ook nog veel aan buiten je baan.

En hoe meer "lageloondland", hoe beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-05 19:07

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Ik heb geruime tijd in Brazillie door gebracht met wees- en crackverslaafde kinderen. Dit was niet als stage maar meer een soort pseudo-sabattical voor het jeugdpsychiatrische werk dat ik doe. Wat ik eraan gehad heb is dat ik bijkans overal wordt aangenomen nu want ik schijn van wanten te weten daardoor, zowel inhoudelijk als vormelijk wat mijn branche betreft.

Jij gaat daar niks oplossen of verhelpen als je stage loopt maar je kan wel veel leren over hoe men denkt en adhv code maakt of bv hoe men dmv code beveiligt. Er zit hoe dan ook een voordeel in, al was het maar dat je een bink bent omdat je de moeilijke wegen bewandelt.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Anoniem: 408260 schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 15:08:
Meteen doen!
Die ervaring die je opdoet door omgaan met andere culturen is zoveel meer waard dan de technische en praktische ervaring. Je hebt er ook nog veel aan buiten je baan.
Zoals al gezegd heb je daar als je zelf nog moet groeien in je vak helemaal niets aan, en zeker niet als je niet zou willen werken in een bedrijf dat daadwerkelijk outsourcewerk levert. Dan is het argument dat je als persoon groeit door een paar maanden helemaal op jezelf aangewezen te zijn op een plek waar je niemand kent beter, en zelfs dat is afhankelijk van je persoonlijkheid al dan niet nodig als ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:06
FireAge schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 14:48:
Persoonlijk lijkt het me een erg goed idee.

Je bent daar compleet op jezelf aangewezen en moet leren je staand te houden op een plek met een andere mentaliteit. De daarmee opgedane persoonlijkheidsgroei en versterking van je karakter heb je je hele leven nog wat aan.

Daarnaast is Roemenie geen verkeerde plek. De mensen zijn er goed opgeleid.
Dit klopt en om deze reden zou ik het ook doen. Niet om de ervaring met outsourcen of omdat het je iets helpt qua IT-ervaring, maar om bovengenoemde redenen.

Het is wel verstandig om een beetje een idee te hebben waar je aan begint. Roemenie is echt oost-Europa, en veel mensen die "iets kunnen" zijn weggetrokken, in een mate die echt een probleem is voor het land (denk aan meerdere miljoenen vooral hoger opgeleiden in de 20-35 groep). Ik ken er een aantal, want het zijn collega's van me in Nederland. Zodoende ;)

De voornaamste redenen daarvoor zijn denk ik: 1) geen werk - een probleem dat jij nu niet hebt, 2) lage lonen, omdat de opleidingen goed zijn kun je elders in Europa veel meer verdienen, 3) de overheid functioneert niet zo best (voorzichtig gezegd), dus je bent meer op jezelf aangewezen, 4) vergeleken met West-Europa zuigt de infrastructuur redelijk. Het is absoluut te doen, maar je gaat het verschil zeker merken.

Dus, succes :)

[ Voor 1% gewijzigd door Wilke op 07-10-2012 22:35 . Reden: beroerd nederlands ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

NMe schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 17:06:
[...]

Zoals al gezegd heb je daar als je zelf nog moet groeien in je vak helemaal niets aan, en zeker niet als je niet zou willen werken in een bedrijf dat daadwerkelijk outsourcewerk levert. Dan is het argument dat je als persoon groeit door een paar maanden helemaal op jezelf aangewezen te zijn op een plek waar je niemand kent beter, en zelfs dat is afhankelijk van je persoonlijkheid al dan niet nodig als ervaring.
Zoals al gezegd heb je daar juist wel heel veel aan. Het maakt niet uit waar je uiteindelijk terecht komt, zo'n ervaring is een enorme persoonlijke ontwikkeling.
Waarom zou het afhankelijk zijn van je persoonlijkheid, of het nodig is of niet? Wanneer zou het geen goede ervaring zijn, zou je niet groeien?

Voor mij persoonlijk is het zo dat mijn buitenland ervaringen altijd een groot succes waren wanneer ze ter sprake kwamen bij sollicitaties, en zeker meespeelden bij de beslissing van de werkgevers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:00

Rem

Iedereen heeft het over het ontwikkelen van jezelf, maar vergeet een ander (heel) belangrijk aspect niet:
Naar het buitenland voor stage is een avontuur. Je gaat niet alleen daarheen om te leren, een baan voor de toekomst te regelen of om jezelf te ontwikkelen, maar ook gewoon omdat dat hartstikke leuk en spannend is!

Ik wil zelf ook mijn stage gaan lopen in het buitenland (China/Z.korea) en dat is juist waarom ik zo graag heen zou willen. Als je denkt dat het leuk is om eens flink bij een ander land in de keuken te kijken ( Want in 6 maanden kan je een hoop zien! ;) ) dan is een stage in het buitenland ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:16
Ik begrijp de inhoudelijke argumenten hierboven wel en natuurlijk is het geweldig als je precies bij het juiste bedrijf in precies het goede vakgebied aan de slag kunt. Maar dat ligt nu eenmaal niet altijd voor het oprapen.

Maar mijn persoonlijke ervaring is dat internationaal werken altijd bijdraagt aan je groeiperspectief.

Even vanuit een andere kant bekeken, er zijn een paar aspecten waarop je cv er straks uit kan springen bij een sollicititatie (in willekeurige volgorde):
  • Bekende partijen op je cv, een gemiddeld baantje bij Shell staat beter dan een gemiddeld baantje bij een kleiner bedrijf waarvan men de naam nog nooit heeft gehoord.
  • Internationale ervaring, ook al heb je niets interessanters gedaan dan je in je eigen land zou doen, het staat toch net wat spannender.
  • Onderscheidende inhoud. Let wel, dit vergt dat de lezer al meer moeite doet dan alleen je cv scannen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-06 15:40
NMe schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 18:37:
Daar heb je geen fluit aan op het moment dat je daar later niks mee gaat doen.
Niet mee eens. Ik heb zelf een half jaar stagegelopen in Wenen en hoewel we verrekte weinig dingen doen met Oostenrijk (er loopt wel een project maar dat is halfdood en ik ben er sowieso niet bij betrokken ;)) heb ik wel gewoon een hoop geleerd van het in het buitenland zijn. Omdat je zo ver weg bent van je ouders en je vrienden en helemaal op jezelf aangewezen bent wordt je in een korte tijd wel een stuk volwassener. Je raakt gewend aan het slechten van taalbarrieres en je leert andere (vaak een stuk hartelijker) culturen kennen.

Ik zou persoonlijk alleen niet kiezen voor Roemenie ofzo, liever een 'echt westers' land of anders echt ver weg naar Zuid Amerika of Azie.
remsporus schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 08:21:
Iedereen heeft het over het ontwikkelen van jezelf, maar vergeet een ander (heel) belangrijk aspect niet:
Naar het buitenland voor stage is een avontuur. Je gaat niet alleen daarheen om te leren, een baan voor de toekomst te regelen of om jezelf te ontwikkelen, maar ook gewoon omdat dat hartstikke leuk en spannend is!

Ik wil zelf ook mijn stage gaan lopen in het buitenland (China/Z.korea) en dat is juist waarom ik zo graag heen zou willen. Als je denkt dat het leuk is om eens flink bij een ander land in de keuken te kijken ( Want in 6 maanden kan je een hoop zien! ;) ) dan is een stage in het buitenland ideaal.
Precies. TS moet niet luisteren naar mensen die claimen dat een stage in Roemenie 'nutteloos' is, dat is echt een bizar idioot statement. Een stage is hoe dan ook nuttig (tenzij je alleen koffie mag halen), een stage in het buitenland is gewoon een verrijking voor jezelf.

[ Voor 44% gewijzigd door Hydra op 08-10-2012 10:41 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PZOOO
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-04-2023
Ik heb prive veel internationale IT en projectmatige ervaringen opgedaan en het heeft me zeker geholpen bij het vinden van een baan.

Wat ik je aanraad is om je vooraf al een beeld te vormen van de situatie daar : probeer bijvoorbeeld om te achterhalen of de hardware en software die je gaat gebruiken in dat land, al aanwezig is (neem van mij aan dat het altijd later aankomt dan de bedoeling is) . Probeer te achterhalen met wie je gaat werken, neem eerder contact met ze op. Vraag ze naar wat ze nu al doen, of ze het leuk vinden.

Vraag gelijk of ze wat leuke foto's van zichzelf sturen. Misschien is er niet zo veel te doen en dan kun je maar beter een mooie vriendin hebben om er een leuke tijd van te maken.

ICT & Reizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Hydra schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 10:34:
[...]

Niet mee eens. Ik heb zelf een half jaar stagegelopen in Wenen en hoewel we verrekte weinig dingen doen met Oostenrijk (er loopt wel een project maar dat is halfdood en ik ben er sowieso niet bij betrokken ;)) heb ik wel gewoon een hoop geleerd van het in het buitenland zijn. Omdat je zo ver weg bent van je ouders en je vrienden en helemaal op jezelf aangewezen bent wordt je in een korte tijd wel een stuk volwassener. Je raakt gewend aan het slechten van taalbarrieres en je leert andere (vaak een stuk hartelijker) culturen kennen.
Het is je vast opgevallen dat de topicstarter niet over Wenen praat maar over een Oost-Europees land waar je vervolgens naast de leuke levenservaring waarschijnlijk geen goede praktijkervaring opdoet over je vakgebied. Dát is dan ook waar ik op reageerde. Ik ga iets later in diezelfde post ook in op het argument wat jij omschrijft, maar daar waag ik het nut ook van te betwijfelen afhankelijk van je voorgeschiedenis en persoonlijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-06 15:40
NMe schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 13:10:
Het is je vast opgevallen dat de topicstarter niet over Wenen praat maar over een Oost-Europees land waar je vervolgens naast de leuke levenservaring waarschijnlijk geen goede praktijkervaring opdoet over je vakgebied.
Nogal een statement hoor. Wij werken samen met partijen in onder andere Roemenie en Servie en dat zijn gewoon hele slimme developers. Waarop baseer je het idee dat die mensen ondermaats zouden zijn t.o.v. de situatie hier? Heck, als je kijkt naar het niveau op het HBO tegenwoordig is de kans groot dat je daar echt iets opsteekt volgens mij.
Dát is dan ook waar ik op reageerde. Ik ga iets later in diezelfde post ook in op het argument wat jij omschrijft, maar daar waag ik het nut ook van te betwijfelen afhankelijk van je voorgeschiedenis en persoonlijkheid.
Ik niet. Ik denk dat het voor iedereen een goeie ervaring is, ongeacht of je een muurbloempje bent of niet. Ik heb 2 stages gedaan, eentje in Wenen en eentje hier in Nederland, en er zit gewoon een groot verschil tussen 'op jezelf' wonen in Nederland of 'op jezelf' in het buitenland.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:02

Qwerty-273

Meukposter

NMe schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 13:10:
Het is je vast opgevallen dat de topicstarter niet over Wenen praat maar over een Oost-Europees land waar je vervolgens naast de leuke levenservaring waarschijnlijk geen goede praktijkervaring opdoet over je vakgebied.
Ik durf wel te stellen dat in Roemenie je toch ook zeer goede dev'ers kan vinden en men er ook wel goede ontwikkelhuizen heeft. Tuurlijk heb je daar van de eerder genoemde code-sweatshops, maar je hebt in NL ook bagger bedrijven die draken van code opleveren.....

De TS geeft aan dat het een ontwikkelafdeling is van een bedrijf in Belgie, en ik ga er dan ook vanuit dat de TS daar wel goede praktijkervaring op kan doen. Ze hebben namelijk een stabiele relatie met het bedrijf in BE, wat eigenlijk wel aangeeft dat de dev'ers daar wel werk opleveren dat aan de standaarden van het BE bedrijf voldoen. Waarschijnlijk zal je daar zelfs met hoger opgeleide collega's zitten dan in BE/NL die daarvoor een schijntje werken (maar dat terzijde).

In het geval van de TS, je bent jong en dit is een kans om eens verder te kijken dan de code klop hoek van je eigen dorpje. Daarna kan je altijd terug naar je dorp (zoals NMe lijkt te doen) of verder de wereld verkennen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:04

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Wij hebben hier op kantoor (bank) ook een aantal Roemeense dames en heren lopen. Allemaal hoog opgeleide mensen.
Hier hebben wij een negatief door de media gevormd beeld van dat land en de mensen die er wonen... Maar ondertussen weet ik wel beter!

Let er wel op dat er over het algemeen een strictere hiërarchische structuur is in het bedrijfsleven aldaar. Men gaat er anders met elkaar om dan hier.
Wellicht handig om je daar op in te lezen :)

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:18

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Anoniem: 408260 schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 02:58:
Voor mij persoonlijk is het zo dat mijn buitenland ervaringen altijd een groot succes waren wanneer ze ter sprake kwamen bij sollicitaties, en zeker meespeelden bij de beslissing van de werkgevers.
Dat merkte ik ook. Het was een onderwerp dat altijd bovenmatige aandacht kreeg bij m'n eerste sollicitaties.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
Echter deed je een stage om daar met name culturele ervaringen op te doen of technische kennis? Ik heb zelf ook in het buitenland stage gelopen en aan een groot project gewerkt dat in Nederland bekend is.

Stages zijn in de beginsel bedoelt om hetgeen wat je gestudeerd hebt practisch toe te kunnen passen en daar meer van te leren. Hoe je om dient te gaan met andere culturen is leuk maar zal voor een nieuwe werknemer zeker in de beginjaren zelden van toepassing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

n4m3l355 schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 02:09:
Stages zijn in de beginsel bedoelt om hetgeen wat je gestudeerd hebt practisch toe te kunnen passen en daar meer van te leren. Hoe je om dient te gaan met andere culturen is leuk maar zal voor een nieuwe werknemer zeker in de beginjaren zelden van toepassing zijn.
Maar als je nu wat je hebt geleerd in de praktijk kunt brengen in het buitenland, waarom zou hier dan niet voor kiezen? Het is natuurlijk grote onzin om te zeggen dat organisaties en bedrijven in lage loonlanden een lagere kwaliteit van stage zouden kunnen aanbieden dan die hier in Nederland, dus dat zou geen argument moeten zijn.

Waarom zou deze ervaring voor een nieuwe werknemer niet van toepassing zijn??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
De keuze voor een stageplaats, althans voor mijn toendertijd, was enerzijds prestige anderzijds het opdoen van diepere kennis dan wat ik op dat moment had geleerd. Daarnaast wilde ik mijn kennis kunnen toepassen. Dit was voor mij de reden om in het buitenland om op dat moment een top 10 architectenbureau aan de slag te gaan.

De kennis die ik daar op deed betreffende omgang met internationale collega's (Italianen, Israeliers en Duitsers) is zeker wel interessant maar pas na een jaar of 4 lokaal werkzaam te zijn geweest kwam ik in de situatie dat ik moest samenwerken met buitenlanders en daarnaast ze moest aansturen. Ook mag je je afvragen of het samenwerken met Letten hetzelfde is als met Roemenen of Indiers. Naar mijn inziens zeker niet.

Ik wil niet zeggen dat kwalitatief op technisch vlak een stage in het buitenlands achterblijft maar als ik kon kiezen tussen Estland bij een gemiddeld bedrijf of lokaal een gemiddeld bedrijf ging ik zeker voor lokaal. Door lokaal stage te lopen krijg je toch een voet binnen de deur en doe je lokaal beduidend meer kennis op. Tenzij je denkt in de toekomst je specifiek te gaan werpen op een outsourcing bedrijf die met Letten samenwerkt zie ik dan ook niet het nut ervan in om dit te doen. Je kunt je tijd nuttiger besteden lokaal dan dat je ook nog eens met een cultuur slag moet leren te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PZOOO
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-04-2023
Een stage in India of China zou ik ook aanraden.

ICT & Reizen

Pagina: 1