Volgens mij is hier nog geen recent topic of BBG over:
Ik wil een servertje thuis gaan neerzetten (ter vervanging van wat oud spul), en vraag me af wat ik het beste kan doen.
Allereerst: Waar gaat het voor gebruikt worden?
Ook zal 6 (liefst
schijven noodzakelijk zijn. RAID is niet nodig omdat ik liever WS2012 Storage Spaces gebruik (+ externe iSCSI backup).
Momenteel draait het op een AMD X6 met 8GB, maar daarbij loop ik af en toe toch wel tegen de grenzen aan (vooral van die 8GB). Dus wat is tegenwoordig goede hardware hiervoor? Prestaties moeten voldoende zijn voor thuis-gebruik (incl WAF bij het streamen van de media).
Ik heb al bij HP (Proliant ML330/350) en Lenovo (niet echt een goede optie gevonden) gekeken, maar ik vrees bij dat sort merken toch voor onnodig hoge kosten (dure drive bays, Xeon processoren, duur geheugen) en compatabiliteitsproblemen met mijn bestaande SATA drives.
Dus... ?
Ik wil een servertje thuis gaan neerzetten (ter vervanging van wat oud spul), en vraag me af wat ik het beste kan doen.
Allereerst: Waar gaat het voor gebruikt worden?
- Windows Server 2012 als Hyper-V host, met daarop clients voor:
- Windows Home Server 2011 (of Windows Server 2012 Essentials later), vooral ten behoeve van client-backups en gedeelde, streaming media (incl. 10+GB .mkv files)
- Windows 8 client voor downloads en post-processing
- Windows 8 client voor remote toegang tot mijn huis netwerkje van buitenaf (ja, liefst via een aparte VM)
- Af en toe eens een test-VM (zoals nu voor WS2012E of pas nog Windows 8 Betas)
Ook zal 6 (liefst
Momenteel draait het op een AMD X6 met 8GB, maar daarbij loop ik af en toe toch wel tegen de grenzen aan (vooral van die 8GB). Dus wat is tegenwoordig goede hardware hiervoor? Prestaties moeten voldoende zijn voor thuis-gebruik (incl WAF bij het streamen van de media).
Ik heb al bij HP (Proliant ML330/350) en Lenovo (niet echt een goede optie gevonden) gekeken, maar ik vrees bij dat sort merken toch voor onnodig hoge kosten (dure drive bays, Xeon processoren, duur geheugen) en compatabiliteitsproblemen met mijn bestaande SATA drives.
Dus... ?