Lowpower NAS met 12 SATA-schijven, SAS controller en Hyper-V

Pagina: 1
Acties:

• Pluppie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-09-2021
Ik ben op zoek naar een degelijk systeem, met zo laag mogelijk verbruik als zelfbouw NAS.
Ik heb heel wat schijven, op dit moment 12 stuks van 2TB.
Ik kom dus sowieso niet toe met één moederbord met onboard sata poorten en ga dan ook een SAS controller bijkopen.
Aangezien ik veel op de zaak koop, is de aankoopprijs niet zo bepalend (in beperkte mate natuurlijk). Ik wil vooral een zo laag mogelijk verbruik voor mijn functies.
Ik wil Windows 2008S gebruiken om de schijven in RAID5 te zetten.
CPU-kracht moet niet super hoog zijn, maar toch voldoende. Een Atom trekt 't dus niet.
Ik dacht volgende cpu en SAS-controller te nemen;

LSI SAS3081E-R-KIT pricewatch: LSI LSI SAS3081E-R-KIT
8 GB 2x4GB 1333Mhz
i3 2120T pricewatch: Intel Core i3 2120T Boxed
Ik heb ook een big tower: Sharkoon Rebel 12
pricewatch: Sharkoon Rebel12 Economy (Zwart)
Nu alleen nog een voeding met voldoende power voor de HD's die toch energiezuinig is en een moederbord dat energiezuinig is.
Het moederbord heeft min 6 Sata poorten (liefst 8 of meer) en 2 PCI-E x8 (ofx16) poorten voor 1 (ev 2) SAS controllers.
Het wordt enkel gebruikt voor NAS en wat internet werk en een webcam, dus hoge load krijgt 't amper.
Iemand een idee om zo energiezuinig mogelijk te gaan? Het mobo mag tot 250 euro kosten.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-05 15:16
Wat betreft aansluitingen en specs zou je een Asus SABERTOOTH Z77 kunnen overwegen. Is iets boven de 200,- maar geen idee wat het in stroom-verbruik doet.
Aan de andere kant kan je ook een goedkoper bord nemen (tot zeg 150,-) Je moet namelijk heel wat verstoken wil je die 100,- "terug verdienen". Laten we zeggen dat het verschil in verbruik tussen een dorstig en een zuinig bord 10Watt is... Dat is bij 24/7 gebruik op een tarief van 21,5 cent per kWh dan dus nog geen 20,- per jaar.... Dan kan je 5 jaar lang onafgebroken het ding laten draaien, én de voordelen van dat betere bord benutten voordat je uberhaupt er ook maar iets aan gaat verdienen omdat je een zuiniger bord zou hebben gekozen... Na 5 jaar is je NAS dan ongeveer al wel afgeschreven / aan een upgrade toe. Een duur maar zuinig bord levert je dus niet veel op.
De sabertooth die ik hierboven voorstel, zal dus (uitgaande van 10Watt meer-consumptie) je pakweg 10,- per jaar extra kosten voor een hoop meer plezier. Lijkt mij persoonlijk een goede deal :Y

iRacing Profiel