Wat is goedkoper? Thuis hosten of een provider(VPS)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:08
Goedendag,

Ik heb thuis een klein serverpctje staan. Ik had daar totaal geen problemen mee (me moeder ook niet) dus hij staat 24/7 aan. Nu las ik vanmiddag een bericht over dat een pc dat 24/7 aanstaat al gauw rond de 500 euro P.J kan kosten. Ik schrok mij dus dood aangezien een VPS met windows op jaarbasis goedkoper is.

Nu vroeg ik mij af wat nou in werkelijkheid goedkoper is"?
Kan ik beter een VPS huren van 16,90 p.m exl btw. OF kan ik gewoon mijn server aanlaten staan omdat een pc nooit 500 euro kan kosten op jaar basis qua stroom verbruik.

Hopelijk kan iemand mij hier duidelijkheid overgeven.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:19
Hoeveel je server per jaar kost ligt er natuurlijk helemaal aan hoeveel stroom 'ie trekt.

Als je server constant 100W verbruikt, dan kost dat per jaar zo'n €200 (in de regel is 1W verbruik ongeveer €2 per jaar, als het 24/7 aanstaat) en dat zou makkelijk kunnen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
En dat kom ik te weten door zon stroommeter er tussen te hangen neem ik aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Op zijn minst moet je even meten hoeveel stroom de PC gebruikt.

Voordeel van een gehoste server is dat je vaak meer bandbreedte hebt dan een internetaansluiting thuis.
Voordeel van een thuisserver is dat je snel kan uploaden en geen 3rd party risk hebt. (Er zijn vaak genoeg problemen geweest met hostingbedrijven die ineens de service stoppen vanwege allerlei geldige en ongeldige redenen.)

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:49

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Je moeten even meten met een energiemeter om te kijken wat het daadwerkelijk kost. En je afvragen wat je nodig hebt? Het maakt heel erg uit of je een gameserver erop draait of een simpel html website'je host.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Nja ik draai een paar bots voor een Virtuale wereld(online universum) En sommigen hebben time threads (en loops die 24/7 lopen) etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-04 21:04
Of je maakt er een zuinige server van. Een upgrade van een energie slurpend systeem kan je snel terug verdienen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G630T Boxed€ 69,90€ 69,90
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 26,95€ 26,95
1MSI B75MA-P45€ 56,90€ 56,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 153,75

In combinatie met een 80+ voeding en een enkele 'green' harddisk verbruikt dit systeem 20-23 watt idle. Per jaar zo'n 45 euro.
Zie ook Nieuwe Zuinige Server (discussie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Check ook even dit: http://www.hetzner.de/en/...ver/vserver-produktmatrix
Als ik je zo hoor heb je relatief weinig CPU power nodig en nauwelijks diskspace. Dan ben je onderhand al voor 8 euro per maand klaar, daar kun je per jaar net een HDD voor kopen...

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Ik heb een windows server nodig omdat ik me bots zelf maak in VB.NET, en kwam deze al tegen
http://www.strato.nl/server/virtual-server/ maar dit is exl BTW ik zal zonder die aktie op jaarbasis 240 euro kwijt zijn. Als mijn server pc dus minder verbruikt dan 240 perjaar ben ik goedkoper uit het zelf thuis te hosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Ik weet niet of je het hebt gezien, maar bij netzner heb je voor 12,90 per maand wat meer capaciteit en win2008 preinstalled. Je kunt hem alleen niet zelf installeren, dat doen zij voor je ;)
Da's 156 euro per jaar...draai daar inclusief hardware maar eens een servertje voor ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Nja ik heb er zelf geen verstand van van specs etc. Ik zie wel dat bij die jij aangaf dat er een traffic limiet aanzit. Dat is bij de gene die ikaangaf weer niet zo. En ik weet niet hoe het met betalingen gaat bij hun. Aangezien ze in duitsland zitten (onderandere) zal je vast een CreditCard voor moeten hebben.

En ik zal er wel overheen kijken hoor, maar als ik op
Windows Server 2008 R2
Web Edition or Standard Edition
Web edition klikt staat er toch echt 15 euro pm

Zie net dat je via Visa of Mastercard betalen moet heb geen van beide dus dat is sws geen optie voor mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Of je leert jezelf een programmeertaal als C aan, dat kun je ook op linux / unix draaien. Linux is opensource, dus gratis - in tegenstelling tot windows. Dus die licentiekosten heb je dan niet ;)
Krijg je extragratiesch ook nog wat leuks voor je toekomst mee qua kennis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-04 10:23
Maar aan de andere kant, als mijn NAS/HTPC met voeding van 300W het hele jaar op full load zou zitten, dan zou ik inderdaad zo'n 500 euro kwijt zijn. Echter trekt het systeem nooit 300W aangezien ik bijvoorbeeld geen extra videokaart heb en een energiezuinige processor. Daarnaast zit er een SSD in als systeemschijf en wat harde schijven voor opslag die allemaal downspinnen wanneer ze meer dan 10 minuten niet gebruikt worden.

Sterker nog, als ik dan de test van Anandtech erbij haal en zie dat er Idle maar zo'n 50W gebruikt wordt, dan zou ik idle (wat >90% is) zo'n 90 euro op jaarbasis kwijt zijn. Echter kijk ik ongeveer 2u per dag (ruim naar boven afgerond) tv-series en moet ik het gebruik daarvan - ~90W - daarbij optellen.

Voor mij houdt het dan in dat 92% van de tijd het systeem idle of bijna idle is met ongeveer 55W (naar boven afgerond!) en 8% het systeem 90W gebruikt. Dat is een gemiddelde van ~58% als mijn wiskunde nog op peil is, wat inhoudt dat ik op jaarbasis zo'n 100 tot 110 euro qua stroom kwijt zal zijn. Echter kan ik daar ook niets voor hosten :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-04 08:43
alex3305 schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 01:12:
Maar aan de andere kant, als mijn NAS/HTPC met voeding van 300W het hele jaar op full load zou zitten, dan zou ik inderdaad zo'n 500 euro kwijt zijn. Echter trekt het systeem nooit 300W aangezien ik bijvoorbeeld geen extra videokaart heb en een energiezuinige processor. Daarnaast zit er een SSD in als systeemschijf en wat harde schijven voor opslag die allemaal downspinnen wanneer ze meer dan 10 minuten niet gebruikt worden.

Sterker nog, als ik dan de test van Anandtech erbij haal en zie dat er Idle maar zo'n 50W gebruikt wordt, dan zou ik idle (wat >90% is) zo'n 90 euro op jaarbasis kwijt zijn. Echter kijk ik ongeveer 2u per dag (ruim naar boven afgerond) tv-series en moet ik het gebruik daarvan - ~90W - daarbij optellen.

Voor mij houdt het dan in dat 92% van de tijd het systeem idle of bijna idle is met ongeveer 55W (naar boven afgerond!) en 8% het systeem 90W gebruikt. Dat is een gemiddelde van ~58% als mijn wiskunde nog op peil is, wat inhoudt dat ik op jaarbasis zo'n 100 tot 110 euro qua stroom kwijt zal zijn. Echter kan ik daar ook niets voor hosten :+.
Houd er wel rekening mee dat als je hardware defect gaat je offline gaat, en je dit ook geld kost.
Een (degelijke) VPS provider heeft alles dubbel uitgevoerd, backups, redundante uplinks etc.

Ik had thuis een server staan die eigenlijk niet veel meer deed dan web/mail/ftp en wat kleinere zut. Overgestapt naar een 7 euro vps op basis van CentOS, en de server de deur uit getrapt.

Een jaar later kreeg ik 450 euro terug van de energiemaatschappij...

/edit: zoek een sop lowendbox.com webhostingtalk.com, daar vind je ook vaak aanbiedingen van VPS providers.

De VPS die ik heb is 512MB Ram/20GB HD/1TB traffic per maand 8)7 / 2 cpu cores. Inderdaad wat weinig geheugen, maar meer dan zat voor wat ik er mee doe. normaal 14 euro/m, maar in een aanbieding 7 euro/m, levenslang.

[ Voor 8% gewijzigd door LiquidSmoke op 04-10-2012 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:49

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Vroeger moest je zo'n bedrag betalen om een simpele website hosten, nu heb je een hele VPS voor dat geld :P

Deze is trouwens wel heel cheap. 10 dollar per jaar (maar 64Mb RAM dat dan weer wel >:) ) en je zal wel een creditcard nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Nja ik heb zelf echt Windows nodig.

Hier boven werd aangegeven dat ik dan evt c moet gaan leren maar dit zit er voor mij niet in. Omdat ik via een SDK werk die .net only is. En ik zo gewent ben om Vb.NET te programmeren dat ik niet al mijn projecten die nu goed draaien om te moeten zetten naar C. Dus dit word hem niet.

Denk dat ik het alleen kan berekenen door zon meter er tussen te hangen en dan kijken wat het kost een maand lang de server aan en dat x12 en dan heb ik me jaar bedrag.
Pagina: 1