Cat6 "opbossen" en de afscherming ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149075

Topicstarter
We zijn bezig nieuwe netwerkkabels te trekken en hebben gekozen voor Cat6 omdat dit prijstechnisch voor ons aantrekkelijker was. De rest is dus niet Cat6 maar de kabel is een fijne stevige kabel die goed bevalt.

Nu zit een Cat6 kabel heel mooi in elkaar maar vraag ik me af of je hem, waar je over hebt, boven het plafond wil "opbossen".

Het blijkt/schijnt dat een Cat5e kabel tot 100 meter op een "bos" geen problemen geeft maar de vraag is uiteraard of het wenselijk is.

We hebben hier en daar een meter of 2-3 over bij een aantal van 8 kabels welke samen dus opgebost kunnen worden.

Ik denk zelf dat je aan het opbossen op zich niet veel hebt echter kan een breukje bij een gepatchte connector wel eens wat extra ruimte nodig hebben, dus enigzins ruim leggen is dan handig.

Ik wil niet hele discussies starten maar meer de pro's en de con's van mensen horen in hun ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:52
Als je er niet te scherpe knikken in maakt dan moet het volgens mij prima kunnen.

Trouwens, je hebt toch wel goede kabels gekocht hé ;) Pas op voor slechte Cat5e ?

[ Voor 40% gewijzigd door ThinkPad op 03-10-2012 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taartvarken
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:54
Ik heb, thuis, ook wel een paar meter over en dat gewoon bij elkaar gepropt. Levert thuis in ieder geval geen problemen op. Het lijkt me met 8 kabels ook niet echt een probleem, want meestal hebben die kabels een vrij goede afscherming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Het gevaar van kabels opbossen is twee-er-lei: Alien Crosstalk (oftewel interferentie van de kabels op elkaar) en temperatuursontwikkeling*. Zolang je kabels van goede kwaliteit zijn, zouden beiden eigenlijk geen probleem mogen zijn.

Je zou voor de grap eens een performance en temperatuurmeting kunnen doen bij een bundeltje kabels.

*hoewel dit laatste eigenlijk bij ethernetkabels geen issue mag zijn, maar als je er ook een stroomkabel tussen gaat stoppen (dus als je al je kabels gaat bundelen), dan wordt het wel een issue.

[ Voor 22% gewijzigd door Keypunchie op 03-10-2012 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben inderdaad ook enigszins bang voor de Alien Crosstalk en wil dat verkomen.

Dus opbossen is er mij inziens niet echt bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-07 15:20

TrailBlazer

Karnemelk FTW

In het datacenter waar ik regelmatig kwam waren er kabelgoten met 600 utp kabels er in. Dat was geen enkel probleem. Als je goede kabels hebt zal ik er niet wakker van liggen in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
TrailBlazer schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 08:51:
In het datacenter waar ik regelmatig kwam waren er kabelgoten met 600 utp kabels er in. Dat was geen enkel probleem. Als je goede kabels hebt zal ik er niet wakker van liggen in ieder geval.
Ik bedoel met opbossen in een rondje leggen met wat je over hebt.

Kabels zijn zeker goed van kwaliteit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-07 15:52
Zolang het geen enorme hoeveelheden zijn hoef je je niet druk te maken. 2 of 3 lusjes is geen punt, maar geen 60 meter oprollen en neer gooien. Dan is het vragen op inductie-spanningen.

iRacing Profiel

Pagina: 1