Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 432902

Topicstarter
Ik wil in mijn woonkamer een beamer gaan plaatsen om films/games/voetbal op te kijken. Ik heb de afgelopen weken door de vele topics hier gelezen en veel informatie vergaard via internet. Daarmee ben ik tot de conclusie gekomen om een EPSON EH-TW3200 te kopen.

Om de situatie kort te beschrijven:

Mijn woonkamer is 2,35 hoog (beton boven) en 5,30 x 5,50. De zitafstand tot het scherm is circa 4 meter. De beamer zal voor de tv (die hangt op de muur) komen te hangen. Daarom is het essentieel dat ik een projecteerscherm heb die omhoog kan worden gerold. Het plafond (aan de zijde waar de tv hangt en dus het scherm komt) ga ik met hout in de volledige breedte afwerken. Ik zit te denken aan circa 30 cm vh plafond waarachter het opgerolde scherm komt en deze mooi uit het zicht is als we hem niet gebruiken.

Waar ik relatief weinig informatie over heb kunnen vinden zijn de projectieschermen. Gezien de situatie en de beamer denk ik dat een projectie van circa 100 inch diagonaal mooi zou zijn. Kunnen jullie misschien tips geven over welk projectiescherm jullie mij aanraden (of waar ik op moet letten). Qua budget hoop ik op minder dan 500 euro voor het scherm uit te komen.

alvast dank voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Een beamer rol je niet op.

Anyway: ik zie veel rolgordijnen die gebruikt worden als projectiescherm. Je moet er gewoon op letten dat je vlak wit van kleur is (een andere kleur absorbeert veel kleuren van de geprojecteerde film) en ook een verduisterende factor heeft. Hiermee bedoel ik dat je geen half transparant doek mag gebruiken.

Kijk even bij ikea of een random rolgordijnwinkel/maker. En natuurlijk moet je ook weten hoe groot het beest moet zijn dus ga je na het plaatsen van je projector pas zien wat je daadwerkelijke afmetingen moeten zijn van het doek.

Get Airflow, save the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 27-04 11:08
Toevallig.
Ik ga morgen mijn bestelde Epson TW3200 ophalen. Ook heb ik er een scherm bij, de:
pricewatch unsorted: Optoma Panoview 16:9 106" (DE-9106EGA)
Deze 106inch, elektrisch en ver binnen je budget!

Op de site van Epson kun je zien hoe groot je beeld gaat worden als je hem op een bepaalde afstand hangt.
http://support.epson-euro...hrowDistanceCalculatorNL/

En een rolgordijn als scherm? Als je een beamer koopt van 900euri, ga je natuurlijk niet projecteren op een gordijn van de Ikea lijkt mij.

[ Voor 5% gewijzigd door DeBaroN op 02-10-2012 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
diedazz schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 11:32:
Een beamer rol je niet op.

Anyway: ik zie veel rolgordijnen die gebruikt worden als projectiescherm. Je moet er gewoon op letten dat je vlak wit van kleur is (een andere kleur absorbeert veel kleuren van de geprojecteerde film) en ook een verduisterende factor heeft. Hiermee bedoel ik dat je geen half transparant doek mag gebruiken.

Kijk even bij ikea of een random rolgordijnwinkel/maker. En natuurlijk moet je ook weten hoe groot het beest moet zijn dus ga je na het plaatsen van je projector pas zien wat je daadwerkelijke afmetingen moeten zijn van het doek.
Ik bedoel uiteraard niet de beamer maar het projectiescherm! En misschien ben ik niet duidelijk geweest, maar ik bedoel geen rolgordijn. Ik wil een serieus projectiescherm voor een goede kwaliteit.

dank voor de moeite die je neemt om te antwoorden iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
baronruud schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 11:37:
Toevallig.
Ik ga morgen mijn bestelde Epson TW3200 ophalen. Ook heb ik er een scherm bij, de:
pricewatch unsorted: Optoma Panoview 16:9 106" (DE-9106EGA)
Deze 106inch, elektrisch en ver binnen je budget!

Op de site van Epson kun je zien hoe groot je beeld gaat worden als je hem op een bepaalde afstand hangt.
http://support.epson-euro...hrowDistanceCalculatorNL/

En een rolgordijn als scherm? Als je een beamer koopt van 1000euri, ga je natuurlijk niet projecteren op een gordijn van de Ikea lijkt mij.
Thanks! Rolgordijn wordt hem idd niet! Ben wel benieuwd naar je ervaring morgen met het scherm wat je aanraadt. Qua prijs en grootte lijkt hij inderdaad prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
DJSmiley kwam er mee. Zie topic:
Beamerscherm / Projectiescherm
Optoma is een bekend merk. En als je hun site bekijkt naar handleidingen, montagebeschrijving etc is dat allemaal goed verzorgt.
Ik ga hem van het weekend inbouwen in het plafond, en voordat de beamer hangt en alles aangesloten is om te testen ben ik wel een aantal weken verder (zit in een hele grote verbouwing thuis)
Maar zal sowieso ff mijn ervaring plaatsen natuurlijk.
Moest wel 3 wkn wachten voordat scherm binnen was....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Toevallig! De beamer is ook bij mij bestemd voor PS3 & HD Films. Ben benieuwd naar de review van je doek. Dat hij elektrisch is is mooi meegenomen. Echter als ik voor de zelfde prijs een handmatige kan vinden die kwalitatief merkbaar beter is, dan geef ik wel de voorkeur aan de kwaliteit.

Ik heb dat doek in ieder geval genoteerd, supertip! Uiteraard hoor ik van andere ook graag andere suggesties. Mag ik verder vragen waar je je beamer hebt gekocht?

het inbouwen, wegwerken van de kabels etc. dat word nog een groot feest:-) Ben zelf ook niet echt handig, dus zal het moeten laten doen. En dan is er ook nog altijd de vrouw des huizes, die tevreden moet worden gehouden:-))

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 432902 op 02-10-2012 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:00
Ik ben ook op zoek, maar de prijzen die je soms tegenkomt :X

Deze is wel heel mooi van prijs, ik kan niet wachten op een testje van baronruud :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:32
Ik heb een scherm op marktplaats gekocht, tab-tensioned en 120 inch electrisch met AB voor 150 euro. Zijn best goede dingen te vinden op MP dus kijk daar ook even.

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Nieuw?

Hoe bevalt het dan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:45
baronruud schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 11:37:
Toevallig.
En een rolgordijn als scherm? Als je een beamer koopt van 900euri, ga je natuurlijk niet projecteren op een gordijn van de Ikea lijkt mij.
Gaat prima hoor, ik gebruik ook al zeker een jaar of 5 een wit verduisterend rolgordijn in combinatie met mijn beamer. Kan niet zeggen dat het beeld echt minder is ten opzichte van echte beamerschermen.

Kleuren komen mooi uit, scherpte is prima. Het is allemaal iets primitiever (handmatig oprollen) maar het beeld is echt niet verkeerd hoor. Zeker gezien de 20 euro of iets dergelijks welke ik er ooit voor betaald heb bij de Gamma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
Anoniem: 432902 schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 12:36:
Mag ik verder vragen waar je je beamer hebt gekocht?
Alles gehaald bij Azerty, half uurtje geleden >:) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Wat doe je hier dan!? Testen en laten weten hoe het bevalt!
Ik wil namelijk dezelfde combo. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-04 11:22
Ik heb in 2008 een elektrisch bediend projectiescherm van 100" met een gain van 1.0 voor 149,- gevonden op www.projectieschermen.net (Er werd toen geadverteerd op marktplaats). Na 4 jaar gebruik ben ik er nog steeds erg tevreden over. Het licht word redelijk uniform weerkaatst, en het beeld ziet er goed uit. Ik gebruik het scherm samen met een Epson EH-TW2900.
Ik zie nu dat het 16:9 100" scherm nu 229,- kost. Toch vind ik het een redelijke prijs, wanneer je het vergelijkt met vele aanbieders van projectieschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
Fire69 schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 20:27:
Wat doe je hier dan!? Testen en laten weten hoe het bevalt!
Ik wil namelijk dezelfde combo. :+
Morgen gaan we het scherm ophangen/inbouwen. Dan moet er nog elektriciteit heen gelegd worden.
Constructie voor beamerbeugel moet nog gemaakt worden. (Plafond ligt nog helemaal open) Loze leidingen leggen tbv luidsprekers en hdmi + stroom beamer. Alle muren en het plafond moet nog geschilderd worden. Vloer er dan nog in. Receiver plaatsen + kabels trekken. Luidsprekers ophangen. (moet allemaal ook nog gekocht worden) Als alle laatste wordt de beamer opgehangen. Moet allemaal in de avonduurtjes gebeuren
Dus dat duurt nog wel 2-3 weken... Voordat er getest kan worden.

Kan er zelf bijna ook niet op wachten, maar het moet natuurlijk allemaal wel goed gebeuren :)

Ga vanavond wel ff de beamer in de woonkamer testen op een strak witte gestucte muur :9
Kijken hoe dat er uit ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Je lijkt zowat in dezelfde situatie te zitten als ik, alleen ligt er bij mij zelfs nog geen dak op :X

Ik ben echt benieuwd, laat je iets weten als je een testje op je muur gedaan hebt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
Gisteravond test op de muur in de woonkamer gedaan met Madagascar 3.
Superscherp en helder beeld! Echt schitterend. Minimaal zo goed als mijn 42inch LCD. Alleen nu diagonaal van ongeveer 3m! :9~
Met scherm wordt het alleen nog maar beter. Die hangt er trouwens nu ook.... (op de slaapkamer)

Vanavond de Avengers denk ik :9

[ Voor 23% gewijzigd door DeBaroN op 06-10-2012 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
3m, 120" dus?
Vanop welke afstand projecteer je dan en hoever zit je zelf van het scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
Fire69 schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 21:44:
3m, 120" dus?
Projectieafstand 5m. Maar muur was niet breder. Zat een deur in de weg...
Kijkafstand was: 2.5m 8)

Dat wat de bestuurder van KITT hieronder zegt is inderdaad juist.

[ Voor 10% gewijzigd door DeBaroN op 07-10-2012 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-04 17:14

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Fire69 schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 21:44:
3m, 120" dus?
Als tip: de projectietabellen in de Epson handleiding kloppen tot op de centimeter. Aanrader om die te gebruiken bij het uitmeten/ophangen. Ik heb ze zelf ook gebruikt en het klopte exact! :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Had ik al gedaan hoor ;)
Ik dubbelcheck gewoon graag bij iemand met first-hand experience :)

Epson TW3200 Throw Distance

Als ik het goed begrijp kan ik door de lens-shift naar beneden te zetten de projector bijna tegen het plafond plakken en toch het beeld ver genoeg naar beneden zetten?

[ Voor 23% gewijzigd door Fire69 op 07-10-2012 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
Projectiescherm. Hier een filmpje toen we hem net hadden hangen:

YouTube: Optoma DE-9106EGA Omlaag

[ Voor 24% gewijzigd door DeBaroN op 08-10-2012 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Ik zie dat de stroomkabel links recht naar beneden uitsteekt. Kan deze op één of andere manier een beetje verstopt worden??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
Ja, inderdaad. Dat is eigenlijk het enige minpunt. Waarom ze die niet gewoon links aan de zijkant hebben gedaan?! Maar dat wordt afgetimmerd. Hou rekening met ongeveer 2-3cm ivm de bocht die de draad moet maken zonder dat die knikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 10:09
Fire69 schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 20:24:
Had ik al gedaan hoor ;)
Ik dubbelcheck gewoon graag bij iemand met first-hand experience :)

[afbeelding]

Als ik het goed begrijp kan ik door de lens-shift naar beneden te zetten de projector bijna tegen het plafond plakken en toch het beeld ver genoeg naar beneden zetten?
In theorie wel maar probeer toch de projector met de lens-shift in het midden, zo goed mogelijk te monteren t.o.v. van je scherm en daarna met de lens-shift de laatste correctie toepassen. Als je de projector op de kop hangt, zal het beeld sowiezo al wat naar beter gericht zijn.

Bij mij hangt de bovenkant van het doek ongeveer 20 cm van het plafond.het hart van de lens hangt op ongeveer 45 cm van het plafond en heb de lens-shift bijna in het midden staan. Ik heb de projector op de kop hangen (aanbevolen bij plafondmontage)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
baronruud schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 19:56:
Ja, inderdaad. Dat is eigenlijk het enige minpunt. Waarom ze die niet gewoon links aan de zijkant hebben gedaan?! Maar dat wordt afgetimmerd. Hou rekening met ongeveer 2-3cm ivm de bocht die de draad moet maken zonder dat die knikt.
Het scherm zou bij mij op termijn ook in MDF ingewerkt worden, maar ik vind het toch maar een rare beslissing van Optoma :/
Athome schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 20:22:
[...]
In theorie wel maar probeer toch de projector met de lens-shift in het midden, zo goed mogelijk te monteren t.o.v. van je scherm en daarna met de lens-shift de laatste correctie toepassen. Als je de projector op de kop hangt, zal het beeld sowiezo al wat naar beter gericht zijn.

Bij mij hangt de bovenkant van het doek ongeveer 20 cm van het plafond.het hart van de lens hangt op ongeveer 45 cm van het plafond en heb de lens-shift bijna in het midden staan. Ik heb de projector op de kop hangen (aanbevolen bij plafondmontage)
Sowieso komt hij op zijn kop te hangen, aan een ceilingmount. Maar ik wil hem wel zo kort mogelijk tegen het plafond :)

Heb jij ook het Optoma-scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 195318

Iedereen zal het scherm inmiddels gemonteerd en vele uren kijkplezier achter de rug hebben. Wat zijn de ervaringen? Iedereen tevreden of zijn er betere alternatieven naar voren gekomen?
Pagina: 1