Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-09 02:08
Ben op zoek naar een projectiescherm.

De beamer wordt waarschijnlijk de Epson TW3200.
Scherm zal aan/in het plafond komen te zitten.
- Manueel bedienbaar (ivm budget)
- minimaal 102inch beeld (=maximaal beeld op 3m afstand)
- voor 1080p beeldmateriaal en gamen (ps3)
- budget rond de 350,-

Kwam deze tegen:
http://www.projectiescher...ualhd_projectiescherm.htm
(264x148cm) Die is pas half september leverbaar.
Wil hem zsm hebben eigenlijk, dus deze valt af.

Heeft iemand ervaring met Projecta?
http://www.projectascreen...&groupID=2&product_id=296

Misschien dat iemand mij nog een ander scherm kan aanbevelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-09 10:46
Als ik het goed heb, wil je niet in een volledige verduisterde ruimte zitten.
In dat geval is 102 inch het maximale formaat waar je voor moet gaan. Dit is op 4,5 meter afstand geen enkel probleem voor de projector.

Hoe groter het beeld, hoe minder lumen per vierkante centimeter oppervlak overblijft. Wanneer je ruimte niet zo goed als verduistert is, gaan veel details wegvallen. Wit wordt dan de kleur van het doek (iets grijzig, zwart wordt dan grijs en alles er tussenin wordt ook minder. Een HomeCinema projector heeft de focus op beeldkwaliteit liggen en niet op lichtopbrengst. Wanneer je de projector in de Cinema-stand zet (is tevens na ISF calibratie de te gebruiken stand), heb je echt geen 1800 lumen meer maar eerder 600-800 lumen.

Bij 1800 lumen maakt de projector een pokke herrie voor de koeling en is je lamp ook 30% eerder aan het eind van zijn levensduur.

Ga voor een scherm met een gain van 1,0. Dit is een neutraal scherm. Hogere gain lijkt beter voor mindere verduisterde ruimte maar geeft rare schitteringen en andere afwijkingen in het beeld. Een gain lager dan 1 zorgt voor een betere zwartwaarde met wat verlies aan detail maar de ruimte moet dan wel goed donker zijn. De TW3200 is zo'n doek niet nodig.

Globaal is de regel voor de prijsklasse projector dat het beeld max 2-2,1 meter breed mag zijn. Ik heb zelf 2,20 breed is en goed te verduisteren ruimte en dat is goed te doen. Wanneer er iets licht binnen valt gaat dit direct gepaard met detail verlies in de donkere delen.

Wat je ten allen tijde moet vermijden is direct licht op het doek.

Kingpin maakt hele leuke schermen. Indien het geen probleem is, gaan voor scherm dat vast aan de muur zit. Dit is tevens te goedkoopste oplossing. Het probleem met een oprolbaar scherm is het oprollen. Na verloop van tijd zullen er golfen in het doek gaan komen die je in het beeld terug gaat vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
Scherm komt in de slaapkamer te hangen, die we compleet donker kunnen krijgen.
Afstand van beamer - scherm is maximaal 3m. Volgens de afstandmeter van Epson kom ik uit op een maximale diagonaal van 102 inch.
Het scherm zal uit het plafond moeten komen, dus het het wordt een oprolbaar scherm.
De beamer komt boven ons hoofd te hangen. In een review (peerke1987) heb ik gelezen dat het geluid wel meevalt.

Nu zie ik de Kingpin (afm.230x129.4) staan 349,-
http://www.kingpinscreens...ndbediend-scherm-240-16-9
Alleen staat bij binnenkort verkrijgbaar....

De projecta ProCinema CSR (afm.230x129) prijs?
http://www.projectascreen...&groupID=2&product_id=296

Alleen heb je hier dus de Matwit en Highcontrast versie. Welke van deze 2 is aan te bevelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
matwit

Highcontrast is voor projectorgeneraties van een aantal jaar geleden. Epson TW700bijv. had hier baat bij vanwege lagere contrast

Lawaai valt mee als je de "Low lamp" modus gebruikt. Helaas blijft iris wel hoorbaar aanwezig (meer dan de ventilator).

[ Voor 33% gewijzigd door Athome op 22-08-2012 20:08 ]

• DeBaroN
Maar als ik hem dan op "ECO" / "low lamp" zet, is het dan niet beter om een high contrast scherm te hebben?

• Athome
Nee, Het contrast van een TW3200 is al gauw 10 keer hoger dan een TW-700.

Ik heb zelf een high contrast doek gehad (had een TW-700) en met mijn huidige TW2900 (goedkopere TW-3200)
kreeg ik hele rare beeldeffecten. Dit bleek uiteindelijk aan het doek te liggen.

• DeBaroN
Ok, ben overtuigd! bedankt he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:37
Ik heb laatst een scherm van Optoma bij een klant geplaatst. Moet zeggen dat die er heel netjes uitzag. Omdat hun een laag budget hadden kwam ik op deze schermen uit.

Prijzen zijn heel netjes vind ik, en je kan kiezen tussen handmatig bediend en elektrisch

106":: pricewatch unsorted: Optoma DS-9106PMG+ (specs)
106" Elektrisch: pricewatch unsorted: Optoma Panoview 16:9 106" (DE-9106EGA) (specs)

Scheelt goed 200 eur voor handmatig vs elektrisch. Valt mij iig mee met andere merken. En je kan m natuurlijk prima gebruiken met een niet-optoma projector.

Ze hebben ook nog groter (120") en natuurlijk kleinere maten.

@ts: heb je wel rekening gehouden met de projectorafstand? Kan de projector die je gekozen hebt wel ver genoeg naar achteren geplaatst worden voor de gewenste grootte?

Beetje lullig als je een 106" scherm + projector gekocht hebt en je komt erachter dat voor beeldvullend beeld de projector op 4,5m geplaatst moet worden terwijl je kamer maar 3,80 is :)

[ Voor 9% gewijzigd door DJSmiley op 26-08-2012 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
Als ik op de site van Epson:
http://support.epson-euro...hrowDistanceCalculatorNL/

De volgende instellingen ingeef
Beamer: 3500/ 3200 /3600
Projectieafstand: 3m

Krijg ik de volgende resultaten:
diagonaal: 101 inch
bxh: 112x223cm

Doe ik het op de volgende site:
http://www.projectorcentr...n-calculator.htm?add=6620
Dan is de diagonaal 74 inch met een zoom van 1.56
Zet ik de zoom omhoog op 2.14, krijg ik een diagonaal van 101inch.

Neem aan dat dit kloppend is.

[ Voor 35% gewijzigd door DeBaroN op 27-08-2012 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Ik heb zelf de TW2900. Deze is vergelijkbaar de met de Tw3200. Ik haal daarmee op ongeveer 4,5 meter het kleinste beeld van ruim 2,2 meter breed.

Het is sowiezo aan te raden om niet het grootst mogelijke maar het kleinst mogelijke beeld voor een afstand te nemen. Bij een zo klein mogelijk beeld wordt alleen het midden van de lens gebruikt. Het midden van de lens is namelijk altijd het scherpst. Bij zo groot mogelijk beeld pak je veel van de buitenkant van een lens en deze altijd minder kwaliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
Dat snap ik, maar mijn situatie is dat 3m, de maximale projectieafstand is.
Kun jij aub checken of 101 inch haalbaar is?
Zal het beeld dan zo slecht zijn?

@ DJjSMiley
Die Optoma 106" elektrisch is niet duur! 336.25 bij Azerty. Is goedkoper dan een manuele Projecta!.
Dan staat die nu op nr.1
Thanks

[ Voor 34% gewijzigd door DeBaroN op 27-08-2012 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Volgens de Epson calculator is voor de TW3200 met een projectieafstand (voorkant lens ga ik vanuit) van 2,98mm een schermdiagonaal van 100" het absolute maximum

Bij een afstand van 3.08 m is maximum 103". Het zou dus mogelijk moeten zijn maar het is me niet duidelijk wat Epson precies met de projectieafstand bedoeld.

Om veilig te zitten zou misschien het beste voor een 90" scherm kunnen gaan. Ik ga er van uit dat de kijkafstand ook ongeveer 3m is. 90" is dan groot genoeg. Bij 100" op 3 meter wordt de screendoor zichtbaar (de ruimte tussen de afzonderlijke pixels)

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/9239628/epson-projector.jpg

Het beeld zal niet slecht zijn wanneer je de buitenkant van de lens gaat opzoeken maar er kunnen vertekenen, kleurafwijkingen en beeldonscherpte optreden. Alles in minimale vorm maar het kan.

[ Voor 11% gewijzigd door Athome op 27-08-2012 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
Heb contact gehad met Epson over de beamer.

En die zeggen mij dat de TW3500 de opvolger is van de TW3200.
Maar dit is toch eigenlijk een dure TW2900 volgens dit forum!?:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=95206.0

En als je op de site kijkt van Epson. Je tikt 1080p aan, zie je geen 3500 verschijnen??!
Google je op de TW3500, is dat ding nergens leverbaar....

Support van EPSON 8)7 :?

[ Voor 15% gewijzigd door DeBaroN op 29-08-2012 12:34 ]

Pagina: 1