Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikero
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:58
Beste Tweakers,

Inmiddels ben ik me al 3 maanden aan het oriënteren en heb bijna elke vorm, maat, raar typenummer wel gehad, maar ik kom er maar niet uit. Zo veel keus, ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik hoop dat iemand me kan helpen met het doorhakken van knoop.

Ik ben op zoek naar een krachtige laptop van rond de €800-900 en ben dus op zoek gegaan naar een laptop met minimaal een i5 processor en 8GB RAM. De rede waarom ik denk 8GB RAM nodig te hebben is omdat ik gewent ben met 9 workspaces te werken en hier een slordige werkwijze op overhoud en er dus nog al wat browser schermen open blijft staan. Boven ben ik voor mijn hoby en voor mijn werk veel bezig met programmeren en kan het aantal browser en java applicaties flink omhoog schieten.

Waarom ik kies voor minimaal een i5 processor en geen i7 is omdat mijn desktop nog draait op een Quad Q8200 en ik prima tevreden ben met de snelheid. Een i5 zou dus voldoende moeten zijn, maar meer is natuurlijk altijd beter?

Verder ben ik gaan zoeken voor laptops met minimaal een 15" beeldscherm. Hoeveel Macbook Air eigenaren het me wijs proberen te maken, kleine 11" beeldschermen kan nooit fijn werken. Het liefst heb ik 17" maar kon er niet echt veel vinden naar mijn wens en binnen mijn budget.

Gamen hoeft niet, daar heb ik mijn desktop en consoles voor. Zo lang het apperaat 3d kan renderen, ben ik al blij. :)

Uiteindelijk is mijn oog gevallen op de pricewatch: Asus N76 Series N76VM-V2G-T5113V van Asus. Dingen die bij deze keuze meespelen zijn naar de specificaties, die voldoen aan mijn eisen zijn vooral de lichtgevende knopjes O+, ik kan mijn ogen er niet van af houden. Maar ook in deze serie is zo veel keus, voor slechts 50 euries meer heb je dan weer meer schijfruimte, voor slechts 100 euries meer heb je dan weer een betere processor en ga zo maar door.

Dus, om een lang verhaal kort te maken:
  • Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
    Veel browsers, veel java en dat allemaal tegelijk.
  • Wat mag je laptop gaan kosten?
    Rond de 800 tot 900 euro.
  • Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
    Eigenlijk wel maar gewicht er grootte hoeft totaal niet naar gekeken te worden, ik koop wel een comfortabelere laptoptas mocht de pijn ondraaglijk zijn. Wat de accuduur betreft ga ik er vanuit dat het krachtige laptops allemaal ongeveer net zo lang mee gaan. Wat ik belangrijker vind ik dat er langdurig extra accu's verkrijgbaar zijn, officieel of niet.
  • Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
    Mijn voorkeur gaat uit naar de merken Asus en Lenovo maar dit is meer omdat ik me heb laten vertellen dat ze goede laptops maken, dan persoonlijke ervaringen.
Hopelijk kan iemand me helpen met het maken van een keuze. Als iemand een laptop in dezelfde serie weet met een betere deal hoor ik het graag. Of een totaal andere laptop, dat kan natuurlijk ook.

* pieker, pieker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marineII7
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:31
Als je voor die laptop gaat ( wat een goede keuze is) zou ik voor de 17 inch gaan die is 90 euro duurder maar heeft een full hd scherm en geen 1600x900 resolutie. Wel hebben ze allebei alleen een 5400rpm harde schijf wat wel vervelend is als je met veel verschillende bestanden werkt.

pricewatch: Asus N76 Series N76VM-V2G-T1023V linkje :P

[ Voor 21% gewijzigd door marineII7 op 01-10-2012 23:26 . Reden: Linkje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad. Trefwoord: 1080p scherm. Als je ook maar een beetje multitaskt doe je imo een grote miskoop als je iets neemt met een lagere resolutie.

Wat er dan over blijft? In het 17" segment de insiron 17R SE (even wachten op de juiste waardebon). In het 15" segment de inspiron 15R SE (idem) en N56 reeks. Meer keuze binnen jouw eisen is er volgens mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

pricewatch: Lenovo IdeaPad Y580-M772LMH

€ 800 - 900 ✓
8 GB RAM ✓
minimaal i5 ✓
minimaal 15" ✓
Asus of Lenovo ✓
verlichte knopjes toetsenbord ✓
full HD 1080p ✓

Voor ervaringen zie [Ervaringen] Lenovo IdeaPad Y580

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En wat heeft de Y580 voor concreet voordeel boven de pricewatch: Asus N56VZ-S4035V-NL voor iemand die niet gamed? Behalve het verlichte toetsenbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikero
marineII7 schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 23:25:
Als je voor die laptop gaat ( wat een goede keuze is) zou ik voor de 17 inch gaan die is 90 euro duurder maar heeft een full hd scherm en geen 1600x900 resolutie. Wel hebben ze allebei alleen een 5400rpm harde schijf wat wel vervelend is als je met veel verschillende bestanden werkt.

pricewatch: Asus N76 Series N76VM-V2G-T1023V linkje :P
Ik werk op mijn desktop op een monitor met een resolutie van 1600x1050 maar dan wel een 24" waardoor het toch lijkt alsof je veel ruimte tot je beschikking hebt. Maar misschien is dat wel omdat ik niks beter gewent ben. :)

Maar het upgraden van het beeldscherm van een laptop is natuurlijk niet mogelijk, €90 is natuurlijk een kleine investering. Bedankt voor de tip, dan wordt deze laptop mijn nieuwe eerste keus.
Verwijderd schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 23:28:
Inderdaad. Trefwoord: 1080p scherm. Als je ook maar een beetje multitaskt doe je imo een grote miskoop als je iets neemt met een lagere resolutie.

Wat er dan over blijft? In het 17" segment de insiron 17R SE (even wachten op de juiste waardebon). In het 15" segment de inspiron 15R SE (idem) en N56 reeks. Meer keuze binnen jouw eisen is er volgens mij niet.
Even snel gekeken naar deze laptops, maar het aanbod is erg schaars en heb er geen kunnen vinden die binnen mijn specificaties vallen en nog in de winkels liggen.
8088 schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 23:55:
pricewatch: Lenovo IdeaPad Y580-M772LMH

€ 800 - 900 ✓
8 GB RAM ✓
minimaal i5 ✓
minimaal 15" ✓
Asus of Lenovo ✓
verlichte knopjes toetsenbord ✓
full HD 1080p ✓

Voor ervaringen zie [Ervaringen] Lenovo IdeaPad Y580
Ah, ik wist niet dat Lenovo ook laptops had met verlicht toetsenbord. Maar een beetje jammer dat de garantie schijnbaar vervalt bij het installeren van een andere OS, aangezien ik er meteen linux op ga zetten. Ik ga even lezen of dat bij Asus ook zo het geval is. Bedankt voor de tip.

[ Voor 19% gewijzigd door Mikero op 02-10-2012 00:04 . Reden: Reactie op 8088 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De inspirons vallen binnen het budget.
17" i5 = € 773, i7 = € 864
15" i5 = € 682, i7 = € 773
..vorige week nog €70 minder.

Het kan zeker wel binnen het budget, en de winst van een 1080p scherm is naar mijn inziens ruim voldoende om de ietswat mindere kwaliteit van de inspiron voor lief te nemen. Zo mist de 17R SE gigabit ethernet....

Overigens is de pricewatch: Asus N76 Series N76VM-V2G-T1023V niet leverbaar, en kan je bij asus ongeveer €50 terugkrijgen als je het OS retouneert. Bij dell kan dat niet (meer). Lenovo is mij onbekend..

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2012 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Verwijderd schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 00:00:
En wat heeft de Y580 voor concreet voordeel boven de pricewatch: Asus N56VZ-S4035V-NL voor iemand die niet gamed? Behalve het verlichte toetsenbord.
Behalve de prijs? Geen idee. Moet dat er dan zijn? Ik wil TS gewoon wat extra keuze geven.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Waf.

Mikero schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 00:01:
Ah, ik wist niet dat Lenovo ook laptops had met verlicht toetsenbord. Maar een beetje jammer dat de garantie schijnbaar vervalt bij het installeren van een andere OS, aangezien ik er meteen linux op ga zetten. Ik ga even lezen of dat bij Asus ook zo het geval is. Bedankt voor de tip.
Waar haal je dit vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Niet online

Omni

Waf.

Verwijderd schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 00:00:
Accuduur. Beter scherm (gna.). Ruimte voor SSD zonder HDD of Optical te hoeven verwijderen.
Verwijderd schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 00:04:
De inspirons vallen binnen het budget.
17" i5 = € 773, i7 = € 864
15" i5 = € 682, i7 = € 773
..vorige week nog €70 minder.

Het kan zeker wel binnen het budget, en de winst van een 1080p scherm is naar mijn inziens ruim voldoende om de ietswat mindere kwaliteit van de inspiron voor lief te nemen. Zo mist de 17R SE gigabit ethernet....

Overigens is de pricewatch: Asus N76 Series N76VM-V2G-T1023V niet leverbaar, en kan je bij asus ongeveer €50 terugkrijgen als je het OS retouneert. Bij dell kan dat niet (meer). Lenovo is mij onbekend..
Asus retourneert 43 EUR. Lenovo retourneert helaas niet (I've tried, failed.)

[ Voor 49% gewijzigd door Omni op 02-10-2012 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Ik vermoed dat TS hieraan refereert: Henky87 in "[Ervaringen] Lenovo IdeaPad Y580"
Maar ik vraag me af in hoeverre dat stand houdt als het om een fysiek defect zou gaan.

[ Voor 63% gewijzigd door 8088 op 02-10-2012 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Laatst online: 19-03 21:48
pricewatch: Acer Aspire V3-771G-53218G87Maii ( NX.M1WEH.002 )

Wat dacht je hier van?

i5
8GB ram
750GB + 120GB SSD
Full HD ontspiegeld scherm
nVidia GT650M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikero
Inderdaad, of dit klopt is nog maar de vraag. Maar ik ga toch even de voorwaarden lezen, voor de zekerheid.
thijszor schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 00:10:

Wat dacht je hier van?

i5
8GB ram
750GB + 120GB SSD
nVidia GT650M
Hoewel ik het niet heb gemeld in mijn originele post ga ik absoluut geen Acer laptop kopen. Diverse vrienden en kennissen hebben bijzonder slechte ervaringen met dit merk gehad was het niet de laptop dan wel de service. Ik zal de originele post hierop aanpassen, toch bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat dacht je hier van?

i5
8GB ram
750GB + 120GB SSD
nVidia GT650M
Significant duurder dan de inspiron en van onbekende kwaliteit (Ik heb nog geen reviews gezien).
Gevaarlijke uitsprak voor iemand die linux gebruikt.
Beter scherm (gna.).
nonsense
Ruimte voor SSD zonder HDD of Optical te hoeven verwijderen.
Dat is wel zo, ja. Alhoewel geen groot punt als je toch al bereid bent een 17" aan te schaffen.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2012 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Niet online

Omni

Waf.

Wat dacht je hier van?

i5
8GB ram
750GB + 120GB SSD
nVidia GT650M
De eerder voorgestelde Lenovo kost evenveel met 128GB mSATA SSD, maar heeft dan een betere GPU, een verlicht toetsenbord, betere accuduur én het is géén Acer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Laatst online: 19-03 21:48
Mikero schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 00:14:
[...]

Inderdaad, of dit klopt is nog maar de vraag. Maar ik ga toch even de voorwaarden lezen, voor de zekerheid.

[...]

Hoewel ik het niet heb gemeld in mijn originele post ga ik absoluut geen Acer laptop kopen. Diverse vrienden en kennissen hebben bijzonder slechte ervaringen met dit merk gehad was het niet de laptop dan wel de service. Ik zal de originele post hierop aanpassen, toch bedankt voor de tip.
Tsjah, iedereen zijn ding natuurlijk maar acer is echt niet meer zo kut 'als 't was' hoor.. , dit is wel iets anders als de normale 'aspire' modelletjes van 400-500 euro. Zeggen dat acer in 't algemeen klote is is hetzelfde als zeggen dat alle asus modellen of alle dell modellen goed zijn. De ene serie is de ander niet.

Toevallig 't apparaat bij ons in de winkel staan, kwaliteit lijkt in orde op 't eerste gezicht. Maar is lastig oordelen, nog nooit echt mee gewerkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Niet online

Omni

Waf.

thijszor schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 00:18:
[...]

Tsjah, iedereen zijn ding natuurlijk maar acer is echt niet meer zo kut 'als 't was' hoor.. , dit is wel iets anders als de normale 'aspire' modelletjes van 400-500 euro. Zeggen dat acer in 't algemeen klote is is hetzelfde als zeggen dat alle asus modellen of alle dell modellen goed zijn. De ene serie is de ander niet.

Toevallig 't apparaat bij ons in de winkel staan, kwaliteit lijkt in orde op 't eerste gezicht. Maar is lastig oordelen, nog nooit echt mee gewerkt..
Ergo, van tot op heden onbekende kwaliteit met een historisch slechte reputatie. Geen optie, tenzij je van gokken met 1000 EUR houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikero
Ik vraag me af hoe het eigenlijk zit met de achtergrond verlichting, het filmpje op beide pagina's zeggen me dat de laptops beschikken over een "Illuminated keyboard*", het kan dus verschillen per model. Op het plaatje van de N56VZ zie je duidelijk verlichte toetsen, op de pagina van de N76VM dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Niet online

Omni

Waf.

Alleen sommige N56/76VZ modellen hebben backlit keyboards. Een N56/76VM heeft sowieso geen verlichting.

[ Voor 5% gewijzigd door Omni op 02-10-2012 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikero
Omni schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 00:44:
Alleen sommige N56/76VZ modellen hebben backlit keyboards. Een N56/76VM heeft sowieso geen verlichting.
Dat is nou jammer de N76VZ modellen vallen buiten mijn budget. Maar geen probleem, ik kan het toetsenbord ook wel vinden zonder verlichting. Bedankt voor de verheldering.

[ Voor 5% gewijzigd door Mikero op 02-10-2012 01:05 ]

Pagina: 1