Laptop of Tablet voor Beginnend Student.

Pagina: 1
Acties:

• jaimeeus
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 06-05 11:39
Beste Tweakers,

een tijdje geleden had ik al advies gevraagd over een tablet, omdat een kleine 2 maanden terug weer ben verjaard, en eraan dacht om een tablet te vragen die ik dan kon gebruiken bij m'n studie. Dit omdat ik redelijk wat wiskundige onderwerpen heb, en 't met dan handig leek om de aantekeningen zowel te typen (andere vakken) en dan het touchscreen te gebruiken bij de wiskundige vakken. Nu willen m'n ouders toch weten wat handiger is om niet gewoon een laptop te nemen.
M'n eisen voor de tablet waren: meer geheugen dan 32 gig is niet nodig, af en toe een spelletje of misschien een filmpje op kijken ben ik wel van plan, maar 't is vooral bedoelt om tekst bestanden op te lezen en m'n aantekeningen op te maken. Hier kreeg ik als antwoord op dat de Asus Transformer TF300T/TF101T de beste optie was, vanwege het toetsenbord wat asus zelf erbij maakt.
M'n maximum weet ik niet helaas, ik zal die nog wel plaatsen zodra ik die weet, meer dan 500-600 is wel echt de max.
Voor de laptop zou ik toch i5 processor willen met 500gb opslag ruimte en een redelijk hoog werkgeheugen, 15,6" of 17,3" beeldgrootte en ik wil toch wel hd-ready of HD beeld, als dat binnen de optie's ligt.
Ik hoop dat ik genoeg informatie heb gegeven, mochten jullie nog wat willen weten, let me know en dan zal ik die geven.

Groet,

Jaimy

[ Voor 5% gewijzigd door jaimeeus op 27-09-2012 21:46 ]

• lightstyle
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-09-2021
Hoewel een tablet leuk speelgoed is, is aantekeningen eropmaken niet echt super ideaal. Hand of typen is gewoon sneller met een pen of toetsenbord. Voor veel email, browsen is een tablet super handig. kijk je af en toe een filmpje verslagen typen, aantekeningen maken beetje browsen, ga dan gewoon lekker voor een laptop.

ter referentie, doe filosofie. heb een laptop, nexus 7" en een e-reader. Aantekeningen zijn gewoon veel sneller te maken op een laptop of gewoon op papier. moet er niet aan denken. Vind het bedrag dat je zou betalen voor een tablet met toetsenbord nog steeds erg hoog, vooral omdat je dan nog steeds een klein toetsenbordje hebt (10")

[ Voor 34% gewijzigd door lightstyle op 27-09-2012 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaimeeus
Ah okee, ja ik dacht omdat ik veel wiskunde sommetjes moet maken dat 't handig was om dan alles op 1 ding te doen, maar dan ga ik zoeken naar een laptopje, nog tips voor de laptop?

• xven0mxz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:22

xven0mxz

Feyenoord Rotterdam 1908!

jaimeeus schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 22:56:
Ah okee, ja ik dacht omdat ik veel wiskunde sommetjes moet maken dat 't handig was om dan alles op 1 ding te doen, maar dan ga ik zoeken naar een laptopje, nog tips voor de laptop?
Hallo,

misshien hier al een kijkje genomen ik denk met wat jij vraagt je gewoon een standaard laptop,
kan gebruiken http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1516068

• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:06
Ik heb zelfde vraag voor mijn studie gehad voor mezelf.
Toen heb ik voor een laptop gekozen, wegens bovenstaande redenen.
Een laptop werkt sneller en prettiger, en zeker als je later meerdere dingen in office en of andere programma's moet doen(niks verslaat Microsoft Office!). Hiervoor zijn gewoon geen goede alternatieven voor android(Ipad wel? weet dat niet).

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Persoonlijk vind ik vergelijkingen opstellen op een laptop volkomen bagger, heb weinig vertrouwen dat dat makkelijker gaat op een tablet + dat dat qua typen redelijk beroerd is als het tempo hoog ligt.

Ik maak daarom mijn aantekeningen (maak er niet veel maar als ik ze maak) nog gewoon op papier, vind ik makkelijker omdat je er zo veel makkelijker dingen bij kan tekenen.

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:15
lightstyle schreef op donderdag 27 september 2012 @ 21:46:
Hoewel een tablet leuk speelgoed is, is aantekeningen eropmaken niet echt super ideaal. Hand of typen is gewoon sneller met een pen of toetsenbord. Voor veel email, browsen is een tablet super handig. kijk je af en toe een filmpje verslagen typen, aantekeningen maken beetje browsen, ga dan gewoon lekker voor een laptop.
Misschien is het handig als je even de openingspost leest, waar wordt aangegeven dat in het geval van de keuze voor een tablet de Asus Transformer reeks de voorkeur heeft. Deze heeft dus gewoon een keyboard, net als een laptop.

Als je een kleine(re) laptop/ultrabook met b.v. een Asus Transformer tablet vergelijkt, dan kom je even kort gezegd op de volgende punten uit:

Tablet
- Licht en zeer makkelijk mee te nemen
- Zeer lange accuduur *(ik kan bijna 3 volle werkdagen op 1 acculading doen)
- Touchscreen kan voordelen hebben

Laptop/ultrabook
- Een wat groter scherm
- Biedt voor sommige taken betere ondersteuning qua software

Zelf gebruik ik al een jaartje een Asus Transformer Prime voor zowel mijn werk als privé. Hiervoor gebruikte ik een laptop ter ondersteunen van school/werk. Voor mijn situatie had een tablet veel meer voordelen en kan deze aan bijna al mijn eisen voldoen. Op het werk gebruik ik deze voor internet, email, msn, SQL server, VNC, Teamviewer, RDP, office werk, pdf's lezen, printen etc. Typen werkt super fijn op het keyboard en in veel gevallen vind ik de combinatie van typen + touchpad sneller/efficiënter/intuïtiever werken dan typen + muis. De enige reden waarom ik nu voor mijn nieuwe werk alsnog een ultrabook aanschaf is omdat er nog geen Visual Studio of goed alternatief is voor Android. Programmeren kan wel, maar dan in Java/Android met ook prima software.

Het grote voordeel van een laptop/ultrabook is dat je je in principe nooit zorgen hoeft te maken met compatibility. Als je een document aangereikt krijgt dan kan je dit altijd openen, of even een programma installeren. Bij een tablet kan dit openen van documenten in 99.9% van de gevallen ook gewoon en zijn er Android versie van/alternatieven voor de Windows software.

Ik denk dat je even duidelijk moet krijgen wat je er precies mee wilt bereiken. Wil je er echt alles mee kunnen doen op school, dan is een laptop of ultrabook een betere keuze. Is het apparaat bedoeld als extra ondersteuning op de lessen, puur voor aantekeningen maken, documenten lezen, grafiekjes, wat email etc., dan zou ik kiezen voor een tablet uit b.v. de Transformer reeks.

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:35

Eagle Creek

Breathing security

Ik sluit me aan bij moi in actie.

Zelf gebruik ik een laptop op dagen dat ik echt "aan het werk moet" en neem mijn netbook mee als ik slechts aantekeningen en wat opzoekwerk heb. Op mijn tablet mis ik het toetsenbord, wat ik op mijn netbook wel heb. Daar staat tegenover dat de touch van een tablet wel fijn is.

Een combinatie daarvan (zoals je die dus vind in de Asus Transformer) is erg prettig.
Ik zou overigens mijn laptop niet weg willen doen. Als je echt "aan het werk wilt" vind ik een tablet toch aan de beperkte kant maar dat is wel persoonlijk.

(beetje korte reactie op zo'n lang betoog, maar hoop dat het je helpt).

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Of natuurlijk een tablet met pen invoer? Je hebt als ik me niet vergis meerdere applicaties die opgeschreven wiskundige formules direct begrijpen en uit kunnen werken?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Overigens als ik wiskundige vakken hoor, gaat dat straks niet gepaard met bijvoorbeeld het gebruik van MatLab? Dat lijkt me redelijk essentieel.

• jaimeeus
@Moi_in_Actie
Ik heb hier wel 2 desktops staan waarop echt werkelijk al m'n troep staat geïnstalleerd alleen is de ene nogal oud (ik geloof 2007/2008 en dan ben ik nog optimistisch) dus al bij een beetje browsen op firefox kan-ie volledig vastlopen, waar de ander maar 77gig opslaggeheugen heeft (kijk een gegeven paard nooit in de bek) dus hoewel ik eigenlijk voorzien ben, zie ik wel gebeuren dat ik m'n laptop/tablet steeds vaker erbij zal pakken omdat dat 999 op de 1000 keer de snelste optie is (bij wijze van spreken natuurlijk, het gaat om het idee:)!) dus dat is wel m'n dilemma.
Verder weet ik ietwat meer dan de basics van computers, maar het hoeft ook niet the top of the range te zijn waarmee ik dingen kan waarvan ik niet eens weet wat ze betekenen, maar m'n grootste frustratie op 't moment is wel de snelheid, of eerder het gebrek ervan, bij m'n computers. Dus aan de ene kant zou een nieuwe desktop met de nieuwste features, en dan een losse tablet+toetsenbord de mooiste optie zijn, maar helaas is niet alles mogelijk.
Dus ik ga denk ik even op 't forum kijken wat Steppy plaatste, wie weet vind ik daar gewoon wat ik zoek, maar ik wilde gewoon wat advies, omdat m'n vorige aankopen (wat ziet er leuk uit, en niet naar de rest kijken, nou niet de beste aankopen waren).

[ Voor 1% gewijzigd door jaimeeus op 29-09-2012 22:48 . Reden: Irrelevante Info. ]

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-06 23:13

Koenvh

Hier tekenen: ______

jaimeeus schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 22:39:
@Moi_in_Actie
Ik heb hier wel 2 desktops staan waarop echt werkelijk al m'n troep staat geïnstalleerd alleen is de ene nogal oud (ik geloof 2007/2008 en dan ben ik nog optimistisch) dus al bij een beetje browsen op firefox kan-ie volledig vastlopen, waar de ander maar 77gig opslaggeheugen heeft (kijk een gegeven paard nooit in de bek) dus hoewel ik eigenlijk voorzien ben, zie ik wel gebeuren dat ik m'n laptop/tablet steeds vaker erbij zal pakken omdat dat 999 op de 1000 keer de snelste optie is (bij wijze van spreken natuurlijk, het gaat om het idee:)!) dus dat is wel m'n dilemma.
Verder weet ik ietwat meer dan de basics van computers (vandaar voorkeur voor firefox boven chrome e.d.), maar het hoeft ook niet the top of the range te zijn waarmee ik dingen kan waarvan ik niet eens weet wat ze betekenen, maar m'n grootste frustratie op 't moment is wel de snelheid, of eerder het gebrek ervan, bij m'n computers. Dus aan de ene kant zou een nieuwe desktop met de nieuwste features, en dan een losse tablet+toetsenbord de mooiste optie zijn, maar helaas is niet alles mogelijk.
Dus ik ga denk ik even op 't forum kijken wat Steppy plaatste, wie weet vind ik daar gewoon wat ik zoek, maar ik wilde gewoon wat advies, omdat m'n vorige aankopen (wat ziet er leuk uit, en niet naar de rest kijken, nou niet de beste aankopen waren).
Nu wil ik niet al te veel offtopic gaan, maar Chrome en Firefox zijn beide zeer goede browsers.. Waar je die onzin vandaan haalt.

Tevens zou ik eens kijken wat de opleiding verwacht, behalve als je een Surface Pro gaat kopen denk ik dat je wel degelijk goed moet nadenken of er niet bepaalde software gebruikt wordt.

🠕 This side up

• jaimeeus
Sorry verkeerde browser bedoelde IE!

• jaimeeus
@KoenvH Nou ik studeer psychologie, dus het is heel veel tekstverwerken en het eerste jaar dan erbij heel veel statistiekverwerking & de daarbij behorende wiskunde. Alleen krijg tijdens de college's vrij veel informatie die ik al pennend niet bij hou en ze staan wel op internet, maar vind het persoonlijk prettiger om het zelf op te schrijven dan van internet af te plukken.
Verder gebruikt de universiteit zelf OS en Windows door elkaar heen dus de software voor een laptop maakt geen verschil, heb alleen weinig studenten gezien met tablets+toetsenbord dus kan ook niet naar de ervaringen van hun vragen, zeker omdat de paar tablets die ik zag alleen ipads met toetsenbord heb gezien en de feedback daarop (heb toevallig vandaag dat kunnen uitproberen) viel me tegen en daarom was er ook de voorkeur voor de asus, heb die combinatie alleen nog niet mogen uitproberen. En weet dus niet of android daarin problemen gaat opleveren.
Pagina: 1