[NBBG] Basisnotebook oktober 2012
We zijn op zoek naar een basisnotebook. Wat is een basisnotebook? Een relatief goedkope alleskunner, het budget is zoals altijd €600. Daarvoor kunnen we hopelijk iets kiezen met een moderne CPU en grafische kaart, waarbij de overige onderdelen niet uit het oog worden verloren.kandidaten
Zoals altijd neem ik een kijkje op de dell website. Dell lijkt niet veel te hebben in dit segment momenteel. Voor €600 krijgen we of de allergoedkoopste inspiron, of de inspiron 15R met i5 en IGP, of de inspiron 17R met i3 voor ruwweg € 529.00. Die laatste zou eventueel een optie kunnen zijn. De rest vind ik niet interessant. Mede door de beslissing van dell om alles onder de €1000 uit te rusten met 48Wh accu's.Verder hebben we pricewatch: Asus K55A-SX007V. Die valt mij eigenlijk het meest positief op. De bekende K53, maar dan met ivy bridge, zonder grafische kaart. Het is jammer dat de K53SV van meer dan een jaar terug eigenlijk een betere keuze was. Om nog maar te zwijgen van de XPS 15.
Wat betreft laptops met GPU kracht. Die lijken helaas dun gezaaid. Slechts pricewatch: MSI CX70 0ND-016NL heeft een GPU die sneller is dan je een jaar terug voor minder kon krijgen. Als ik de selectie uitbreid naar fermi kaarten krijg ik dit filter. Ziet iemand daar iets leuks tussen staan? Zie ik misschien een laptop met AMD APU over het hoofd?
En voordat ik het vergeet. Ondanks dat het model al maanden van de website verdwenen is kan je nog steeds de V131 bestellen. Misschien is dit niet het juiste segment, maar de keuze voor een 13" of 15" met dezelfde resolutie vind ik behoorlijk triviaal. De V131 blinkt niet uit in bouwkwaliteit, maar heeft wel onverslaanbare accuduur: 7 uur werken op een laptop van €590? Dat was iets waar we vorig jaar slechts van konden dromen.
Heb ik iets gemist of heb je zelf suggesties? Laat het horen.