Welke receiver en speakers, en hoe werkt het.

Pagina: 1
Acties:

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:00
Voor een nieuwe woning ben ik bezig met een geheel nieuw netwerk, en ook komt er een nieuwe TV met bijbehorende audio.

Ik heb echter nog nooit met deze onderdelen gewerkt of überhaupt gekocht, dus weet niet echt waar ik op moet letten of hoe het werkt.

Wat ik wel weet:

Ik wil geen 5.1 (of hoger).
Geen zin in extra kabels, en ga ook niks draadloos doen, en het hoeft voor mij niet heel goed en over de top.
Wil gewoon beetje beter geluid uit de TV krijgen.

Dus: moet een 2.1 worden.
Of eventueel gewoon een 2.0 (zie net namelijk een combo-deal bij een versterker met enkel zuilen)

Dan mis ik dus een losse subwoofer... maar dat zou geen ramp zijn (als het wel erbij kan, dan prima, maar anders is het ook geen ramp zo lijkt mij) zit namelijk gewoon in een oude bejaarden flat (en alleen maar zeurende mensen daar)

Of zuilen of een soundbar dus, maar dat komt na het bepalen van de rest.
Type enzo maakt nu ook niet veel uit. Heb gezien dat je redelijke zuilen al voor €100-150,- ps hebt, en anders voor €3-400,- een soundbar.
Het hoeft geen home cinema set te zijn, aangezien ik een PS3 heb voor eventuele DVD's, en de rest gaat toch via de NAS.

Ook wist ik niet het verschil tussen een receiver en versterker, maar na wat lezen heb ik een AV-receiver nodig?
Vriendinlief wilt namelijk ook gewoon radio kunnen luisteren (zonder gebruik van TV of andere apps).
En heeft de receiver dan een eigen COAX kabel nodig? Nu is er namelijk maar 1 uitgang op de einddoos, voor de TV. En dan zou daar dus een splitter tussen moeten?

Als receiver dacht ik aan een pricewatch: Onkyo TX-8050 (Zwart), maar zou bij God niet weten hoe dat zit met aansluitingen en wie wat nodig heeft.

Wat ik dus moet/wil aansluiten:

TV
PS3
Mediaspeler
Decoder?

Ik wil dus eigenlijk al het geluid niet meer vanuit de TV horen, maar uit de speakers via de receiver.

Mocht het van enig nut zijn, als opties TV dacht ik aan:
pricewatch: Samsung UE46ES5500
pricewatch: LG 47LS5600
pricewatch: Philips 47PFL4007H
pricewatch: Panasonic Viera TX-L47E5

Budget is niet al te hoog (liever lager indien mogelijk) want moet nog meer kopen, en verbouwing is ook nog gaande, maar dacht aan een kleine €7-800,- voor het audio gebeuren.

Dus mijn eigenlijke vraag een beetje is of ik hiermee alles goed aangesloten krijg.
Tips en suggesties zijn uiteraard altijd welkom.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:58
Die Onkyo is een stereo receiver. Ook al wil je geen surround zou ik alsnog een simpele surround receiver kopen. Die zijn goedkoper en hebben meer functies. Ook kun je later nog een subwoofer erbij kopen, zeker aan te raden voor games of films, en tevens kun je al je apparaten aansluiten met hdmi in plaats van dat je dat allemaal via de TV moet omleiden.

Nu is er wat voor te zeggen dat stereo receivers beter zijn, omdat je voor hetzelfde geld 2 kanalen hebt ipv 5, maar je moet je bedenken dat de winkelprijs echt niet enkel bepaald wordt door de materiaalkosten. Je hebt met simpele surround receiver gewoon veel meer voordelen. Let er wel op dat je voldoende hdmi ingangen hebt en dat je een zogeheten subwoofer pre-out hebt (zodat je een actieve subwoofer kunt aansluiten). Er zijn veel alles in 1 sets die wel een complete set aanbieden, maar waar je vervolgens ook helemaal niks extra's mee kan later. Vermogens hoef je niet zo op te letten, dat is allemaal natte vinger werk en iedereen gebruikt een andere meting. Voor slechts 3 decibel extra heb je 2x zoveel vermogen nodig. Het verschil tussen 100W en 120W is dus vrijwel niks.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• NeutraleTeun
Dus hoe ik het nou had, zou ik alles eerst aan de TV moeten aansluiten, en daarna de TV aansluiten op de receiver. Om dan daarna te kiezen/switchen naar gelang output.
En het is dus beter te zoeken naar een surround receiver, en dan direct alles aan te sluiten daarop.

Met zoeken op surround receiver vind ik helaas niets in de PW.
Of moet ik er gewoon vanuit gaan dat alles waar "x.1 versterker" staat voldoende zal zijn.
En moet ik dan wel blijven kijken naar een 2.1 versterker?

Kan die versterker dan ook fungeren als stand-alone radio?
Want dat was de reden dat ik voor een AV-receiver ben gegaan.

//edit
het is echter niet makkelijk een 2.1 versterker te vinden met HDMI ingangen. Dus dan kom ik automatisch wel bij de 5.1 varianten.

[ Voor 10% gewijzigd door NeutraleTeun op 26-09-2012 20:18 ]

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
Koop gewoon een goede 5.1 versterker en sluit aan wat je wenst.

Als je goede vloerstaanders koopt met goed laag, dan is een sub niet de eerste prioriteit.
Wat ik je wel wil aanraden is een center, zeker voor film en TV! Daarmee komen de stemmen ook echt uit je TV.
Dus je raadt al wat mijn voorkeur is: 3.0 of 3.1.

Voorlopig doe ik het met 3.0, een sub komt er mogelijk nog ooit, maar dan zal het een echt goeie moeten zijn.
Rearspeakers vind ik overbodig.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• NeutraleTeun
Dus in feite hoef ik niet eens te kijken wat er in wat past, want het past toch wel allemaal?

En het hoeft ook niet allemaal dezelfde merk te hebben?
Kan dus gewoon nu een 5.1 versterker kopen, daarbij los 2 zuilen en dan een ander merk center bijvoorbeeld?
En die 5.1 versterkers kunnen ook gewoon als radio gebruikt worden.
Snap niet waarom Google mij voor de gek gehouden heeft door te zeggen dat ik dan naar een AV-receiver moest zoeken.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:02

FeaR

In GoT we trust

Je zal ook naar een AV-receiver moeten zoeken, alleen worden de namen van apparaten nogal eens door elkaar heen gebruikt. Een 5.1 versterker is voor mij een apparaat dat alleen 5 kanalen versterkt en een Subwoofer Pre-Out heeft. Als je naar een AV-receiver gaat kijken is dat de versterker plus de voorversterker. Maar goed, daar zou ik niet al te wakker van liggen. Als je gaat kijken naar losse versterkers zoals ik bedoel zit je in een heel ander budget, maar een "receiver" is wat je zoekt: een apparaat waar je alle bronnen op aan sluit en welke tevens je speakers aan zal sturen. De naam in de Tweakers PW is misleidend. Overigens is de kans groot dat het aansluiten van de decoder op de receiver niet goed gaat. Er zijn veel decoders die in combinatie met receivers hand-shake problemen geven. Dit kan leiden tot verstoord beeld tot helemaal geen beeld.

Het is overigens wel aan te raden om de speakers van hetzelfde merk en serie te gebruiken. Elke speaker heeft een eigen klank en sound en als je die gaat mixen is de kans groot dat het niet homogeen meer klinkt. Vandaar die tip.

Receiver wil zeggen dat er ook een tuner in zit (FM/AM radio). Heb je een stereoreceiver dan kan je daar 2.0 op aansluiten, bij een surroundreceiver is dat minstens 5.1.

In jouw geval zou ik zo min mogelijk uitgeven aan een reciever. Speakers zijn het belangrijkste in de keten en daar zal het ook meeste geld in moeten gaan zitten. 700 - 800 euro voor een dergelijke set is te doen, maar als je naar 3.0 of 3.1 gaat wordt het al een stuk krapper. Sowieso is de eerst volgende stap naar HiFi-winkels gaan (wellicht ook de Saturn en Mediamarkt met dit budget) en naar speakers gaan luisteren. Puur om te horen dat er verschillende soorten klanken en sound zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door FeaR op 26-09-2012 20:48 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Anoniem: 293877

Wat is de bedoeling, hecht je belang aan vermogen of moet het akoustisch wat beter zijn.

Heb zelf een voor- en eindversterker van kenwood van een 13tal jaar en dit op LS van B&W (grootste vloerstaanders), fenomenaal mooi geluid, maar niet voor luid te spelen.

Maar ik zou sowieso voor een 5.1 gaan.

• NeutraleTeun
Zoeken naar een AV 5.1 surround receiver met een aantal HDMI-ingangen dus!
Maakt het aantal watt nog iets uit?
Want voor een zelfde prijs (alleen ander merk) heb ik de keuze uit 150 of 50 watt.
En automatisch zou ik dan eigenlijk kiezen voor de hoogste.

Ik wil dan wel minimaal voor een 3.0 setup gaan. Ik was nog zo aan het denken met soundbars, dat ik vergeten was dat als ik voor zuilen ging, ik dus niks in het midden heb.

En het receiver/versterker gesprek had ik net ook nog even met me pa (maar dit is ook allemaal te nieuw voor hem) en kreeg van hem te horen dat hij nog zuilen had liggen. Had hij bewaart voor mij.
Dus ben benieuwd wat dat voor iets is.

Wat betreft die decoder: Moet die ook op de receiver?
Of kan die gewoon naar de TV, en van daaruit terug naar de receiver.
Of wellicht kan de decoder achterwege blijven als ik voor een TV kies met CI+ module.

Wat ik verwacht van de set?
Geen echte power, zal het niet volop gaan gooien. Mijn eigen muziek luister ik wel fijn in me eigen kamer.
Maar wel een iets voller en fijner geluid. Iets wat TV speakers niet kunnen geven zeg maar.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Vermogen moet je zo niet op letten, want alleen xx Watt zegt helemaal niets. Het is maar net hoe het gemeten wordt en hoe realtisch dit is. Het is dus goed mogelijk dat die 50 Watt meer is dan de 150 Watt: als die 150 Watt gemeten is op één kanaal bij één waarde en die 50 Watt op meerdere kanalen op een geheel bereik. Op dat vlak is de PW gewoon niet volledig en kan je daar dus ook niet van uitgaan. Maar hoe dan ook, ik de praktijk heb je maar een paar Watt nodig om op een normaal niveau te spelen.

Decoder kan je via de receiver doen, maar zoals gezegd hoef het niet goed te gaan. Velen doen dan ook de decoder via de TV en dan via S/PDIF naar de receiver. Dat laatste kan dan via de decoder zelf of via de TV. Waar de voorkeur dan de eerste methode is aangezien veel TV's een inkomend signaal eerst naar 2.0 terugzetten. Als je kiest voor een interne module moet je altijd nog naar de receiver om het geluid daar te krijgen. Kan via S/PDIF of via HDMI ARC als zowel de TV als de receiver dat ondersteunen.

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-07 09:40
Ik zou dan voor een CI+ module gaan, dan stuurt een tv vaak wel surround over de spdif. Je zou het even uit moeten zoeken natuurlijk, maar ik heb het al bij verschillende 'middenmoters' van diverse merken gezien/gehoord, waaronder mijn eigen LG :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
De speakers zijn Dynalab SDS 2.8

Afbeeldingslocatie: http://images7.okr.ro/auctions.v3/700_700/2012/02/05/d/c/650751937785703973940817-122179-700_700.jpg

Ik denk dat ik vriendelijk pass :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-07 11:00

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Lekker laten staan die speakers ja ;)
Wat ik ervan lees op het Internet is niet bepaald positief iig :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Zijn weer een stukje verder:

Als TV komt er een pricewatch: Panasonic Viera TX-P50ST50 (met CI+ dus)

De receiver moet dus wel ARC ondersteunen, en qua speakers komt er een 3.0 set.
Qua merk wil ik enkel een Pioneer of Onkyo (don't ask, wegstrepen is makkelijker een keuze maken).
En prijs moet rond de €300,- liggen.

Wat komt erop:
PS3
Wii
Mediaspeler
TV

Dacht dus hieraan:
pricewatch: Pioneer VSX-422-K

Alleen kan ik nergens vinden of deze ARC heeft, heeft wel een HDMI-out, maar weet niet of dat gelijk staat aan.

Heb nog niet echt naar Onkyo gekeken als tegenstander.
Iemand die hier iets op kan zeggen, of kan ik die vragen beter stellen in het Pioneer/Onkyo-topic?

//
Stom! Overheen gelezen :F

[ Voor 4% gewijzigd door NeutraleTeun op 04-10-2012 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-07 09:40
NeutraleTeun schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 19:01:
Zijn weer een stukje verder:

Als TV komt er een pricewatch: Panasonic Viera TX-P50ST50 (met CI+ dus)

De receiver moet dus wel ARC ondersteunen, en qua speakers komt er een 3.0 set.
Qua merk wil ik enkel een Pioneer of Onkyo (don't ask, wegstrepen is makkelijker een keuze maken).
En prijs moet rond de €300,- liggen.

Wat komt erop:
PS3
Wii
Mediaspeler
TV

Dacht dus hieraan:
pricewatch: Pioneer VSX-422-K

Alleen kan ik nergens vinden of deze ARC heeft, heeft wel een HDMI-out, maar weet niet of dat gelijk staat aan.

Heb nog niet echt naar Onkyo gekeken als tegenstander.
Iemand die hier iets op kan zeggen, of kan ik die vragen beter stellen in het Pioneer/Onkyo-topic?
ARC is aanwezig, zie: http://www.pioneer.eu/nl/.../405/VSX-422-K/specs.html :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
The Eagle schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 09:44:
Ik ben eerlijk gezegd nog geen receiver tegen gekomen die een 3.1 opstelling aan kan. Meestal is het 2.1 of 5.1. Op zich ook niet heel onlogisch trouwens, aangezien bij een 5.1 stream alle kanalen apart worden aangestuurd.

De meeste receivers die 5.1 aan kunnen kunnen ook 2.1 of 2.0 aan. Zeker als je een redelijk merk koopt (Denon, Marantz, Onkyo, Yamaha, etc) kun je instellen of je een sub gebruikt (de .1) of niet.

Bedenk je ook dat er draadloze rearspeakers bestaan, wellicht is dat een optie :)
Betekent dit dat ik de receiver op 5.1 moet instellen, en dus het geluid van de 2 rear speakers mis?
(als ik een 3.0 set plaats, sowieso zonder gebruik van rears)

Als speakers dacht ik aan:

pricewatch: Jamo S 606 (Zwart) met
pricewatch: Jamo C 60 CEN (Zwart)

of de

pricewatch: JBL Studio 180 (Zwart) met
pricewatch: JBL Studio 120C (Zwart)

Met een

pricewatch: Onkyo TX-NR414

of

pricewatch: Pioneer VSX-521-K
Of de 422/421 desnoods

[ Voor 33% gewijzigd door NeutraleTeun op 05-10-2012 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 451726

Het lijkt nu net of je een auto wilt gaan bestellen van het internet zonder er eerst een meter in te hebben gereden.

In plaats van voorkeuren van anderen klakkeloos over te nemen: ga naar een audiowinkel en ga eens luisteren en neem je vriendin mee. Je hoort dan pas wat voor verschillen verschillende merken speakers uitmaken in combinatie met apparatuur. En wat je mooi vindt klinken kan je alleen zelf bepalen, plus of het een beetje past in je interieur.

Zo werkt het. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
En nieuwe auto's worden inderdaad niet op voorhand besteld met >6 maanden levertijd voordat ze in een showroom staan :')

Ik snap je punt, maar ik wil liever niet naar een speciaalzaak, daar de mensen moeite laten doen om mij alles ut te leggen en te laten horen, en dan erna het op een webshop te gaan bestellen.
Ik zie gewoon verschillen van €100,-+, tussen online en fysiek.

En ik vraag me af of een grote willekeurige keten, zoals de MM, dit soort apparatuur en types heeft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:26
NeutraleTeun schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 09:31:
En nieuwe auto's worden inderdaad niet op voorhand besteld met >6 maanden levertijd voordat ze in een showroom staan :')

Ik snap je punt, maar ik wil liever niet naar een speciaalzaak, daar de mensen moeite laten doen om mij alles ut te leggen en te laten horen, en dan erna het op een webshop te gaan bestellen.
Ik zie gewoon verschillen van €100,-+, tussen online en fysiek.

En ik vraag me af of een grote willekeurige keten, zoals de MM, dit soort apparatuur en types heeft staan.
Maar speakers en recievers klinken zo verschillend per merk type,dat het eigenlijk onmogelijk is om goed een keuze te maken als jemze niet eerst beluisterd.Geluid is zo verschillend voor iedereen,wat de 1'mooi vind,kan de ander helemaal niks viinden.
Dus luisteren is de enige manier om de juiste keuze te maken :)

Dat voorkomt teleurstelling :)

Verder zou ik dan persoonlijk wel bij die winkel kopen en niet online,vooral omdat ze inderdaad de aandacht aan je besteden en je proberen te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joker
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Joker

NeutraleTeun schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 09:31:
daar de mensen moeite laten doen om mij alles ut te leggen en te laten horen, en dan erna het op een webshop te gaan bestellen. Ik zie gewoon verschillen van €100,-+, tussen online en fysiek
Heel herkenbaar, ik heb daar ook vaak moeite mee. Niettemin ben ik afgelopen tijd toch op pad geweest en verschillende combinaties beluisterd in verschillende audiozaken. De verschillen zijn enorm, dus luisteren heeft echt zin. En de medewerkers in veel speciaalzaken zijn kundig en behulpzaam. Uiteindelijk geslaagd bij een lokale speciaalzaak voor een prijs die 15% lager ligt dan wat ik online kon vinden. Gewoon een kwestie van vragen om 'een mooi prijsje' te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 195780

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:58
Kijk ook even bij deze tent:
http://www.besthomecinema...ivers/tx-nr414-zwart.html
De tweakers pricewatch is niet echt de beste plek voor av apparatuur. Hier is de Onkyo goedkoper dan de pricewatch en ze hebben een fysieke winkel om wat spul te beluisteren.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

NeutraleTeun schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 22:10:
[...]
Betekent dit dat ik de receiver op 5.1 moet instellen, en dus het geluid van de 2 rear speakers mis?
(als ik een 3.0 set plaats, sowieso zonder gebruik van rears)
Volgens mij kan je in de receiver gewoon instellen wat voor speakers je fysiek hebt staan en de receiver mixed dan het geluid naar de goede kanalen. Genoeg mensen met een 3.1 of 3.0 set en dat gaat gewoon goed.
Zoals gezegd moet je echt gaan luisteren, er zit behoorlijk wat verschil tussen een JBL en een Jamo. Of het moet je helemaal niets interesseren en dan "blind" kopen. Zeer grote kans dat je oren toch wel aan het geluid wennen. Maar als een speaker bassheavy is of schel in het hoog dan ga je dat er niet zo maar uitkrijgen als het geluid je niet bevalt. Voor ~175 euro de stuk heb je wel wat meer keuze dan bovenstaande, ook merken als Tannoy, Klipsch en Wharfedale hebben leuke spullen in dat segment. Of een leuke monitor van MA moet ook wel lukken voor dat geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Die zaak in Amersfoort heeft inderdaad de Onkyo goedkoper dan de Pricewatch.
Echter de Denon ligt €100,- hoger, en de TV die ik wil zelfs €200,-
Dat zou wel handig zijn, om in een winkel meteen de TV erbij te kopen, dan kun je inderdaad meer een "prijsje" regelen.

Maar ik ga eens kijken wat ik voor zaken ik hier in de buurt kan vinden (zonnige Limburg).
Pagina: 1