• Soesje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-04 06:14

Soesje

is ook zo

Topicstarter
Ik heb een Onkyo TX-NR709 met daaraan 5.1 speaker config, alles van KEF uit de C-serie (C4 subwoofer, C5 FL&FR, C6LCR RL, RR & center).

Nu heb ik al 3x de tweeter van de center speaker opgeblazen van 3 verschillende speakers in 5 maanden tijd. Hoog geluid (stemmen) vervormen alsof er een blad papier op de conus ligt. Ik heb 1 nieuwe speaker gekregen en van de andere 2 zijn de tweeters vervangen. Maar ik wil graag weten waar het aan ligt voor nummer 4 de geest geeft.

Front speakers zijn Bi-Amped en hebben dezelfde tweeters (C5), hier geen problemen mee. De rear speakers zijn identiek (C6LCT) en heb ik ook geen problemen mee. Crossover staat op 80Hz, center channel op -4dB. In de Onkyo staan de speakers op 6 Ohms (8 is niet beschikbaar). Ik heb op all channel stereo regelmatig tegen vol vermogen wat avondjes doorgebracht zonder enige schade aan de overige speakers. Deze week begaf de tweeter van de center het na een uur bij het kijken van Prometheus, op slechts 3/4e van output.

Is mijn Onkyo center channel gaar? Heb ik een slechte batch tweeters? Vraag ik teveel van de speakers? Graag advies!

Specs C6LCR:
Drive Units 19mm (0.75in.) aluminuim HF, 2 x 130mm (5.25in.) LF
Scheidingsfilterfrequenties 2.5kHz
Gevoeligheid (2.83V/1m) 90dB
Maximale Output 111dB
Ingangsimpedantie 8 Ohms
Versterkereisen 10 - 150W

Specs Onkyo TX-NR709
170 W/Ch at 6 Ω, 1 kHz, 1%, 1 Channel Driven, IEC

• steef200sx
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-07 15:51
Zal wel aan de versterker liggen neem ik aan, hier iemand die zoiets ook heeft gehad :

Garantie kwestie Onkyo TX-NR609

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:42
Andere speaker op het centerkanaal aansluiten, als die ook sneuvelt weet je het antwoord :P
Zonder gekheid: ik zou het bij de receiver leggen. Zo veel speakers slopen op hetzelfde kanaal is wel erg veel en mag eigenlijk gewoon niet gebeuren. Filter van de speaker had ook nog gekund, maar aangezien die ook al vervangen is kan je dat ook redelijk uitsluiten.

Overigens vraag ik me ook wel af wat je onder "tegen vol vermogen" verstaat, want all channel stereo op dat volume met speakers van 90 dB geeft echt een pokkeherrie.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:05
Soesje schreef op woensdag 26 september 2012 @ 15:38:
Ik heb een Onkyo TX-NR709 met daaraan 5.1 speaker config, alles van KEF uit de C-serie (C4 subwoofer, C5 FL&FR, C6LCR RL, RR & center).

Nu heb ik al 3x de tweeter van de center speaker opgeblazen van 3 verschillende speakers in 5 maanden tijd. Hoog geluid (stemmen) vervormen alsof er een blad papier op de conus ligt. Ik heb 1 nieuwe speaker gekregen en van de andere 2 zijn de tweeters vervangen. Maar ik wil graag weten waar het aan ligt voor nummer 4 de geest geeft.

Front speakers zijn Bi-Amped en hebben dezelfde tweeters (C5), hier geen problemen mee. De rear speakers zijn identiek (C6LCT) en heb ik ook geen problemen mee. Crossover staat op 80Hz, center channel op -4dB. In de Onkyo staan de speakers op 6 Ohms (8 is niet beschikbaar). Ik heb op all channel stereo regelmatig tegen vol vermogen wat avondjes doorgebracht zonder enige schade aan de overige speakers. Deze week begaf de tweeter van de center het na een uur bij het kijken van Prometheus, op slechts 3/4e van output.

Graag advies!

Specs C6LCR:
Drive Units 19mm (0.75in.) aluminuim HF, 2 x 130mm (5.25in.) LF
Scheidingsfilterfrequenties 2.5kHz
Gevoeligheid (2.83V/1m) 90dB
Maximale Output 111dB
Ingangsimpedantie 8 Ohms
Versterkereisen 10 - 150W

Specs Onkyo TX-NR709
170 W/Ch at 6 Ω, 1 kHz, 1%, 1 Channel Driven, IEC
ik denk dat je het antwoord hebt,dat je simpwel te hard de amp belast.
En je speakers,een amp voluit draaien is soiweso niet goed,wat voor systeem je ook hebt.

Grote kans dat je de amp overbelast en daardoor je speakers beschadigt ,hoge tonen speakers zijn altijd de eerste die kapot gaan bij een te hoge belasting...
Zekers met alle 5 kanalen word de amp erg belast..

Er staat vaak op de recievers hoeveel watt ze kunnen leveren,,maar dat klopt eigelijk altijd niet wat de amp aan ECHT vermogen kan leveren.Dat ligt bija altijd lager,zeker met alle 5 kanalen belast.

Ik zou zeggen zet het volume een stuk lager en kijk dan hoe het spul het volhoud :)

[ Voor 4% gewijzigd door freaky35 op 26-09-2012 16:51 ]

• Soesje

Soesje

is ook zo

Topicstarter
Zoveel reacties zoveel verschillende meningen. Ik vraag mij af of deze versterker uberhaupt zo'n speaker moet kunnen roosteren. Dan maar een cap op het volume en het center channel laag houden.

Ik vraag mij af hoe ik het met die onkyo kan meten/onderzoeken of het center kanaal afwijkt. Ik denk dat het probleem hier ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-07 21:02

Audione0

Strijdt der titanen

steef200sx schreef op woensdag 26 september 2012 @ 16:09:
Zal wel aan de versterker liggen neem ik aan, hier iemand die zoiets ook heeft gehad :

Garantie kwestie Onkyo TX-NR609
Dat was ik :)

Bij mij indd hetzelfde probleem. Er ik heb nl nog feedback gehad van Onkyo en er werd gezegd dat er een aantal batches waren die dit probleem vertoonden.
Bij mij was het nl het geval dat de hoge tonen verbrandde/opgeblazen werden als ik de receiver aan had staan zonder film of muziek aan. Dit was alleen bij de rechter front speaker, de rest van de speakers hadden geen schade. Eigenlijk hetzelfde als bij jou, maar jij met je center..

Ik denk dat je beter je onkyo RMA kan doen, en wachten op een oplossing. Bij mij werd de TX-NR609 iig niet gemaakt en kreeg geld terug en een vergoeding voor mijn speakers.

Succes!

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-07 21:02

Audione0

Strijdt der titanen

En? Nog wat uit gekomen?

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soesje

Soesje

is ook zo

Topicstarter
Volgens de leverancier is er niks mis met de Onkyo en was het een slecthe batch tweeters van KEF. Ik vind het onwaarschijnlijk maar ik zou niet weten hoe ik het anders moet aantonen.

Heb weer een nieuwe KEF speaker gekregen (nummer 4). Heb het center level naar beneden gezet en volume op 85% gelimiteerd.
Pagina: 1