Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venon2nd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-05 17:06
Mensen, ik heb een probleem.
Sinds een paar weken heb ik ineens dat mijn pc bij bepaalde handelingen niet vooruit is te branden...
Bijvoorbeeld:
1. Bij het uitpakken van een dvd (4,7Gb) is mijn systeem dik 15 minuten (edit: 24 minuten om precies te zijn..) bezet. Eerder kon ik dit doen binnen enkele minuten...
2. Bij het laden van maps in Call of Duty was ik eerder als een van de eerste in de server, echter nu is het regelmatig zo dat ik de eerste 30 seconden al heb moeten missen.
3. Bij het installeren van software is mijn systeem in zoverre bezet dat ik er niet over hoef na te denken om een website te bezoeken...

De specificaties van mij systeem zijn niet eens zo slecht:
Intel Core i7 920
6Gb DDR3 geheugen
W.D. WD10EADS 1Tb hdd als C schijf.
HD4870x2 vga kaart.
Mijn systeem heb ik via "productkoppelingen" aan dit topic gekoppeld.

Verschillende dingen reeds getest, zoals:
Harde schijf (m.b.v. HDTune)
Geheugen (m.b.v. memtest)

Via diverse website zou een update van drivers van de X58 chipset oplossing kunnen bieden, maar tevergeefs.
Zelfs via een registeraanpassing het "parkeren van cores" uitgeschakeld...

Wie kan mij in de juiste richting drukken?

°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvinnie
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Misschien een mogelijkheid om Windows even op een aparte harde-schijf/partitie te intalleren en dan te kijken of het probleem nog steeds aanwezig is. Anders kan je even met "sfc /scannow" je systeembestanden controleren. Dat kan je doen door cmd te openen met admin rechten en vervolgens in je commandprompt in te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:51

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Scan allereerst op virussen / malware. Als die niks vinden: zet je virusscanner eens uit en kijk of het probleem zich dan nog voordoet. Dikke kans dat er ergens een update binnegeslopen is die dit veroorzaakt. Ik ken virusscanners die een snelle i7 op zijn knieen kunnen brengen, dus het kan zomaar :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venon2nd
sfc /scannow net uitgevoerd. Wel wat problemen gevonden, deze zijn schijnbaar opgelost na het opnieuw te hebben opgestart van het systeem: Geen resultaat.

Ik heb zelf ook aan malware en virussen gedacht. Vandaar behoorlijk aan het scannen geweest met verschillende software. Op dit moment draait er geen antivirus op deze pc. Het blijft echter traag.
(Edit: net een malwarebytes scan gedraaid, geen infecties gevonden...)

Bedoel je met een update een Windows update, of die van een virusscanner?

Meer suggesties zijn welkom.

[ Voor 10% gewijzigd door venon2nd op 25-09-2012 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:18
Kijk even in de Event Viewer van Windows welke dingen een error (rood rondje met wit kruis) opleveren, mogelijk dat daar iets nuttigs in staat, bijv. dat je HDD een timeout geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venon2nd
Ok, even niet aan gedacht :)

In de eventviewer staat 1 oud kritiek punt, en een behoorlijk aantal uitroeptekens. Voor zover ik kon zien is het allemaal met de omschrijving "Er is een fout opgetreden bij een poging het local hosts-bestand te lezen."
Het klopte inderdaad dat het bestand op de juiste locatie ontbrak... Hosts weer aangemaakt met de standaard inhoud. Dit probleem zal wel opgelost zijn.

Ik heb er een hard hoofd in dat dit mogelijk de oorzaak zou zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16328

Ik ben niet echt een fan van gelijk roepen Windows opnieuw te installeren maar als ik zie wat je allemaal al zoal hebt gedaan is dat misschien wel de beste oplossing in deze.

Met welke virusscanner heb je gescand want dat zeg je niet duidelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venon2nd
Norton 360 en Malwarebytes, tevens draai ik regelmatig bitdefender online.

Edit: De foutmelding in de eventviewer m.b.t. de hosts file is nu inderdaad verdwenen...

[ Voor 38% gewijzigd door venon2nd op 25-09-2012 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-07 18:56

Fordox

00101010

met malwarebytes krijg je alle hardnekkige virussen er wel uit.
heb je ze alle 3 tegelijk geinstalleerd staan? want dat kan ook wel eens voor conflicten zorgen.

verder moet je eens kijken in je taskmanager wat er allemaal aan staat, en dan voornamelijk de dingen die de meeste cpu load trekken en het geheugen vullen.

en ga onder het tabje opstarten in msconfig ook maar het een en ander aanpassen, zoals update troep van software programma's zoals adobe. dan heb je al die troep niet meer dat opstart als je je pc aan zet.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venon2nd
@Fordox: Op dit moment draait er niets... Norton even gedeinstalleerd om de perfomance te testen, en malwarebytes start niet automatisch op. MsConfig houdt ik regelmatig in de gaten, en alle "rotzooi" staat uitgeschakeld.
In taskmanager staan alleen de gebruikelijke geheugengebruikers waaronder firefox (150mb). CPU gebruikt is nagenoeg 0. (alleen natuurlijk de "niet-actieve systeembronnen")

Nog een extra bevinding; tijdens het uitvoeren van een wat zwaardere opdracht (extracten of installeren) heb ik het gevoel dat het systeem "lagged". bepaalde andere applicaties lijken even te hangen, en kunnen na een paar seconden weer verder werken. Ook de taskmanager vertoond dan lag. Waar normaal het gebruik van CPU en geheugen iedere seconde wordt ververst, duurt het soms meerdere seconden voordat hij deze kan verversen.

Misschien moet ik inderdaad maar eens een nieuwe windows installeren, en kijken wat ie doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-07 12:20
The Eagle schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 18:13:
Scan allereerst op virussen / malware. Als die niks vinden: zet je virusscanner eens uit en kijk of het probleem zich dan nog voordoet. Dikke kans dat er ergens een update binnegeslopen is die dit veroorzaakt. Ik ken virusscanners die een snelle i7 op zijn knieen kunnen brengen, dus het kan zomaar :)
Praktisch elke virusscanner maakt een computer vreselijk traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 191343

Misschien drivers van je videokaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:28
hardwarejunk schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 19:46:
[...]

Dat lijkt me erg kort door de bocht, ik merk totaal niets van Security Essentials.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:33
Gezien de symptomen zou ik eens je harde schijf controleren, dat lijkt me waarschijnlijker. Anders ipv herinstalleren even een live ceedeetje gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C0rnelis
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-07 18:00
Heb je systeemherstel ooit uitgezet? Zo niet, wellicht dat een herstelpunt van voor dit voorval kunt herstellen (na het maken van een herstelpunt van 'nu') en kijken of dat het e.e.a. oplost. Vervolgens zou je als ik het goed heb kunnen zien welke installaties daarna ook nog een herstelpunt gemaakt te hebben en misschien iets verdachts zien of een nieuwe driverversie van een willekeurige driver.

De i7 920 klokt ook terug als hij idle is, misschien dat hij om de een of andere reden niet meer 'aanslaat' en hij continue op 1.6 ghz draait? (controleren via cpu-z). Werkt denk ik het handigste op 2+ monitoren, ik gok namelijk dat hij weer terugschakelt om het moment dat je op 1 monitor alt-tabbed, maar zeker ben ik niet ;)

edit:

'k Bedenk trouwens net dat openhardwaremonitor als 't goed is een indicatie kan geven van de cpu-speed over tijd i.t.t cpu-z.

Een trage computer kan ook komen door iets dat heel veel naar je harde schijf schrijft. Dit kan je gemakkelijk monitoren in de prestatiemeter van windows.
• Start menu
• Uitvoeren...
• perfmon /res
• Tabje 'Schijf'

Voorbeeld van mijn PC wanneer hij niets doet:
Afbeeldingslocatie: http://s10.postimage.org/pmyxl41dx/perfmon.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door C0rnelis op 25-09-2012 20:06 . Reden: openhardwaremonitor toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venon2nd
Ik zal de CPU in de gaten houden...
Wel ziet de prestatiemeter er bij mij iets anders uit:
Afbeeldingslocatie: http://s14.postimage.org/orobj5vcd/perfmon.jpg

[ Voor 45% gewijzigd door venon2nd op 25-09-2012 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-07 18:56

Fordox

00101010

Jim423 schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 19:49:
[...]

Dat lijkt me erg kort door de bocht, ik merk totaal niets van Security Essentials.
dat komt omdat security essentials ook niet veel doet... :P
linkje:
nieuws: Microsoft Security Essentials scoort slecht in malwaredetectietest

maar het is inderdaad wel kort door de bocht. alleen als je een volledige scan uitvoert, kan je pc traag worden.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16328

hardwarejunk schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 19:46:
[...]

Dat is complete onzin. Je verliest enkele tienden van procenten met enkele van de bekende gratis virusscanners:
Afbeeldingslocatie: http://dottech.org/wp-content/uploads/2010/12/dotTech_AV_Comparisions_Revision_3_Chart_6.png
Via deze review: http://dottech.org/14151/...vs-avira-vs-avast-vs-avg/
Verder een goede bron voor meer informatie over de performance van verschillende virusscanners: http://www.av-comparative...erformance-test-june-2012

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aionicus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08-2023
1.je hebt 1 hardeschijf in 1 partitie ? hoe vol staat je hdd.
2/Wanneer heb je voor het laatst een Redelijk defrag programmatje eroverheen gehaald (ik zou zeggen pluk raxco perfectdisk van internet)
3.draai eens TDSSkiller van kaspersky om te kijken of je een rootkit hebt.
3a. Draai malwarebytes anti-malware ook nog even voor de zekerheid.
4.Verwijder je current antivir en installeer een goede (bv Nod32) , avg/avast/avira etc zijn zo easy om te bypassen. Als je norton/mcafee gebruikt dan vraag je nog om problemen.
5.Download diskmark x64 en laat die eens de performance (read/write) van je hdd's nalopen , doe dit met bepaalde grotes (zoals bv 1gb 2gb) aangezien je het vooral met grote bestanden hebt

Good luck ermee, laat me weten wat je tegenkomt , help je graag verder.

edit : was vergeten check je power settings / schedule . zet hem op always on / max power etc. je cpu lijkt op 1 screenshot niet maximaal te draaien (51%)

[ Voor 9% gewijzigd door Aionicus op 25-09-2012 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venon2nd
ik zal al je punten langs lopen...

Bij je edit, je bedoelt waarschijnlijk de screenie van C0rnelis... Die van mij loopt constant op 100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-07 15:13
Heeft er al iemand 'bad sector controle uitvoeren' geroepen? Zo nee, dan doe ik het bij deze :P

Ondanks dat je een bad-sector probleem zou moeten kunnen terug vinden in het eventlog, klinkt het wel als een mogelijkheid.

Edit: bios-versie up-to-date? Ellende met die HP home-producten is dat er zelden een revision history bij staat, maar mogelijk dat de laatste versie ook nog andere zaken fixed die hier iets mee te maken kunnen hebben.
http://h10025.www1.hp.com...roduct=3988214&sw_lang=en

Ook de HP revisie van de WD EADS firmware al eens gecontroleerd? http://h10025.www1.hp.com...e&softwareitem=pv-80808-4

[ Voor 55% gewijzigd door rookie no. 1 op 25-09-2012 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venon2nd
Ok dan...

1. Bios geupdate.
2. Firmware HDD geupdate.
3. Alle windows updates gedraaid.
4. TDSSkiller gedraaid (schoon).
5. HDD 1Tb, 330 Gb vrij.
6. sfc /scannow gedraaid (fouten hersteld).
7. Malwarebytes gedraaid (schoon) .
8. VGA drivers geupdate.
9. WD lifeguard short test gedraaid (pass)

10. Extended test laat ik vannacht lopen... Morgen post ik het resultaat.
(ik heb eerder al HDTune gedraaid, deze gaf geen errors).

Allemaal alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-07 15:13
Als je hardware in orde is: Schone Windows install en zorg dan gelijk dat je niet onder local admin-rechten werkt (scheelt een hoop ongewenste rommel).

Edit: cold boot (stroom er minuutje vanaf) scheelt soms ook vage vage klachten

[ Voor 21% gewijzigd door rookie no. 1 op 25-09-2012 23:44 ]

• DJvL
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-07 16:55
venon2nd schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 18:55:
Ok, even niet aan gedacht :)

In de eventviewer staat 1 oud kritiek punt, en een behoorlijk aantal uitroeptekens. Voor zover ik kon zien is het allemaal met de omschrijving "Er is een fout opgetreden bij een poging het local hosts-bestand te lezen."
Het klopte inderdaad dat het bestand op de juiste locatie ontbrak... Hosts weer aangemaakt met de standaard inhoud. Dit probleem zal wel opgelost zijn.

Ik heb er een hard hoofd in dat dit mogelijk de oorzaak zou zijn...
Heb je al even gekeken of je 'hosts' bestand wel bestaat?
Hij zou in de volgende directory moeten staan: C:\Windows\System32\drivers\etc

Zo ja, zou je de inhoud kunnen posten?

Sorry, te snel gelezen.

[ Voor 4% gewijzigd door DJvL op 26-09-2012 11:25 ]

Main: Ryzen 5950x | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair LPX 3600 32Gb (@3800-16) | AMD RX 6800 || 6450 WP | Ratio IO6 | Model S | Megane E-Tech

Anoniem: 274613

C0rnelis schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 20:05:
Heb je systeemherstel ooit uitgezet? Zo niet, wellicht dat een herstelpunt van voor dit voorval kunt herstellen (na het maken van een herstelpunt van 'nu') en kijken of dat het e.e.a. oplost. Vervolgens zou je als ik het goed heb kunnen zien welke installaties daarna ook nog een herstelpunt gemaakt te hebben en misschien iets verdachts zien of een nieuwe driverversie van een willekeurige driver.

De i7 920 klokt ook terug als hij idle is, misschien dat hij om de een of andere reden niet meer 'aanslaat' en hij continue op 1.6 ghz draait? (controleren via cpu-z). Werkt denk ik het handigste op 2+ monitoren, ik gok namelijk dat hij weer terugschakelt om het moment dat je op 1 monitor alt-tabbed, maar zeker ben ik niet ;)

edit:

'k Bedenk trouwens net dat openhardwaremonitor als 't goed is een indicatie kan geven van de cpu-speed over tijd i.t.t cpu-z.

Een trage computer kan ook komen door iets dat heel veel naar je harde schijf schrijft. Dit kan je gemakkelijk monitoren in de prestatiemeter van windows.
• Start menu
• Uitvoeren...
• perfmon /res
• Tabje 'Schijf'

Voorbeeld van mijn PC wanneer hij niets doet:
[afbeelding]
Je pc doet niks, maar heeft wel 500kbps internetverbinding in gebruik??
Dat lijke me al erg vreemd.

Maar heb je geen extra harde schijf liggen?
Hang die er eens in en installeer windows eens. Ik denk namelijk dat er gewoon iets in Windows zit

• venon2nd
De extended HDD test is nu ook voltooid zonder fouten.

@DJvL: Hosts bestand was inderdaad weg, maar deze heb ik er weer neer gezet.... Misschien ooit met het jailbreaken van de iPhone mee aan het prutsen geweest :)

Op dit moment draait NOD32 een scan, deze heeft een trojan te pakken, welke volgens verschillende websites de PC traag kan maken.... Ik wacht af..

@Denskie: Je praat dus over een post van C0rnelis die een screenie van zijn perfmon heeft geupload om te vergelijken... Heeft dus niets met het topic te maken (voor mij geen probleem hoor, maar volgens mij haal je twee dingen door elkaar :) )

• C0rnelis
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-07 18:00
Anoniem: 274613 schreef op woensdag 26 september 2012 @ 11:23:
[...]

Je pc doet niks, maar heeft wel 500kbps internetverbinding in gebruik??
Dat lijke me al erg vreemd.

Maar heb je geen extra harde schijf liggen?
Hang die er eens in en installeer windows eens. Ik denk namelijk dat er gewoon iets in Windows zit
Dit is inderdaad mijn screenshot en niet van venon2nd en die paar bytes komen door Google Chrome ;) 'doet niks' -> even een paar seconden niets laten doen.

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Als je echt radeloos bent kun je je HDD nuken met Darik's Boot'n'Nuke en vervolgens een schone windows installatie. Als je dan nog het probleem hebt lijkt het mij toch in de hardware te zitten.
in ieder geval succes

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-06 22:21
een WD Green (EADS) is eigenlijk niet zo geschikt als systeem schijf, eerder voor opslag
om de access times wat te verlagen zou ik zeker met 2 partities werken, bv 200GB voor OS en progs + 800GB voor data opslag

Windows7 gaat over het algemeen niet zo snel kapot als sommigen denken, soms raakt wel je profiel zodanig vervuilt dat er problemen ontstaan, dit kan je dan vrij snel oplossen door gewoon een nieuw profiel aan te maken
dat is net iets sneller als een volledige reinstall

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
je CPU clockt zich niet stiekum terug omdat er een tapijtje in je koeler zit he?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toine1
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-07 19:17
Hijackthis logje plaatsen op een Hijackthis forum????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venon2nd
Ik weet niet precies wat het heeft gedaan, maar de PC voelt weer vlot aan... Zoals boven al aangegeven heeft Avast er nog wel een trojan uit gehaald... Volgens mij was dat de boosdoener. Mochten er weer problemen optreden dan zal ik het wel posten.

Voor nu: Iedereen bedankt voor het meedenken en al jullie tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drowzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-01 01:28
Ik heb ook zo iets gehad,, was een minecraft virus...
weet niet of je dat speelt?
Anders de hele map minecraft deleten in appdata :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 72927

Je zou ook eventueel even kunnen kijken bij de device manager ->IDE ATA/Atapi Controllers
dan bij de controller waar je windows Drive op staat en kijk dan of hij niet op PIO mode staat..

PIO mode gebruikt windows soms als er problemen voordoen met controller/schijf , en dan krijg je dus ook die problemen die je omschrijft aka niet vooruit te branden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venon2nd
Zoals gezegd zijn de problemen met de trage PC helemaal opgelost, daarvoor nogmaals dank!

Echter doet zich nu een nieuw probleem voor... Een probleem dat ik een goed jaar geleden ook heb gezien.
Bij de vorige klacht (trage pc) heb ik zo'n beetje alles wat ik kon updaten geupdate, zo ook allerlei drivers.

Opeens was er een bluescreen. 0x00000101 CLOCK WATCH DOG TIMEOUT.
Voor zover ik kon vinden op internet had dit iets te maken met de JMicron JMB36X Controller te maken. Deze ook maar geupdate, probleem niet weer gezien. Wel iets anders:

Tijdens het spelen van COD:MW3 kreeg ik ietwat rare lags, ook begon het geluid te haperen, waarna een vastloper zich aandeed. Waar je normaal gesproken een bluescreen verwacht kwam er dit keer totaal iets anders. Ik heb het met de telefoon opgenomen en op youtube gezet: http://youtu.be/P7CnAExpoxg

Wie kan mij vertellen wat ik hier aan kan doen?

Wederom, alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __1337__
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-07 12:59
Ik vermoed einde verhaal voor je GFX. Als ik het me goed herinner waren de 4870x2 redelijke heethoofden. Van de 8800 series van Nvidia weet ik zeker dat ze dit probleem hadden, maar van de 4870 weet ik het niet zeker.. monitor anders je temperatuur eens van je GPU met een tool, ook tijdens het gamen :).
Pagina: 1