klik aan klik uit voor TV/xtreamer/settopbox: schadelijk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witteveder
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-07 11:02
Mij lijkt het wel handig om met een klik aan klik uit stekkerdoos mijn tv, xtreamer (=mediaplayer) en digitale tuner in 1x uit te zetten en weer aan te zetten. Als ik het niet gebruik staat het mooi geen standby stroom te gebruiken en verder is het lekker makkelijk.

Mijn vraag is eigenlijk is het schadelijk voor de tv/tuner/xtreamer als je ze op deze manier uitzet? Er zit verder nergens een hardeschijf in. Ik houd er nooit zo van om apparaten uit te zetten door de stekker er rücksichtslos uit te trekken, maar met een klik aan klik uit stekkerdoos zal dat wel vergelijkbaar zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-07 00:01

SA007

Moderator Tweaking
Maakt geen apparaat uit, een paar dingen waar je wel rekening moet houden:
- Settopboxen installeren vaak updates 's nachts, als hij altijd zonder stroom staat kan het zijn dat je updates niet meekrijgt.
- Opnemen werkt niet (d0h)
- Kan zijn dat je lange start-up tijden krijgt, maar dat merk je vanzelf.

Maar in principe zouden de apparaten er geen problemen mee moeten hebben. Probeer het gewoon, waarschijnlijk werkt het prima, en iets slopen doe je echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
SA007 schreef op zondag 23 september 2012 @ 16:16:
Maakt geen apparaat uit, een paar dingen waar je wel rekening moet houden:
- Settopboxen installeren vaak updates 's nachts, als hij altijd zonder stroom staat kan het zijn dat je updates niet meekrijgt.
- Opnemen werkt niet (d0h)
- Kan zijn dat je lange start-up tijden krijgt, maar dat merk je vanzelf.

Maar in principe zouden de apparaten er geen problemen mee moeten hebben. Probeer het gewoon, waarschijnlijk werkt het prima, en iets slopen doe je echt niet.
Dat klopt niet helemaal bijv bij Telfort en KPN hoeft de STB niet aan te staan voor het opnemen (mits je opnemen via het netwerk hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:11
Had je zelf al gezocht naar het antwoord?
Serieus elektriciteit besparen
Met de zoekopdracht schadelijk + tv levert deze resultaten op:

[TAG]Speedy in "Serieus elektriciteit besparen"
RocketKoen in "Serieus elektriciteit besparen"
PcDealer in "Serieus elektriciteit besparen"
furby-killer in "Serieus elektriciteit besparen"

Ik kan dit bevestigen :)

[ Voor 63% gewijzigd door CurlyMo op 23-09-2012 16:28 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Ik heb vaak zat meegemaakt dat ik door het uittrekken van een zekering in de meterkast een voeding van een pc m zeep heb geholpen.
In mijn tijd als elektricien vroeg ik altijd of de mensen alle elektrische apparaten uit hadden geschakeld (tv, radio, pc e.d.). Vaak zeiden ze van: jahoor, schakel maar uit, maar dan stond er ergens nog een server aan of een tv die toch niet uitgeschakeld stond die na het inschakelen van de spanning niet meer aan gingen.

Met zo'n klik aan klik uit setje schakel je gewoon ruw de spanning af. Er zit gewoon een relais in dat de voeding uitschakelt, dus hetzelfde effect dat ik had als ik de zekering losdraaide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:35

DaWaN

'r you wicked ??

Bartjezz schreef op zondag 23 september 2012 @ 19:08:
Met zo'n klik aan klik uit setje schakel je gewoon ruw de spanning af. Er zit gewoon een relais in dat de voeding uitschakelt, dus hetzelfde effect dat ik had als ik de zekering losdraaide.
Met het verschil dat je een veeeeeeeel kortere kabel los trekt en dat je ook nog eens veel minder apparaten tegelijk uitzet.
TL bakken kunnen bijvoorbeeld een spanningspiek veroorzaken bij het uitzetten. Een TV of xtreamer of settopbox doet dit niet.

Met andere woorden: het kan gewoon :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik heb ook alles al meerdere jaren achter een schakelaar zitten en nergens problemen mee. Enige probleem wat ik heb is dat in nooit tv kijk en dan dus de UPC-box lang van het stroom heb. Als ik hem dan na een aantal weken aanzet voor iets, dan duurt het zo een uur voordat ik beeld heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:36
:P
Ik heb zelf 2 klik aan / uit setjes in gebruik voor mijn woonkamer ( lcdtv, edlive / dvd/ digitenne)
En slaapkamer ( lcdtv/dvd/digitenne). En dat gaat al 4 jaar uitstekend, nooit problemen mee gehad

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-07 21:55

Infant

It's a floating Dino!

Als ik het goed heb, schakelen de meeste modules bij de nuldoorgang het apparaat uit, om zulk soort pieken enigsinds te voorkomen.

Er heb er ook een stofzuiger mee aan en uit gezet... ging prima, maar dat is dus meer iets zeggend over de module.... die heeft het overleefd.

Ik denk dat zelfs brakke Chinese elektronica er tegen kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:40

Dido

heforshe

bobsquad schreef op zondag 23 september 2012 @ 16:24:
Dat klopt niet helemaal bijv bij Telfort en KPN hoeft de STB niet aan te staan voor het opnemen (mits je opnemen via het netwerk hebt)
Dan wordt er ook stroom voor je apparaat geleverd over het netwerk? Want de meeste van die dingen doen het niet zo lekker zonder stroom ;)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63975

Ik heb een Xtreamer, Surround setje en TV aan 1 contactdoos aangesloten met aan/uit schakelaar.

Zo vaak al de boel in- en uitgeschakeld, nooit problemen met inschakelen daarna.

dus ik verwacht niet dat apparatuur kapot gaat van plotseling de stroom eraf te halen. Je kan ook eerst alles op standby zetten en daarna de toevoer afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:31
Bij ons staat de hele mediakast op een klik aan/uit schakelaar.
Alleen de UPC box niet zodat we opnamen kunnen starten via internet en dat hij ook op kan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witteveder
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-07 11:02
Hartelijk dank voor alle hulp hierboven. Ik ben nu een stuk geruster dat ik mijn tv/xtreamer/settopbox uit kan schakelen met een klik aan klik uit setje zonder de boel te slopen.

Ik begrijp zelfs dat ik de afzonderlijk apparatuur niet eens eerst in standby hoef te bregen, maar gewoon klik uit kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:11
Ik zet zelf bewust mijn apparatuur niet in stand-by. Als ik nu de KaKu set aanzet, dan springt gelijk mijn televisie (ouderwets model) en mijn digitenne aan. De KaKu vervangt dus effectief mijn aan/uit knop van mijn televisie.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Dido schreef op maandag 24 september 2012 @ 11:09:
[...]

Dan wordt er ook stroom voor je apparaat geleverd over het netwerk? Want de meeste van die dingen doen het niet zo lekker zonder stroom ;)
Wordt op het netwerk opgenomen dus je apparaat heeft daar helemaal niks mee van doen aangezien je met bijv een Ipad of Iphone ook opnames kunt inschakelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28333

Dido schreef op maandag 24 september 2012 @ 11:09:
[...]

Cloud based 8) , opnames worden in de serverparken van KPN/telfort gemaakt en pas gestreamed als de kijker kijkt. Zo is het ook mogelijk om meerdere programma's tegelijk op te nemen zonder tig stb's
Pagina: 1