nieuwe CPU

Pagina: 1
Acties:

• master-arjan
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-10-2025
hallo mede tweakers,

ik wil dit jaar een nieuwe pc bouwen en dan is altijd de grote vraag welke componenten ga ik gebruiken.
sommige zoals mijn voeding, videokaart en hdd neem ik gewoon mee naar die nieuwe.

maar... er is zoveel keuze op de cpu markt, niet zo veel als bij een videokaart maar toch.
eisen die ik er aan stel: bf3 en crysis 3 op ultra spelen.
ik weet dat de videokaart (nu nog een gtx 560 ti 448) daar ook een rol bij speelt, maar nu even over de cpu.
was niet van plan om te gaan overclocken in de bios, maar hoogst waarschijnlijk neem ik een mobo met de bijv OC genie of iets van een ander merk maar in die trent.

over het budget heb ik nog niks in mijn hoofd, ik wil graag eerst de mogelijke opties zien.

mvg,

master-arjan

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:27
In principe kan een amd phenom II x4 (overklokbaar maar niet automatisch?) die spellen al op ultra aan, wil je wat meer toekomstbestendigheid zou ik overstappen naar de intel i5 3450 (niet/amper overklokbaar) of de intel i5 3570k (goed overklokbaar).

• Pykow
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03 20:54

Pykow

Angelo OTR

Aan je kaart te zien, denk ik dat je 1 scherm hebt waarop je zit te gamen, soms kan de resolutie ook van belang zijn bij het aanschaffen van een CPU.

Wil je Overclocken ga dan voor de i5 3570k, wil je niet overclocken dan kan je kiezen voor de i5 3570.
Zelf heb ik de i5 3550 in mijn systeem zitten die draait stock op @3.1 ghz en alles werkt perfect.

Voor gamen is een i5 voldoende en pas als je 3D gaat gamen op 3 schermen, dan zou je kunnen kijken naar Intel i7 variant.

Voor puur alleen gamen en wat andere werkzaamheden als Office,youtube etc. is de i5 3550 een aanrader van mijn kant, wil je overclocken en heb je het geld ervoor dan kies je voor de i5 3570k.

Ik heb zelf niet voor de K versie gekocht, omdat het net buiten me budget ging uitkomen en omdat ik meestal om de 2 a 3 jaar een nieuwe pc aanschaf en verder geen enkele ervaring heb met overclocken (wil het wel leren, maar bang dat ik me spullen kapto maak en dat is best wel een dure hobby dan)

Angelo NL / Global Cargo VTC

• mitsumark
Pykow schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 14:16:
Aan je kaart te zien, denk ik dat je 1 scherm hebt waarop je zit te gamen, soms kan de resolutie ook van belang zijn bij het aanschaffen van een CPU.
In principe heeft de resolutie (nagenoeg) geen effect op de fps die een cpu kan leveren.
Als de cpu 60fps kan toveren op 1024x768, kan hij dat op 1920x1080 ook.
Zet bv maar eens een overkill videokaart op een 'trage' processor, je zult zien dat je over een heel groot gebied ongeveer dezelfde fps krijgt.

Je kunt dit bij farcry benchmarks altijd goed zien, omdat deze game goed schaalt met cpu's.
De performance daalt amper als de resolutie omhoog wordt geschroefd.

Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/N/F/226347/original/FarCry2%201280.png

Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/-100-Gaming-CPU,N-G-226348-13.png

En dit niet eens met een overkill aan gpu (4890).

Edit: zoek dus een cpu die op lage resolutie je gewenste fps haalt, en zoek er dan een videokaart bij die hetzelfde doet op hoge resolutie, dan heb je nergens een bottleneck.
(vaak kom je kwa cpu inderdaad lager uit dan je zou denken, gooi hier dus niet teveel geld weg tenzij je er vele jaren mee wilt doen).

[ Voor 14% gewijzigd door mitsumark op 22-09-2012 14:51 ]

• master-arjan
met een gemiddelde prijs van 250 voor een i5 3570K, daar kan ik mee leven.
aangezien ik toch zeker 3 jaar met de pc wil doen is het misschien verstandig om naar een i7 te gaan kijken ?

• mitsumark
Een i7 voegt voor games 'niks' toe, een i5 is meestal al overkill.

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

master-arjan schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 15:11:
met een gemiddelde prijs van 250 voor een i5 3570K, daar kan ik mee leven.
aangezien ik toch zeker 3 jaar met de pc wil doen is het misschien verstandig om naar een i7 te gaan kijken ?
Nee i7 is een echte overkill voor games

• master-arjan
en als inverstering om de pc over 3/4 nog steeds op ultra te late draaien (afgezien van de videokaart)?

• master-arjan
ik zal hoogst waarschijnlijk ook acad / briscad of iets gaan draaien.
dit ivm met mijn werk

welke cpu's waren dat nou trouwens met die verkeerde koelpasta?

[ Voor 26% gewijzigd door master-arjan op 22-09-2012 17:05 ]

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

master-arjan schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 15:50:
ik zal hoogst waarschijnlijk ook acad / briscad of iets gaan draaien.
dit ivm met mijn werk
als je gaat renderen van beelden of zware 3d toepassingen gaat gebruiken, dan is de i7 wel iets wat je wilt gaan gebruiken.
Maar ga je er mee gamen dan is de i5 voldoende. BF3 op ultra draai je met gemak met een i5 CPU

• master-arjan
maar als er een programma als acad gebruikt gaat worden dan is een i7 meer aan te raden

• Pykow

Pykow

Angelo OTR

master-arjan schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 17:05:
maar als er een programma als acad gebruikt gaat worden dan is een i7 meer aan te raden
Als je het geld ervoor hebt dan kan je gewoon een i7 halen.
Geef alleen maar aan dat voor gamen een i5 voldoende is en dat je alleen profijt hebt van de i7 als je met 3d programma's gaat werken. en als acad het zelfde is als scad, dan is het aan te raden ja.

• master-arjan
i7 3370k dus als je een moederboard ga gebruiken met bijv. oc genie of iets in die trent.
was deze serie niet trouwens die met problemen met de koelpasta of iets dergelijks?

• mitsumark
Met acad heb je toch ook geen i7 nodig?

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

De vraag is eigenlijk: Hoe belangrijk is de geheugen bandbreedte? De i3 / 5/ 7 op 1156 en 1155 leggen het namelijk enkel op dat gebied af tegen het X58 en X79 platform. (1366 en 2011)
Als dat nu juist belangrijk voor de software die je voor proffesioneel gebruik draait, is het het overwegen waard.

Voor games heb je al snel genoeg, ik ken genoeg mensen die met een mild overclockte bloomfield i7 al jaaaaaren mee komen. Een middemoot i5 op 1156/5 is al vergelijkbaar kwa rekenkracht, dus voor games geen problemen. Het verschil tussen de i5 3570K en i7 3770k is niet erg spannend voor games, net als de 750 en de 8x0 series voor P67 toen der tijd niet veel voor elkaar onder deden. Maar als je applicaties draait die erg L3 cache-afhankelijk zijn of geniet van hypertreading dan is de keuze voor de i7 logischer. (het eerste punt is zeer veel waarschijnlijker dan het 2e)

Als je dingen doet met veel geheugen gebruik, of dat nu MC-chains voor simulatie zijn of animates met dynamische skelletal vrijheidsgraden, dan is een Ivy-E de betere keuze. Een kwestie van je even verdiepen in de software die je gebruikt en achterhalen welke typen berekeningen en in welke taal die worden uitgevoerd.

Zonder gekkigheid: Overclock alleen als het echt nodig is... Dat klinkt niet erg tweakerig, maar waarom zou je nou voor de 4.6Ghz gaan als je voor 3.9 auto-turbo en energie besparing gaat? Omdat PS dan 12 seconden sneller klaar is met je vakantiefoto's? Omdat je 1fps meer uit BF3 krijgt? Het moment dat het je 5 minuten werktijd bespaard omdat je model eerder gedraaid is, is het weer wat anders, maar met de huidige CPU's is een OC eigenlijk het risico steeds minder waard...
Pagina: 1