Laptop verliest telkens verbinding met draadloos netwerk

Pagina: 1
Acties:

• Martinioz
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-11 17:47
Hallo,

Ik zit met het probleem dat na een tijdje, meestal bij veel dataverkeer (bijv. bij het online gamen), maar niet altijd, mijn router (TP-LINK WR1043ND) mijn laptop 'van het netwerk gooit'. Het is voor mij een groot raadsel wat dit veroorzaakt. Wel heb ik niet al te lang geleden (2 weken) Windows 7 opnieuw geïnstalleerd, ook in een poging om het probleem te verhelpen, maar dit mocht niet baten. Een paar dagen terug heb ik Windows 8 geïnstalleerd, maar ook bij dit besturingssysteem treedt het probleem op.

Wanneer ik de netwerkverbinding verlies, ben ik gedwongen om mijn router te rebooten - pas dan accepteert de router mijn computer weer. Dit vind ik vreemd, want naar mijn idee ligt het probleem eerder bij mijn laptop dan bij de router, gezien bij andere computers die minstens zoveel data uitwisselen met de router geen problemen optreden. Als ik mijn netwerkconnectie verlies, kan ik ook niet meer bij het configuratiescherm van de router komen, waar ik uit concludeer dat mijn hele netwerk verloren is. Windows geeft telkens aan dat er 'internetconnectie is', een 'beperkte verbinding' of 'geen verbinding' en wisselt steeds tussen deze states.

Ik heb overigens een MSI GE620DX met een Intel Wireless LAN-module.

Wat ik tot nu toe geprobeerd heb:

- schone installatie van Windows 7 (alle gegevens gewist)
- upgrade naar Windows 8
- updaten van drivers WiFi-module (Windows 8 gaf aan al over de nieuwste drivers te beschikken, echter stonden er op de website van MSI meer recente drivers. Na installatie hiervan werd mij een melding getoond dat de drivers van versie 15 naar 16 waren geupdate, als ik mij het goed herinner)
- de drivers van de netwerkkaart gedelete (bij restart van de laptop bleek hij de kaart wel weer te herkennen - ik neem aan dat nu de ingebakken drivers van Windows 8 werden gebruikt)
- de router een dynamisch ip toe laten kennen i.p.v. een statisch ip
- de router teruggezet naar fabrieksinstellingen
- gebruik van andere software. Ik had eerst de ingeving dat Teamspeak wel eens de boosdoener zou kunnen zijn. Ik ben overgestapt op Skype om te praten met mijn vrienden, maar het probleem hield aan.
- wat onnodige software verwijderd (vooral allerlei Apple-rotzooi die mee werd geïnstalleerd met Itunes)

... en dan ben ik er waarschijnlijk nog wel heel wat vergeten. Hebben jullie een idee wat het probleem zou kunnen zijn? Vreemd is dat de problemen naar mijn idee uit het niets zijn ontstaan: ik had nooit problemen met de netwerkverbinding. Alvast bedankt ;)

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:59
Heb je dit topic al eens doorgelezen: [Ervaringen] TP-Link TL-WR1043ND
Er zijn redelijk veel mensen met wifi-problemen met deze router. Een andere firmware bijv. openwrt zou wel eens kunnen helpen. Ik heb sinds een paar dagen openwrt erop en "sofar so good", maar nog te kort om echt te kunnen oordelen.

• Martinioz
Ik heb de nieuwste chunky build van Ultraman (OpenWRT) geïnstalleerd, maar het probleem is er nog steeds. Ik denk dat het probleem bij mijn laptop ligt. Zou het zo kunnen zijn dat bepaalde software dergelijk verlies van netwerkverbinding op kan leveren? En is er wellicht een bepaald commando (bijv. in cmd) waarmee ik de connectie op mijn laptop kan fixen, in plaats van het restarten van de router?

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:09

ResuCigam

BOFH

Je zou nog eens in Windows onder energiebeheer kunnen kijken, als je daar in de geavanceerde instellingen kijkt staat er een item voor draadloos netwerk tussen die je op maximale prestaties kunt zetten.

We do what we must because we can.

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Intel heeft in sommige drivers voor wireless nogal aggressieve energiebesparing standaard ingebouwd. Niet alle routers gaan daar even lekker mee om. Ik zou eens bij de instellingen van je Intel applicatie naar het energiebeheer kijken (en die uitzetten, bij voorkeur).

• Martinioz
Ik heb de energiebesparing uitgezet, maar het probleem is er nog steeds helaas. Het internet is twee keer uitgevallen sindsdien. Ik snap er echt helemaal niets van. Zou het een hardware-probleem in de laptop kunnen zijn, bijv. de Intel Centrino Wireless N-130? Dat is niet zo waarschijnlijk toch? Of zou ik het probleem toch nog bij de router moeten zoeken?

• XchangeVisions
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-07 19:16

XchangeVisions

The World is "Open Source"

Je moet dus elke keer je router opnieuw opstarten voordat er weer verbinding komt. Wordt je router heet?
Heb je de mogelijkheid om met een ander apparaat te kijken of die wel verbinding kan maken met de router?
Of dat je via een kabel controleert of je de router kan benaderen nadat het via WLAN is uitgevallen?
Zo ja, staat in de log misschien nuttige informatie?

Kijk ook eens met bijvoorbeeld inSSIDer of je rare dingen ziet.
Een bios update van je GE620DX kan ook wonderen doen.

[ Voor 45% gewijzigd door XchangeVisions op 22-09-2012 10:18 ]

Throughout the centuries there were men who took first steps, down new roads, armed with nothing but their own vision.

• Martinioz
Ik heb geen idee of de router heet wordt. Andere computers blijven wel gewoon verbonden met het netwerk, zonder problemen - de restart is enkel nodig om de problemen op mijn laptop op te lossen. Ik zal de volgende keer dat de connectie wegvalt eens in de logs kijken.

De bios is al geupdate naar de meest recente versie. Ik heb net inSSIDer geïnstalleerd en zal eens kijken of het mij wat wijzer maakt :)

edit: nog een vraagje: hoe kan ik inSSIDer het best gebruiken? Aan laten staan tot het netwerk wegvalt en dan bekijken of het signaal ook verstoord was/is?

edit2: het netwerk viel zonet weer weg, hier een afbeelding van inSSIDer: http://tinypic.com/view.php?pic=245mxs9&s=6

En ja, mijn netwerk doet zijn naam zeker eer aan

[ Voor 29% gewijzigd door Martinioz op 22-09-2012 18:48 ]

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Hm, apart. Het lijkt wel alsof dat gele netwerk een stuk actiever is tussen het moment dat het jouwe er mee op houdt en het moment dat jij de stekker er uit trekt.
Zit jij toevallig bij een groter bedrijfspand in de buurt? Het is niet ondenkbaar dat jouw netwerkje er uit gedrukt wordt door een 'rogue access point'-feature van een wireless controller.

• XchangeVisions
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-07 19:16

XchangeVisions

The World is "Open Source"

Voor wat ik begrijp van amplitude zit je liever rond -50/-60db maar zou je met -70 db niet heel slecht zitten.
Sprongen van 10db zijn volgens mij wel normaal.
Dat je naar -75db schiet met daartna weinig beweging lijkt op een broadcast issue of een ontvangst probleem.
Dat laatste is mogelijk niet het geval want de overige lijntjes blijven wel netjes in patroon.
In je log kan je misschien nog wat aanknopingspunten terugvinden?
Je zou ook nog je netwerk verkeer kunnen monitoren of je daar rare activiteiten ziet.

Throughout the centuries there were men who took first steps, down new roads, armed with nothing but their own vision.

Pagina: 1