Toon posts:

Thuisserver maken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben begonnen met een beetje te experimenteren om een energiezuinige thuisserver te maken van oud hardware.
Mijn eisen zijn: energiezuinig, geen koeling (waarschijnlijk op voeding na?) en nagenoeg stil.
Lijstje met componenten:
- voeding 300 wat (peak 350 wat)
- waarschijnlijk aankoop 2tb schijfje klik . Uit een aantal bekeken test is deze het zuinigst.
- moederbord m2n68 am2+
- processor AMD ahtlon II x2 250

Mijn plan is om nog de voeding door te meten om het redament te bereken.
De server wordt gebruikt voor data server en om een klein simpel website te hosten. Daarom wil ik de cpu underklocken!
Mijn vraag: Wat is een veilige, stabiele underklock? Ik wou uit naar een streve van 1,0 tot 1,2 ghz maar wat voor voltage moet ik daarbij inschatten, zonder schade aan te richten?

groetjes!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-11 09:52
Als je er Linux op installeert kun je via de CPU governor die de CPU snelheid beheerd instellen dat het ding op de laagst mogelijke stand moet draaien. Dit is dan een stand die AMD zelf erin heeft gezet en waarvan bekend is dat deze veilig is. Met Windows moet dit ook kunnen via energiebeheer, maar ik weet niet hoe dat precies in elkaar zit. Sowieso zijn er tooltjes waarmee je deze gegevens kunt zien.

Als je Windows gebruikt kun je via CPUID het voltage en de frequentie zien zodra het gebeurd, en ik meen dat er een tooltje was om het ook nog aan te kunnen passen, maar die weet ik niet meer. Zodra je deze instellingen eenmaal weet zoals AMD ze erin heeft gezet, kun je deze natuurlijk 1 op 1 overnemen, ze moeten tenslotte veilig zijn om te draaien ;)

Mogelijk dat deze ergens in een document op de AMD website staan?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik zou zeggen: kijk eens in Nieuwe Zuinige Server (discussie) :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
Xudonax schreef op woensdag 19 september 2012 @ 17:54:
Als je er Linux op installeert kun je via de CPU governor die de CPU snelheid beheerd instellen dat het ding op de laagst mogelijke stand moet draaien. Dit is dan een stand die AMD zelf erin heeft gezet en waarvan bekend is dat deze veilig is. Met Windows moet dit ook kunnen via energiebeheer, maar ik weet niet hoe dat precies in elkaar zit. Sowieso zijn er tooltjes waarmee je deze gegevens kunt zien.

Als je Windows gebruikt kun je via CPUID het voltage en de frequentie zien zodra het gebeurd, en ik meen dat er een tooltje was om het ook nog aan te kunnen passen, maar die weet ik niet meer. Zodra je deze instellingen eenmaal weet zoals AMD ze erin heeft gezet, kun je deze natuurlijk 1 op 1 overnemen, ze moeten tenslotte veilig zijn om te draaien ;)

Mogelijk dat deze ergens in een document op de AMD website staan?
Ok daar heb je helemaal gelijk in, alleen ik wou er een data server van maken zoals ik al zei, en verder ben ik eigenlijk ook niet echt helemaal op de hoogte van wat voor applicaties ga ik hier op runnen.
Daarom ga ik nu even kijken wat voor apps er zijn en voor welk platform. Dus ga ik windows, linux of windows server draaien is nog even de vraag ;)
Ook zal ik even op de amd website kijken, bedankt voor je antwoord!

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2012 18:08 . Reden: quate stond aan de verkeerde kant van het bericht, namelijk onderop. ]

Verwijderd

Topicstarter
Is het echt verboden om een nieuw topic te maken? Ik vind het namelijk fijner dat het in dit topic staat zo kan ik makkelijk mijn antwoorden teruglezen en is het meer op mijn vraag gericht ;)
Maar als het echt niet anders kan stel ik mijn vraag wel in het andere topic hoor!

Verwijderd

Topicstarter
Nu zie ik voor mij iets nieuws bij het zoeken naar juiste besturingssysteem/programma's namelijk ubuntu.
Ubuntu heeft alles wat ik nodig heb, besturing op afstand uiteraart, ftp server etc etc.
Maar nu heb ik jullie advies weer nodig, wat moet ik nou kiezen? Want ik neem aan dat ik op windows/linux deze dingen ook allemaal kan instaleren?!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op woensdag 19 september 2012 @ 18:26:
Is het echt verboden om een nieuw topic te maken? Ik vind het namelijk fijner dat het in dit topic staat zo kan ik makkelijk mijn antwoorden teruglezen en is het meer op mijn vraag gericht ;)
Maar als het echt niet anders kan stel ik mijn vraag wel in het andere topic hoor!
Dat is aan de moderators van dit specifieke subforum om te bepalen. Echter, het is wel de bedoeling dat je zelf gaat zoeken naar de antwoorden, en dat topic kan je daarbij helpen.

Verder een tip: het is de bedoeling dat je de Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/edit.gif edit-mogelijkheid gebruikt ipv twee of meer posts achter elkaar te maken :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-11 19:31
OS keuze is voor een NAS eigenlijk niet zo van belang, hoe vaak zit je remote op dat ding?
Je geeft zelf aan dat het ding alleen maar files moet serveren... Wat wil je dan remote doen?
Website benaderen doe je ook remote, dus wat wil je installeren behalve shares?

Als je echt alleen maar een simpelen webserver wil met weinig poespas kan ik je Nas4Free, FreeNAS of eventueel OpenMediaVault aanraden. Wil je iets exotischer kan je naar ZFSGuru kijken, maar dat is wat verder gevorderd. Nas4Free, FreeNAS, en ZFSGuru zijn allemaal FreeBSD gebaseerd, en hebben dus een iets andere insteek dan Linux.

OpenMediaVault is voor zover ik weet nog steeds Debian gebaseerd.

(overigens is Ubuntu ook gebaseerd op Debian, dus dat moet je niet afschrikken...:) )

Qua hardware is een 300W voeding overkill, helaas kan je tegenwoordig amper kleiner krijgen, maar je zou voor een PicoPSU kunnen gaan.

Verder kan ik je vooral een nieuwer moederbord aanraden, dat N680i chipset stamt uit 2006 ofzo...
Wil je een goede voorbeeld config, kijk toch echt even in "Het nieuwe zuinige server"-topic. Daar staan wel 10 voorbeelden van betere (en zuinigere) combinaties.

[ Voor 26% gewijzigd door FireDrunk op 19-09-2012 18:45 ]

Even niets...

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op woensdag 19 september 2012 @ 18:43:
[...]

Dat is aan de moderators van dit specifieke subforum om te bepalen. Echter, het is wel de bedoeling dat je zelf gaat zoeken naar de antwoorden, en dat topic kan je daarbij helpen.

Verder een tip: het is de bedoeling dat je de [afbeelding] edit-mogelijkheid gebruikt ipv twee of meer posts achter elkaar te maken :)
Ok bedankt, ik ben zelf al helemaal naar de zoek gegaan naar antwoorden, maar had toch weer een speciefieke vraag over underklocken, wat ik echt niet op google kon vinden ;)

• FireDrunk
Over underklokken kunnen we simpel zijn, vaak heeft het maar *heel* beperkt zin, en vooral bij de nieuwere Intel's. Het heeft meer zin bij AMD systemen, maar ook daar scheelt het amper (<5%).

Even niets...

Verwijderd

Topicstarter
FireDrunk schreef op woensdag 19 september 2012 @ 18:43:
OS keuze is voor een NAS eigenlijk niet zo van belang, hoe vaak zit je remote op dat ding?
Je geeft zelf aan dat het ding alleen maar files moet serveren... Wat wil je dan remote doen?
Website benaderen doe je ook remote, dus wat wil je installeren behalve shares?

Qua hardware is een 300W voeding overkill, helaas kan je tegenwoordig amper kleiner krijgen, maar je zou voor een PicoPSU kunnen gaan.

Verder kan ik je vooral een nieuwer moederbord aanraden, dat N680i chipset stamt uit 2006 ofzo...
Wil je een goede voorbeeld config, kijk toch echt even in "Het nieuwe zuinige server"-topic. Daar staan wel 10 voorbeelden van betere (en zuinigere) combinaties.
Tuurlijk is 300W overkill, ik wil hem zo laag mogelijk krijgen het lieftst onder de 50 wat! En waarom zou ik een nieuw mobo aanschaffen, het is maar voor een data server dus dat is toch verder niet zo van belang?
Ik zal het topic even doornemen ;)

• FireDrunk
Uh, dat moederbord kost je meer geld aan stroom in 3 jaar waarschijnlijk dan een nieuw bord kost...

[ Voor 7% gewijzigd door FireDrunk op 19-09-2012 18:47 ]

Even niets...

Verwijderd

Topicstarter
FireDrunk schreef op woensdag 19 september 2012 @ 18:47:
Uh, dat moederbord kost je meer geld aan stroom in 3 jaar waarschijnlijk dan een nieuw bord kost...
Hoeveel Watt verwacht jij dan dat dat moederbord verbruikt?

• FireDrunk
15-25W voor alleen het moederbord gok ik zo..

Geen enkel idee of deze bron kredietwaardig is, maar een voorbeeld van dezelfde config:
http://motherboards-revie...US_power_consumption.html

[ Voor 68% gewijzigd door FireDrunk op 19-09-2012 18:50 ]

Even niets...

Verwijderd

Topicstarter
+ hdd 3,5W + processor 15 watt mooi aantal toch ongeveer 40W ?
owja rekenen op 80% rendament dus 48W bij elkaar :)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2012 18:53 ]

• FireDrunk
Dan reken je de inefficientie van je voeding nog niet mee, maar idd 50W zou kunnen.

Als je een goed Intel setje koopt zit je op 15-20W...

Ik heb hier een i5-3550 die (gokje) 40x zo snel is, met een Intel Q77 bord op 19W idle.

Even niets...

Verwijderd

Topicstarter
ik heb in mijn eigen pc ook een intel i5-3550 dus.. Daarom geef ik mn oude pc af voor thuisserver. Zou het nog schelen als ik mijn videodriver uitschakel of iets dergelijks? Nadat ik hem compleet geinstalleerd heb natuurlijk!

En stel dat ik hem helemaal op de minium percentage van 5% laat draaien, zou hij het koel houden zonder koeler, en freest mijn moederbord niet als ik de koeler eruithaal?

En ik reken de ineficiente van me voeding toch mee? Ik zei toch rendament?

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2012 18:59 ]

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-11 09:52
Als we dan toch bezig zijn met adviezen voor het systeem, ik heb in een topic van mezelf over een voeding voor mijn NAS/server ook een redelijk systeempje staan. Als je nieuw gaat kopen is een Intel i3 met een zuinig moederbordje waarschijnlijk net zo makkelijk, en mogelijk nog zuiniger ook. Let alleen wel op dat mijn systeem een ruwe 15TB aan opslag krijgt ;)

Verwijderd

Topicstarter
Nog voor de duidelijkheid, ik ga het met deze onderdelen doen en kan altijd later nog zeggen nou hij verbruikt teveel energie, het is ook maar een expiriment ;) Ik ben er vanplan op de hdd na geen geld aan uit te geven ;)
Alleen nog uit vinden wat de laagste clocks/voltages zijn die bij amd als veilig zijn vastgesteld vinden ;)

//edit//

zonder te booten, dus gewoon met hdd eraan, verbruikt hij 48 watt, met daarvan 3 watt naar dat hdd'tje van 140 gb ;) Zoals ik al zei zonder boot ;)

Morgen houten behuizing maken met een vriend ;) Ik zal het resultaat wel met een foto'tje hier posten!

Nog gelijk een vraagje:

Ik zou het erg leuk vinden als je mijn ip intypt op bvb school, dat ik dan kan inloggen en in de server kan komen. Hoe zou ik dit kunnen doen, via een mysqual server ofzo? Of is hier een app voor?

/edit/

servertje gebouwt:
https://lh5.googleusercon.../s720/20120922_210557.jpg

alleen jammer dat hdd defect is

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2012 21:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nu heb ik nog een probleem momenteel gebruik in een oude hdd, ik weet zeker dat hij het doet hij piept ook bij het opstarten en hij draaid ook maar mijn moederbord herkent hem niet, wat kan ik hieraan doen? Zouden de drivers niet geinstalleerd zijn ofzo?

/edit/

Opgelost blijkbaar deed de kabel het niet, nieuwe kabel en hij doet het!

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2012 16:20 ]

Pagina: 1