Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Topicstarter
Dag beste mensen,

Allereerst bedankt voor het lezen van dit topic en excuses voor de vele vragen. Ik heb geprobeerd om een soort vooronderzoekje te doen. Ik ga ervan uit dat ik in het goede subforum post want in Complete Systemen & Laptops stond een topic dat naar dit subforum doorverwees (Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!))
Momenteel ben ik opzoek naar een zuinige thuisserver die gaat fungeren als nas. Het energiezuinige heeft vooral te maken met kosten, en niet zozeer dat ik een mileuhippie ben. Nu ontopic, wat wil ik ermee doen en wat verwacht ik ervan:
Functionaliteiten/verwachtingen
  • Zuinige oplossing (Het is de bedoeling 24/7 aan te laten staan)
  • 'Bescheiden' behuizing, je wil immers niet een compleet lomp gevaarte in de weg hebben staan
  • Mogelijkheden vanaf 2 hardeschijven. (4tb zal in eerste instantie genoeg zijn, maar; meer is beter)
  • Software: SabNZB, Couchpotato, Sickbeard - Om automatisch via nieuwsgroepen nieuwe series+films te downloaden om af te spelen op mijn Boxee Box(mediastreamer).
  • Backups voor 2 Windows pc's, liefst ook timemachine voor mijn Macbook Pro en mijn vriendin's Macbook Air.
  • Raid is niet nodig, maar wel leuk als het in de toekomst is toe te voegen (bijvoorbeeld door schijven toe te voegen en te mirroren)
  • Liefst een Windows oplossing (gewoon handig, ben wel Linux gewent op servers maar een thuisserver is wellicht toch iets makkelijker te beheren via RDP). Ik heb via MSDN de beschikking over meerdere Windows licenties en deze neem ik dus ook niet mee in de prijsberekening.
  • Goede gigabit connectie met hoge doorvoer (hiervoor is mijn router geschikt, en heb CAT6)
Behuizing
Nu is het me opgevallen dat als je in een iets kleinere kast range kijkt je ook al snel naar mATX kijkt. Is dit verstandig? Wat zijn de do's and dont's?
Ik heb nog niet echt een esthetische (lees: wife acceptence factor) kast gezien die zou passen in het interieur. (Ben nog aan het zoeken naar een appartement dus wellicht nog een beetje weg te stoppen). Liefst deze dus zo klein mogelijk, iemand een idee?

De algemene hardware
Ik dacht aan de volgende samenstelling, maar ik weet niet of ik daarmee de meeste bang for the buck bereik en of het uberhaubt zuinig is. Gebaseerd op reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie mei 2012

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G620 Boxed€ 52,80€ 52,80
1Antec Earthwatts EA-380D Green€ 41,39€ 41,39
1Crucial v4 SSD 2.5" 64GB€ 43,99€ 43,99
1MSI B75MA-P45€ 55,83€ 55,83
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 194,01

Ik heb er een SSD bij gedaan omdat dan de normale schijven ook in spindown kunnen gaan. Ik weet niet of een SSD energiezuinig is, maar in iedergeval wel snel. Liefst houdt ik natuurlijk het OS gescheiden van mijn backups en/of belangrijke data.

Budget
Liefst natuurlijk zo goedkoop mogelijk ;). Maar prijsrange zat ik aan 250~350 euro te denken. Ik heb al 2x2TB aan schijven. Deze hoeven dus niet gekocht te worden (maar; meer is altijd beter zoals ik al aangaf).

Dus
Is er iemand zo vriendelijk om op dit topic te reageren en mij een duw in de juiste richting te sturen? Vooral in behuizingen ben ik niet zo thuis.

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Topicstarter
Niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:16

Rannasha

Does not compute.

Ik heb recentelijk een server/NAS in elkaar geschroefd met de volgende hardware:
wenslijst: server
(+ een oude laptop harddisk als OS schijf)

Het moederbord met geintegreerde CPU is vrij zuinig, de TDP van de CPU is slechts 9W. Daarnaast is de combi lekker goedkoop. De prestaties van de CPU zijn uiteraard wel beperkt, maar voldoende voor standaard thuis-server / NAS zaken. De boel loopt op Ubuntu 12.04 Server met ZFS als filesystem voor de data-disks (RAIDZ1, dus netto 6 TB ruimte). Ik draai SickBeard icm een torrent-client en dat werkt prima. Transferrates met Samba zijn zo'n 80 MB/s, niet genoeg om een gbit netwerk te verzadigen, maar voor mijn doeleinden prima. De behuizing is vrij klein en ziet er strak uit.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Topicstarter
Rannasha schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 13:03:
Ik heb recentelijk een server/NAS in elkaar geschroefd met de volgende hardware:
wenslijst: server
(+ een oude laptop harddisk als OS schijf)

Het moederbord met geintegreerde CPU is vrij zuinig, de TDP van de CPU is slechts 9W. Daarnaast is de combi lekker goedkoop. De prestaties van de CPU zijn uiteraard wel beperkt, maar voldoende voor standaard thuis-server / NAS zaken. De boel loopt op Ubuntu 12.04 Server met ZFS als filesystem voor de data-disks (RAIDZ1, dus netto 6 TB ruimte). Ik draai SickBeard icm een torrent-client en dat werkt prima. Transferrates met Samba zijn zo'n 80 MB/s, niet genoeg om een gbit netwerk te verzadigen, maar voor mijn doeleinden prima. De behuizing is vrij klein en ziet er strak uit.
Bedankt voor je reactie. Duidelijk verhaal allemaal.
Ik zie dat het een onboard CPU betreft. Enig idee hoelang deze doet over het unrarren van files? Bijvoorbeeld een dvd van 4,7gb of een hd film van 10gb?
Want het liefst zou ik dit natuurlijk automatisch laten gebeuren. De kast vind ik erg mooi en ziet er klein genoeg uit. Mooie tip! Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom denk je dat een mATX mobo niet voldoet? Het is gewoon een kleinere formfactor waardoor er minder uitbreidingsmogelijkheden zijn. Ik denk dat je voor jezelf even moet bekijken hoeveel SATA aansluitingen je nodig denkt te hebben, maar dat is zo'n beetje de enige beperking die ik mij kan bedenken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BUR
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-05 09:42

BUR

...aan het typen

Ik heb altijd begrepen dat voor een RAID-configuratie het raadzaam is een aparte RAID-controllerkaart(PCI(-e) te gebruiken. Aangezien de preformance van de RAID via een moederboard in samenwerking met Windows niet best is(..lees traag en buggy).

Bijvoorbeeld de: Delock Controller SATA, 4 port with Raid (Raid 0,1)

pricewatch: Delock Controller SATA, 4 port with Raid

Ik gebruik zelf mijn netbook (samsung NC10) voor het uitpakken van DVD's en dat gaat prima! Dus ik neem aan dat, als je de Raid via een aparte kaart laat lopen, je makkelijk DVD's kan uitpakken met de boven genoemde configuratie.

LET OP! De Raid configuratie zal je moeten instellen in de BIOS vóór de harde schijven geformateerd en Windows geïnstaleerd gaat worden. Je kunt eventueel 'alvast' een Raid configuratie in je BIOS zetten waarbij de 'tweede' schijf pas later (of gewoon nooit) aansluit.

[ Voor 35% gewijzigd door BUR op 18-09-2012 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:16

Rannasha

Does not compute.

Kecin schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 13:14:
[...]

Bedankt voor je reactie. Duidelijk verhaal allemaal.
Ik zie dat het een onboard CPU betreft. Enig idee hoelang deze doet over het unrarren van files? Bijvoorbeeld een dvd van 4,7gb of een hd film van 10gb?
Want het liefst zou ik dit natuurlijk automatisch laten gebeuren. De kast vind ik erg mooi en ziet er klein genoeg uit. Mooie tip! Thanks!
Geen idee eigenlijk. De torrents die ik download zijn nooit gerarred.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:13
Kijk hier eens: Nieuwe Zuinige Server (discussie)

En als je met virtualisatie bezig wil gaan is deze ook wel interessant: Zuinige ESXi Server

[ Voor 45% gewijzigd door ThinkPad op 18-09-2012 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BUR schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 13:30:
Ik heb altijd begrepen dat voor een RAID-configuratie het raadzaam is een aparte RAID-controllerkaart(PCI(-e) te gebruiken. Aangezien de preformance van de RAID via een moederboard in samenwerking met Windows niet best is(..lees traag en buggy).

Bijvoorbeeld de: Delock Controller SATA, 4 port with Raid (Raid 0,1)
Mag ik mijn invloed aanwenden om je hier te corrigeren? Die zijn typisch van die algemeen aanvaardbare wijsheden die gewoon keihard onjuist blijken te zijn. Onboard RAID is voor Windows platform qua performance het beste wat je kunt krijgen. Zo kan je onboard RAID flink verder schalen met SSDs terwijl een dure Areca RAID controller soms al bij één SSD bottlenecked is qua IOps. Onboard RAID betekent gewoon een Windows-only driver die je krachtige CPU kan gebruiken, dat is natuurlijk de beste oplossing met de meeste potentie.

Ook kun je met Intel onboard RAID ORLM uitvoeren dus van een enkele disk (non-RAID) naar RAID1 of RAID0 of RAID5 gaan door één of meer schijven toe te voegen, dat kan allemaal. Zelfde functionaliteit als dure RAID controllers dus, die dit uiteraard ook kunnen.

Het Delock kaartje wat je aanprijst is de slechtst mogelijke RAID setup die mogelijk is, namelijk Silicon Image SiI-3114 chip op PCI interface. Slechter kan eigenlijk niet. Je onboard RAID is van véél hogere kwaliteit. Silicon Image chips zitten ook vol met bugs waardoor je BIOS problemen kunt krijgen. En de RAID drivers zijn traag en van lage kwaliteit. Kortom, dit is iets wat ik absoluut niet zou aanraden, ook al zou het wel redelijk werken. Door de PCI bus en de slechte drivers hoef je weinig qua performance te verwachten, en de betrouwbaarheid neemt dus ook flink af. Mijn advies is dus: niet doen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rachez
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-09 22:16
Interessant, heb je ergens een review oid waarbij een onboard RAID setup qua performance wordt vergeleken met een goede RAID controller en dan liefst met HD's en geen SSD's?

Nooit eerder gehoord namelijk, maar heb me er ook al een paar jaar niet meer in verdiept.
Pagina: 1