Dag beste mensen,
Allereerst bedankt voor het lezen van dit topic en excuses voor de vele vragen. Ik heb geprobeerd om een soort vooronderzoekje te doen. Ik ga ervan uit dat ik in het goede subforum post want in Complete Systemen & Laptops stond een topic dat naar dit subforum doorverwees (Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!))
Momenteel ben ik opzoek naar een zuinige thuisserver die gaat fungeren als nas. Het energiezuinige heeft vooral te maken met kosten, en niet zozeer dat ik een mileuhippie ben. Nu ontopic, wat wil ik ermee doen en wat verwacht ik ervan:
Functionaliteiten/verwachtingen
Nu is het me opgevallen dat als je in een iets kleinere kast range kijkt je ook al snel naar mATX kijkt. Is dit verstandig? Wat zijn de do's and dont's?
Ik heb nog niet echt een esthetische (lees: wife acceptence factor) kast gezien die zou passen in het interieur. (Ben nog aan het zoeken naar een appartement dus wellicht nog een beetje weg te stoppen). Liefst deze dus zo klein mogelijk, iemand een idee?
De algemene hardware
Ik dacht aan de volgende samenstelling, maar ik weet niet of ik daarmee de meeste bang for the buck bereik en of het uberhaubt zuinig is. Gebaseerd op reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie mei 2012
Ik heb er een SSD bij gedaan omdat dan de normale schijven ook in spindown kunnen gaan. Ik weet niet of een SSD energiezuinig is, maar in iedergeval wel snel. Liefst houdt ik natuurlijk het OS gescheiden van mijn backups en/of belangrijke data.
Budget
Liefst natuurlijk zo goedkoop mogelijk
. Maar prijsrange zat ik aan 250~350 euro te denken. Ik heb al 2x2TB aan schijven. Deze hoeven dus niet gekocht te worden (maar; meer is altijd beter zoals ik al aangaf).
Dus
Is er iemand zo vriendelijk om op dit topic te reageren en mij een duw in de juiste richting te sturen? Vooral in behuizingen ben ik niet zo thuis.
Allereerst bedankt voor het lezen van dit topic en excuses voor de vele vragen. Ik heb geprobeerd om een soort vooronderzoekje te doen. Ik ga ervan uit dat ik in het goede subforum post want in Complete Systemen & Laptops stond een topic dat naar dit subforum doorverwees (Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!))
Momenteel ben ik opzoek naar een zuinige thuisserver die gaat fungeren als nas. Het energiezuinige heeft vooral te maken met kosten, en niet zozeer dat ik een mileuhippie ben. Nu ontopic, wat wil ik ermee doen en wat verwacht ik ervan:
Functionaliteiten/verwachtingen
- Zuinige oplossing (Het is de bedoeling 24/7 aan te laten staan)
- 'Bescheiden' behuizing, je wil immers niet een compleet lomp gevaarte in de weg hebben staan
- Mogelijkheden vanaf 2 hardeschijven. (4tb zal in eerste instantie genoeg zijn, maar; meer is beter)
- Software: SabNZB, Couchpotato, Sickbeard - Om automatisch via nieuwsgroepen nieuwe series+films te downloaden om af te spelen op mijn Boxee Box(mediastreamer).
- Backups voor 2 Windows pc's, liefst ook timemachine voor mijn Macbook Pro en mijn vriendin's Macbook Air.
- Raid is niet nodig, maar wel leuk als het in de toekomst is toe te voegen (bijvoorbeeld door schijven toe te voegen en te mirroren)
- Liefst een Windows oplossing (gewoon handig, ben wel Linux gewent op servers maar een thuisserver is wellicht toch iets makkelijker te beheren via RDP). Ik heb via MSDN de beschikking over meerdere Windows licenties en deze neem ik dus ook niet mee in de prijsberekening.
- Goede gigabit connectie met hoge doorvoer (hiervoor is mijn router geschikt, en heb CAT6)
Nu is het me opgevallen dat als je in een iets kleinere kast range kijkt je ook al snel naar mATX kijkt. Is dit verstandig? Wat zijn de do's and dont's?
Ik heb nog niet echt een esthetische (lees: wife acceptence factor) kast gezien die zou passen in het interieur. (Ben nog aan het zoeken naar een appartement dus wellicht nog een beetje weg te stoppen). Liefst deze dus zo klein mogelijk, iemand een idee?
De algemene hardware
Ik dacht aan de volgende samenstelling, maar ik weet niet of ik daarmee de meeste bang for the buck bereik en of het uberhaubt zuinig is. Gebaseerd op reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie mei 2012
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Pentium G620 Boxed | € 52,80 | € 52,80 |
1 | Antec Earthwatts EA-380D Green | € 41,39 | € 41,39 |
1 | Crucial v4 SSD 2.5" 64GB | € 43,99 | € 43,99 |
1 | MSI B75MA-P45 | € 55,83 | € 55,83 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 194,01 |
Ik heb er een SSD bij gedaan omdat dan de normale schijven ook in spindown kunnen gaan. Ik weet niet of een SSD energiezuinig is, maar in iedergeval wel snel. Liefst houdt ik natuurlijk het OS gescheiden van mijn backups en/of belangrijke data.
Budget
Liefst natuurlijk zo goedkoop mogelijk
Dus
Is er iemand zo vriendelijk om op dit topic te reageren en mij een duw in de juiste richting te sturen? Vooral in behuizingen ben ik niet zo thuis.
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A