Topic gesloten vanwege hacken?

Pagina: 1
Acties:
  • 799 views

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:10
Hallo adjes,

Onlangs is Root toegang tele2/versatel samsung decoder gesloten vanwege het beleid tegen hacken. Daar kan ik helemaal inkomen, echter denk ik dat hacken in dit geval geoorloofd kan worden. Een paar voorbeelden waarom ik dat denk.

Allereerst heeft Tweakers (in het verleden) weleens reportages gemaakt over het omzeilen van onder andere beveiligingen op USB sticks. Dit is, net zoals bovenstaand topic, voor eigen gebruik en er kan voor zover ik kan zien niemand schade mee aangedaan worden.

Ten tweede: een punt waar het beleid inderdaad mee conflicteert is onder andere console hacking. De PS3 was een mooi voorbeeld omdat daar een aantal (interessante) topics over geweest zijn, maar waar het constant weer op ISOs uitkwam. Dat is hier ook niet het geval.

Ten derde wil ik aangeven dat er ook veel over root toegang gesproken wordt op Android telefoons. Dit is in feite ook hacking in de breedste zin van het woord. Het is namelijk volgens de fabrikant niet de bedoeling root toegang te hebben.

Als vierde punt hebben we natuurlijk nog het omzeilen van de beveiliging in iOS. Vergelijkbaar met punt 3 wordt hier ook iets met het apparaat gedaan wat niet de fabrikant z'n bedoeling is geweest. Hierin wordt vooralsnog niemand schade mee aangedaan en het is op de user z'n eigen verantwoordelijkheid.

Als laatste wil ik een ander topic aandragen wat in het voordeel van de TS is; namelijk: Hacken van de Western Digital Mybook World Edition. Daarin wordt ook voor eigen gebruik het apparaat gehackt en van root toegang voorzien. Hier wordt ook andere geen schade mee aangedaan.

Echter snap ik dat het punt mbt hacking in het beleid staat. Het is denk ik wel de verantwoordelijkheid van de adjes en mods om te kijken of het beleid in bepaalde gevallen ontweken kan worden. In dit geval dus, omdat het puur voor persoonlijk- en ontwikkelgebruik is. Iets wat bijvoorbeeld bij console hacking, flashcards en andere vergelijkende praktijken niet van toepassing is.

Misschien is het echter wel goed om te kijken of het hierbij het geval is, dus dat er niemand - copyrighthouders - schade toegerekend kan worden. Als dat niet het geval is, lijkt het me interessant om het topic weer te openen en verder te gaan met de discussie.

• MueR
  • Laatst online: 21-09 14:53

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Ik zal heel kort reageren, want veel heb ik er niet over te zeggen. Ik kwam hem vannacht tegen en vond dat er wel erg veel info in een topic gedumpt werd, het werd wel erg makkelijk gemaakt. Ik zou daar persoonlijk graag gezien hebben dat TS even met lokale mods overlegd had voordat deze het topic opende. Ik heb de TS zelf ook laten weten dat ik aan de mods van Elektronica heb gevraagd om er naar te kijken. Als het topic weer open mag van hun vind ik het prima hoor. It's better to err on the side of caution ;)

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

• alex3305
  • Laatst online: 15-09 09:10
Bedankt voor je snelle reactie MueR. Laat ik even vooropstellen dat het in ieder geval niet de bedoeling was om jou als mod of jouw actie aan te vallen. Dit topic heb ik geopend om meer duidelijkheid in het beleid te scheppen met behulp van andere Tweakers, maar vooral de crew.

Met je assessment dat er waarschijnlijk te weinig informatie in de TS stond kan ik het eigenlijk meer dan eens zijn. Het was inderdaad wat karig opgezet en wat meer achtergrondinformatie was wenselijk geweest. Echter denk ik dat mijn standpunt met betrekking tot hacking weldegelijk interessant is en dat hier dus gekeken naar kan worden met betrekking tot het algemeen beleid.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Zonder over dit specifieke geval te spreken (ik ken het apparaat niet), staan we hacken toe zolang er maar geen 'gedelijk gewin' uit gehaald kan worden. Prutsen met je apparaat moet dus kunnen, maar als je het gaat gebruiken om content binnen te halen zonder daarvoor te betalen, dan mag het weer niet. Dat kan een beetje een grijs gebied zijn, maar modden is dan ook maatwerk.

Verder moeten de elektronica-mods maar kijken naar dit specifieke geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Laatst online: 21-09 14:53

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

En de Elektronica mods hebben gesproken, het is weer open :)

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:48
Mooi, dan kan dit topic weer dicht. :P
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.