Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-10 13:14
_JGC_ schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 09:30:
[...]
Overigens heb ik zelf een onderneming. Heb een aantal klanten die domeinen afnemen en per jaar registreren, en daarnaast nog een klant die een onderhoudscontract voor een jaar heeft afgesloten in september. Officieel zou ik daar nu naheffingen voor moeten versturen om de 21% BTW te moeten heffen over de resterende maanden. Ik ga dat alleen niet doen, aangezien ik het doelloos werk vind:
- ik moet tijd steken in het berekenen van de naheffingsfactuur
- klant moet mij die factuur weer betalen, kost hem ook tijd
- ik moet vervolgens dat bedrag aan de belastingdienst betalen als BTW-heffing
- klant vraagt datzelfde bedrag gewoon weer terug aan de belastingdienst omdat ie ook ondernemer is
Vooral de hostingbranche heeft hier erg veel last van. De gemiddelde hoster factureert veelal bedragen van zo'n € 9,95 per jaar. Deze BTW verhoging komt dan neer op een paar dubbeltjes, een naheffing versturen is echter heel wat duurder dan deze 2 dubbeltjes als verlies nemen. Gevolg is dat hosters een duur grapje voor de boeg hebben met deze verhoging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik moet nog bekijken wat ik ga doen. Een sneller berekening leert mij dat het om een bedrag van €15,- gaat, met contracten die al betaald zijn maar nog lopen na 1 oktober.

Qua bedrag wil ik het dan wel zel betalen, dat is goedkoper dan facturen sturen. Helaas is niks doen eigenlijk niet geoorloofd, omdat ik me dan schuldig maak aan een belastingvergrijp, ook al is het maar €15,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-10 13:53

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Persoonlijk had ik trouwens liever gezien dat de BTW naar de 25% was gegaan en dan de andere besparingen gewoon links laten (behalve die van de overheid zelf natuurlijk ;))

Iedereen wordt dan op dezelfde manier geraakt en volgens mij zaten we dan op 8 á 9 miljard besparing .. in 1 klap.

En laat dat nu net het bedrag zijn, wat wij volgens het CBP hadden moeten besparen om aan de europese norm van 2013 te moeten voldoen.

http://trends.knack.be/ec...article-4000054303127.htm

Die besparing doe je elk jaar weer (grof gerekend) en dan zit je dus over 4 jaar al op 36 miljard besparing..

* Falcon denkt waarschijnlijk weer eens te simpel ... ;(

[ Voor 10% gewijzigd door Falcon op 01-10-2012 14:35 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:14
Wat mij betreft zou die zelfs naar de 40% gaan en de IB fors omlaag, consumptie belasten, de rest niet;

Maar een hoop gedoe, helemaal door het nafactureren van de heffing, wij versturen vandaag circa 2500 facturen voor een gezamenlijk totaalbedrag van circa 8.000 euro;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:23
merauder schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 13:53:
[...]

Vooral de hostingbranche heeft hier erg veel last van. De gemiddelde hoster factureert veelal bedragen van zo'n € 9,95 per jaar. Deze BTW verhoging komt dan neer op een paar dubbeltjes, een naheffing versturen is echter heel wat duurder dan deze 2 dubbeltjes als verlies nemen. Gevolg is dat hosters een duur grapje voor de boeg hebben met deze verhoging.
Zojuist even mijn facturen doorgeweest, man man wat een gedoe. Nu straks alles uit moeten rekenen... bij de eerste klant kom je op een domeinregistratie voor een tientje. Dat domein loopt nog 1 maand en daarna wordt ie niet verlengd. BTW wordt dan 10 euro, gedeeld door 12, daar 2% van en de transactiekosten van de bank zijn al 4x zo hoog als het bedrag van die factuur.

En zo heb ik er dan nog 3, met uitschieters naar wel 6 euro voor een onderhoudscontract en een klant die meteen 75 domeinen heeft geregistreerd.

En dat allemaal voor B2B klanten die dat bedrag dan aan het eind van het kwartaal gewoon weer invullen en terugkrijgen van de belastingdienst. Samen lekker 12,50 heen en weer schuiven. Man wat een werk voor niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

[...]

Valt wel mee toch? Even uitgaand van 50.000 van die hostingpakketjes is het een vierde van 2% over €8,36 maal 50.000. Dat is nog geen 2100 euro op jaarbasis over 418.000 euro aan bruto-inkomsten. En dan is een klantenbestand van 50.000 mensen al vrij fors.

Het is hooguit lastig voor bedrijven bij wie de contracten inderdaad per jaar lopen waardoor het tot oktober volgend jaar feest is, maar zelfs in dat geval is het in mijn rekenvoorbeeld met 8400 euro over 418.000 euro best te overzien.

[ Voor 13% gewijzigd door NMe op 01-10-2012 14:59 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
_JGC_ schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 14:50:
[...]

Zojuist even mijn facturen doorgeweest, man man wat een gedoe. Nu straks alles uit moeten rekenen... bij de eerste klant kom je op een domeinregistratie voor een tientje. Dat domein loopt nog 1 maand en daarna wordt ie niet verlengd. BTW wordt dan 10 euro, gedeeld door 12, daar 2% van en de transactiekosten van de bank zijn al 4x zo hoog als het bedrag van die factuur.

En zo heb ik er dan nog 3, met uitschieters naar wel 6 euro voor een onderhoudscontract en een klant die meteen 75 domeinen heeft geregistreerd.

En dat allemaal voor B2B klanten die dat bedrag dan aan het eind van het kwartaal gewoon weer invullen en terugkrijgen van de belastingdienst. Samen lekker 12,50 heen en weer schuiven. Man wat een werk voor niks.
Meen ergens gelezen te hebben dat domeinnamen niet hoeven (kun je onderbouwd uitsluiten), hosting daarentegen is wel onderhevig aan de boekhoudkundige nachtmerrie.

edit:
http://hostingrecht.nl/pr...j-hosting-en-domeinnamen/

[ Voor 4% gewijzigd door bartbh op 01-10-2012 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
[...]

Tja, voor je belastingaangifte moet je het toch al helemaal uitrekenen / boekhoudkundig wegwerken. Het gaat dan echt alleen nog maar over het daadwerkelijke factuurtje printen + versturen. (/emailen)

Wat ik me trouwens wel afvraag : Welke berekening accepteert de belastingdienst eigenlijk (elke? Mits onderbouwd)
Want wij hebben het via een patch in ons softwarepakket laten doen, maar dat leverde wel grappige dingen op qua jaarfacturen voor maart (schrikkeljaar en de software rekent het terug naar dagen en dan heb je dus een centenverschil met sommige facturen, dat was weer een paar uurtjes uitzoekwerk toen we de boel gingen checken :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-10 13:14
@gomez12: de belastingdienst kijkt naar de omzet voor de BTW berekening. Wat betreft de enkele centen, als particulier mag je afronden op hele euro's waarbij omhoog of omlaag in eigen voordeel. Zakelijk mag dit ook.

Verder is de belastingdienst redelijk coulant. Als je een foutje maakt pakken ze je echt niet keihard aan.
NMe schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 14:56:
[...]

Valt wel mee toch? Even uitgaand van 50.000 van die hostingpakketjes is het een vierde van 2% over €8,36 maal 50.000. Dat is nog geen 2100 euro op jaarbasis over 418.000 euro aan bruto-inkomsten. En dan is een klantenbestand van 50.000 mensen al vrij fors.

Het is hooguit lastig voor bedrijven bij wie de contracten inderdaad per jaar lopen waardoor het tot oktober volgend jaar feest is, maar zelfs in dat geval is het in mijn rekenvoorbeeld met 8400 euro over 418.000 euro best te overzien.
50.000 domeinnamen hebben helaas weinig marge. Je bent zo'n €4 aan inkoop kwijt, Is al zo'n 200.000, heb je 2DNS servers in colocatie, fees voor de SIDN en iemand fulltime in dienst om de boel te beheren, en nog iemand nodig verantwoordelijk voor de administratie. En natuurlijk nog een stack met licenties voor de hosting. Hosting als business is overigens vooral lucratief bij veel dataverkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het zou de overheid sieren als zij de maatregel op lopende contracten voor 1 October zouden ontzien. Het is namelijk geen maatregel dat de klant kan voorzien. Ik ben geen jurist maar dat denk ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-10 22:16
Verwijderd schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 20:40:
Het zou de overheid sieren als zij de maatregel op lopende contracten voor 1 October zouden ontzien. Het is namelijk geen maatregel dat de klant kan voorzien. Ik ben geen jurist maar dat denk ik dan.
Dus dan vind je het ook niet erg om meer dan 10% extra belasting te betalen dan ik, omdat ik toevallig nog een lopende overeenkomst heb van 10 jaar? Dingen veranderen en niets in het leven is zeker, denk ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsja, dus dan maar pikken, denk ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:14
Ze hadden een uitzondering moeten maken voor de B2B-markt;

Helemaal omdat het per saldo voor de belastingdienst een 0-transactie is;
Elke euro extra BTW die ik bij een zakelijke klant in rekening breng kan deze klant weer aftrekken van wat die zelf moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-10 16:53
Oid schreef op donderdag 13 september 2012 @ 15:45:
1 verschil, met me werkgever heb ik een bruto loon afspraak. geen netto prijs zoals met kpn....
BTW speelt geen rol in je salaris, dus da's geen handig voorbeeld.
Maar als bijvoorbeeld de premies worden verhoogd ga je dat wel terugzien op je salarisstrookje.

Oeps, zie nu pas dat ik reageer op een oude post.

[ Voor 7% gewijzigd door Kalief op 02-10-2012 09:57 ]

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
rik86 schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 09:49:
Ze hadden een uitzondering moeten maken voor de B2B-markt;

Helemaal omdat het per saldo voor de belastingdienst een 0-transactie is;
Elke euro extra BTW die ik bij een zakelijke klant in rekening breng kan deze klant weer aftrekken van wat die zelf moet betalen.
Zo werkt het dus niet, overigens benadeel je in deze situatie je klant omdat de klant minder BTW kan aftrekken. Overigens moet je nog maar eens naar de theorie van de BTW kijken, dat is wat anders dan een 'sales-tax'.
Verwijderd schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 20:40:
Belastingtarieven veranderen nu eenmaal, helaas zijn er maar weinig mensen die beseffen dat BTW ook kan wijzigen (zie het grote aantal pakketten wat slecht met de BTW verhoging omgaan)
Pagina: 1 2 Laatste