Ik sta voor een raadsel.
Na lang wikken en wegen heb ik besloten om mijn Tamron 70-300 VC USD te vervangen voor wat beter glaswerk.
Ik zat te dubben tussen de 100-400L en de 70-300 f4-5,6L.
Ik heb de 100-400 even op mijn 7D gehad en was positief verrast over de scherpte en mooie kleuren.
Volgens te recensies is de 70-300L zelfs beter op 300mm qua IQ en dat was voor mij de reden om voor deze lens te gaan.
Volgens The Digital Picture zou het verschil tussen mijn Tammy en de Canon ongeveer er zo uit zien op 300mm
http://www.the-digital-pi...omp=0&FLIComp=4&APIComp=0
Eergisteren zag ik dan een 70-300L op marktplaats staan en ben hier gisteren langs gereden om de lens te testen.
Hij zag er als nieuw uit en na wat schieten van wat plaatjes ben ik weer richting huis gereden om het resultaat op m'n scherm te kunnen bewonderen.
Echter wat ik zag verbaasde mij behoorlijk.
De Canon was op 100% crop net zo soft als de Tammy..
Helaas was er tijdens de shoot niet veel tijd dus ik heb achteraf gezien te weinig foto's genomen maar dit had ik ook niet verwacht.
Nu mijn vraag aan jullie,kan dit kloppen?
Is de 70-300L na genoeg gelijk aan de veel goedkopere Tamron in IQ?
De Canon foto's toonde wel wat frisser maar zeker niet scherper.
Iemand ervaring met deze 2 lenzen?
Voor mij voelt dit echt als een domper omdat ik de Canon hoog had staan en er echt naar had uitgekeken om een stap vooruit te gaan.
Hier de Canon 300mm F5,6 100% crop

Hier de Tamron 300mm F5,6 100% crop

Hier weer de canon 300mm F5,6 100% crop

En weer de Tammy 300mm F5,6 100% crop

Alle plaatjes zijn uiteraard onbewerkt.
Sluitertijd van het jongetje zat op 1/400 en iso 640
Bij de bloemetjes zat het op 1/400 en iso 320
Ik zie minimaal verschil in IQ en ik kan me niet voorstellen dat de Tammy en de Canon zo dicht bij elkaar liggen.
Ook gezien de testen en recensies die ik gelezen heb...de Canon zou ragscherp moeten zijn zo ver ik begreep
Na lang wikken en wegen heb ik besloten om mijn Tamron 70-300 VC USD te vervangen voor wat beter glaswerk.
Ik zat te dubben tussen de 100-400L en de 70-300 f4-5,6L.
Ik heb de 100-400 even op mijn 7D gehad en was positief verrast over de scherpte en mooie kleuren.
Volgens te recensies is de 70-300L zelfs beter op 300mm qua IQ en dat was voor mij de reden om voor deze lens te gaan.
Volgens The Digital Picture zou het verschil tussen mijn Tammy en de Canon ongeveer er zo uit zien op 300mm
http://www.the-digital-pi...omp=0&FLIComp=4&APIComp=0
Eergisteren zag ik dan een 70-300L op marktplaats staan en ben hier gisteren langs gereden om de lens te testen.
Hij zag er als nieuw uit en na wat schieten van wat plaatjes ben ik weer richting huis gereden om het resultaat op m'n scherm te kunnen bewonderen.
Echter wat ik zag verbaasde mij behoorlijk.
De Canon was op 100% crop net zo soft als de Tammy..
Helaas was er tijdens de shoot niet veel tijd dus ik heb achteraf gezien te weinig foto's genomen maar dit had ik ook niet verwacht.
Nu mijn vraag aan jullie,kan dit kloppen?
Is de 70-300L na genoeg gelijk aan de veel goedkopere Tamron in IQ?
De Canon foto's toonde wel wat frisser maar zeker niet scherper.
Iemand ervaring met deze 2 lenzen?
Voor mij voelt dit echt als een domper omdat ik de Canon hoog had staan en er echt naar had uitgekeken om een stap vooruit te gaan.
Hier de Canon 300mm F5,6 100% crop

Hier de Tamron 300mm F5,6 100% crop

Hier weer de canon 300mm F5,6 100% crop

En weer de Tammy 300mm F5,6 100% crop

Alle plaatjes zijn uiteraard onbewerkt.
Sluitertijd van het jongetje zat op 1/400 en iso 640
Bij de bloemetjes zat het op 1/400 en iso 320
Ik zie minimaal verschil in IQ en ik kan me niet voorstellen dat de Tammy en de Canon zo dicht bij elkaar liggen.
Ook gezien de testen en recensies die ik gelezen heb...de Canon zou ragscherp moeten zijn zo ver ik begreep