Nieuwe PC, "iets" werkt niet meer. Direct RMA of ..?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:31
Afgelopen weekend heb ik mijn nieuwe setup in elkaar geschroeft, maar na 2 dagen heeft hij het de geest gegeven.

Ik heb vooralsnog niet echt een idee waar het door komt, en dat wilde ik eigenlijk laten onderzoeken door de lokale PC-boer (ik heb zelf niet nog een exemplaar van alles liggen om te testen), maar is dit wel handig?

Of kan ik beter gewoon de hele meuk RMA sturen naar de leverancier en hen het laten uitzoeken?

Kan ik ergens terugvinden wat de wettelijke termijn is voor RMA ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-10 10:55

spartacusNLD

This is Sparta!!

ik zou eerst alles weer uit elkaar halen daarna weer terug in mekaar zetten.. totdat hij het weer doet.. (ik neem aan dat hij niet meer opstart)

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Dat stadium ben ik al lang gepasseerd, zie mijn topic hier:

Sloopt piekspanning mijn setup, of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:19

Compizfox

Bait for wenchmarks

Als je zelf je PC in elkaar hebt geschroefd, zul jij moeten troubleshooten. Je kunt dus niet de de complete PC RMA doen.

Alleen als je hem hebt laten assembleren door de winkel heb je daar garantie op. Als je het zelf doet heb je alleen garantie op de losse onderdelen.

[ Voor 38% gewijzigd door Compizfox op 11-09-2012 15:41 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:42
Je hebt de computer zelf in elkaar gezet dus ik denk niet dat jouw leverancier er op zit te wachten dat je de hele computer terugstuurt. Die zal wel zeggen stuur het defecte item terug. En dat moet je nu zelf gaan uitzoeken of uit besteden aan een computershop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Dan de vraag, is er een limiet aan 'rma' of valt het dan alsnog gewoon onder garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-10 17:46
Dat ligt er aan of de fout door jouw assamblage komt, of dat het daadwerkelijk hardware is. of misschien zelfs componenten die niet matchen die aangeschaft zijn QVL lists etc.

Met andere woorden, je moet eerst uit zoeken wat het is en als je het dan weet kijken of het niet je eigen toedoen is en dan pas kan je dat ene onderdeel RMA sturen naar waar je hem gekocht heb.

[ Voor 36% gewijzigd door Mektheb op 11-09-2012 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:19

Compizfox

Bait for wenchmarks

De_Bastaard schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 15:41:
Dan de vraag, is er een limiet aan 'rma' of valt het dan alsnog gewoon onder garantie?
Wat bedoel je daarmee? RMA is een algemene term voor het retourneren van producten. Als je nog garantie hebt of als het onder non-conformiteit valt krijg je gratis een replacement of wordt het gerepareerd.
Als dat niet het geval is (of als het user-error is) zul je moeten dokken.

Maar zoals al gezegd: Je hebt enkel garantie op losse onderdelen als je geen assemblage door de shop hebt laten doen.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:50

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Als je het zelf in elkaar hebt geschroefd dan heb je geen garantie op het totaalsysteem, maar op de losse onderdelen. Uiteraard kan je vragen wat de winkel waar je de spullen gekocht had voor je kan betekenen, maar er is een beste kans dat die alleen een garantieclaim op de losse producten accepteert.

Neem gewoon even contact met ze op en leg de situatie voor. Willen ze alleen losse onderdelen vervangen/repareren, dan zal je even moeten uitzoeken (al dan niet met hulp van de lokale pc boer) welk onderdeel er stuk is.

Een alternatief is, om alle onderdelen (evt. Met uitzondering van zaken die in elk geval niet stuk zijn) retour te sturen onder de wet koop op afstand. Maar die is in feite natuurlijk niet bedoeld voor dit soort situaties. Bovendien draai je dan in elk geval zelf op voor de kosten van het terugsturen. De termijn daarvoor is geloof ik 7 dagen na ontvangst, tenzij dat inmiddels al is opgerekt naar 14.

RMA is niet echt een wettelijk begrip of zo. Het is meer een term die door shops gehanteerd wordt. Als consument kan je op twee manieren iets retourneren: aanspraak makend op je recht op deugdelijk product (garantie) of onder de wet koop op afstand.

Garantie heb je gedurende de te verwachten levensduur van het product (eerste 6 maanden bewijslast bij verkoper), koop op afstand is dus 7 (of mogelijk inmiddels 14) dagen.

Zie ook: Over: (Veilig) online winkelen / faillissementen / garantie

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1