Sloopt piekspanning mijn setup, of iets anders?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:31
Een ruime tijd geleden viel mijn PC constant uit, op random momenten. Na enig onderzoek kwam dit door de onboard NIC. Ik las dat dit kan komen doordat er in een van de Ziggo huisjes een bliksem inslag is geweest en dat het modem er wel tegen kan, maar alles ná het modem daar grote problemen mee kan hebben.

Enfin, destijds opgelost door onboard NIC uit te schakelen en een losse pci NIC te kopen.

Tijd later had m'n PC weer flinke problemen, viel uit en wilde niet meer opstarten. Ik ben er nooit achter gekomen wat de oorzaak was, maar omdat het al een ouder ding was van 4 á 5 jaar besloot ik een nieuwe te bouwen.

Afgelopen week mijn goodies ontvangen:

MSI Z77 mobo;
i5 3570k cpu;
8gb Corsair mem;
SSD en een normale HDD;

Voeding had ik al vervangen om bij m'n oude PC te troubleshooten waarom hij niet meer aan ging.

Het hele weekend heeft het beestje het prima gedaan, maar kwam vandaag na het BBQ'en niet meer uit Hibernate.

Symptomen:

- PC Start niet meer op. Er is geen actie op het mobo, geen lampjes, nada.
- Voeding slaat niet (meer) aan. Nadat ik het euvel constateerde gaf hij af en toe wat stuiptrekkingen zoals 1 seconden licht op mijn GPU en dat de CPU fan even draaide. Dat doet hij nu ook weer niet meer. Misschien dat ie morgenochtend wat wilt doen ....
- Kleine tinteling wanneer ik de kast & verwarming aan raak.

Wat heb ik al gedaan:

- Alles afgekoppeld. Momenteel is alleen het mobo aangesloten op de voeding, ook GPU.
- Mobo uit de kast gehaald, heeft geen effect;
- CMOS gecleared;
- CPU temp een tijd lang gemonitored toen ik hem in elkaar had geschroeft. Zit idle onder de 40 graden.

Misschien een heel raar idee, maar kan het zijn dat er iets niet goed zit in mijn switch wat mijn mobo(s) sloopt, aangezien de vorige onboard NIC was overleden?

Ik wacht nog even op een collega van me voor een speakertje aan te kunnen sluiten, maar ik denk niet dat dat iets nieuws laat zien aangezien hij überhaupt niet aan gaat.

Denk dat ik morgen of overmorgen zowieso even dat ding weg breng om te laten onderzoeken (zelf geen extra setup liggen om te testen) ... maar mijn grootste zorg is wat kan dit veroorzaken? Alles is nu nieuw behalve de kast (Antec P190) en de GPU (5770 Vapor-X).

Bij nader inzien, ik heb laatst wat 'waterschade' gehad in de meterkast (badkuip lekte --> modem onder water). Kan zoiets er misschien mee te maken hebben?

Verklaart imho niet waarom hij het 2 dagen wel gedaan heeft.

Iemand een idee?

Nog even ter info, de aansluiting is niet geaard. Hoewel ik een relatief 'nieuw' huurhuis heb, zijn alleen de keuken en badkamer geaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-10 19:46

mux

99% efficient!

Ethernet- en telefoonkabels zijn volledig galvanisch gescheiden, er is geen direct contact tussen je modem/switch en computer door de ethernetkabel. Je moet echt heel erg je best doen, bijvoorbeeld een dikke blikseminslag hebben, om een vonk te trekken die de isolatiebarrière in je NIC en modem overslaat. Als je in de tussentijd met je nieuwe computer dus geen blikseminslag hebt gehad is het extreem onwaarschijnlijk dat je modem het probleem is.

Je symptomen wijzen naar een probleem met de voeding. Probeer eens je computer aan een andere voeding te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Nou, mijn oude computer had dus dezelfde symptomen als de nieuwe nu heeft.

Om dat te troubleshooten heb ik een nieuwe gehaald (650W), waarbij de oude computer nog altijd dood bleef maar de voeding achteraf bleek te werken.

Die voeding is nu gebruikt in mijn nieuwe setup.

Het kan best dat de voeding kapot is, maar de vraag is dan natuurlijk hoe het kan dat ik in 3 weken twee voedingen versleten heb. Een nieuw is zo gehaald, maar als die na 2 weken de geest geeft heb daar niets aan :+

[ Voor 28% gewijzigd door De_Bastaard op 10-09-2012 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-10 08:03

Barrycade

Through the...

Lees ik er overheen? Maar je pc zit wel aangesloten op een geaarde wandcontactdoos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Nog even ter info, de aansluiting is niet geaard. Hoewel ik een relatief 'nieuw' huurhuis heb, zijn alleen de keuken en badkamer geaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-10 08:03

Barrycade

Through the...

Ok, daarom vroeg ik er ook na ;).

Maar je hebt dus de PC in je oude kast geplaatst? Je weet zeker dat je aan/uit schakelaar, USB aansluitingen etc OK zijn? Sluiting in je USB aansluitingen kan ook rare effecten geven.

Heb je een Voltmeter? Dan zou je de spanning tussen de pc-kast en de radiator kunnen meten, aangezien je aangeeft dat je een tinteling voelt als je beide aanraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Je noemt nergens de voedingen die je hebt geprobeerd. 650W zegt niks er zijn genoeg 650W voedingen te koop die nog geen eens 300W stabiel kunnen leveren.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-10 10:35

heuveltje

KoelkastFilosoof

-The_Mask- schreef op maandag 10 september 2012 @ 11:56:
Je noemt nergens de voedingen die je hebt geprobeerd. 650W zegt niks er zijn genoeg 650W voedingen te koop die nog geen eens 300W stabiel kunnen leveren.
Tijdens het booten gebruik je practisch niets, dus zelfs de meest lichte 650Watter zou daar geen problemen mee moeten hebben!

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-10 19:46

mux

99% efficient!

Een slechte kwaliteit voeding zal, hoe dan ook, een flinke verdachte zijn bij dit soort symptomen.

Zelfde geldt voor een defecte voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Ik had eerst een BeQuiet 450W voeding, werkte echt 3-4jaar prima zonder problemen.

Toen zo'n week of 2 á 3 mijn pc het 'begaf', heb ik ter test een 650W Recom gehaald. Vanzelfsprekend niet de duurste voeding die je kunt krijgen, maar een Corsair was in die shop ruim het dubbele.

Overigens heeft het dit keer ook zo'n dag of 2 gewerkt, geen enkele crash gehad tot gisteren.

Mijn frontside USB aansluiting is wel een tijd geleden overleden, die heb ik wel nog ingestoken gehad. Gisteren uiteraard bij het troubleshooten direct eruit gehaald, of die dit kan veroorzaken? Geen idee. Kan zoiets het hele moederbord 'fryen' ?

Over de voedingen nog, dat zou dan betekenen dat de nieuwe voeding nooit echt goed is geweest? Heb altijd wat moeite met geloven dat iets nieuws niet goed werkt :+ Helemaal als het dezelfde symptomen heeft als waar m'n oude setup mee kampte.

[ Voor 16% gewijzigd door De_Bastaard op 10-09-2012 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Als je stopcontact niet geaard is, kan je van alles verwachten. In mijn oude huis had ik ook last van onverklaarbare problemen die allemaal opgelost waren met een geaard stopcontact. Overigens bleven in dat huis de gloeilampen zachtjes doorbranden als je ze uitzette, en was het onmogelijk om op een laptop met korte broek te werken omdat de tintelingen op den duur onverdraagzaam irritant werden.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:39

Pixeltje

Woo-woohoo!

Als je een tinteling voelt als je de verwarming en je computer aanraakt dan lijkt me de meest voor de hand liggende optie om eens een geaard verlengsnoer naar je badkamer te leggen en je PC daar op aan te sluiten.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Zou de aardlek er meteen uit moeten knallen zodra ik hem aanzet op zo'n aansluiting? Ik heb er even geen idee van, omdat waarschijnlijk m'n mobo al dood is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Edit.

Bij thuiskomst meteen met mijn mobo met voeding aan een geaard stopcontact gehangen, helemaal niets.

PSU Geprobeerd te hotwire'n, ook geen succes.

Toen ik de PSU uit het stopcontact trok hoorde ik wel zo'n geluid alsof er wat electronica leegliep ... weet niet of dat wat betekend :+
Pagina: 1