"Beste" PSU voor NAS met veel storage?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-06 13:13
Nu ik gisteren met wat hulp heb gevonden dat een IBM M1015 precies in mijn kast past ben ik alleen nog op zoek naar een voeding. Voedingen zijn echter iets waar ik in eigenlijk helemaal niets van weet. Ik weet natuurlijk dat er 230V in gaat en dat er verschillende spanningen uit komen welke je op de juiste manier moet aansluiten, maar ik doel meer op wat nu een voeding goed maakt ;)

Voor mijn desktop (onderhand 3+ jaar oud) heb ik toentertijd een flink grote voeding gepakt, een Zalman van 850W (verdere specs doen er niet heel veel toe). Dit was vooral omdat ik er een (voor die tijd) stevige CPU en GPU in had hangen. Dit systeem wil ik echter toch proberen om zo zuinig mogelijk te maken met de gegeven hardware. Ik snap best dat het Zotac bordje niet heel zuinig is gezien de chipset en alle extra's, maargoed.

Met wat rondbladeren heb ik een aantal voedingen gevonden:Het probleem begint eigenlijk al bij het feit dat ik niet durf te zeggen wat ik ongeveer aan vermogen nodig heb. De schijven vereisen ~5W per stuk tijdens lezen/schrijven, dus dat is al 25W. Ik reken voor het gemak even eenzelfde vermogen voor de combinatie CPU+RAM+moederbord waarmee ik dus op 50W uitkom. Tenslotte komen hier dan nog de LEDjes, SSDs etc bij, dus zeg dat ik uiterlijk 75W kan gebruiken als ik het systeem volledig belast. Als ik in de Pricewatch ga kijken kom ik eigenlijk geen ATX formfactor voedingen tegen onder de 300W, terwijl dit wel handig is om het straks in mijn kast te hangen. Dit betekent dat ik een voeding straks voor ~25% of minder van zijn maximale capaciteit ga belasten. Dat komt de efficiëntie niet heel erg ten goede lijkt mij.

Wel wil ik graag 8 of meer SATA power connectors hebben zodat ik alles eenvoudig zonder verloopstekkers e.d. kan aansluiten. Verloopstekkers maken het er nu eenmaal mooier op in zo'n kast. Bijkomend punt (wat ineens een stuk minder belangrijk lijkt) is dat ik een maximale diepte van 140mm heb in deze kast, anders kom ik in de knoop met het wegwerken van de kabels. Aangezien ik uiteindelijk wil gaan proberen om de CPU passief te koelen lijkt het mij verstandig om vanaf het begin al te denken aan een vorm van net cable management. Dit valt echter een beetje buiten de scope van deze post.

En dan vergeet ik haast het budget hiervoor. Ik hoop voor max. €50 een fatsoenlijke voeding te hebben, maar €25 meer is natuurlijk een druppel op een gloeiende plaat bij dit soort builds. Ik geef liever iets meer uit aan een kwalitatief goede voeding dan dat ik straks met een gebakken CPU zit ;)

tl;dr Ik zoek een goede voeding voor onderstaand systeem, wie kan me helpen?

Volledige lijst van het systeem dat ik wil gaan bouwen:
#ProductPrijsSubtotaal
5Western Digital Red WD30EFRX, 3TB€ 164,99€ 824,95
1BitFenix Prodigy Wit€ 69,95€ 69,95
23Ware 3Ware Multi-lane SATA cable CBL-SFF8087OCF-05M€ 15,15€ 30,30
1IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x€ 116,62€ 116,62
1Intel Core i3 2120T Boxed€ 108,45€ 108,45
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 67,83€ 67,83
1Crucial m4 mSATA CT032M4SSD3 32GB€ 44,60€ 44,60
1Intel 320 40GB€ 69,-€ 69,-
2Kingston KVR1333D3N9/8G€ 34,50€ 69,-
1Zotac Z77-ITX WiFi€ 149,40€ 149,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.550,01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:22
Voedingen zijn het efficiëntst als je ze rond de 50% belast, dus meer vermogen is niet echt een probleem..
Om een 80 Plus Bronze certificaat te behalen moet de voeding 81%, 85% en 81% efficiëntie halen op respectievelijk 20%, 50% en 100% belasting..

Neem geen B-merk voeding, daar kan je wel eens spijt van krijgen. De pricewatch: Corsair Builder CX430 V2 is wel een leuke voeding, maar deze heeft maar 4 Sata power aansluitingen. 8 Sata power aansluitingen kom je ook maar pas vlot tegen bij 600W+ voedingen zoals deze: pricewatch: Seasonic M12II 650W 80+ Bronze.
Deze komt nog in de buurt met 430W en 6 Sata aansluitingen, en een zeer degelijk merk: pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 430W.

Die 400W be Quiet! heeft trouwens ook maar 5 Sata Power aansluitingen. En die Pure Power P7 heeft er zelfs maar 4..

[ Voor 17% gewijzigd door Malantur op 10-09-2012 21:43 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Hmm... als ik naar meer dan 400W voedingen ga kijken dan kom ik onder de 20~25% belasting uit, dus dat valt echt heel erg laag uit... Wat betreft diepte zou de Corsair wel perfect zijn, Ik zou de hoeveelheid aansluitingen creatief kunnen oplossen door de soldeerbout weer eens af te stoffen denk ik :)

Dan zou ik één "kabel" moeten maken waaraan alle harde schijven hangen, en hetzelfde voor de twee SSDs met een SATA power connector. Dat zou ook zorgen voor beter kabel management lijkt me, of is dat een vreemd idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

Je noemt 5 schijven veel? In dat geval welkom op tweakers! PSU calcs: (teveel om op te noemen)(google is your frend):
http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp
http://www.thermaltake.outervision.com/
http://nl.msi.com/service/power-supply-calculator/
Die 400W be Quiet! heeft trouwens ook maar 5 Sata Power aansluitingen. En die Pure Power P7 heeft er zelfs maar 4..
Je kan ook gesleavede verloop stekkers gebruiken?
Wat je ook kan doen is niet zoveel kijken naar dat efficienty verhaal en of gewoon is in de V&A kijken voor een leuk PSU'tje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Hmm, volgens die calculators kom ik uit rond de 250W uit, dat is een stuk meer dan verwacht o.O
Ik denk dat die Corsair CX430 V2 dan de mooiste optie is eigenlijk. Verloopstekkertjes kunnen nooit meer dan een paar euro kosten lijkt me (slim shoppen in bijv. Duitsland als het in Nederland te duur is :) ).

EDIT: En natuurlijk is 5 schijven niet heel veel, ik heb ook de 10TB+ Storage Showoff topic en het DIY NAS topic doorgebladerd. Ja, er zijn mensen die rustig systemen draaien met een veelvoud aan schijven. Maar dan nog is een systeem van dit formaat relatief nieuw voor me. Zeker aangezien alles in een vrij kleine mini ITX kast komt om het er toch nog een beetje aantrekkelijk uit te laten zien ;)

[ Voor 39% gewijzigd door Xudonax op 10-09-2012 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:00
Ik neem aan dat je hem 24/7 aan hebt staan en meerdere jaren gaat gebruiken? Dan kan een goede gold voeding uiteindelijk zelfs goedkoper uitvallen dan een goedkopere bronze voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
De planning is inderdaad 24/7 aan en ik hoop dat 'ie het meerdere jaren volhoud. Als ik even een klein beetje kijk dan is een Seasonic G-Series 360W niet eens zo heel veel duurder dan mijn budget (de 400W en hoger dan weer wel :P ). En de reviews die ik van dit ding kan vinden zijn best ok. Het "nadeel" is dan dat er maar 4x SATA op zit, maar dat is op te vangen met verlengkabeltjes e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Xudonax schreef op maandag 10 september 2012 @ 22:11:
Hmm, volgens die calculators kom ik uit rond de 250W uit, dat is een stuk meer dan verwacht o.O
Is ook veel te veel, klopt van geen kant.
Malantur schreef op maandag 10 september 2012 @ 21:36:
Voedingen zijn het efficiëntst als je ze rond de 50% belast, dus meer vermogen is niet echt een probleem..
Nu scheer je alle voedingen over één kam, daarnaast is het verschil bij veel voedingen tussen de 20% en 100% niet echt heel groot.
Om een 80 Plus Bronze certificaat te behalen moet de voeding 81%, 85% en 81% efficiëntie halen op respectievelijk 20%, 50% en 100% belasting..
Is 82% en niet 81%.
Xudonax schreef op maandag 10 september 2012 @ 23:16:
De planning is inderdaad 24/7 aan en ik hoop dat 'ie het meerdere jaren volhoud. Als ik even een klein beetje kijk dan is een Seasonic G-Series 360W niet eens zo heel veel duurder dan mijn budget (de 400W en hoger dan weer wel :P ). En de reviews die ik van dit ding kan vinden zijn best ok. Het "nadeel" is dan dat er maar 4x SATA op zit, maar dat is op te vangen met verlengkabeltjes e.d.
pricewatch: Super Flower Golden Green SF-400P14XE is misschien nog wel een betere optie.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:56
Als ik even mag vragen, vanwaar de keuze voor het Zotac Z77 bord? Is dit vanwege de dubbel lan-poort en Wifi, of de mSATA aansluiting? Een Asus P8H77-I is aanzienlijk goedkoper mocht je de bovenstaande zaken niet nodig hebben.

Daarbij vind ik het redelijk opmerkelijk dat je 2 SSD's + een mSATA SSD uitkiest, hoezo niet gewoon 1 iets grotere (128GB) SSD? Op dit moment ben je grofweg 180 euro aan SSD's kwijt, terwijl een 128GB Crucial M4, Samsung 830 of een Intel 330/520 ongeveer de helft daarvan kosten.

Wat betreft die Seasonic voeding: Seasonic is een van de betere merken qua voedingen en aangezien deze ook nog 80+ Gold certified is lijkt het me een prima keuze.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Moi_in_actie schreef op maandag 10 september 2012 @ 23:37:
Als ik even mag vragen, vanwaar de keuze voor het Zotac Z77 bord? Is dit vanwege de dubbel lan-poort en Wifi, of de mSATA aansluiting? Een Asus P8H77-I is aanzienlijk goedkoper mocht je de bovenstaande zaken niet nodig hebben.
TERW_DAN schreef op maandag 03 september 2012 @ 00:26:
En als je je druk maakt om je energierekening, dan zou ik eens goed kijken naar je moederbord. Asusborden staan er nu niet om bekend erg zuinig te zijn, je bent dan echt beter af met een Gigabyte of MSI in veel gevallen.
Als je je systeem 24/7 aan laat staan, dan is het zeker de moeite waard om een review van het bord te pakken en te kijken naar het opgenomen vermogen.
Wat betreft die Seasonic voeding: Seasonic is een van de betere merken qua voedingen en aangezien deze ook nog 80+ Gold certified is lijkt het me een prima keuze.
:Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Die Super Flower ziet er idd uit als een stevige voeding, zeker voor dat geld. Echter, verschillende reviews laten zien dat je eigenlijk maximaal 140mm ruimte hebt in de PSU tray van de kast, en BitFenix geeft zelf aan dat de maximale diepte 160mm is. Wat ik op de Duitse Super Flower site kan vinden is deze voeding 165mm diep. Dat gaat dus erg lastig worden.
Moi_in_actie schreef op maandag 10 september 2012 @ 23:37:
Als ik even mag vragen, vanwaar de keuze voor het Zotac Z77 bord? Is dit vanwege de dubbel lan-poort en Wifi, of de mSATA aansluiting?
De Zotac is gekozen vanwegen de dubbele GBit aansluiting, WiFi is een leuke extra. De mSATA kwam mij mooi uit als boot drive. Ik denk dat ik de twee SATA SSDs voorlopig laat voor wat het is, ik verwacht voorlopig geen ZIL of L2ARC nodig te hebben aangezien het systeem voorlopig slechts zéér licht gebruikt zal worden en hier zie ik in de komende jaren weinig tot geen verandering in komen.

De dubbele netwerkpoort zorgt ervoor dat ik er op het lokale netwerk met 1GBit/s naartoe kan schrijven, terwijl de andere poort de connecties van de rest van het huis verwerkt (ik heb er een Netgear switch met link aggregation bij in de buurt hangen). Ik was van plan om te proberen om de WiFi te gebruiken om een AP op te zetten zodat de WRT54GL ook eindelijk rust heeft.

Het primaire doel zal Apple Time Machine zijn, en de netwerkopslag verder is een leuke extra voor het opslaan van video en data welke niet altijd bereikbaar hoeft te zijn. Bij geen van deze dingen zie ik echt nut van een lees of schrijf cache. Die 2 SATA SSDs stonden er dan ook enkel in omdat het geheel voort komt uit een overkill netwerk server waar achteraf toch wel potentie in zit.

EDIT: Hmm... Als ik meer ga zoeken dan vind ik een hoop middelmatige reviews over Zotac in het algemeen... Wat meer zoeken levert op dat Intel schijnbaar de meest energiezuinige bordjes maakt, waardoor ik Zotac zou inruilen voor een Intel DH77DF. Deze bied nog steeds mSATA aan (vind ik fijn als boot device), dan lever ik alleen WiFi en de 2e LAN poort in. Als dat de prijs is voor een fatsoenlijk ondersteund bord is, graag. De horror verhalen over Zotac support doen me meer dan een beetje twijfelen eerlijk gezegd...

EDIT2: Wenslijst geüpdatet: NAS - Kom nu uit op een totaal van € 1.439,04. Dat is al een stuk goedkoper :P

[ Voor 16% gewijzigd door Xudonax op 10-09-2012 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Xudonax schreef op maandag 10 september 2012 @ 23:46:
Die Super Flower ziet er idd uit als een stevige voeding, zeker voor dat geld. Echter, verschillende reviews laten zien dat je eigenlijk maximaal 140mm ruimte hebt in de PSU tray van de kast, en BitFenix geeft zelf aan dat de maximale diepte 160mm is. Wat ik op de Duitse Super Flower site kan vinden is deze voeding 165mm diep. Dat gaat dus erg lastig worden.
Die Abmessungen des Gehäuses betragen 145 mm (L) x 150 mm (W) x 86 mm (H)
http://www.planet3dnow.de...read.php?t=404838&garpg=3

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Hmm... Dan klopt er iets niet op die site die ik heb gevonden :P Seasonic it is then :) Ook genoeg aansluitingen om alle schijven gewoon SATA te laten doen. En mocht ik ooit nog een ZIL of L2ARC nodig hebben voor mijn ZFS dan kan ik altijd nog kijken naar adapter stekkertjes van molex naar SATA power.

Ik denk dat dit dan het systeempje is eigenlijk:
#ProductPrijsSubtotaal
5Western Digital Red WD30EFRX, 3TB€ 164,99€ 824,95
1BitFenix Prodigy Wit€ 69,95€ 69,95
23Ware 3Ware Multi-lane SATA cable CBL-SFF8087OCF-05M€ 15,15€ 30,30
1IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x€ 116,62€ 116,62
1Intel Core i3 2120T Boxed€ 108,45€ 108,45
1Super Flower Golden Green SF-400P14XE€ 64,-€ 64,-
1Crucial m4 mSATA CT032M4SSD3 32GB€ 44,60€ 44,60
2Kingston KVR1333D3N9/8G€ 34,50€ 69,-
1Intel DH77DF€ 113,57€ 113,57
Bekijk collectie