Ik ben bezig met een wenslijst voor een NAS samen te stellen welke ik hopelijk in de komende 3 maanden kan aanschaffen. Het merendeel heb ik al, zoals de schijven, het moederbord, de kast etc. Het probleem is echter dat ik eigenlijk een extra SATA controller moet hebben welke als maximale lengte 17cm kan hebben. De reden hiervoor is de behuizing, waar precies een mini ITX bord in past. Achter dit bord (aan de voorkant van de behuizing) zitten namelijk meteen de hardeschijf trays. En hoewel deze eruit kunnen, is dit enigszins lastig als je er een NAS van wilt maken met een leuke hoeveelheid opslag. Je houd dan namelijk slechts twee drive bays over 
Normaal gesproken zou ik niet moeilijk doen en er een IBM ServeRaid M1015 ingooien en deze flashen naar IT mode om de schijven voor ZFS bruikbaar te maken. Ik kan echter niet vinden hoe lang deze kaart precies is.
Als ik verder zoek kom ik de volgende kaarten tegen:
De rest van het systeem zoals ik het nu bedacht heb:
De behuizing wil ik eigenlijk niets aan veranderen omdat dit ik dit een erg stijlvolle behuizing vind, en deze mooi bij alle Apple spullen past (het is net een platgeslagen Mac Pro/PowerMac G5
). Als er echt niets anders opzit is deze natuurlijk wel te wisselen voor een anderen behuizing, maar liever niet. Het idee is om de SSDs op de controller op het moederbord aan te sluiten en via een adapter samen (met mogelijk 2 laptop schijven voor het OS) in de 5.25" bay te hangen.
EDIT: Plaatje ter referentie van wat ik aan ruimte heb:

Source: BitFenix.com pagina van de behuizing
EDIT2: En met een beetje zoeken vind je dat het feitelijk een LSI MegaRAID SAS 9240-8i is, en die heeft wél een lengte op de site staan. 6.6" schijnbaar, dus ik houd ~1cm over. 6.6" is namelijk 16.78cm, en de maximale lengte is 7", wat 17.78cm is. YaY! Tijd om de laatste dingen te regelen en dan kan ik gaan bouwen
Normaal gesproken zou ik niet moeilijk doen en er een IBM ServeRaid M1015 ingooien en deze flashen naar IT mode om de schijven voor ZFS bruikbaar te maken. Ik kan echter niet vinden hoe lang deze kaart precies is.
Als ik verder zoek kom ik de volgende kaarten tegen:
- Areca ARC-1300-4i - 4x SAS, PCIe 4x aansluiting en ziet er kort genoeg uit
- HP 8 Port SAS HBA PCI-e - 4x SAS intern en 4x extern, weinig informatie over te vinden
De rest van het systeem zoals ik het nu bedacht heb:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Sandisk Cruzer Blade 32GB Zwart | € 10,99 | € 10,99 |
5 | Western Digital Red WD30EFRX, 3TB | € 160,67 | € 803,35 |
1 | BitFenix Prodigy Wit | € 69,95 | € 69,95 |
1 | Intel Core i3 2120T Boxed | € 108,45 | € 108,45 |
1 | Zalman ZM400-ST | € 39,99 | € 39,99 |
1 | Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB | € 66,- | € 66,- |
1 | Intel 320 40GB | € 69,- | € 69,- |
2 | Kingston KVR1333D3N9/8G | € 34,84 | € 69,68 |
1 | Zotac Z68-ITX WiFi | € 149,90 | € 149,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.387,31 |
De behuizing wil ik eigenlijk niets aan veranderen omdat dit ik dit een erg stijlvolle behuizing vind, en deze mooi bij alle Apple spullen past (het is net een platgeslagen Mac Pro/PowerMac G5
EDIT: Plaatje ter referentie van wat ik aan ruimte heb:

Source: BitFenix.com pagina van de behuizing
EDIT2: En met een beetje zoeken vind je dat het feitelijk een LSI MegaRAID SAS 9240-8i is, en die heeft wél een lengte op de site staan. 6.6" schijnbaar, dus ik houd ~1cm over. 6.6" is namelijk 16.78cm, en de maximale lengte is 7", wat 17.78cm is. YaY! Tijd om de laatste dingen te regelen en dan kan ik gaan bouwen
[ Voor 5% gewijzigd door Xudonax op 09-09-2012 22:43 . Reden: Antwoord gevonden ]