SSD Sata2 of Sata3

Pagina: 1
Acties:

• Genosha
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-02 12:21
Beste GoTers,

Ik wil van mijn HDD af om alles een stukje sneller te maken. Een SSD is dan al snel de uitkomst. Maar aangezien ik een niet super nieuw systeem (i5 Lynnfield, 4GB (binnenkort 12GB), GTS250, MSI PC55-CD35 mb) heb beschik ik niet over een Sata3 (of Sata600, hoe je 't wil noemen) controller maar alleen over een Sata2.

Nu heb ik begrepen dat ik een Sata3 SSD zonder problemen kan inpluggen en dat hij zichzelf dan terugzet naar Sata2 snelheden (of in ieder geval gewoon max. snelheid van Sata2 haalt). Als ik namelijk de pricewatch check is een Intel 330 (Sata3) maar de helft van de prijs als van een Intel 320 (Sata2).

Is dit een goede keuze om te doen of kan ik toch beter naar Sata2 SSD's kijken.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:55
Is gewoon backwards compatible, dus gewoon eentje met SATA3 nemen. Als je in de toekomst gaat upgraden van moederbord heb je nog een extra performance boost ook, win-win ;)

The devil is in the details.

• Genosha
Upgrade naar nieuwe CPU gebeurt pas als hij er mee ophoud. GPU gaat voor de winter nog naar een 500 of 600 serie, maar de HDD is zoals bij vele de bottleneck. Systeem draait al meer dan een jaar uitstekend maar 't kan beter.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Hoewel SATA3 dan op zich geen voordeel heeft boven SATA2, is dat andersom natuurlijk ook niet het geval. Kijk dus gewoon naar wat de beste koop is, los van de SATA-versie. En aangezien alle fatsoenlijke SSD's van de laatste generaties SATA3 zijn, zal dat waarschijnlijk de beste optie zijn.

Ik had hetzelfde "probleem", ik heb nu gewoon een samsung 830 omdat dat een goede SSD was en het was de goedkoopste. Dat ik hem niet optimaal benut, jammer dan. Gezien mijn hardware biedt het het maximaal haalbare. Geen reden om naar gedateerde SSD's te gaan zoeken als die toch niet goedkoper zijn (en de echte budget-SSD's hebben wel meer verschillen dan alleen de SATA-versie, waaronder soms ook de kwaliteit en betrouwbaarheid...)

[ Voor 7% gewijzigd door bwerg op 09-09-2012 15:20 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Verwijderd

Anders koop je toch nog gewoon zoiets erbij? pricewatch: Asrock SATA3 Card

• Midnight4u
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-02-2024
Er zijn zoveel topics hierover én waarom je niet zo'n Sata3 kaart moet nemen.

(Ik ga kijken of ik Ciphers post kan vinden.)

if the corruption has no consequences then there is no end to it

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:36
Dat heeft niet veel nut, de PCI-e 1x sloten van de P55 chipset doen maximaal 250MB/s, langzamer dus dan SATA-300.

• Midnight4u
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-02-2024
Lees dit topic door en je zult vast goede posts vinden dat je gerust op een SATA2 een SSD kunt aansluiten. Gelieve wel op een port zoals bijvoorbeeld op een Intel Sata 2 poort.

Zo'n SATA3 PCI-e express kaart heeft geen snelheid toevoeging. Sterker nog, het chipje dat erop zit loopt in rondjes op de controller van deze. Zeker niet aan te raden.

Hier is de SSD topic draadje en scroll er wat doorheen. Ikzelf heb ook een Samsung 830 op een Intel poortje en zeker geen spijt gehad:

Het grote SSD topic ~ Deel 9

if the corruption has no consequences then there is no end to it

• Genosha
SSD topic had ik voorafgaand hieraan al doorgeskimt. Kon geen sluitend antwoord vinden.

@Mig29 ; had ik ook aan zitten denken, maar vond al snel info dat ik dan ook geen sata3 snelheden ga krijgen.

@de rest ; thanks. binnenkort win 7 pro 64 op ssd =)
Pagina: 1