Adapter voor lader vinden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-09 14:11
Passief mee doet eigenlijk 8)
Zo veel heb je niet aan mijn bijdrage (nada) en van stekkers en beeldschermen en zelfs van voedingen heb ik geen kaas gegeten dus ik hoop hier wat op te steken.
Zo heb ik een mooie batterij-oplader maar weet niet meer welke adapter erbij hoort of dat ik die kwijt ben

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/5LVIul.jpg

En ik zag jou zo stoeien met die voedingen dat ik daar morgen ook eens mee ga beginnen, voor de rest heb ik helaas een hele berg ouwe rommel onlangs weggegooid om mee te experimenteren.
(dit is geen uitnodiging om bij mij ouwe spullen kwijt te raken trouwens :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen007
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-10 23:41
Maakt me niet zoveel uit hoe je mee doet hoor ;) Het gaat er meer om dat een thread zo dodelijk eenzaam kan zijn.

Maarre, die auto batterij oplader moet toch wel te vinden zijn op internet? Ook kun je kijken wat voor een batterijtjes erin moeten, dan heb je al een wat ruimere gok waar je ongeveer moet zijn qua voltage.

Wat handige informatie:
- Pagina 16 met name
-Simpele uitleg ciruits (plaatje)
- Complete BINAS als je die misschien nog hebt, staat echt een hoop handige info in!
- Voltage = Stroom x Weerstand (U=I*R), Weerstand = Voltage / Stroom (R=U/I) & Stroom = Voltage / Weerstand (I=U/R)
-Blah blah blah

Dus even kijken of het serie of parallel is, dan weet je wat je ongeveer nodig hebt en waar je maximaal mag gaan. Kan ook zijn dat die oplader ook nog een eigen omvormer heeft.. Naja succes ermee, maak anders een draadje aan. Hoe suf het ook kan zijn, dat soort simpele dingen helpen beginners toch echt!

[ Voor 6% gewijzigd door Tijmen007 op 07-09-2012 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Tnx Tijmen,
zoals gezegd zal dat morgen worden want mijn vrije tijd is nu op.
Laters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Tijmen007 schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 13:37:Die auto batterij oplader moet toch wel te vinden zijn op internet? Ook kun je kijken wat voor een batterijtjes erin moeten, dan heb je al een wat ruimere gok waar je ongeveer moet zijn qua voltage.
Naja succes ermee, maak anders een draadje aan. Hoe suf het ook kan zijn, dat soort simpele dingen helpen beginners toch echt!
Ok, laat ik alvast een voorzetje geven dan en zonder naslagwerken maar gewoon met de gegevens die erop staan om te kijken of ik een bijbehorende adapter kan vinden.
O ja, ik heb dat ding ooit eens thuis gebruikt met 220V adapter dus het is niet perse alleen voor in de auto

1) Varta Powerplay Charger Type 57074/57076
hoe kan één apparaat nu twee typenummers hebben ? 8)7
Read instructions before charging
helaas, die liggen in de kliko
T1.25AL.250V
en dan staat er een rechthoekje bij met een streep erdoorheen, is dat de zekering ofzo :?
Lader voor:
1-4AA/AAA (Ni-MH)
Ik neem aan dat je dan 1 tot 4 batterijen van dat type tegelijk kunt laden
INPUT : __________________
10-16V -- -- -- -- -- -- -- -- 7W

Kijk, dan wordt het meteen al moeilijk, ik weet niet beter of een voeding wordt aangegeven met bijvoorbeeld 12V/2A, nu gaan ze ineens met Watts goochelen

OUTPUT : _____
........1.6V -- -- -- 1.3A x 2 (AA cell)

........ _____
1.6V -- -- -- 0.48A x 2 (AAA cell)

De output vind ik niet zo interessant, de vier bijbehorende batterijen heb ik nog en als het goed is dan regelt die oplader dat zelf als ik me niet vergis.
De vraag is dus nu wat die input betekent.
De ______
......-- -- -- betekent volgens mij gelijkstroom die een spanning mag hebben tussen de 10V en de 16 Volt en een vermogen mag leveren van 7W hetgeen dus wil zeggen maximaal 7/10 = 700 mA
Of moet die minimaal 7W leveren :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ok, ik heb dus een adapterloze Varta batterij-oplader die hopelijk wat meer in dit topic past als die over beeldschermen :
kitao in "Quanta LK01 LCD naar VGA"
svp link lezen anders heeft de rest van deze post geen zin.
Ik heb een instelbare adapter gevonden met als opschrift :
Model:MW701
SEC:1.5-3-4.5-6-7.5-9-12V DC
1000mA 12VA(max)
met daaronder dus een draaiknopje om het voltage in te stellen, in de praktijk werkt dit amper, de opgegeven voltages zijn lang niet zo scherp als je er een multimeter opzet en een polariteitsknopje die goed staat (hoop ik)
Het mooie van deze adapter is dat het verschillende aansluitsnoertjes heeft waarvan er éen op die Varta past.

Ik ga die instellen op 12V en aansluiten op de Varta als ik geen tegenberichten ontvang binnen 1.5 uur.
Brandblusser en extra stoppen liggen al klaar.
O ja, en eerst meet ik de batterijen door om achteraf te kunnen bepalen of het opladen effect heeft gehad
(als de boel niet ge-explodeerd is)

edit: het is aangesloten en de lampjes in de oplader lichten mooi omstebeurten op dus het lijkt goed te gaan.
Misschien was mijn post overdreven maar ik vraag me af wat er gebeurt als je een batterij gaat opladen die verkeerd om zit aangesloten en ook was het niet denkbeeldig geweest als ik hiermee de adapter of de oplader had beschadigd want echt zeker weten of dit de juiste combinatie is, was niet het geval.
edit2: @Tijmen
Nu alles zit aangesloten toch maar de handleiding 57076 opgezocht :
Voor de beste oplaadresultaten kunt u uw Varta-lader het beste in combinatie met de Varta „Rechargeable Power Accu“ gebruiken.
De oplaadtijd ligt tussen 2 en 4 uur en is afhankelijk van het aantal geplaatste batterijen en de oorspronkelijke laadtoestand.
Deze lader is alleen bestemd voor het opladen van oplaadbare batterijen. Het opladen van andere batterijtypes (alkaline, zink-kool, oplaadbare alkaline) kan leiden tot het ontploffen van de cellen en in het ernstigste geval tot letsel. :/
http://www.varta-consumer...s/Datasheets-Manuals.aspx

Je zal een batterijtje nodig hebben moet je 4 uur wachten zeg
maar die verloren adapter heb ik hopelijk uitgespaard nu. ;)

[ Voor 39% gewijzigd door kitao op 08-09-2012 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
edit 3:
Het opladen is eindelijk klaar, de batterijen waar vreemd genoeg geen voltage op geschreven staat maar in plaats daarvan 2500 mAh (?), meten nu onbelast allemaal 1.44 Volt terwijl ze vóór opladen circa 0.8 Volt waren.
Dus het werkt maar ik heb er minder van geleerd als ik hoopte, zo zijn veel vragen nog open gebleven door gebrek aan belangstelling dus het zal zoeken worden op internet.

Samenvattend :
Adapter MW701 :
12V - 1000 mA - 12VA max

Varta batterij-oplader 57076 :
Input : 10 - 16V DC 7W
Output : 1.6V DC 1.3A x 2 (AA cell) en 1.6V DC 0.48A x 2 (AAA cell)

De adapter kan dus - afhankelijk van de vraag - maximaal 1A leveren terwijl de Varta dus minimaal 7W/10V = 0.7A = 700 mA nodig heeft of 7W/12V = 583 mA of 7W/16V = 438 mA
Had ik een adapter gehad van 12V-36VA oftewel 12V-3A dan had ik die er evengoed op aan kunnen sluiten.
Een adapter lager dan 10V en met minder stroomleverantie als 700 mA bij die inputvoltage had niet gewerkt terwijl een adapter boven de 16V waarschijnlijk de Varta had opgeblazen.
Als dit niet klopt graag een reactie :)

De output begrijp ik niet helemaal, zo kunnen er 4 batterijen tegelijk erin maar dat zoek ik nog uit.

edit 4 :
Dit is een leuke site over adapters als je meer wil weten : http://www.popschoolmaastricht.nl/college_adapters.php
Helaas zit er minimaal één foutje in volgens mij, er staat namelijk :
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/sQtMrl.png
Met dit symbooltje wordt de polariteit aangegeven, in dit geval is de plus aan de buitenkant van de plug aangesloten en de min aan de binnenkant. Dit komt het meeste voor.
Nu heeft de door mij gebruikte adapter MW701
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/vxp9ul.png
meerdere plugs en ook een polariteits-switch en door het opmeten van de 9-volt aansluiting, (de grote pool is altijd min)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ee18Zs.jpg
wist ik dus vrijwel zeker dat die switch goed stond en dat betekent toch echt voor de andere plugs dat de min op de buitenkant zit, dus zo :
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/x0sntl.png
Dit is volgens mij de meest gangbare gebruikswijze hoewel het theoretisch dus mogelijk was geweest dat de Varta net andersom was gepolariseerd, dit is namelijk niet terug te vinden zonder het apparaat te openen waarschijnlijk. :$ (staat op de achterkant aangegeven zie ik nu met de min als zijnde buitenkant plug) :$
en dan had ik nu met een gebakken varta gezeten.
Tijmen007 schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 13:37:
Kan ook zijn dat die oplader ook nog een eigen omvormer heeft.. Naja succes ermee, maak anders een draadje aan. Hoe suf het ook kan zijn, dat soort simpele dingen helpen beginners toch echt!
Ik heb er wel van geleerd in ieder geval en het heeft me zeker 10 euro bespaard als ik de originele adapter was gaan kopen, hopelijk hebben anderen er ook profijt van. :)

zie ook : Wikipedia: Polarity symbols

[ Voor 44% gewijzigd door kitao op 09-09-2012 03:59 . Reden: edit4 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:15

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Laders zijn geen voedingen!

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ja en ?
Die adapter is dat wel.
Ik snap het probleem niet helemaal, dit topic lag toch al aardig stil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:29

kraats

Ik rol

@kitao Als je vragen over een adapter beantwoord wilt hebben zul je daar een apart topic voor moeten openen. Je hebt nu al twee keer een topic van Tijmen007 gekaapt. Hij vindt dat misschien niet zo erg, maar het komt de leesbaarheid niet ten goede. Het zou fijn zijn om één probleemstelling per topic te hebben, zodat je weet op welk probleem iemand reageert.

@Tijmen007 Je kunt natuurlijk best proberen met een ATX-voeding die 17V te genereren. Maar je moet toch echt eerst een goede multimeter hebben voor je hier aan gaat knutselen. Je blaast zo iets op als je niet eerst even meet en dat zou zonde zijn.
Let er trouwens op dat een ATX-voeding volgens mij niet op al z'n lijnen spanning zet tot de voeding echt aangezet is. Dat laatste doe je door de groene met de zwarte draad te verbinden.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:39

Sprite_tm

Semi-Chinees

Berichten hierboven zijn afgesplitst van Adapterloze Olivetti M15 Plus en Quanta LK01 LCD naar VGA

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:54

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

De stroom van de adapter is van geen belang zolang je maar boven de 7W blijft. Er zit wrs toch een regelcircuit in die de stroom regelt door je batterijen. Die 7W het verbruik bij laden van 4 batterijen die volledig plat zijn.

Dus als je een adapter hebt van 12V/1A heb je 12VA = ~12W dan heb je 5 Watt over, moest er iets fout gan in de later en toch meer vermogen beginnen te trekken dan gaat je adapter er niet aan.

Die 10-16V staat er trouwens omdat je die in de wagen (laadspanning van de wagen is boven de 13.5V) kunt gebruiken met een veiligheidsmarge.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Tnx Damic :)

Zo te zien heeft de adapter dus weinig geheimen meer, zelf had ik ook al veel kunnen vinden daarover.
De lader echter wel en dit is een puur theoretische vraag want alles werkt inmiddels naar behoren.
Nogmaals de specs van de Varta 57076:
T1.25AL 250V
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Il222.jpg
Input :
10-16V DC 7W
Output :
1.6V DC 1.3A x 2 (AA cell)
1.6V DC 0.48A x 2 (AAA cell)

Over de letters van de zekering heb ik inmiddels ook al zelf gevonden :
http://www.littelfuse.com...use-Cap-Marking_guide.pdf
Blijft eigenlijk over de Output waarom die x 2 opgeeft terwijl er 4 batterijen tegelijk erin kunnen en de vraag als de zekering staat ingesteld op 1.25A hoe kan de lader dan een output hebben van 1.3A ?
Komt er in die lader ineens stroom bij ofzo ?

Offtopic:
Als het offtopic is, waarom zet je 't dan neer?

[ Voor 16% gewijzigd door Sprite_tm op 09-09-2012 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-10 08:43

mux

99% efficient!

De reden dat er x2 in staat terwijl er 4 batterijen in kunnen, is omdat dit type lader alleen spannings- en stroomregeling heeft voor 2 kanalen, en op elk kanaal kunnen 2 batterijen. Als je dus 2 batterijen aan één kanaal gooit laden ze half zo snel op als dat je ze allebei op een apart kanaal gooit.

Voor wat betreft de fuse rating: zekeringen zijn er om brand te voorkomen, niet om het ingangs- of uitgangsvermogen te limiteren. Een zekering gaat pas werken als er een kortsluiting op de hoogspanningszijde ontstaat. De zekering zit dus ook primair (aan de 230V-zijde), niet secundair (de laagspanningszijde). Theoretisch knapt de zekering dus pas als er ongeveer 300W het apparaat inloopt (1.25Ax230V).

Als je de zekering te krap bemeet kan het zijn dat de inrush-stroom van het apparaat (als de primaire elco oplaadt) de zekering laat smelten, ondanks dat dat geen gevaarlijke situatie is en het apparaat nominaal werkt.
Pagina: 1