Adapterloze Olivetti M15 Plus

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen007
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-04 08:18
Ik heb hier een Olivetti M15 Plus, uit 1987 volgens mij, zonder adapter. Nu dacht ik; Kan ik niet er zelf één fabriceren uit een standaard computer Molex voeding (450watt als dat ertoe doet)? De aansluiting op de laptop duid DC aan, dus direct op het stroomnetwerk aansluiten wordt 'm niet! Onderop zit nog een sticker met het serienummer, type en 17V / 2,5A. Dit is dus wat ik eigenlijk wil fabriceren uit een normale voeding.

Solderen doe ik al een tijdje, vooral printplaatjes. Maar op school heb ik dus geleerd dat I = U / R. Hier zou dus gelden dat R = 17 / 2,5. Klopt dit dat ik een totale weerstand van 6,8 Ohm nodig heb? Ik wil namelijk de laptop niet stuk maken en een vervangende adapter kon ik niet zo snel vinden.

Heb hier ook nog een hoop laptop adapters rondslingeren maar die zijn rated at 20V / 3A.

Advies, tips of ideeën zijn welkom! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06:00
Ik heb geen antwoord op je vraag maar als je er niet uitkomt heb je misschien heir iets aan :

http://www.twindis.com/ap...-olivetti-m-m15-plus.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen007
kitao schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 13:43:
Ik heb geen antwoord op je vraag maar als je er niet uitkomt heb je misschien heir iets aan :

http://www.twindis.com/ap...-olivetti-m-m15-plus.html
Had ik al gekeken ja, slaat nergens op dat hij in de zoekresultaten wordt gegeven want onder omvormers zijn er alleen 12v naar 240v (standaard auto naar stopcontact converters). Helaas dus :( Wel bedankt voor het meedenken!

Edit: Updateje

Heb een 7v 2,5 A adapter gebruikt, kwam van een boormachine. Hiermee start de computer op maar als ik het scherm aanzet wordt het teveel en gaat hij uit. Zet ik het scherm dan uit dan gaat de computer weer aan :p. We rommelen lekker door! Ik soldeer nu even een omvormer met een output van 17v 2,0 A eraan, kijken of dat het misschien trekt !

EDIT2:

Het werkt! Heb de 450 watt voeding gebruikt over de 12v connector (geel). Zohier een afbeelding voor de geintereseerden: http://i.imgur.com/Q9hnu.jpg Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Q9hnu.jpg

Volgende probleem: wat voor een floppys heeft het in godsnaam nodig? :p

[ Voor 40% gewijzigd door Tijmen007 op 04-09-2012 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:49

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Zal wel een 8086 machine zijn dus vreet het 720kb floppen?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen007
memphis schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 14:35:
Zal wel een 8086 machine zijn dus vreet het 720kb floppen?
W95, W98 of NT4 opstart diskettes in ieder geval niet hahaha. CPU is volgens de resident diagnostic 80C88. Maar waar haal ik dat soort materiaal vandaan? Ik heb alleen van die mega floppies op zolder slingeren, geen 720kb normale zover ik weet...

EDIT:
Volledige specs volgens de diagnostic:

CPU (80C88) pass
Rom Module pass
Timer pass
[...]
RAM 512/512KB OK

Geen enkel van de bovengenoemde floppies werkte in ieder geval (ja ik heb het maar geprobeerd). Ik zal er wel niet veel meer mee kunnen dan aanzetten ben ik bang.

[ Voor 25% gewijzigd door Tijmen007 op 04-09-2012 14:54 . Reden: additionele informatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Al die floppen die je noemt zijn 1.44mb floppen, daar zit in 1 hoek een gaatje en aan de andere hoek een schuifje.

Een 720kb flop wordt herkent door het ontbrekende gaatje. Je kunt hem afplakken en kijken of je hem geformatteerd krijgt op 720kb. Dan een DOS bootsysteem erop en klaar is kees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:34

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Die is zo onwijs cool! Die heb ik ook gehad! Inderdaad met 3,5 inch 720kb DD diskettes! Nooit gedacht dat ik er nog eentje zou tegenkomen!

Leuk voor de antieke retro-games. Je hebt een CGA scherm. Dos 5.0 of 6.2 zou moeten werken en dan leuke 8086 games als Digger, Paratrooper, Xenon 2 (wel wat traag) en zo zijn er nog bergen die leuk werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen007
[b][message=38865568,noline]Een 720kb flop wordt herkent door het ontbrekende gaatje. Je kunt hem afplakken en kijken of je hem geformatteerd krijgt op 720kb. Dan een DOS bootsysteem erop en klaar is kees.
Bedankt voor de input! Ja ga ik zeker proberen. Volgens mij zit er ook een HDD in maar die wordt niet meer herkend, en ik wil hem eigenlijk niet openmaken :/. "HDU missing" of iets in die trend zegt hij dan ook. We rommelen lekker door. Eerst nog even de 2232BW van me vader repareren, een Compaq DV6000 scherm ombouwen naar VGA, etc. In de pauze dan pacman/tetris is natuurlijk erg leuk :)
sebastius schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 21:34:
Leuk voor de antieke retro-games. Je hebt een CGA scherm. Dos 5.0 of 6.2 zou moeten werken en dan leuke 8086 games als Digger, Paratrooper, Xenon 2 (wel wat traag) en zo zijn er nog bergen die leuk werken.
Het is een 80C88, dus een 8088 Intel cpu'tje volgens de Wikipedia pagina. Ik weet niet of dat wel compatible is?

[ Voor 26% gewijzigd door Tijmen007 op 04-09-2012 23:44 . Reden: quote twee ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:34

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Er zit geen hdd in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen007
Maar hij zegt "HDU is not available". Hard Disk Unit dacht ik zo? In één van de twee floppy lades zit dan ook iets anders dan een floppy ding, en daar kunnen geen floppies in... :?

EDIT: Iemand enig idee hoe oud dit ding is? Kan de M15 wel vinden maar de M15 Plus is schijnbaar wat zeldzamer / minder bekend.

[ Voor 21% gewijzigd door Tijmen007 op 04-09-2012 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:12

SA007

Moderator Tweaking
Als er wel echt een HDD inzit kan het goed zijn dat deze niet werkt omdat je voedingsspanning te laag is.

Als je 12V als input hebt terwijl hij 17 verwacht kan hij er zelf geen 12V meer van maken en zal de harddiskmotor te weinig power krijgen.

Ik zou zelf een van die oude 20V laptopadapters aanpassen naar 17V en die dan gaan gebruiken, een complete ATX voeding is sowieso niet echt practisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen007
Dat ga ik vandaag dan maar eens proberen, heb me elco's toch nog niet ontvangen. Klopt dat het niet praktisch is, maar wel veilig en breed inzetbaar ;)

EDIT: Heb even gekeken wat er allemaal slingert hier:
-DC output 19v / 7.9A (150 watt max)
-DC output 20v/4,5A (90 watt cont.)

[ Voor 30% gewijzigd door Tijmen007 op 05-09-2012 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:35
sebastius schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 21:34:
Dos 5.0 of 6.2 zou moeten werken en dan leuke 8086 games als Digger, Paratrooper, Xenon 2 (wel wat traag) en zo zijn er nog bergen die leuk werken.
O+

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen007
Oke een 19v / 5A wordt het. Het circuit gaat 17v / 2.5A trekken. Wat dus betekend:
Olivetti 17v 2,5A
Voeding 19v 5,0A max

0,8 Ohm (2volt=2,5ampere*0,8ohm) moet er dus tussen gezet worden :) Hopelijk blaas ik de boel niet op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:59

kraats

Ik rol

Je idee om met een weerstand het voltage te regelen klopt naar mijn idee niet (helemaal). Je gaat namelijk uit van een constant stroomverbruik en daarbij een constante spanningsval over de weerstand. Maar de pc trekt niet continu 2,5A uit de voeding en de spanningsval zal dus minder zijn als de pc minder gebruikt.
Het zal best wel eventjes werken, maar de kans dat je de rook laat ontsnappen uit het apparaat als je 'm 19V geeft in plaats van 17V is zeker aanwezig. Een nieuwe of andere 17V voeding is de oplossing waar je naar moet zoeken.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen007
Nou dan gaat het project maar even de koelkast in, als ik eens een 17v voeding vind dan zal ik het nog eens proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Je kunt denk ik gewoon een 19V voeding gebruiken hoor, er zitten in dat ding genoeg omvormers voor spanningen te regelen.
Het idee van een weerstand kan idd de prullenbak in, niet alleen vanwege kraats opmerking, maar ook omdat een standaard weerstandje gewoon doorfikt.
Anders schaf je zo'n alternatieve laptopvoeding aan die je in kunt stellen, voor 2 tientjes heb je zo'n ding al volgens mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen007
Bartjezz schreef op woensdag 05 september 2012 @ 11:45:
Anders schaf je zo'n alternatieve laptopvoeding aan die je in kunt stellen, voor 2 tientjes heb je zo'n ding al volgens mij...
Helaas ben ik een arme student dus zo'n ding aanschaffen voor een antieke laptop is niet zo nodig naar mijn mening. Ik ga nu maar eens beginnen aan laptop lcd naar vga. We kunnen altijd nog terugkomen op dit project :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Een IBM voeding is 16 volt... zou moeten werken...
(heb nog wel wat liggen)

Maar met 3 diodes breng je de spanning ook ongeveer van 19 naar 17....

[ Voor 32% gewijzigd door memphis op 05-09-2012 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen007
Nou LED diodes heb ik hier genoeg rondslingeren, ik kan het proberen, heb alleen wel een hekel aan de voeding die ik zojuist "gesloopt" heb dus switch even naar een 18,5 volt adapter. 1 à 2 diodes zou het dan wel omlaag moeten brengen toch?

Ik heb trouwens ook aardig wat IBM thinkpad voedingen maar die zijn allemaal 20 volt (Thinkpad T42 - T61- T400). We gaan weer aan de slag!

EDIT: Geen idee wat er mis is met die voeding die ik eerder probeerde te gebruiken (de 19 volt), tweede keer dat hij me een opdonder geeft terwijl hij al een kwartier van het stroomnetwerk af ligt 8)7 Maargoed het heeft me wel weer ideeën gegeven!

[ Voor 24% gewijzigd door Tijmen007 op 05-09-2012 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Een led diode mag maar iets van 100 mA doorheen, verschilt per type

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen007
Wat ik me toch afvraag is: Op de voeding zit een 5 volt en een 12 volt aansluiting, kan ik die twee niet combineren? Misschien een erg domme vraag, maar kan nergens iets vinden over stroombronnen combineren binnen een voeding (tis dus gewoon de rode en de gele combineren van een molex stekker). Dit zou lekker simpel zijn namelijk.

Tweede punt: Het werkt niet? Zou de adapter dood zijn? Lampje ervan brand wel maar de gesoldeerde leds gaan niet aan uit/ worden niet warm. Laptop geeft ook geen kick. Hopelijk is er niks doorgebrand :| Lampje in het circuit geeft ook geen licht (parallel aangesloten in het circuit). Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Z6KDb.jpg

EDIT: Hij werkt wel gewoon op deze voeding zonder ledjes, heb net de ledjes getest, ze doen het gewoon :? Naja, deze laptop heeft nu een heel sexy voeding (kuch). Ik ga de connecties maar even aftapen en dan leg ik hem voorlopig weg. HDU is nog steeds unavailable dus die is waarschijnlijk gewoon verroest.

Bedankt allemaal voor de input, job well done! Op naar het volgende project, want wat heeft een werkeloze student veel tijd totdat hij volgende week weer mag werken ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Tijmen007 op 05-09-2012 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Heb je geen voltmeter Tim ?
Dat werkt iets makkelijker als een led solderen om te kijken of je prik hebt :/

tot vanavond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen007
Tijmen* :p Volgens mij ligt die wel ergens maar dat zou ik aan m'n vader moeten navragen. Gebruikte tot nu toe een 12v lampje om te kijken of ergens prik uit komt.

Voor de geïnteresseerde:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/MSphR.jpg
Dit is de lelijkerd, misschien had ik beter zwarte ?insulatie? tape kunnen gebruiken, maar die lag binnen :+ Het werkt, en daar gaat het me nu om!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Nee, van 1 vaste voeding kan geen 2 spanningen combineren en van 2 losse voedingen is het zeer raadzaam om niet de aarde door te koppelen want anders krijg je sluiting gezien bij veel voedingen de aarde is doorgelust naar de min aan de uitgang.

LED's gaan niet werken, die doen geen 2.5A en mogelijk heb je die nu opgeblazen, je moet denken aan diodes zoals de bekende 1n540x series (3A) of zwaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen007
Dat is het vreemde: ze deden het nog wel uit het circuit? Naja ik moet nog veel leren zo te horen! Ik zal maar eens wat standaard spullen gaan inslaan, o.a. die diodes dan. Bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:12

SA007

Moderator Tweaking
19V op een oud 17 volt apparaat zou ikzelf nooit doen (12v ook niet trouwens) de geschakelde voedingen die tegenwoordig bijna overal inzitten waren toen nog erg duur en niet heel vaak gebruikt.

Als hij die 2,5A op 17V linear regelt en dat is nu 19V dan moet hij ergens 5W extra kwijtraken, en ik weet nog zo net niet of het component daartegen kan.

• Tijmen007
Deze voeding is 17,5 volt / 3,25 A (max) dus dat zou wel goed moeten komen toch? Er zit actieve koeling in de de laptop bij het stroom departement. Meestal staat hij toch niet langer als enkele minuten aan want ik kan er niks mee... Ik zal wel eens die T42 van zolder pakken, die heeft volgens mij nog een floppydrive. Van wat ik mij kan herinneren is een floppydrive ERG kieskeurig dus dat wordt nog wat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-06-2021
Heb je die 17,5 van de achterkant opgelezen of nagemeten? Soms vallen die namelijk (bij mindere kwaliteit) nog best wat hoger uit.

(ledjes houden trouwens ook niet van de voltages die jij eraan geeft, als je computer nu namelijk veel stroom verbruikt (= lage weerstand heeft) dan valt een relatief groot deel van het voltage over je ledjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 10:48

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Tijmen007 schreef op woensdag 05 september 2012 @ 13:41:
Wat ik me toch afvraag is: Op de voeding zit een 5 volt en een 12 volt aansluiting, kan ik die twee niet combineren? Misschien een erg domme vraag, maar kan nergens iets vinden over stroombronnen combineren binnen een voeding (tis dus gewoon de rode en de gele combineren van een molex stekker). Dit zou lekker simpel zijn namelijk.
Je zou de -12 VDC en +5 VDC van een AT(X)-voeding kunnen pakken, dat is een verschil van exact 17 VDC. Wel even checken of de -12-lijn ook 2,5 A kan leveren.
Er zijn in het verleden de nodige discussies geweest over of dit mag / kan of niet. De meningen verschillen, hoewel het in de meeste gevallen waar ik van weet gewoon werkt. Maar geen garanties dus ;)

P.S. De blauwe draad is -12 VDC, zowel voor AT als ATX-voedingen. Je hebt met een AT-voeding meer kans op een -12 VDC-lijn die wat vermogen kan leveren dan met ATX.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen007
Tja, ik weet niet of ik nu nog terug wil naar die voeding :+ Die omgebouwde laptop voeding is wel praktischer, los van dat hij oerlelijk is. In ieder geval bedankt voor de informatie, wie weet of het bij toekomstige projecten van pas komt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Tijmen007 schreef op woensdag 05 september 2012 @ 12:37:
Nou LED diodes heb ik hier genoeg rondslingeren, ik kan het proberen, heb alleen wel een hekel aan de voeding die ik zojuist "gesloopt" heb dus switch even naar een 18,5 volt adapter. 1 à 2 diodes zou het dan wel omlaag moeten brengen toch?
Mogge, laat ik maar weer eens meedoen.

Onbedoeld door jou, maar deze post heeft me op een verkeerd spoor gezet. Gisteren was ik bezig met een DA-weerstandsladder waar een rode standaard led via een LM358 geschakeld als spanningsvolger aan werd gehangen terwijl de PIC16F57 gekoppeld aan een DVM ADC0831 zorgde voor een mooie weergave van alle 16 uitgangsvoltages op het pc-scherm.
Wat mij opviel is dat de Led pas heel flauw ging branden bij 1.63 Volt.
Ik zat hier mijn hoofd over te breken want - net als jij waarschijnlijk - dacht ik dat die led zou gaan geleiden bij 0.6 á 0.7 volt, immers het is ook een diode.
Na wat zoekwerk blijkt de drempelspanning van die led 1.6 volt te zijn.
Waarmee ik maar wil zeggen dat als je 2 leds in serie zet, je dan uitkomt op 15.3 Volt.
En die 1.6 Volt is nog de laagste, ik heb hier een tabelletje die loopt van 1.6 tot zelfs 3.2 volt drempelspanning voor verschillende leds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Prima basis materie..... maar je vergeet dat een normale LED maar 20mA aan stroom mag hebben, dat je er 2.5A doorheen wilt laten gaan is een klein beetje schadelijk voor een LED.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
hmm, daar had ik wel rekening mee gehouden maar dat leek me vanzelfsprekend dat er dan wel een weerstand bij gezet moet worden en ik kwam dan uit op (18.5 - (2x1.6)) / 0.020A = 765 Ohm. Ook had ik geen zin mijn post te editten.
En die weerstand moet dan iets van 15.3 x 0.02A= 1/3 Watt zijn volgens mij.

En hoe kom jij aan 2.5 A eigenlijk memphis, hoe bereken jij de stroom door die 2 leds zonder voorschakelweerstand ?

zie ook : kitao in "Adapterloze Olivetti M15 Plus"

dus ik was dat echt niet vergeten hoor ;)

zie toevallig ook uit 2005 :

http://faq.tweakers.net/cme/ledweerstand.html

[ Voor 19% gewijzigd door kitao op 14-09-2012 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

19 volt moet terug gebracht worden naar 17 volt, er moet dus zo'n 2 volt van af.Een LED kan dat wel maar de uiteindelijk te voeden apparaat trekt 2.5A max volgens de voedingspecs die nodig is. Je praat niet meer over het branden van een LED waarvoor je een voorschakelweerstand bepaalt maar over het gebruik van de drempelspanning om de spanning omlaag te brengen. Een LED is hierin een diode met een 2 volt drempelspanning maar met een stroom van max 20mA wat er doorheen mag. In mijn voorstel had ik 1n540x diodes genoemd, dit zijn gewone diiodes met een drempelspanning van 0.7v (de 1n5408 heeft eerder 0.8 volt) en kan 3A aan stroom verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ok, op die manier.
Ja daar heb je natuurlijk gelijk in, in een dikke voedingskabel van 2.5A ga je natuurlijk geen twee 5mm ledjes inzetten om de spanning te verlagen.
Mijn post was dan ook niet bedoeld als handleiding maar een werkelijk gebeurd verslagje waar ik gisteren tegen aanliep toen ik dacht dat een led bij 0.7V zou gaan geleiden.
En ik moest meteen denken aan dit topic, dus vandaar de toelichting aan Tijmen.

Overigens is in datzelfde tabelletje waar ik het over had de Ifmax 100mA teruglopend tot 50mA.
20mA is volgens mij de optimale stroom door de led en niet de maximale.
Wordt ook wel Forward Current genoemd meen ik :
Since as we have seen, too much current will make the LED go poof, what is the best amount of current we should use? For some very big 'power LEDs', the current can be as high as 1 or 2 Amperes, but for pretty much every 3mm, 5mm or 10mm LED, the amount of current you're expected to use is 20mA. You can see this in the datasheet we talked about earlier. See the right-most column? IF is the Forward Current (I) and they use 20mA.
http://www.adafruit.com/datasheets/WP7113SRD-D.pdf
http://www.ladyada.net/learn/arduino/LEDs.html

[ Voor 49% gewijzigd door kitao op 14-09-2012 16:43 . Reden: datasheet toegevoegd ]

Pagina: 1