• wexel
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-07-2025
Beste,

Gisteren heb ik een computer in elkaar gezet met een aantal oude onderdelen, moederbord, videokaart, processor. Deze kon ik overnemen en zijn nog goed. Zelf heb ik de rest erbij gekocht zoals kast voeding etc.

Na alles te hebben geïnstalleerd startte in Guild Wars 2 op en begon even te spelen. Dit hoort moeiteloos te gaan op deze computer. echter was er een wat lage FPS en na een tijdje sprong de computer uit. Het leek op oververhitting dus ik wachtte even en zette daarna de computer weer aan. Checkte via SpeedFan te temp. Deze was opgelopen tot 100 graden en liep al snel af. Ik zette dus weer de computer uit.

De ventilator op de processor zat namelijk niet helemaal lekker en maar met 2 klikkertjes vast. De computer had ik dus weer opgeschroefd en nu de ventilator daadwerkelijk goed vast geklikt. Na alle stekkertjes weer te hebben verbonden wilde ik de computer weer aanzetten maar, het ledje op het moederbord knipperde nu. Normaal brandde deze constant. De computer ging dus ook niet aan.

Ik heb alles behalve het beeldscherm uit de computer gehaald, het BIOS batterijtje eruitgehaald en na een tijdje weer terug ingestopt. Na een aantal keer proberen deed deze het weer en behaalde mijn computer het inlogscherm van Windows. Ik wilde mijn USB muis weer inpluggen om verder te gaan. Toen ik deze inplugde viel de computer weer uit en begon het ledje weer te knipperen.

Weer had ik alles eruit gehaald de BIOS gereset. toen de computer weer aan het draaien was wilde ik nu het beeldscherm aansluiten op de kast. De computer viel alleen gelijk weer uit toen ik deze wilde aansluiten >> het ledje ging weer knipperen. Dit heb ik hierna met een ander beeldscherm ook geprobeerd en viel toen weer uit.

Ik heb echt geen idee meer wat ik kan / moet doen.

Heeft iemand enig idee?

Groeten,

Wessel

P.S. misschien is het ook handig om te vermelden dat tussen de 3 pogingen van Muis >> Beeldscherm 1 >> Beeldscherm 2, ook wel wat tijd zat omdat de computer het soms ook zonder iets aangesloten het niet deed.

Verwijderd

Wat zijn je specs? Want hier kunnen we vrij weinig mee. Piepjes en lichtjes op een moederbord hebben vaak een betekenis zodat je kunt achterhalen wat er mis is. Hiervoor moet je kijken in de gebruikershandleiding van het moederbord.

• wexel
Dat is waar. hier mn specs
Moederbord:
Asus P5QL

Video:
ati radeon hd 4890

Processor:
int quad core q8400

Voeding:
MS-TECH MS-N650-VAL (650W)

RAM:
Kingston hyperx

Verwijderd

Bekijk dit eens: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Ik heb het idee dat de voeding onvoldoende vermogen kan leveren voor deze setup en misschien dat die temperatuur waar je over spreekt er ook iets mee te maken heeft. Alleen je zult vast geen andere voeding hebben liggen om te testen of wel? Anders misschien eens een lichtere grafische kaart proberen.

MS-Tech staat erom bekend dat ze slechte voedingen leveren.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2012 00:16 ]

• wexel
Die heb ik zelf al doorgenomen, maar als ik zo kijk bij de troubleshooter is 650W genoeg voor mijn systeem. Het is wel wat ouder spul (2009) en ook wat minder zuinig.

Heb net geprobeerd een lichtere video kaart in te pluggen. Deze heeft geen voeding nodig.
Ingeplugged >> geen knipperend led lampje maar constant dus opstartbaar >> computer aangezet.
Op dit moment draaide de computer met alleen stroom aansluiting. toen ik mn beeldscherm op de videokaart aansluitte ging het weer mis. de computer viel weer uit en het ledje knippert weer

edit: misschien is t zo wat ook in de troubleshooter staat. dat er minder dan 650W geleverd wordt door de voeding omdat het een B-merk is?

[ Voor 11% gewijzigd door wexel op 07-09-2012 00:34 ]

Verwijderd

je voeding is geen 650 watt hoor meer 250 ofzo 650w piek maar zon brak voeding doet dat niet,
andere voeding mss?

Verwijderd

wexel schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 00:31:
Die heb ik zelf al doorgenomen, maar als ik zo kijk bij de troubleshooter is 650W genoeg voor mijn systeem. Het is wel wat ouder spul (2009) en ook wat minder zuinig.

Heb net geprobeerd een lichtere video kaart in te pluggen. Deze heeft geen voeding nodig.
Ingeplugged >> geen knipperend led lampje maar constant dus opstartbaar >> computer aangezet.
Op dit moment draaide de computer met alleen stroom aansluiting. toen ik mn beeldscherm op de videokaart aansluitte ging het weer mis. de computer viel weer uit en het ledje knippert weer

edit: misschien is t zo wat ook in de troubleshooter staat. dat er minder dan 650W geleverd wordt door de voeding omdat het een B-merk is?
Een andere voeding is sowieso goed. Maar je monitor verbruikt geen stroom via de computer naar mijn weten dus dit is wel een vreemd probleem. Want als je de monitor niet aansluit blijft de computer wel draaien? En wat gebeurt er als je de monitor aansluit voordat je de computer aanzet? Gaat de computer dan niet aan?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2012 00:43 ]

• wexel
Had nog gevraagd bij de computerzaak of het wel genoeg was 650W en hij zei van wel. Ik heb nu de computer weer aangezet zonder iets aangesloten. Kijken hoelang hij aanblijft. Om het samen te vatten hij is 3 keer uitgevallen om een verschillende reden.

1: overheat van de processor

2: opgestart met beeldscherm aangesloten >> viel uit toen ik USB muis achterin de kast stopte

3: opgestart zonder beeldscherm >> valt uit wanneer ik deze aansluit.

Als ik alles aansluit en dan de computer start dan doet hij t niet. Dan knippert weer het lampje op het moederbord. Deze gaat nu pas weer constant branden als er niks op is aangesloten.

De computer draait nu nog steeds met:
de ati radeon hd 4890.
ziet er niet naaruit dat hij uit gaat

Verwijderd

Schiet me nog te binnen. Heb je de computer zelf gebouwd? En dan bedoel ik heb je zelf de processor in het moederbord gedaan en zelf de koeler erop? Heb je toen ook koelpasta er tussen gedaan?

Ik ben even aan het Googlen geslagen en kwam dit tegen: http://superuser.com/ques...or-to-crash-your-computer Gaat erover dat de monitor en computer niet dezelfde geleiding hebben of zoiets.

Deed je monitor het voorheen wel goed? Eventueel andere VGA kabel gebruiken, andere voedingskabel gebruiken voor monitor.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2012 01:09 ]

• wexel
Dat deel heb ik overgenomen van een andere computer. Maar die koeler is eraf gegaan tijdens het monteren. zit er weer op. En er zit een beetje van de spul op ja. op de koeler en op de processor

Verwijderd

wexel schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 01:05:
Dat deel heb ik overgenomen van een andere computer. Maar die koeler is eraf gegaan tijdens het monteren. zit er weer op. En er zit een beetje van de spul op ja. op de koeler en op de processor
Het lijkt me veiliger je computer niet meer aan te zetten totdat je dit gefixt hebt. Volgens mij is het zo dat als je processor en koelblok van elkaar zijn af geweest je de koelpasta opnieuw moet aanbrengen. Wel eerst even de oude koelpasta verwijderen natuurlijk.

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Koelpasta hoeft indien ze nog redelijk netjes erop ligt niet opnieuw aangebracht worden, het warmt op en verspreid zich vanzelf wel weer netjes over de oppervlakte. Is de boel geaard en met above, voeding veelal.

• wexel
ooh oke.
Nou jongens ik heb goed maar onverklaarbaar nieuws. Heb net 30min geleden de computer aangezet en even niks aangesloten. Net heb ik een muis keyboard en het scherm aan gesloten en hij valt niet uit. kan inloggen etc.

Ik snap er echt helemaal niks van.

De koelpasta zat op beide vlakken nog redelijk verspreid. Ik check nu Speedfan.
De temp van de cpu staat op 34 graden en fluctueert een beetje.

Hebben jullie nog tips?

edit. Kan een slechte voeding zorgen voor oververhitting van de processor? anders ruil ik m morgen gewoon om voor een betere

[ Voor 12% gewijzigd door wexel op 07-09-2012 01:25 ]

• wexel
Ok het probleem is nog niet verholpen. Stootte net zachtjes tegen de kast aan met mn voet en hij viel gelijk weer uit + het knipperende ledlampje op het moederbord

Verwijderd

wexel schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 01:22:
ooh oke.
Nou jongens ik heb goed maar onverklaarbaar nieuws. Heb net 30min geleden de computer aangezet en even niks aangesloten. Net heb ik een muis keyboard en het scherm aan gesloten en hij valt niet uit. kan inloggen etc.

Ik snap er echt helemaal niks van.

De koelpasta zat op beide vlakken nog redelijk verspreid. Ik check nu Speedfan.
De temp van de cpu staat op 34 graden en fluctueert een beetje.

Hebben jullie nog tips?

edit. Kan een slechte voeding zorgen voor oververhitting van de processor? anders ruil ik m morgen gewoon om voor een betere
Je voeding omruilen voor een kwaliteitsproduct is sowieso een goede keus. Eigenlijk moet je dat gewoon doen want MS Tech is pure rotzooi. Andere slechte merken zijn Sweex en Trust. In dit topic kun je goed advies krijgen over welke voeding te kopen voor jouw systeem en welk wattage: [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 29

@Hierboven
Je zou toch haast denken dat het iets met aarding / elektriciteit te maken heeft. Is je stopcontact niet geaard?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2012 01:35 ]

• JustAnotherDev
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-02 13:04
Het lijkt wel alsof er iets kortsluiting maakt. Kijk even of er iets van een usb poort oid, contact maakt met de computerkast. Heb je het moederbord wel met de juiste afstandbusjes gemonteerd in de kast?

• wexel
Ja hij is gemonteerd op afstandsbusjes die bij de kast zaten. Ik zal gelijk kijken en opnieuw monteren om dit eventueel te voorkomen. want nu je het zegt zal dat het inderdaad wel kunnen zijn

• wexel
Helaas, heb het opnieuw gemonteerd maar het is nog niet verholpen.
Ik heb het gevoel dat het kortsluiting is. Ik ga morgen alle onderdelen in een kunststof kast monteren die ik hier nog heb staan. Dan kan ik in ieder geval dat ook checken. Ik laat morgen nog wel van me horen hoe het is gegaan.

Bedankt tot zover!

Groeten

Verwijderd

Wat was er nu zo warm geworden, de CPU of GPU? De kans bestaat natuurlijk dat er toch iets net een tik heeft gehad en daardoor niet meer wil meewerken.

• wexel
de cpu zag ik iig heel hoog staan. grp had ik op dat moment niet op gelet.
de temperaturen van de gpu was later 57 en cpu ± 32

bestaat de kans dat de cpu kaduuk is? dat zal wel balen zijn

[ Voor 78% gewijzigd door wexel op 07-09-2012 10:55 ]

• wexel
Ik heb mn pc kunnen opstarten liggend op zn zij met de kast aan 1 kant open.
Heb eigenlijk niet veel gedaan maar hij start weer op.
Kan zelfs guild wars spelen

COY fan doet 1875 RPM en is 53 graden. Dit lijkt opgelost.
Echter viel de computer dus steeds uit als ik er een tik tegen gaf.
Ik durf er nu eigenlijk niet meer aan te zitten

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01 15:30

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Net zoals hierboven al een paar keer is gezegd, een MS-Tech voeding is troep, die levert nooit geen 650W, zoals aangegeven op de +12V lijn. Zo'n voeding is, no offense, gewoon een prul, die je in de vuilnisbak moet gooien. Kijk eens naar de link een paar posts terug, daar kun je vinden wat betere voedingen zijn. Bezuinig hier niet op, ik heb het al vaker gezegd en nu weer, als die naar zijn grootje gaat, kan zo'n prulding heel wat meenemen naar de eeuwige electronicavelden, denk aan je moederbord, cpu en geheugen.
Betere zijn Corsair, ThermalTake, Silverstone, Be-Quiet, Seasonic etc. etc., maar zeker geen MS-Tech, Q-Tech of Sweex troep.

Edit:
http://www.h-online.com/priceinsight/eu/651781

+12V1 en +12V2 18A, dus max 36A op +12V lijn (welke het belangrijkste is vandaag de dag). 36A*12V = 432W max en dat is dan piekvermogen, kan goed nog minder zijn.
Geloof het of niet een goede 650W voeding kost wel meer dan €33,-

[ Voor 18% gewijzigd door DaLoona op 07-09-2012 12:56 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• wexel
ok tnx, ik denk dat ik die maar gelijk vandaag nog ga omruilen voor een betere.
Denk je dat deze voeding ook de rare problemen kan veroorzaken?

• DaLoona

DaLoona

Ja dat kan zeker, als zo'n voeding op zijn max. loopt kan je pc instabiel worden. Verder kan dat ding zo slecht zijn, dat ie gewoon instabiele voltages levert, waardoor je pc zichzelf uitschakelt.

Edit:

Voor de duidelijkheid, wattage zegt niets, het gaat om het amperage op de +12V lijn. Een degelijke 650W voeding doet ~52A op de +12V lijn en geen 36A.

[ Voor 29% gewijzigd door DaLoona op 07-09-2012 13:05 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• wexel
ah ok dat zal ook door een stoot tegen de kast kunnen gebeuren dan denkik.
Ik zag deze staan. Corsair CMPSU-600CX V2 Ziet er wel redelijk uit en staat in je lijstje met

• DaLoona

DaLoona

Die Corsair is een goede ja, als je kan neem die en sluit de boel buiten de kast eens aan, zo kaal mogelijk, op een groot stuk karton. Dus moederbord, cpu, geheugen, HDD, grafische kaart, t-bord en je voeding en kijk of de boel dan wel naar behoren werkt.

Kijk ook een in je case of je toevallig afstandhouders teveel hebt, die sluiting maken met soldeerpuntjes aan de onderkant van je moederbord, komt vaker voor.

[ Voor 27% gewijzigd door DaLoona op 07-09-2012 13:11 ]

• wexel
oke tnx. ik ga naar de winkel. ik laat nog van me horen

• wexel
Ben naar de winkel geweest en heb mn MS-Tech omgeruild voor een SilverStone ST70F-ES
Heb m gemonteerd en hij startte gelijk op.

Om het toch even te testen gaf ik wat kleine tikjes op de zijkant van de kast. Hij viel na een paar tikjes toch uit.
Dit lijkt mij toch niet normaal? of is dit bij elke computer zo.

Een bijkomend voordeel is wel dat ik hierna gelijk weer de aan knop kon gebruiken. Met de andere voeding moest ik de kast sowieso steeds openen.

Als ik het probleem niet kan vinden dan probeer ik maar zo voorzichtig mogelijk om te gaan met de kast.

Verwijderd

Zitten alle stekkers wel stevig vast? Ook het snoer van het stopcontact naar de kast? Je computer zou toch tegen een stootje moeten kunnen, tot op het punt dat er of hardware losrammelt, of een HDD dusdanig op zijn donder krijgt dat die gaat miepen.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Alle loshalen en controleren, dus alle kabels, etc.
Moederbord slecht ingebouwd? controleer dit goed.

Je tikken is gewoon kortsluiting door slecht inbouwen of slechte kabels of stekkers.
Zo min mogelijk hardware inbouwen en dan testen.

• wexel
Net liep de computer lekker zolang ik de kast met rust liet, maar na 15min kreeg ik een freeze. kon ook geen ctrl alt delete meer doen. Na m uit te zetten ging hij automatisch weer aan en kreeg ik al na een minuut in Windows een freeze. Misschien heeft dit ook te maken met het uitvallen van de computer? Omdat hij de eerste keer uitviel door oververhitting?

Ik ben nu weer de kast uit elkaar aan het halen. kijken of ik iets kan vinden wat niet goed is gemonteerd.

Verwijderd

Tegen de kast stoten, dat vind je harde schijf niet fijn, dat doe je dan ook beter niet.
Een collega deed hetzelfde en bij hem lag gelijk het koelblok van de cpu onder in de computer :)
Een freeze kan ook veroorzaakt worden als je harde schijf slechte of beschadigde sectoren heeft.
Wat je kunt doen is als de pc weer opgestart is, even kijken in de logboeken, daar zul je misschien wel een aantal kruisjes zien met foutmeldingen.
Die code's even googlen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 19:42:
Tegen de kast stoten, dat vind je harde schijf niet fijn, dat doe je dan ook beter niet.
Een collega deed hetzelfde en bij hem lag gelijk het koelblok van de cpu onder in de computer :)
Een freeze kan ook veroorzaakt worden als je harde schijf slechte of beschadigde sectoren heeft.
Wat je kunt doen is als de pc weer opgestart is, even kijken in de logboeken, daar zul je misschien wel een aantal kruisjes zien met foutmeldingen.
Die code's even googlen.
Je moet een HDD best aardig mishandelen voor het mis gaat hoor. Beter van niet, inderdaad, maar gelijk slechte sectoren hebben is wel een beetje een kwestie van pech.

• wexel
Ik heb de computer opnieuw geassembleerd. Zo netjes mogelijk.
Dit had ik direct na mn tweede freeze gedaan.
Nu start de computer alleen ook niet meer op.

Ik ben wel een beginner op dit gebied, maar heb het gevoel dat het een beetje tegenzit.
Als ik de computer naar een reparateur stuur ben ik voor een diagnose (25€) + eventuele reparatie tegen de 80€ kwijt. Als er dan onderdelen kapot, ik verwacht misschien een van de overgenomen oudere onderdelen dat zijn (moederbord, processor en videokaart), loopt dit natuurlijk nog hoger op.

Ik ga het nog een keer proberen ;)

• wexel
Hey jongens,

Ik ben toch wel een noob ;p ging alle reacties nog even doornemen en las de volgende:
DaLoona schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 13:10:

Kijk ook een in je case of je toevallig afstandhouders teveel hebt, die sluiting maken met soldeerpuntjes aan de onderkant van je moederbord, komt vaker voor.
deze kon ik niet meer herinneren en ik had er dus idd 7 inzitten ipv 6. Dacht dat dit geen kwaad kon en alleen maar meer zekerheid gaf dat het moederbord de wand niet raaktte :p

Dit probleem is dus verholpen. Ik denk alleen niet dat de freeze's die ik heb gehad hier niet door komen. Ik zal afwachten tot ik een nieuwe freeze krijg.

Ik heb de hdd gebruikt van een externe hdd, had gelezen dat dit wel gebruikt kon worden.

• DaLoona

DaLoona

Freeze kan wel degelijk komen door het kortsluiten van bepaalde contacten. Ik hoop dat je systeempje het nu netjes blijft doen, zonder problemen. Keep in touch zou ik zeggen en succes.

• wexel
Ik hoop het ook. Bedankt voor al jullie hulp!
Pagina: 1