Opslagserver bootdisk problemen (veel HDD's)

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 472355

Topicstarter
Beste forumleden, ik heb een probleem met mijn opslagserver.
Sinds ik een Usb3/sata3 controler heb toegevoegd raakt mijn bios in de war, ik kan mijn bootdisk instellen op mijn force gt ssd maar na 1 reboot wil mijn systeem weer vanaf een random schijf booten, helaas nooit de juiste... :)

Ik heb de volgende configuratie:
Asus m4at79 deluxe mainboard
Fasttrack tx4310 4 port sata2 controller
Adaptec 1430sa 4 port sata2 controller
Asus usb3 / 2 port sata3 controller met marvell 88se91xx chipset
16gb ddr3 corsair vengance 4x4gb

In dit systeem zitten 15 hdd's
1 x corsair gt5 180gb
1 x corsair gt5 360gb
Deze hangen samen aan de asus usb3 / sata3 controller

Verder heb ik 13 western digital 3tb schijven in het systeem, verdeeld over de 2 andere sata controllers (4 op de adaptec, 4 op de fasttrack en 5 op het moederboard)

Bij elke reboot kan ik met f8 booten om de corsair 180gb te selecteren, dit is mijn windows partitie.
Wanneer ik in de bios instel dat dit de bootdisk is weigert mijn systeem dit op te slaan. (uiteraard sla ik de wijzigingen netjes op in de bios)
Wanneer ik een sata kaart verwijder, bijv. De adaptec kan ik de corsair wel instellen, opslaan in de bios en rebooten zonder dat mijn machine in de war raakt.
Voeg ik echter mijn adaptec kaart weer toe aan mijn systeem dan raakt ie binnen enkele reboots de juiste bootdisk kwijt.
Dit is ook het geval wanneer ik een andere kaart tijdelijk verwijder, bijvoorbeeld de fasttrack of marvell (met de corsair 180 op mn mainboard sata 1 poort)

Het lijkt er dus op dat de 15 disks iets teveel van het goede is, of dat 3 extra sata controllers te veel zijn voor mijn mainboard.
De voeding zal het probleem niet zijn, dit is een 1000 watt van (dacht ik) anand.

Ik weet nog niet zeker of het nu verstandig is om de fasttrack en adaptec kaart eruit te halen en te vervangen met een intel m1015 sata3 8 port controller.

Iemand enig idee of de 3 sata controllers het probleem zijn of dat het wellicht het moederbord / bios is.
Wanneer de bios de hoeveelheid schijven niet trekt heeft het nemelijk niet zoveel zin om een 8 port controller toe te voegen ipv de 2 4 port controllers.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:51

Bolletje

Moderator Harde Waren
Je hebt een probleem met opslagmedia; dan is het handiger dat het topic in OM staat. :)

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:37
Boot schijf op je hoofd controller aansluiten op poort 0(1e sata poort, meestal intel chipset), wat doet hij dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-05 12:42
Verwijderd

[ Voor 96% gewijzigd door Uncle Mel op 30-01-2014 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-04 20:26

Swordlord

Act first, think never

En nog kleine toevoeging...

Het Argument "maar de Asus u3s6 is sata-600 en ik wil mijn SSD's op sata-600" is geen geldig argument.

Hier een heel topic over hoe bagger die Marvell 9128 controller is
[SSD] Marvell 9128 SATA III Controller