Toon posts:

BudgetPC senior €300 - Momentus XT of conventionele HDD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mij is gevraagd een PC te bouwen voor een senior, het budget is max €300 voor de PC.

De PC zal gebruikt worden voor internet, e-mail, het uitwisselen van bestanden met de e-book reader en Skype.

Er is al een ongebruikte Windows XP Home licentie.

Ik heb deze configuratie aangehouden als een start; Verwijderd in "Budget internet/tekstverwerk pc voor m'n ouders (€300)"

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-HVS€ 47,45€ 47,45
1Lite-On IHAS122-18€ 16,75€ 16,75
1Seagate Momentus XT ST95005620AS (Hybrid), 500GB SATA-300, 32MB, 7200rpm€ 78,20€ 78,20
1Gigabyte GZ-X7€ 29,-€ 29,-
1Bracket converter 2.5 in 3.5 inch€ 3,95€ 3,95
1be quiet! BN081€ 30,50€ 30,50
1Corsair Vengeance CML4GX3M2A1600C9 Low Profile€ 26,90€ 26,90
1AMD A4-3400 Boxed€ 44,95€ 44,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 277,70

Aangezien de Seagate Momentus XT een hybride harde schijf is met een kleine SSD op blokniveau, is het de prestatie van een SSD met een OS dat geen ondersteuning heeft voor een echte SSD.

Toch lees ik regelmatig berichten over datacorruptie met deze lijn schijven, is dit nog actueel of heeft Seagate het softwaregedeelte onder de knie gekregen?

Andere op/aanmerkingen over deze build?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04:24
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G860 Boxed€ 62,45€ 62,45
1Sharkoon MS140€ 32,70€ 32,70
1Kingston ValueRAM KVR1333D3S8N9K2/4G€ 19,45€ 19,45
1Antec VP350P€ 35,37€ 35,37
1Kingston SSDNow V200 128GB€ 71,72€ 71,72
1Asrock B75 Pro3-M€ 63,45€ 63,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 301,89

Win XP en SSD´s:
http://www.ohwzo.nl/2011/...n-windows-snelheid-tunen/

Verwijderd

Je behuizing is niet zo goedkoop als die lijkt. Hij is eigenlijk 40 euro. Lijkt me over the top voor een budget/ senioren PC.

@hierboven die behuizing heeft een blauwe fan ook niet prettig. Met wat DIY schijn je de draadjes naar de LEDjes door te kunnen knippen maar ik ben er nog niet zeker van. Zit namelijk zelf ook naar een behuizing van Sharkoon te kijken :).

Qua behuizing. Vooral de Bitfenix biedt veel value for money. Zijn ook veel reviews over te vinden.
pricewatch: BitFenix Merc Beta
pricewatch: Gigabyte GZ-M1

De AMD A4 3400 is absoluut geen hoogvlieger dus ik twijfel of dit een goede CPU is voor een budget systeem. Hoe het verder met die schijven zit weet ik niet.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 06 september 2012 @ 01:12:
Qua behuizing. Vooral de Bitfenix biedt veel value for money. Zijn ook veel reviews over te vinden.
pricewatch: BitFenix Merc Beta
Die kast is precies wat ik in gedachten had, alles aan de bovenkant want de kast staat op de grond en bukken gaat steeds moeilijker. Perfect.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2012 01:21 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04:24
Enige minpunt vind ik dat ie geen USB3 hebben, als dat geen probleem is kan het moederbord in 'mijn' systeem een stuk goedkoper.
Als je je stoort aan de blauwe led van de sharkoon kun je die 'slopen' inderdaad, of de fan vervangen.

[ Voor 30% gewijzigd door mitsumark op 06-09-2012 01:25 ]

• E-razor1984
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-04 00:03
Misschien is het een beetje kort door de bocht, maar je zou eens kunnen kijken voor een barebone van shuttle of zotac, wat ik uit je verhaal begrijp is dat het voor een ouder iemand is die niet heel veel bijzonders met een pc doet, en het niet allemaal met een rotgang hoeft te gaan.

Pricewatch

Verder lees ik net dat de SSD door de hardware op de printplaat aangestuurd word, en zo dus systeem/OS onafhankelijk is

Leesvoer

[ Voor 17% gewijzigd door E-razor1984 op 06-09-2012 01:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
USB 3.0 aan de voorkant is geen vereiste.

En het moet wel een rappe PC worden, meeste bang for the bucks.

Helaas heeft zExY DM niet aan staan.

Dat de Momentus XT een SSD op blockniveau heeft, wist ik al. Maar toch bedankt.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2012 01:44 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 06 september 2012 @ 01:43:
USB 3.0 aan de voorkant is geen vereiste.

Helaas heeft zExY DM niet aan staan.

Dat de Momentus XT een SSD op blockniveau heeft, wist ik al. Maar toch bedankt.
Als grafisch toch niet zo belangrijk is in de zin van games zou ik voor Intel Sandy Bridge kiezen. Vergelijk hier de G840/G860 maar eens met de AMD A4 3400 (niet per ongeluk de mobiele A6 3400 bekijken) ) : http://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php

Die van Intel is gewoon een stuk sneller. Zie ook: http://www.anandtech.com/bench/Product/403?vs=404 AMD A6 vs G850. Moet je bedenken dat de A4 twee cores heeft waar de A6 dus vier cores heeft.

Verwijderd

Topicstarter
Zo, dat scheelt aanzienlijk.

G860 setup;
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G860 Boxed€ 62,45€ 62,45
1BitFenix Merc Beta€ 33,60€ 33,60
1Kingston SSDNow V200 Desktop/Notebook Upgrade Kit 128GB€ 63,07€ 63,07
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 19,35€ 19,35
1Asrock H61M€ 47,45€ 47,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 273,17

De vele video uitgangen van het gekozen moederbord zijn een plus. Want de gebruikster wilt na deze aanschaf een TV kopen (wss 27" of 32") waarop de computer moet worden aangesloten.

Nog op/aanmerkingen op deze build?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2012 13:31 ]

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04 14:59

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op donderdag 06 september 2012 @ 01:43:
Maar wil jij dat, of wil de senior dat?

Qua kast is pricewatch: Fractal Design Core 1000 volgens mij een aanrader. Schijnt stevig te zijn en ziet er strak uit. En goedkoop.

En een 4GB kit.. Sja.. Aan de ene kant is het natuurlijk ook zat, aan de andere kant is de meerprijs voor 8GB zò klein dat ik dat zou doen. Sowieso zou ik altijd liever een iets tragere CPU en meer geheugen kiezen.
E-razor1984 schreef op donderdag 06 september 2012 @ 01:37:
Misschien is het een beetje kort door de bocht, maar je zou eens kunnen kijken voor een barebone van shuttle of zotac, wat ik uit je verhaal begrijp is dat het voor een ouder iemand is die niet heel veel bijzonders met een pc doet, en het niet allemaal met een rotgang hoeft te gaan.
Precies wat ik dacht.

pricewatch: Zotac ZBOX AD02

Geheugen en een harde schijf of SSD erin, klaar. In mijn ervaring zijn ouderen vaak juist blij als het niet veel ruimte inneemt. Vrouwen al helemaal. Met internet, mail en skype merken ze toch nooit iets van een snelle CPU of videokaart.

Als formaat niet zoveel uitmaakt maar het budget krap is schraap ik vaak zelfs een 2dehands setje bij elkaar. Er is geen reden waarom internet en e-mail niet op een Athlon XP of Pentium 4 zou kunnen en dan ben je al snel voor <€100 klaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Mentalist op 06-09-2012 03:25 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

Topicstarter
>4GB is zinloos, daar het host-OS Windows XP Home is. (Legaal)

De gebruikster heeft nu een AMD machine waar vooral de harde schijf de bottelnek vormt. Ze vind het tijd voor een nieuwe machine die significant sneller is dan haar huidige en waar ze weer 5+ jaar mee kan doen.

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op donderdag 06 september 2012 @ 03:34:
>4GB is zinloos, daar het host-OS Windows XP Home is. (Legaal)

De gebruikster heeft nu een AMD machine waar vooral de harde schijf de bottelnek vormt. Ze vind het tijd voor een nieuwe machine die significant sneller is dan haar huidige en waar ze weer 5+ jaar mee kan doen.
Dus ze moet het nog 5+ jaar met Windows XP doen? :?

Afhankelijk van of de huidige machine SATA heeft en hoeveel schijfruimte ze nodig heeft kan je ook een SSD in haar huidige machine zetten. Al verkrijgbaar rond de 40 euro:

pricewatch: Crucial v4 SSD 2.5" 32GB
pricewatch: OCZ Vertex Plus R2 60GB

Alleen daar al mee zal haar machine ook significant sneller worden. Harde schijven zijn traaaag. :X Eventueel nog een RAM-upgrade erbij.

Just sayin'.. Ze wil een machine die "significant sneller is", maar dan heeft ze het hoogstwaarschijnlijk over de gebruikerservaring en niet over processors en multicores. De grote verschillen zitten hem dan in voldoende geheugen (2GB of meer, heeft ze nu misschien niet) en een SSD ipv. een harde schijf. Qua CPU zou ze waarschijnlijk amper verschil merken tussen een Athlon XP en een Core i7.

Maar vraag haar ook eens of het formaat van de PC er iets toe doet. Als je zegt dat ze ook een piepklein kastje kan krijgen vind ze dat misschien ook wel heel aantrekkelijk. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Mentalist op 06-09-2012 03:44 ]

Verwijderd

Een tragere CPU nemen voor geheugen wat een normale gebruiker (4GB naar 8GB) niet eens nodig heeft is pure onzin! Verder is een AMD E-350 tergend langzaam. Beide zijn pure verspilling van geld.

@fridgeman
Wat zijn de huidige specs? Want het enige wat wel hout snijdt van W3ird_N3rd is de plaatsing van een SSD in de huidige setup. Ik zou overigens gaan voor de 65 euro kostende 64GB variant van Crucial of Samsung. Daarbij moet ik aantekenen dat ik niet de prestaties van de Kingston SSDNow V200 ken want dat zou met 128GB voor 72 euro ook erg mooi zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2012 04:00 ]

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Er zitten 2 componenten in die significant korter zouden kunnen meegaan dan de rest. Windows XP is over 1,5 jaar updateloos en een aflopende zaak (En klopt de licentie wel? 9 van de 10 keer is het toch OEM, dus niet of niet legaal herbruikbaar). Asrock heb ik te vaak zo rond het aflopen van de garantie of iets erna stuk zien gaan.

De E350 is geen desktopprocessor, dus die zou ik inderdaad links laten liggen. Ik ben zelf wel nogal van AMD en zou de een of andere A4 kiezen, maar de gekozen intel is vast ook goed genoeg.

Als bij de huidige PC de HDD de bottleneck is, wordt er kennelijk teveel geswapt of is het ding nooit fatsoenlijk gedefragmenteerd, maargoed voor de prijs van een SSD hoef je het natuurlijk niet meer te laten zolang je toch geen grote downloader of filmer bent.

Overigens ben ik het pertinent oneens met de mensen die zeggen dat het niet snel hoeft te gaan en dat een oud barrel goed genoeg is. Juist voor ouderen is het belangrijk dat de e-mail en het internet met de knip van een vinger op het scherm verschijnen. Klinkt vreemd, maar op die leeftijd heb je echt niet meer de behoefte om onnodig op dingen te gaan zitten wachten.

[ Voor 40% gewijzigd door mae-t.net op 06-09-2012 04:44 ]

Verwijderd

mae-t.net schreef op donderdag 06 september 2012 @ 04:19:
Overigens ben ik het pertinent oneens met de mensen die zeggen dat het niet snel hoeft te gaan en dat een oud barrel goed genoeg is. Juist voor ouderen is het belangrijk dat de e-mail en het internet met de knip van een vinger op het scherm verschijnen. Klinkt vreemd, maar op die leeftijd heb je echt niet meer de behoefte om onnodig op dingen te gaan zitten wachten.
De behoefte om te wachten heeft er denk ik niet zoveel mee te maken, maar de verwarring die kan ontstaan als er niet snel wat gebeurt wel. Ik zie het al bij mijn ouders; die klikken als er niets gebeurt nog een keer en soms nog een keer. Niet ideaal als je een systeem hebt dat al half over z'n nek gaat.

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Geloof me, die speelt toch ook vaak mee. Maar jouw reden snijdt ook hout (heb het vaak genoeg zien gebeuren inderdaad), dus welke insteek je ook kiest: de PC moet voldoende snel zijn.

Verwijderd

mae-t.net schreef op donderdag 06 september 2012 @ 04:45:
Geloof me, die speelt toch ook vaak mee.
Mjah, misschien bedoelde ik meer dat niemand ooit zit te wachten op wachten :)

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op donderdag 06 september 2012 @ 03:58:
Een tragere CPU nemen voor geheugen wat een normale gebruiker (4GB naar 8GB) niet eens nodig heeft is pure onzin!
Het geheugen scheelt nog geen 15 euro. Op dit moment is het ook niet nodig, heb je helemaal gelijk in, maar in de toekomst misschien wel. Jaren terug zette je misschien een PC in elkaar met 512MB "is voor een normale gebruiker toch pure onzin!", maar met 1GB gaat diezelfde PC misschien wel 1-2 jaar langer mee. Met CPU's gaat dat bijna nooit op: een CPU die €15 duurder is rekt het leven van een PC totaal niet.

Een modern OS cached ook vanalles en nogwat als er meer geheugen beschikbaar is, dus het maakt de PC alsnog wel sneller. Het blijft niet ongebruikt.
Verder is een AMD E-350 tergend langzaam. Beide zijn pure verspilling van geld.
Tergend langzaam om mee te gamen misschien, volgens mij valt het best mee.
mae-t.net schreef op donderdag 06 september 2012 @ 04:19:
Ik zeg ook niet dat het traag moet zijn, maar een snellere CPU maakt je e-mail niet sneller. De topicstarter twijfelt tussen een traditionele HDD en een hybride. Ik zeg alleen maar dat je je geld goed moet besteden: ik heb voor de genoemde doeleinden liever een antieke CPU met een SSD dan een i7 met harde schijf. Die CPU/videokaart hebben pas nut bij games, video-editing en photoshop en dat is vermoedelijk niet wat deze gebruiker wil. Dan heeft een SSD t.o.v. een HDD véél meer waarde dan welke CPU dan ook.

Een Athlon 64 3000+ (trager dan een E-350) met SSD zal vaak sneller aanvoelen dan een i7 met harde schijf. Dàt telt.

[ Voor 6% gewijzigd door Mentalist op 06-09-2012 04:59 ]

Verwijderd

W3ird_N3rd schreef op donderdag 06 september 2012 @ 04:54:
Dan heeft een SSD t.o.v. een HDD véél meer waarde dan welke CPU dan ook.
Ik ben het deels met je eens, maar vergeet niet dat simpel browsen tegenwoordig al steeds zwaarder wordt. Die trend zal zich doorzetten en dan is het prettig wat rek te hebben in de performance.

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op donderdag 06 september 2012 @ 04:59:
[...]

Ik ben het deels met je eens, maar vergeet niet dat simpel browsen tegenwoordig al steeds zwaarder wordt. Die trend zal zich doorzetten en dan is het prettig wat rek te hebben in de performance.
Daar zit wel wat in ja. :) Maar als de keuze zou zijn tussen een snelle CPU òf een SSD en het een het ander uitsluit, dan zou ik voor de SSD gaan. Zelfs als de CPU dan een E-350 zou worden.

Ik zou er dus hoe dan ook een SSD inzetten, of heel eventueel een hybride als die nu betrouwbaar zijn, ik heb er ook slechte verhalen over gehoord maar die zijn ondertussen misschien opgelost. Als het budget het toelaat een vlotte dualcore (browsers kunnen meer dan 2 cores niet heel zinnig inzetten volgens mij).

Dit is ongeveer de lijst waar ik dan op uitkom:

#ProductPrijsSubtotaal
1LG GH24NS90 Zwart€ 14,57€ 14,57
1Fractal Design Core 1000€ 29,99€ 29,99
1Crucial Ballistix Tactical€ 36,95€ 36,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 204,41

Lijkt ook veel op de lijst uit de topicstart, dus die was ook al niet slecht. Moet dan nog wel een SSD bij, maar dat hangt af van de capaciteit die nodig is. Als 64GB genoeg is zou ik dan gewoon een Crucial M4 of Samsung 830 halen, als 128GB echt nodig is kan je naar de V200 kijken. Maar dan moet je SSD, klopt dit wel? even lezen voor wat ervaringen.

Een argument voor AMD ipv. Intel is wat mij betreft de videochip en hardwarematige videodecoding. Ik weet niet hoe dat op dit moment bij Intel zit, maar bij AMD zit het afaik wel snor. En met 1080p YouTube is een videokaart die daar wat van kan maken toch wel handig. :)

[ Voor 63% gewijzigd door Mentalist op 06-09-2012 05:23 ]

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:57

PeaceNlove

Deugleuter

Op mijn werk hebben we alle laptops van momentus XT schijven voorzien (25x) en er is er nog geen een stuk. Prima schijf dus.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Als iemand 1 programma tegelijk draait, of hooguit 2 moet het wel erg raar lopen wil 4GB niet genoeg zijn; nu maar straks ook niet. Hou rekening met de gebruiker, mensen.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

Topicstarter
Samsung bied software aan voor handmatige TRIM onder Windows XP, dat lijkt me een handige functie.

Heb nu twee systemen samengesteld, Intel v.s. AMD. Waarschijnlijk word het AMD, omdat zonder verzendkosten het Intel systeem al over het budget gaat.

Deze setup word het waarschijnlijk;
#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Momentus XT ST95005620AS (Hybrid), 500GB SATA-300, 32MB, 7200rpm€ 78,20€ 78,20
1BitFenix Merc Beta€ 33,60€ 33,60
1Bracket converter 2.5 in 3.5 inch€ 3,95€ 3,95
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 19,22€ 19,22
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 274,62

Met Samsung SSD word het budget overschreden en ik verwacht dat de SSD van de Momentus XT in staat is Windows XP lekker te laten lopen.

@Inrage, waar koop ik dan een legale key voor Windows 7 voor zo'n prijs?
Ik zie prijzen die beginnen bij €87,12 pricewatch: Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 (NL, OEM, 64-Bit)

De behuizing is de grootste verandering. De gebruikster heeft de voorkeur gegeven aan deze kast t.o.v. een SFF.

Nog op/aanmerkingen op deze build?

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2012 14:39 ]

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-02 22:33
Misschien nog ergens een Win7 licentie meepikken voor 25€ en dan is je Opa weer helemaal mee met z'n tijd ;)

Verwijderd

Inrage schreef op donderdag 06 september 2012 @ 14:09:
Misschien nog ergens een Win7 licentie meepikken voor 25€ en dan is je Opa weer helemaal mee met z'n tijd ;)
Alleen waar zijn ze voor 25 euro te vinden :P?

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-02 22:33
Verwijderd schreef op donderdag 06 september 2012 @ 15:05:
[...]

Alleen waar zijn ze voor 25 euro te vinden :P?
Culgame.com

Of andere sites die bijvoorbeeld studentenkortingen aanbieden, misschien zijn er ook gelijkaardige seniorenkortingen?

Verwijderd

Inrage schreef op donderdag 06 september 2012 @ 15:08:
[...]

Culgame.com

Of andere sites die bijvoorbeeld studentenkortingen aanbieden, misschien zijn er ook gelijkaardige seniorenkortingen?
Studentenkorting is niet veel kost je toch nog 50 euro voor een upgrade licentie :( via Surfspot, niet spotgoedkoop dus. Bij die website zijn alle MS besturingssytemen out of stock :P.

@fridgeman
Ziet er goed uit zo. Ik vind de A4 geen hoogvlieger maar goed een Intel past op deze manier inderdaad niet binnen je budget. Als die over een paar jaar toch weer te langzaam blijkt te zijn kun je er dan altijd tweedehands een A6 of A8 of zelfs iets nog nieuwers inzetten :P. Je kunt met deze setup in elk geval ook qua connectiviteit een lange tijd vooruit.

Trouwens die bracket converters hebben ze bij de meeste webshops alleen staat dat niet in de PW ;) dus je hoeft dat product niet per se bij de aangegeven webshop te kopen.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2012 15:23 ]

Pagina: 1