Freenas of Nas4free?

Pagina: 1
Acties:
  • 391 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gray|IA
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-06-2021

Gray|IA

geen ondertitel

Topicstarter
Ik ga tegen het einde van de maand een homeserver opzetten.
Welk os moet ik kiezen? Ik weet dat Nas4free wordt ontwikkeld door de originele developpers van freenas nadat deze werd overgenomen door ixsystems.
Ik heb ook ergens gelezen dat deze hiervan een betaalde versie wilt maken?

Wat zijn de verschillen tussen de twee? En dewelke moet ik kiezen en waarom? :?
Kan ik nadien nog migreren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Zoek even welke ZFS versie de distributies proberen te installeren. Die zijn backwards-compatible. Dus migreren kan naar een distributie met dezelfde óf hogere ZFS versie.

[ Voor 4% gewijzigd door webfreakz.nl op 04-09-2012 21:16 ]

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vergeet ook ZFSguru niet in dat rijtje. NAS4Free is in feite de doorontwikkeling van FreeNAS 7.x. FreeNAS 8.x is sinds dat iXsystems de scepter zwaait, en niet iedereen is blij met de wijzigingen.

Grootste verschil tussen FreeNAS/NAS4Free en ZFSguru is dat laatstgenoemde een volledige FreeBSD distributie is, waar je dus alles mee kan wat je normaal met FreeBSD ook kan. Daarnaast heeft het een andere web-interface en unieke features, maar wel minder uitontwikkeld dan eerstgenoemden, die al lange tijd meedraaien.

Probeer het gewoon eens uit in Virtualbox zou ik zeggen. En vergeet ook Het grote ZFS topic niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:39

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je kan zelf toch wel de verschillen tussen de twee pakketten vinden? Er zijn zat sites die dat al voor je hebben gedaan.
Voor de software kan je ook je medetweakers vragen waarom ze voor een bepaald OS zijn gegaan in Het grote DIY RAID NAS topic deel 3. Niemand anders dan jijzelf bepaald uiteindelijk welk OS en versie je gaat of moet draaien, dat is namelijk volledig afhankelijk van je eisen en wensen. Voor hetzelfde geldt bieden NAS4Free en FreeNAS niet wat jij wilt, maar een ander systeem wel.

Dit is meer een zelf opzoek taak, dan iets wat een topic waard is. Advies over het OS kan je in eerder genoemd topic vragen, daar zal je veel zinnigere antwoorden krijgen dan hier. Daarom gaat 't op slot.

Oneens? Dan kan je je ei kwijt in Oneens met de actie van een moderator? Post het hier.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Dit topic is gesloten.