Videokaart aankoop

Pagina: 1
Acties:

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-02 10:49
Beste tweakers,

Ik heb van een vriend de volgende hardware gekregen wegens overcompleet bij hem.

Gigabyte GA-P35-S3 (socket 775)

Kingston KVR667D2N5K2/G (2 x 1 Gb)

Processor is vooralsnog onbekend. Het was destijds een high-end intel dualcore zegt hij dus het zal wel een oude Core 2 Duo zijn of iets dergelijks.

Antec Earthwatt 380 Watt

De originele videokaart is stuk, dit was een 7900GS 256 MB.

Nu wil ik hier graag een werkende pc van maken waar een ouder spelletje mee gespeeld kan worden dus wil ik er een andere videokaart voor vinden. Verder wil ik internetten, youtube 720P probleemloos afspelen en ik wil een TV via s-video/composiet/scart aansturen. Monitor van 22" heeft een native resolutie van 1680x1080. Budget is max 100 euro liever minder (60 oid), 2e hands is geen probleem.

Ik heb flink zitten zoeken en ik kom er niet echt uit. De 7900 GS is nog directx 9.0. Ik neem aan dat ik sowieso 11.0 wil hebben nu.

Nu las ik ook iets over PCI-e 2.0, is dit de opvolger van PCI-e x16? Is dit backwards compatible of zit ik er helemaal naast?

Ik zit zelf te denken aan een Geforce 400 serie.
Bijvoorbeeld de Asus GT 440 met 1 Gb ddr5 of ddr3
pricewatch: Asus ENGT440/DI/1GD5
Of bijvoorbeeld de Radeon HD 6670 1 Gb ddr3
pricewatch: Asus EAH6670/DI/1GD3 (71 euro)

Mijn kennis van het hardware wereldje loopt behoorlijk achter en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met goed advies.

Alvast bedankt.

[ Voor 3% gewijzigd door Ernie op 04-09-2012 19:11 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:19
Ik zou een 2e hands 5770 zoeken, die vind je nog onder de 50 euro.
Misschien dat je dan nog wat geld kunt vinden om er een SSD in te zetten.

• Ernie
Bedankt voor de tip, die kaart was ik nog niet eerder tegengekomen.
Is het niet onhandig dat die nog directx 10.1 heeft en niet 11?
Ik heb het gevoel dat het niet heel veel uitmaakt eigenlijk.

Verder zou het feit dat het PCI-e 2.0 is geen problemen moeten opleveren geloof ik.

Overige tips zijn natuurlijk altijd welkom!

• mitsumark
DX11 zou met dezelfde kwaliteit iets sneller moeten zijn dan DX10, maar een 5770 ondersteunt DX11 dus dat moet geen probleem zijn.

PCIE is inderdaad backwards compatible (in ieder geval vanaf 1.1 tot 3.0).

[ Voor 27% gewijzigd door mitsumark op 05-09-2012 00:10 ]

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:55

Compizfox

Bait for wenchmarks

PCI-e 2.0 is gewoon backwards compatible (als in; een 2.0 videokaart zal werken op een 1.x slot, en een 1.x videokaart zal ook werken in een 2.0 slot)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Verwijderd

Ik ga me niet als expert voordoen maar het lijkt dat mijn huidige kaart, die ik op het punt sta te vervangen, is wat je zoekt. ATI Radeon HD 5570

Zie:

Pc upgrade vraag. Please be kind to this noob :-)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2012 07:45 ]

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

De HD5570 is al vervangen door de HD6570. Voor oude spelletjes voldoende, en ook redelijk goedkoop, maar zeker niet de beste prijs/prestatie.

Ik zie nog HD6750's in de pricewatch voor ~80 euro trouwens. Dat geeft voor zover ik het nu overzie wel de beste prijs/prestatie. Toch een stukje sneller dan een HD6670 voor een kleine meerprijs. De HD77xx-kaarten zijn ook leuk, maar ik zou zweren dan de HD7750 eerst voor 85,- te koop was. :P nu zit het misschien net boven je budget. Gezien de prestaties zijn die hun prijs ook wel waard trouwens (erg zuinig ook, hebben niet eens een extra stroomaansluiting nodig).

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• mitsumark
Echter de 5770 is net zo snel als de 6770 en 7750, terwijl je ze al onder de 50 euro ziet 2e hands.
De 6750 zit er niet heel ver onder, maar 6670 en zeker 5570 presteren een heel stuk minder.

http://www.anandtech.com/bench/Product/538?vs=535
Hier kun je ook andere kaarten selecteren.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ja, een HD5770 is niet slechts net zo snel als een HD6770, maar het is gewoon dezelfde kaart met een andere verpakking. Dus als je voor tweedehands gaat is een HD5770 net zo prima, nieuw is die echter niet meer te vinden, alleen in de HD6770-verpakking. Zelfde voor een HD5750 en HD6750.

• Ernie
Ok, ik denk dat ik dan voor de 5770 ga via een leuke tweedehands oid. volgens de reviews presteert deze beter dan de 5570, 6750.

Volgende puntje waar ik tegenaan loop is dat ik hier nog een grote analoge tv heb staan met scart/svideo/composiet in. Die wil ik graag blijven gebruiken icm met de pc alleen lijkt het erop dat dit niet meer mogelijk is zonder dat daar een converter bij komt kijken. Is het mogelijk zonder dure converter (eventueel zelfbouw) of is dit de prijs van technologische vooruitgang en is het verspilde moeite.

[ Voor 8% gewijzigd door Ernie op 05-09-2012 14:18 ]

• Dweeper
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-10-2022
Dag Arno,

Je had mij gemaild voor de HD5770 Vapor-x kaart. Krijg een non-delivery bij je.. Dan maar even zo.
Ja de kaart is nog beschikbaar. De hd5770 zijn echter niet voor onder de 50 euro te koop maar voor 50 euro per stuk met de standaard koeler.. Deze koeler is erg stil. Vraagprijs is dan ook 62,50 incl verzendkosten.

groet
martijn

Wellicht is het handig om DM aan te zetten of je mail openbaar te maken in de gallery.

• mitsumark
Doorgaans is 1 van de DVI poorten een DVI-A (analoog) of DVI-I (analoog + digitaal), hierop kan een simpele converter naar s-video/composiet (eventueel met een VGA tussenstap).
Voor het geluid kun je hetzelfde aanhouden als wat je nu hebt.

Je kunt eventueel een 2e videokaartje (PCI of PCIEx1) nemen die alleen een signaal naar de tv aanstuurt (dit soort oude kaartjes die verder geen rekenwerk vereisen kun je vast ergens gratis afhalen).

• Ernie
Dweeper ik zal even contact met je opnemen. Ik had er geen idee van dan mijn DM uitstond....

Ok, enorm bedankt voor jullie hulp. Ik ga het een en ander regelen en het s-video probleem ga ik aanpakken zodra ik de boel heb omgebouwd. Over twee videokaarten heb ik nog wel een vraagje.

Wat voor soort PCI of PCI-e 1x kaartje moet ik dan hebben. Ik las op internet dat je dan twee kaarten van dezelfde fabrikant nodig hebt omdat de tweede videokaart dezelfde driver moet gebruiken als de hoofdvideokaart. Dan bedoel ik dus om de tweede videokaart alleen de tv aan te laten sturen.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Arno E schreef op donderdag 06 september 2012 @ 12:13:
Dweeper ik zal even contact met je opnemen. Ik had er geen idee van dan mijn DM uitstond....

Ok, enorm bedankt voor jullie hulp. Ik ga het een en ander regelen en het s-video probleem ga ik aanpakken zodra ik de boel heb omgebouwd. Over twee videokaarten heb ik nog wel een vraagje.

Wat voor soort PCI of PCI-e 1x kaartje moet ik dan hebben. Ik las op internet dat je dan twee kaarten van dezelfde fabrikant nodig hebt omdat de tweede videokaart dezelfde driver moet gebruiken als de hoofdvideokaart. Dan bedoel ik dus om de tweede videokaart alleen de tv aan te laten sturen.
Dat is alleen wanneer je SLI of Crossfire wilt en dan hoeft nog geeneens de kaart van dezelfde fabrikant te komen en alleen wel dan dezelfde videochip te hebben. Bijvoorbeeld bij de HD5770 is het dan aan te raden een tweede HD5770 erbij te zetten voor Crossfire maar ik denk niet dat je dat nodig hebt.

De HD5770 die je eventueel kan kopen 2dehands heeft genoeg uitgangen erop en je zou dan een VGA naar Scartkabel ertussen kunnen zetten zoals deze http://www.onlinekabelsho...r-2=Scart&connector-1=vga via een verloop van DVI naar VGA.

• mitsumark
Er zijn ook bepaalde versies van windows die niet overweg kunnen met verschillende graphics drivers (sowieso vista niet dacht ik, win7 wel).

• Ernie
Nu heb ik een 5770 binnen en loop ik hier tegenaan. Hoe zit het met de voeding?

Volgens de specs heb ik een pci-e connector nodig die minimaal 75 W kan leveren. Nu kan de earthwatt 380 324 W leveren over beide 12v lijnen samen. Echter lees ik op andere plekken weer dat er 40 A beschikbaar moet zijn op 12 V rail voor deze kaart en volgens de voeding kan die max 17A leveren.

Wat is nu het juiste?

het vermogen dat 1 lijn kan leveren is volgens mij P=UxI = 12x17 = 204 watt......

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Je berekening is juist.
17 A op de +12v rail is wel erg weinig. Weet je zeker dat je voeding niet meerdere van die rails heeft?
(Mijn CM GX550w doet bijvoorbeeld 44 A op 1 +12v rail, dat is dan 528 watt op die rail)

Maar 40 A voor de HD5770 is onzin hoor. Die kaart zou dan 480 watt trekken, daar geloof ik niets van.

EDIT:

Nevermind, niet goed gelezen

[ Voor 28% gewijzigd door Compizfox op 06-09-2012 23:22 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
De HD5770 trekt maximaal 108 watt. Maar dat zijn dus wel echte watts.

Of je earthwatt 324 echte watt kan leveren, dat weet ik niet.

• Ernie
nee de voeding heeft 2 rails van 17 ampere. Dit staat op de voeding en op de site van antec.

Ik verwacht dat booten e.d. sowieso moet werken omdat het dan toch allemaal idle is en dat als er problemen zijn dit optreedt bij een benchmark/game. Worst case is dat de voeding in zijn beveiliging schiet en ik een vastloper heb of heb ik het mis en kan het eindigen in een grote poef? (van alleen voeding?).

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je hebt power zat, dus er kan niets mis gaan.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Arno E schreef op donderdag 06 september 2012 @ 23:24:
nee de voeding heeft 2 rails van 17 ampere. Dit staat op de voeding en op de site van antec.
Verkeerd gelezen, zie edit ;)
Ik verwacht dat booten e.d. sowieso moet werken omdat het dan toch allemaal idle is en dat als er problemen zijn dit optreedt bij een benchmark/game.
Zou wel moeten werken toch?

Op de site van AMD staat dat hij 1 PCI-e 6-pin power connector nodig heeft waarop 75 watt geleverd kan worden. Dat is dus 6,75 A op 1 rail. Dat moet makkelijk kunnen.

De TDP van de HD5770 is inderdaad 108 watt. Dat moet geen probleem zijn.
Worst case is dat de voeding in zijn beveiliging schiet en ik een vastloper heb of heb ik het mis en kan het eindigen in een grote poef? (van alleen voeding?).
Nee. In dit geval is het niet aan de orde, maar je moet nooit hebben dat je voeding het niet aan kan. Vaak zorgt dit voor vage instabiliteitsproblemen en als je een slechte voeding hebt krijg je inderdaad na verloop van tijd poef, eventueel met een poef van de rest van je hardware erbij.

Dus 1 tip: Nooit bezuinigen op een voeding :P

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-02 16:28
Ik heb een 5770, q6600, 2 ramstrips en 4 hdd's waarvan er 2 regelmatig gehotswapt worden (powerspikes én een monitor aan een 300wattje hangen. gaat prima.

Wat ik wel moet zeggen is dat een goede 300W voeding naar alle waarschijnlijkheid beter is dan een slechte 375W voeding... Kijk eens op http://www.hardwaresecrets.com/. daar testen ze PSU's heel uitgebreid. goede voedingen kunnen meer aan dan wat er op het stickertje staat (of dat goed is, is een tweede), slechte voedingen daarentegen kunnen nog niet eens behalen wat ze adverteren.

Verwijderd

Compizfox schreef op donderdag 06 september 2012 @ 23:28:
[...]
Nee. In dit geval is het niet aan de orde, maar je moet nooit hebben dat je voeding het niet aan kan. Vaak zorgt dit voor vage instabiliteitsproblemen en als je een slechte voeding hebt krijg je inderdaad na verloop van tijd poef, eventueel met een poef van de rest van je hardware erbij.
Alleen als je een hele gare voeding hebt krijg je stabiliteits problemen een fatsoenlijke voeding gaat gewoon uit.
Dus 1 tip: Nooit bezuinigen op een voeding :P
Jammer dat je dan niet naar jezelf hebt geluisterd. ;)

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 11:32:
[...]
Alleen als je een hele gare voeding hebt krijg je stabiliteits problemen een fatsoenlijke voeding gaat gewoon uit.
Dat is toch precies wat ik zei?
[...]

Jammer dat je dan niet naar jezelf hebt geluisterd. ;)
Wat bedoel je?

[ Voor 92% gewijzigd door Compizfox op 07-09-2012 13:41 ]

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Dat is een prima voeding. Niets mis met Cooler-Master.

Het is anders als we het hebben over HKC, Sweex, MS-Tech, Trust, enz :P

[ Voor 71% gewijzigd door Compizfox op 07-09-2012 20:49 ]

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 01-03 20:41
ja het kan altijd slechter maar de gx serie staat niet echt bekent om zijn stabiliteit.

druk en typefouten voorbehouden

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Daar heb ik niets van gemerkt. Ik heb hem wel eens getest met een multimeter (ja ook onder zware load) en de spanning blijft altijd boven de 12v en flucteert met minder dan 0.02 volt.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Hey gaat dan ook niet om de voltage regulation, alswel de ripple and noise. En nee, dat meet je niet zomaar ff. http://www.hardwaresecret...ower-Supply-Review/917/10

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Uncle Mel
probeer bij de GX serie eens een extra HDD aan te sluiten wanneer je intensief bezig bent. Soms valt een andere HDD dan gewoon weg. Voor jou misschien niet zo boeiend maar het geeft wel aan over wat voor stabiliteit we het hier hebben.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Cooler master maakt zijn voedingen niet zelf, het komt van meerdere fabrikanten af. Soms goed, soms minder goed. CM heeft een aantal topvoedingen maar het is in het algemeen nog geen A-merk.

* bwerg heeft zelf ook een CM hoor. O-)

Verwijderd

bwerg schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 18:05:
[...]

Cooler master maakt zijn voedingen niet zelf, het komt van meerdere fabrikanten af. Soms goed, soms minder goed. CM heeft een aantal topvoedingen maar het is in het algemeen nog geen A-merk.
Welke topvoedingen ken jij dan?

• Uncle Mel
Wat -The_Mask- denk ik wil zeggen is dat er in retail op dit moment de GX, GX lite, RS (elite power) en Silent Pro M series zijn. Hoewel de Silent Pro M lijn geen baggervoedingen zoals de GX lite en RS zijn, zijn het geen "Top" voedingen. Het zijn hele goede voedingen maar niet de top.
Pagina: 1