Ik ben begonnen met een 1000D en kitlens, daarna verder gegroeid van een 17-50 2.8 naar op dit moment een 40D met twee primes (28 en 85 f/1.8).
De DoF die ik krijg met deze primes is me alleen nog te groot. Daarom zit ik te denken aan een overstap naar FF. Helaas ligt een 5D2 iets buiten mijn budget, waardoor ik nu overweeg een (tweede-derde-vierde)-hands 5D te kopen. Ik vraag mij alleen af waar ik allemaal rekening mee moet houden, de 1000D en 40D waren al niet meer de nieuwste toen ik ze kocht, de 5D is nog weer een stukje ouder.
De DoF die ik krijg met deze primes is me alleen nog te groot. Daarom zit ik te denken aan een overstap naar FF. Helaas ligt een 5D2 iets buiten mijn budget, waardoor ik nu overweeg een (tweede-derde-vierde)-hands 5D te kopen. Ik vraag mij alleen af waar ik allemaal rekening mee moet houden, de 1000D en 40D waren al niet meer de nieuwste toen ik ze kocht, de 5D is nog weer een stukje ouder.
- AF. Recompose op FF met f/1.8 is tricky. Daardoor vermoed ik dat ook de buitenste AF-punten nodig zal hebben. Gaat dat werken? Op m'n 40D gaat het wel, dat de middelste gevoeliger is merk ik wel maar is eigenlijk alleen in donkere situaties relevant.
- 12-bit. Een stapje terug ten opzichte van 14-bit. Maakt dit veel uit?
- De interface van de 5D zuigt. Ik denk dat ik wel kan leven met het gebruik van het top-lcd.
- Clicks. Ik wil bij aanschaf sowieso gaan letten op hoe het beestje gebruikt is, en of ie niet al te veel clicks heeft gehad.
- Sweetspot van m'n primes. Edge-sharpness van m'n beide primes is niet al te groot, zeker wide-open. Ik heb ervaring met een 85mm op een 5D2 en vond dat wel prima. Anders kan altijd eventueel afstoppen naar f/2.8, daarmee kom ik gelijk op de DoF van m'n 40D nu - en het verlies aan licht compenseer ik met de extra stop ISO-prestaties.
- Verdere punten?