Overclocking sapphire 7950 OC Edition

Pagina: 1
Acties:

• sh4d1n
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-07 08:49
Heb sinds kort een nieuwe pc aangeschaft. Ik begon met een lichte overclock van 950 stock naar 1000 mhz

en van 1250 stock naar 1400.

Na uningin heaven te draaien raak ik perfect tot de laatste stage, maar als de resultaten moeten komen werd mijn scherm volledig grijs met witte strepen perfect evenwijdig.

De temperaturen blijven op die OC 32 graden.

Wat wil dit zeggen?

EDIT: Ik gebruik Trixx om te overclocken. Mijn processor is i5 3750k en xfx 650 voeding.

[ Voor 10% gewijzigd door sh4d1n op 04-09-2012 10:10 ]

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Je hebt je videokaart overgeklokt en nu krijg je rare strepen in beeld. Enige basiskennis in overklokken geeft al snel twee voor de hand liggende oorzaken:

• Bepaalde onderdelen worden te warm met de nieuwe kloksnelheden
• Er is een hoger voltage nodig voor meer stabiliteit

De temperatuur van 32°C lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Een overgeklokte videokaart wordt in Windows niet zo warm, maar tijdens een benchmark wel. Op welk moment heb je dit gemeten? Verder kan ook de temperatuur van andere onderdelen op de videokaart behoorlijk oplopen, en die zijn niet altijd softwarematig uit te lezen, of de gebruikte methode is inaccuraat.

Tweede punt is het voltage. Wellicht dien je dit iets op te schroeven om de boel wat ademruimte te geven, maar ook dat kan niet altijd softwarematig. In dat geval is het verstandig om slechts één onderdeel over te klokken, stap-voor-stap, en te kijken wanneer het fout gaat. Op die manier elimineer je in ieder geval één mogelijke oorzaak en krijg je meteen een duidelijker beeld van wat het betreffende onderdeel aankan.

Tot slot zou je ook even een kijkje kunnen nemen in AMD Radeon HD7XXX Ervaringen - Deel 1.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• sh4d1n
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-07 08:49
Ik heb op andere sites idd gevonden dat de sapphire 7950 OC standaard een laag voltage heeft. Dit kan misschien de oorzaak zijn.

Het rare is dat de overclock geen probleem vormt in BF3. Ik heb deze zelfs opgeschroefd tot 1050 + 1575.

Dit was idle geen probleem. Ik start the witcher 2 op ( main menu en intro geen probleem) en vanaf het moment dat ik ingame kom.. grijs met streepjes.

Note ik ben geen OC kenner :-)

Ik ga vanavond eens fatsoenlijk alles doornemen.

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
Eerst het een dan het ander begin maar met je core speed ps zou ik testen met bf3 en daarna pas met 3d mark omdat dingen die 3d mark stable zijn er ingame uitklappen en andersom is die kans heel erg klein