[Samsung 226BW]Condensatoren defect ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterm90
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-10 11:26
Ik ben nu bezig met een scherm die ik een tijdje geleden van een tweaker heb gekocht als zijnde defect.
Door omstandigheden en drukte kom ik nu pas aan het knutselen met het apparaatje.

Het probleem is dat iets niet genoeg spanning kan leveren om volledig beeld te geven.
Hij blijft een uur proberen een beeld op te bouwen (je ziet de backlight een seconde aangaan) en valt dan weer in standby, daarna probeert hij het weer en gaat weer uit.
Dit houdt hij dus een uur vol en meestal werkt hij dan normaal.

Nu heb ik even rondgesnuffeld en van de meeste Samsung en LG schermen poffen de condensatoren.
deze zijn ook vrij gemakkelijk te krijgen via ebay voor 8 dollar of 30 dollar voor complete board.
Voor ik het daarop ga gokken zou ik toch graag weten of ze daadwerkelijk defect zijn (of bol).

Dit is het complete board.

Afbeeldingslocatie: http://s16.postimage.org/m45e3fhoh/20120903_224249.jpg

Het rijtje condensatoren
Afbeeldingslocatie: http://s14.postimage.org/kbcjlwjst/20120903_224540.jpg

Van bovenaf
Afbeeldingslocatie: http://s10.postimage.org/7irvn9ec5/20120903_224612.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door misterm90 op 03-09-2012 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:23
Jup, elco's zijn lek. Zoek ff een paar nieuwe en soldeer ze erop. 99,9% kans dat het probleem hiermee is opgelost! :)

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:25

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

5 seconden na het openen van de eerste foto: De elco's rechtsonder zijn geploft!

Wat Puch-Maxi al zegt, vervang deze en zo goed als zeker dat de voeding daarna weer werkt.

Vervang ze zekerheidshalve alle 4, dus niet alleen de 3 hoge die open gebarsten zijn, maar ook de kleine. Deze lijkt op één van de foto's ook bol te staan.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-09 14:11
mistermerlijn schreef op maandag 03 september 2012 @ 23:07:

Voor ik het daarop ga gokken zou ik toch graag weten of ze daadwerkelijk defect zijn (of bol).
Dit topic bevat daar ook info over want het schijnt zo te zijn dat je niet altijd van buitenaf kunt zien of een elco nog goed is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterm90
Ha, mooi, ik heb de elco's besteld. kijken of het me lukt.

haha een elcotester kopen van €94 voor een scherm van max €50,- lijkt me ook niet echt handig :)

ik ga ze in ieder geval proberen erop te solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen007
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-10 23:41
Heb net ook nieuwe elco's besteld voor m'n kapotte 2232BW. Ze hadden geen 820uf 25v dus heb maar 1000uf 25v gekocht, zou geen probleem moeten zijn. Bij mij waren ze echt letterlijk geploft, soort van vulkaantjes op een printplaat leek het net. Succes met het solderen, het is geweldig om een scherm voor een minder dan een tientje te kunnen repareren :)

[ Voor 2% gewijzigd door Tijmen007 op 04-09-2012 17:04 . Reden: het was 8 euro :+ ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterm90
ja precies, en die 8 euro maakt toch niet uit(komt het voor mij ook op uit) anders flikker je het scherm toch weg.
alles voor de hobby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Tip: Zorg voor elco's met dezelfde capaciteit. Voltage mag hoger zijn :)

Verder compleet eens met bovenstaande. Ik ga zelfs voor 100% kans dat je scherm weer werkt na het vervangen ;)

NB: let op de polariteit van de elco's he :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

@Atlas
Even een vraagje, hoe pak je het aan als de elco een afwijkende waarde heeft, zoals die 820µF/25v? 820µF is verre van een standaard waarde namelijk die je in een winkel kan krijgen. Een groothandel als Farnell heeft ze wel, maar daar kan lang niet iedereen bestellen...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
mistermerlijn schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 16:23:
haha een elcotester kopen van €94 voor een scherm van max €50,- lijkt me ook niet echt handig :)
;)
Dat snap ik, ik liet het toen in dat topic alleen maar zien dat je met zo'n ESR-apparaatje ook in circuit elco's kunt doormeten.
The ESR of an electrolytic capacitor is normally just a small fraction of an Ohm for a high capacitance, low voltage capacitor (such as a 1000µF, 16V cap), and can be as high as two or three Ohm for a low capacitance, high voltage cap (1uF, 450V). When the capacitor ages, this resistance increases, and it often does so in such a dramatic way that the equipment completely ceases to function or even blows up semiconductors. It's very common to find capacitors that have degraded to 100 times their normal resistance, while their capacitance remains fine! On a typical capacitance meter they will measure close to their correct values, but they are completely bad! This is where the ESR meter comes in: It measures the equivalent series resistance of the capacitor, almost independently of its capacitance.
An additional beauty of an ESR meter is that in almost all cases it can check capacitors while they are in the circuit!
http://ludens.cl/Electron/esr/esr.html
Uit die tekst concludeerde ik dus dat het lastig is om alleen aan de buitenkant of eenmaal losgesoldeerd aan de gemeten capaciteit te kunnen zien of zo'n condensator nu defekt is of niet.
Dus misschien heb je geluk en ben je klaar als je die bolle geplofte vervangt of er zit er nog ergens eentje verscholen die er wél goed uitziet maar toch volledig gammel is.

Bijvoorbeeld nog een quote uit dezelfde site en dat gaat volgens schrijver over gloednieuwe caps rechtstreeks uit de fabriek :
Afbeeldingslocatie: http://s7.postimage.org/96t05ycjr/caps.jpg
What difference do these two tantalum caps have? If you look at them, you will notice that they look alike almost as much as two eggs laid by the same hen. The two come from the same factory, and should belong to the same manufacturing batch. The two came in a bag of 20 equal ones I bought at a local store. Measured on a capacitance meter, both have almost exactly the same capacitance, very close to their rated 47µF. Measured with a common ohmmeter, both have essentially infinite insulation resistance. But when measuring their ESR with my newly built meter, I was in for a surprise: The one at right, like the other 18 caps not shown in this picture, has an ESR of about 0.2 Ohm, which is quite normal for a tantalum cap of this size. But the one on the left is a bad apple (or egg?) and has a whopping 15 Ohm ESR!!!
It has a manufacturing defect, impossible to tell without measuring the ESR.
If I had placed this capacitor in a circuit that exposes it to significant ripple current, it would have exploded, which is a trick tantalum caps just love to perform. Worse than that, if I had used it to filter a signal, it simply wouldn't have worked well, and I would have never suspected why my circuit didn't perform as calculated!

After this surprise, I must advice you to test every component before putting it into a circuit, and never assume that a part that comes fresh from the factory is actually a good part!

[ Voor 33% gewijzigd door kitao op 05-09-2012 00:40 . Reden: bepalen van een defecte cap. toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
Als je er 1 vervangt kan je het beste ze allemaal vervangen, en dan voor goede kwaliteit low-ESR caps met 105 graden rating.

Hier is veel informatie te vinden: http://www.badcaps.net/ ook over welke elco's geschikt zijn voor vervanging.
Zelf gebruik ik het liefst Panasonic FR serie, maar die zijn redelijk prijzig (maar ook zo ongeveer de beste kwaliteit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen007
Sphere- schreef op woensdag 05 september 2012 @ 00:17:Hier is veel informatie te vinden: http://www.badcaps.net/ ook over welke elco's geschikt zijn voor vervanging.
Zelf gebruik ik het liefst Panasonic FR serie, maar die zijn redelijk prijzig (maar ook zo ongeveer de beste kwaliteit).
Die {anasonic elco's zijn inderdaad erg prijzig vergeleken met de rest. Het is dan ook niet als dagelijks gebruik scherm meer, het gaat nu en dan worden gebruikt voor een presentatie.

Over het voltage en farad: op een ander forum las ik juist dat het farad mag afwijken. Er werd niets over het voltage gezegd, dus ik neem aan dat beide mogen afwijken? Farad, werd daar gezegd, dat het wel lichtelijk mag afwijken boven het origineel (meer, dus niet minder). 820 uf Naar 1000 uf was dus acceptabel. Ik kan het niet meer zo 1 2 3 terug vinden, maar weet zeker dat ik het vanmiddag ergens gelezen heb.

Voltage mag minder dan gevraagd, nooit meer zover ik weet. Dat is gelukkig lekker simpel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
furby-killer in "Denon PMA-700v balans potmeter"
Voltage mag minder dan gevraagd, nooit meer zover ik weet.
Volgens mij blaas je hem dan juist op
En furby ken ik als iemand die er verstand van heeft.
Naar mij hoef je niet te luisteren, ik ben pas weer begonnen met componenten-elektronica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen007
kitao schreef op woensdag 05 september 2012 @ 00:48:
Volgens mij blaas je hem dan juist op
En furby ken ik als iemand die er verstand van heeft.
Naar mij hoef je niet te luisteren, ik ben pas weer begonnen met componenten-elektronica
Oh, ik dacht dat het hetzelfde werkte als andere elektronica. Minder volt dan voorgeschreven kan werken maar misschien doet het niks, teveel volt en je "fried" de boel. Een elco die 24 Volt was die wordt vervangen door 12 Volt zal dus kapot gaan neem ik aan. Misschien dat we elkaar niet helemaal juist begrepen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ja, daar zat ik ook aan te denken dat het een misverstand was.
Als je in die schakeling een elco tegenkomt van 25V dan kun je die dus niet vervangen door een 12V.
Maar dat meende ik wel uit jouw tekst te halen.
Geeft niet, het is laat, ik sluit zo af :O ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
De voltage rating moet inderdaad gelijk of groter zijn dan het origineel.
Hou er wel rekening mee dat elco's met dezelfde capaciteit en een hogere voltage rating vaak in een grotere behuizing zitten en daardoor wellicht minder gemakkelijk passen.

http://www.badcaps.net/forum/showthread.php?t=2280 is een handig lijstje. Verder zijn er op ebay geloof ik ook wel goedkope kits te krijgen.

[ Voor 22% gewijzigd door Sphere- op 05-09-2012 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Leuke link Sphere
Ook daar las ik dat het soms helemaal niet makkelijk is om van buitenaf een defekt exemplaar te herkennen.
Beware that not all capacitors will bulge, swell, and burst. They can fail and you would never know by looking at them.
Aan de andere kant, als je zo'n geplofte tegenkomt en je wil zo min mogelijk besteden dan probeer je dat natuurlijk door zo min mogelijk te vervangen en dan pas verder zoeken eventueel.
Dus beginnen bij wat overduidelijk verrot is.

[ Voor 4% gewijzigd door kitao op 05-09-2012 13:03 . Reden: link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
kitao schreef op woensdag 05 september 2012 @ 12:58:
Leuke link Sphere
Ook daar las ik dat het soms helemaal niet makkelijk is om van buitenaf een defekt exemplaar te herkennen.

[...]

Aan de andere kant, als je zo'n geplofte tegenkomt en je wil zo min mogelijk besteden dan probeer je dat natuurlijk door zo min mogelijk te vervangen en dan pas verder zoeken eventueel.
Dus beginnen bij wat overduidelijk verrot is.
Mwa als er een geploft is dan zijn de andere vaak ook niet meer in al te beste staat, voor 2-3 euro besparing ga je niet weer dat scherm openschroeven als de volgende defect gaat. Dus het advies is om direct alle caps te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deepbass909 schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 23:18:
@Atlas
Even een vraagje, hoe pak je het aan als de elco een afwijkende waarde heeft, zoals die 820µF/25v? 820µF is verre van een standaard waarde namelijk die je in een winkel kan krijgen. Een groothandel als Farnell heeft ze wel, maar daar kan lang niet iedereen bestellen...
820µF/35v is gewoon te bestellen bij Conrad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
en 820uF is een standaard waarde hoor

http://www.spplatt.co.uk/papers/design/preferredvalues1.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:12
De waarde en voltage waarmee je een elco mag vervangen hangt helemaal af van de toepassing. Dit is voor een schakelende voeding, en sommige elco's moeten dan wel precies dezelfde waarde hebben. Als ik zo even snel kijk lijken de elco's me gewoon als stabilisatie voor de uitgangsspanning te dienen, en dan maakt de capaciteit niet zo heel veel uit (meeste elco's hebben ook 20% tolerantie). Spanning NOOIT lager pakken dan wat er in zat. Dit kun je namelijk zien als de maximale spanning die de elco's mogen hebben. Een 25V vervangen voor een van 35V is geen probleem.

Ook zijn de elco's niet zo duur, dus vervang ze gewoon allemaal. Je wilt niet dat over een maand ofzo de volgende kapot gaat en je weer het scherm moet openmaken.

Hoop dat het duidelijk is.

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
de werkspanning moet inderdaad nooit lager zijn. dat is gewoon de maximum spanning de de elco kan hebben. een hogere waarde maakt de elco vaak fysiek groter, maar heeft totaal geen invloed op de werking.

De capaciteit moet je wel ongeveer aanhouden. Vaak is het niet zo erg als het iets hoger is (die grote elco's zijn vaak lompe bufferelco's, daar is het minder precies), maar ga niet overdrijven. met 2000uF gaat hij echt niet beter werken (Waarschijnlijk juist minder).

Maar met 1000uF zal het waarschijnlijk prima gaan, maar met dezelfde waarde zit je sowieso altijd veilig.

Low-esr en 105 graden elco's zijn zeker aan te raden. door de hf rimpel zijn kunnen er aardig wat verliezen optreden in een elco. waardoor hij warmer wordt, waar hij sneller van stuk gaat.
een low-esr elco heeft een lagere interne weerstand waardoor bij eenzelfde stroom, er minder verliezen optreden en dus minder warmte wordt ontwikkeld. een 105 graden elco is bovendien beter bestand tegen warmte als (de standaard, goedkopere) 85 graden versies

• deepbass909

deepbass909

Grappig dat je uitgerekend linkt naar mijn oude werkgever (ik heb ruim 5 jaar in die zaak gewerkt op zaterdagen). In mijn tijd daar (nu al wat jaartjes geleden) wat 820µF zeker geen waarde die standaard in de winkel lag (sprong toen gelijk van 470µF naar 1000µF), vandaar mijn veronderstelling.
Met de geschakelde voedingen en het repareren daarvan, is de markt voor elco's wel veranderd... 10 jaar terug kwamen de huidige problemen met elco's ook nog maar amper voor en waren maar zelden de bron van de problemen.

Overigens, hierboven staan wat foutjes. Een condensator mag altijd een hogere spanning hebben dan de oude. De opgegeven spanning is namelijk de maximale spanning die een elco kan verwerken. Lager kan in sommige gevallen, maar het mag nooit lager zijn dan de hoogste spanning die op de pennen kan komen te staan.

Capaciteit (aantal farad), is de hoeveelheid energie die een elco op kan slaan. Maar het heeft bijv. direct invloed op de frequentie die door een elco gedempt wordt. Die laatste is behoorlijk belangrijk bij een geschakelde voeding. Als de waarde niet klopt, zullen de uitgangsspanningen niet stabiel zijn en krijg je eigenlijk dezelfde problemen als er optreden met een geplofte elco.

• kitao
Bas,
Het lijkt me een goeie winkel dat radiocentrum. Jammer dat ik niet in Utrecht woon, de grootste zaak die wij in Rotterdam hebben is volgens mij DIL en dan moet ik de rivier over. Ik ben er al tig jaar niet meer geweest dus het wordt nog even afwachten hoe het mij bevalt daar.
Een door mij verstuurde email is dezelfde dag nog beantwoord dus dat is al positief.

Iemand schreef dat die elco van 820uF/25V te krijgen is bij Conrad maar ik heb (een beetje uit verveling) lopen zoeken maar die kon ik nergens terugvinden. (maakt niet uit verder)

Ik heb trouwens een vraag over een elco (en dit topic gaat daar toch over), deze elco heeft de benaming 16 V/DC. http://www.conrad.nl/ce/n...otionareaSearchDetail=005
Waarom staat die DC erbij vermeld en bij andere elco's niet ?
10 jaar terug kwamen de huidige problemen met elco's ook nog maar amper voor en waren maar zelden de bron van de problemen.
Sphere heeft daar een verklaring voor die in zijn link Badcaps staat. Heeft iets te maken met een gestolen formule van het diëlectricum die achteraf waardeloos bleek.
Ik zoek het zo wel op dan edit ik deze post nog.
W h a t C a u s e s T h i s D i s a s t e r ?
How did this happen?
The reason this problem exists is because of a large-scale industrial espionage foul-up.

Some companies decided to steal an electrolyte formula from another competitor. Little be known to them, the stolen formula was incomplete and flawed. They didn't discover this until it was too late and they had manufactured and distributed literally MILLIONS of these flawed capacitors. It was way too late for any kind of recall, and even today, these crappy components are being used in new boards. As I mentioned before, I believe this problem runs much deeper than simply an industrial espionage screw-up, as that incident was exposed years ago, and the problem still exists today. Nowadays, it just boils down to corporate bean counters cutting corners to save money by using shoddy components.
The cause...
This inferior and flawed electrolyte formula was used by a number of component manufacturers that sold to many different, reputable, and well known motherboard manufacturers. This problem isn't isolated to one particular brand of motherboard, and not even isolated to motherboards alone. I won't mention brands, but a VERY popular monitor manufacturer has been plagued with RMA's on some of their monitors that were built using these inferior capacitors. This problem has been reported in computer motherboards, monitors, televisions, radios, and stereo equipment. Through my experiences owning a service center, I've personally seen and serviced a large number of 'high-end' equipment that had prematurely failed capacitors.
http://www.badcaps.net/pages.php?vid=4

Wat hiervan waar is laat ik ter beoordeling van de lezer over.

[ Voor 47% gewijzigd door kitao op 07-09-2012 00:11 . Reden: Illuminati ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
kitao schreef op donderdag 06 september 2012 @ 23:48:
Ik heb trouwens een vraag over een elco (en dit topic gaat daar toch over), deze elco heeft de benaming 16 V/DC. http://www.conrad.nl/ce/n...otionareaSearchDetail=005
Waarom staat die DC erbij vermeld en bij andere elco's niet ?
Waarschijnlijk omdat bij sommige condensatoren (bv. film condensatoren) meestal twee rating worden opgegeven zoals, 250VAC/400VDC. Nu is dat een (unipolaire) elco niet echt aan de orde aangezien die een plus en een min kant heeft. Het is dus niet de bedoeling een wisselspanning op een normale elco te zetten, misschien dat conrad daarom besluit om er voor de volledigheid DC bij te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ok bedankt
Ik dacht eigenlijk dat in de naam elco al inbesloten zat dat die een plus en min-zijde heeft dus leek mij de vermelding DC overbodig.
Ik zal dit eens gaan uitzoeken wat ik precies mis aan informatie/kennis daarover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen007
Even een kleine opmerking over Radiocentrum. 3 x 820uf 25v = 5,25 euro. Hier word 3,95 euro verzendkosten in rekening voor gebracht. 9,20 dus totaal. Dit is aardig wat, ben je beter af bij Conrad :) Daar betaalde ik ruim 8 euro voor hetzelfde. Zijn beide geen bijzondere elco's.

Zetten we het even in perspectief:
  • Conrad: 0,36*X+6,75
  • RadioCentrum: 1,75*X+3,95
  • 0,36X+6,75 = 1,75X+3,95
  • 1,39X-2,80=0
  • X= 2,8/1,39
  • X=+-2
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/jDE0e.gif

Dus bij 2 stuks zijn ze beide ongeveer even duur (op een paar centen na), bij meer is Conrad al snel een stuk goedkoper. Scheelt toch wel als je een heel bord elco's gaat vervangen!

[ Voor 3% gewijzigd door Tijmen007 op 11-09-2012 16:24 . Reden: Moest er toch even een grafiekje bij doen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterm90
Zo,

Ik heb onderhand de elcotjes besteld via Ebay, ik vroeg aan een verkoper van repair kit om 3x 820uf en 1x 320uf, hij maakte een mooie dealtje voor mij voor 10 dollar incl verzending, deze kwamen binnen een week vanaf de Verenigde Staten.

Deze vanavond mooi gesoldeerd (zorg wel voor een tinzuiger).

de nieuwe condensators.

Afbeeldingslocatie: http://s17.postimage.org/qud5gjol7/IMG_20120911_WA0004_1.jpg

resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://s15.postimage.org/yl6j9yztj/20120911_230639_1.jpg

Direct opstarten, geen geknipper, alles opgelost :)
Pagina: 1