Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Post hier de uitslag, zoals jij hem verwacht, van de Tweede Kmaerverkiezingen 2012.
We kijken dan na 12 september wie er het dichtste bijzit! :)
Als je wil mag je ook een coalitie voorspellen.
(overigens, discussies over coalities kunnen in dit topic: De meest voor de hand liggende coalitie).

Je kan er geen prijzen mee winnen behalve eeuwige roem en internetkoekjes en dat soort dingen :P

Probeer, als het even kan, niet te editten.
En als je dit dan wel moet doen, doe dit dan niet na/op 12 september, anders kan het lijken alsof je valsgespeeld hebt, en dat is natuurlijk zonde als je nét de enige bleek te zijn met de juiste voorspelling ;)
Daarom post ik mijn voorspelling in een volgende post, zodat ik deze post nog aan kan passen.

Hier is een handig format, extra partijen kan je bij de laatste invullen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
[b]VVD:[/b]  zetels
[b]PvdA:[/b]  zetels
[b]SP:[/b]  zetels
[b]PVV:[/b]  zetels
[b]D66:[/b]  zetels
[b]CDA:[/b]  zetels
[b]CU:[/b]  zetels
[b]GL:[/b]  zetels
[b]PvdD:[/b]  zetels
[b]50plus:[/b]  zetels
[b]SGP:[/b]  zetels
[b]:[/b]  zetels

Dubbelcheck het totaal aantal zetels. Zijn het er 150?

Hier is hetzelfde topic bij de vorige verkiezingen in 2010, waar ondergetekende welgeteld 24 zetels ernaast zat: Verkiezingstoto

De winnaar was toen Qwerty-273, hij zat er maar 10 zetels naast.
Qwerty-273 in "Verkiezingstoto"

[ Voor 41% gewijzigd door anandus op 03-09-2012 19:06 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Mijn voorspelling:
VVD: 32 zetels
PvdA: 26 zetels
SP: 24 zetels
PVV: 19 zetels
D66: 16 zetels
CDA: 14 zetels
CU: 6 zetels
GL: 4 zetels
PvdD: 4 zetels
50plus: 3 zetels
SGP: 2 zetels

Mijn coalitievoorspelling is een zeer brede coalitie van VVD-CDA-D66-PvdA
(mogelijk zelfs met GL erbij. GL is absoluut niet nodig voor de zetels, maar ik verwacht dat de PvdA het als links tegengewicht graag ziet in de relatief rechtse coalitie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

PvdA: 30 zetels
SP: 28 zetels
PVV: 17 zetels
D66: 13 zetels
CDA: 13 zetels
CU: 5 zetels
GL: 5 zetels
PvdD: 3 zetels
50plus: 2 zetels

Voorspelde coalitie: Paars+ (VVD+PvdA+D66+GL) voor een totaal van 80 zetels.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Zoals ik het nu zie:

VVD: 29 zetels
PvdA: 32 zetels
SP: 27 zetels
D66: 14 zetels
GL: 3 zetels

[ Voor 86% gewijzigd door Phyxion op 04-09-2012 16:54 ]

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:38

Fiber

Beaches are for storming.

Doe effe hetzelfde format als anandus en wildhagen, dat leest een stuk handiger... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Fiber schreef op maandag 03 september 2012 @ 19:01:
Doe effe hetzelfde format als anandus en wildhagen, dat leest een stuk handiger... :)
offtopic:
Heb even het format in de TS gegooid, dank voor de reminder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-08 12:07

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Mijn voorspelling:
VVD: 35 zetels
PvdA: 33 zetels
SP: 21 zetels
PVV: 18 zetels
D66: 12 zetels

Mijn coalitievoorspelling is een coalitie van VVD-GL-D66-PvdA = 81 zetels
VVD-CDA-PvdA = 82 zetels

*Na het zien van de laatste peilingen heb ik mijn voorspelling nog even aangepast. :)

[ Voor 15% gewijzigd door tweaker2010 op 11-09-2012 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

De winnende ( :P ) voorspelling:

VVD: 33 zetels
PvdA: 25 zetels
SP: 25 zetels
D66: 15 zetels
CDA: 16 zetels
GL: 6 zetels
PvdD: 2 zetels

coalitie: VVD + PvdA + D66 + GL = 79 zetels

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

VVD: 34 zetels
PvdA: 34 zetels
SP: 20 zetels
CDA: 16 zetels
CU: 7 zetels
50plus: 0 zetels

GroenLinks gaat hard gedecimeerd worden

[ Voor 17% gewijzigd door Delerium op 03-09-2012 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
PvdA: 26 zetels
PVV: 23 zetels
D66: 11 zetels
CDA: 15 zetels
50plus: 1 zetel

veel coalitiemogelijkheden:
links-chrstelijk 77 (pvda,sp, gl, cda, cu)
midden 86 (vvd, pvda, cda, d66)
rechts-links 82 (vvd, sp, pvv)
eh links-eurokritisch 76 (pvda, sp, pvv, pvdd)
progressief-midden 77 (vvd, pvda, d66, gl)

logischerwijs dus een midden-kabinet, waar ik natuurlijk echt niet blij van ga worden. Of zelfs nog erger: een progressief-middenkabinet. Qua stabiliteit waarschijnlijk het beste, omdat de pvda wellicht niet te overtuigen valt om in een kabinet met cda en d66 te stappen.
Ik hoop dat ik maar ongelijk krijg....

Tja, als morgen spaanse of italiaanse banken omvallen krijg je weer een compleet andere uitslag. In dat geval pas ik m'n voorspelling nog wel even aan.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keeper
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Keeper

<3 Ruby

Leuk initiatief. Ik doe zelf (net als de vorige keer) een zelfde spel, op http://tweedekamertoto.nl. Ook vooral voor de eer, maar met een klein prijsje (een boek) voor de beste voorspeller. Als bijkomend doel is het ook een experiment om te kijken of je met het gemiddelde van alle voorspellingen inderdaad dicht bij de juiste uitslag kan komen.

Mijn voorspelling is als volgt:

SP 33
VVD 32
PvdA 23
PVV 19
D66 16
CDA 13
CU 5
GroenLinks 4
PvdD 2
SGP 2
Piratenpartij 1

Wordt moeilijk om daar coalities mee te maken, maar ik mik dan op VVD + PvdA + CDA + D66 (84 zetels).

[ Voor 15% gewijzigd door Keeper op 03-09-2012 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

PvdA: 29 zetels
PVV: 22 zetels
50plus: 1 zetels

En als coalitie, Paars+ (VVD, PvdA, D66, GL) aangezien deze ook een meerderheid hebben in de Eerste Kamer (16+14+5+5=40) en ik eigenlijk het niet zie gebeuren dat de SP of de PVV mee gaan regeren.

VVD, CDA, D66 en PvdA zie ik niet gebeuren omdat het dan eigenlijk 3x rechts vs 1x links is en de PvdA er niet op zit te wachten elke stemming in de ministerraad te verliezen.

[ Voor 16% gewijzigd door Kapiteiniglo op 04-09-2012 10:08 . Reden: edit: toevoeging bezwaar tov vvd, cda, d66, pvda ]

Scientia potentia est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

SP: 22 zetels
PVV: 20 zetels
SGP: 3 zetels

Paars III komt eraan.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:24

Deathchant

Don't intend. Do!

PvdA: 31 zetels
PVV: 15 zetels
CDA: 12 zetels
CU: 3 zetels
SGP: 1 zetel

Voorspelde coalitie: VVD+PVV+CDA+D66+CU (76 zetels). Redenatie: VVD zal links zoveel mogelijk proberen uit te sluiten zoals dat de afgelopen jaren het geval is geweest. Liever met PVV en CDA weer, dan met links. De CU voor wat extra zeteltjes.

Mijn gewenste coalitie: D66+VVD+PvdA+GL (83 zetels). Redenatie: GL zal PvdA een beetje naar het midden trekken. D66 zal VVD een beetje naar het midden trekken.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
SP: 26 zetels
PVV: 16 zetels

Zoiets denk ik. En hoe zo is een drie-partijen-coalitie onmogelijk met de huidige stand van zaken? :+

Paars III: VVD/PvdA/D66: 80 zetels
Nationaal midden: VVD/PvdA/CDA: 77 zetels
Brabantse variant: VVD/SP/CDA: 72 zetels
Over rechts: VVD/CDA/D66: 62 zetels
Over links: SP/PvdA/GL/PvdD: 63 zetels

Dus echt rechts en echt links zullen het niet worden. Kortom: paars III of het nationaal midden kabinet zal er sneller van komen denk ik. Al blijf ik de Brabantse variant leuk vinden om na het gedooggebeuren als volgend experiment te hanteren. Maarja, /me Joosie200 droomt lekker verder... En minderheid èn SP/VVD naast elkaar in een schuitje? Dan kun je wachten tot Sint Juttemis :z

[ Voor 5% gewijzigd door Joosie200 op 04-09-2012 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

Deathchant schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 11:40:
...
Voorspelde coalitie: VVD+PVV+CDA+D66+CU (76 zetels). Redenatie: VVD zal links zoveel mogelijk proberen uit te sluiten zoals dat de afgelopen jaren het geval is geweest. Liever met PVV en CDA weer, dan met links. De CU voor wat extra zeteltjes.
...
PVV en D66 samen? Zou wel heel erg uitzonderlijk zijn...

Scientia potentia est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

:D Ik zie VVD/SP nog eerder samenwerken dan PVV/D66. Diametraler kan het niet ...

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Los van dat PVV en D66 bij elkaar alleen gebeurt in het jaar dat Kerst en Pasen op dezelfde dag vallen is ook de opmerking "GL zal PvdA een beetje naar het midden trekken." een beetje raar... PvdA zit namelijk meer naar het midden dan GL :P

CDA+PVV en CU+VVD zijn overigens ook niet echt waarschijnlijke combinaties na het fiasco van Rutte-1 (CDA+PVV) en structuele verschillen van mening (CU+VVD).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

wildhagen schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 12:30:
Los van dat PVV en D66 bij elkaar alleen gebeurt in het jaar dat Kerst en Pasen op dezelfde dag vallen is ook de opmerking "GL zal PvdA een beetje naar het midden trekken." een beetje raar... PvdA zit namelijk meer naar het midden dan GL :P
Niet ten tijde van het Kunduz accoord... Maar ik vrees dat er van GL überhaupt niet veel overblijft. In de meeste peilingen staan ze nu op drie schamele zeteltjes.
CDA+PVV en CU+VVD zijn overigens ook niet echt waarschijnlijke combinaties na het fiasco van Rutte-1 (CDA+PVV) en structuele verschillen van mening (CU+VVD).
De PVV kun je dit keer sowieso wel afschrijven voor welk kabinet dan ook. Verder is mijn persoonlijke mening dat een partij met minder dan tien zetels ook niet in een kabinet moet willen zitten. Dat loopt bijna altijd slecht af. Ik denk ook dat de meeste andere partijen nog steeds een beetje huiverig zijn om met de SP te gaan regeren. Dan blijven er dus niet zo gek veel opties meer over...

Mijn definitieve voorspelling volgt uiterlijk dit weekend, ik weet het nog niet, ik verwacht een nek aan nek race tussen Rutte en Samsom, waarbij ik vrees dat Rutte (net als in 2010) weer nipt gaat winnen.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voorspelde coalitie: VVD+PvdA+D66 voor een totaal van 80 zetels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-07 11:23

De VVD heeft derhalve de leidende rol in de coalitiebesprekingen, en nu komt het, omdat het CDA door heeft dat oppositievoeren voor hun gelijk staat aan opheffen, zullen ze het programma van de VVD 1-op-1 overnemen om maar in de regering te komen. Je krijgt dan weer het gelul "we nemen onze verantwoordelijkheid" etc.
Je kan dus zeggen dat de VVD ongeveer op 46 zetels uitkomt.
Het za dus een VVD (met CDA) - PvdA coalitie worden. 76 zetels is net voldoende. Misschien dat Samsom het voor elkaar krijgt om GL binnenboord te halen, maar echt nodig is dat niet.

[ Voor 14% gewijzigd door Witte op 04-09-2012 16:31 ]

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:22
Het zal toch niet he.....

PvdA stijgt ten koste van de Sp, en ja wordt groot, ik voorspel dat de VDD echter niet bij/ingehaald wordt. Rechts NL lacht zich kapot. Het is nog maar een week, maar je weet nooit, echter verwacht ik niet dat Samsom Rutte pakt.

En CDA zal met zijn 14 zetels die ik vermoed, een veel zwaarder gewicht gaan hebben in de onderhandelingen dan dat aantal zou doen vermoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Size
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-08 19:20
SP: 23 zetels

Rest van de partijen haalt niet genoeg voor een zetel.
VVD wordt, helaas, weer nipt de grootste. Coalitievorming gaat lastig worden. VVD en PvdA lijken tot elkaar veroordeeld, maar liggen behoorlijk ver uit elkaar. Het zal mij benieuwen

Voorspelde coalitie: Paars III (VVD+PvdA+D66= 82 zetels)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik geloof persoonlijk dat het CDA (veel) meer zetels gaat halen dan de peilingen doen vermoeden. Ik kom dan uit op:

VVD: 31 zetels
CDA: 21 zetels

Coalitie is Paars (76 zetels) of Paars+CDA (97 zetels). Reden van deze CDA stijging heeft te maken met het vermoeden van mijn kant dat in het stemhokje de CDA achterban toch anders spreekt dan de peilingen laten zien.

Enige probleem in mijn voorspelling, is dat ik denk dat de combo GL/PvdD wel 8 zetels waard zou moeten zijn, die staan nu op 6 bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VictordeHolland
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 14:31
VVD: 36 zetels
PvdA: 28 zetels
D66: 17 zetels
CDA: 18 zetels
CU: 2 zetel
PvdD: 1 zetel

Coalitie voorkeur: VVD + D66 + CDA + CU + GL = 78 zetels 'de 3% coalitie'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Overigens zat de Hond er in 2010 drie en TNS Nipo zelf vijf zetels naast bij de VVD. Die hoge VVD peilingen neem ik doos ook met een korrel zout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Die peilingen hebben voor de grote partijen sowieso een marge (bandbreedte) van ongeveer drie zetels omhoog of omlaag. Een voorspelde 30 zetels is dus eigenlijk tussen de 27 en 33 zetels...

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-09 22:34

Nox

Noxiuz

VictordeHolland schreef op woensdag 05 september 2012 @ 16:06:
PvdA: 28 zetels
D66: 17 zetels
CU: 2 zetel
PvdD: 1 zetel

Coalitie voorkeur: VVD + D66 + CDA + CU + GL = 78 zetels 'de 3% coalitie'.
In dat geval heb ik liever CU/GL vervangen door PvdA. Hoewel D66 en CU wel mooie gematigde stabiele centrumpartijen zijn. Ik wil in ieder geval geen rechtse taferelen dus ik stem lekker neutraal D66. Maar vooral vanwege de halbe-heffing die teruggedraaid moet worden.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:24

Deathchant

Don't intend. Do!

PWM schreef op woensdag 05 september 2012 @ 16:05:
Ik geloof persoonlijk dat het CDA (veel) meer zetels gaat halen dan de peilingen doen vermoeden. Ik kom dan uit op:
Reden van deze CDA stijging heeft te maken met het vermoeden van mijn kant dat in het stemhokje de CDA achterban toch anders spreekt dan de peilingen laten zien.
Ik verwacht dat eigenlijk ook, maar meer omdat naar mijn idee toch veel mensen stemmen op het CDA omdat ze Jan Kees de Jager zo goed vinden. Straalt meer leiderschap uit dan Buma, houdt zijn hoofd koel tijdens de crisis en doet toch goed zijn werk en draait meestal niet om de zaak heen.

Overigens ben ik absoluut niet voor het CDA, maar ik vind hem wel ook de beste uit het CDA.

Waar ik van sta te kijken, is dat Rutte steeds onbetrouwbaarder overkomt tijdens debatten en de naam heeft het een te zeggen en het ander te doen. Hij bakt er niks van, heeft nog geen bewijs geleverd dat hij echt zo goed het land kan regeren tijdens de crisis, geeft nooit rechtstreekse antwoorden en draait er altijd omheen. Maar toch wordt bij elk debat verteld dat hij de debatten "gewonnen" heeft en staat dan ook nog steeds hoog in de peilingen.
Wilders, de clown van de politiek, die zeer duidelijk in een dalende trend zit, geeft gewoon elke keer een voorspelbaar circusoptreden. Dezelfde woorden, dezelfde onprofessionaliteit/onrespectvolle manier van praten die je als politicus echt niet moet hebben....iedereen heeft zoiets van "daar komt ie weer" en toch staat hij redelijk hoog in de peilingen....
Roemer kan 2x niet goed antwoord geven omdat hij door zijn eerlijkheid zich niet goed kan redden als ie in een hoek klemgeluld wordt door een of andere opdringerige vrouw in een rode jurk en is wat minder opgewassen tegen uitlokkende statements/vragen, en hij zakt ineens 10 zetels in de peilingen......Het lijkt alsof de SP en het Premierschap van Roemer na het eerste debat al meteen een no brainer is...
Samsom heeft in 1 debat (carré) eens niet zo'n supersterk overkomen (natuurlijk ook vanwege de "strenge" opzet/regels van het debat, waardoor iedereen dezelfde spreektijd kreeg), en hoppa, wordt er meteen gesproken dat hij misschien toch niet premierwaardig zou kunnen zijn....

Why is that?

Wat is het toch dat iedereen de VVD (en met name Rutte) de hand boven de kop lijkt te houden en alles wat ook maar een beetje links is meteen te "pakken" op kleine dingen?
Zo komt het in ieder geval op mij over.

Mensen stemmen volgens mij meer voor de vorm en het spectakel dan om de echte inhoud.....

[ Voor 10% gewijzigd door Deathchant op 06-09-2012 10:31 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Deathchant schreef op donderdag 06 september 2012 @ 10:21:
[...]

Wat is het toch dat iedereen de VVD (en met name Rutte) de hand boven de kop lijkt te houden en alles wat ook maar een beetje links is meteen te "pakken" op kleine dingen?
Zo komt het in ieder geval op mij over.

Mensen stemmen volgens mij meer voor de vorm en het spectakel dan om de echte inhoud.....
Een aantal factoren. De stem met de beurs bijvoorbeeld. De VVD raakt bewust niet aan de HRA in presentatie en argumentatie, ook al kan de economie van samenleving het niet lang meer bekostigen. Veel mensen stemmen nu eenmaal, zeker in onzekere tijden waarin veel informatie onduidelijk is en waar het leven proportioneel duurder wordt (of lijkt te worden) met de beurs, ook al laten ze zich daarbij leiden door een korte termijn perspectief wat op lange termijn hen veel meer zal kosten. Het punt van onduidelijke informatie is er ook in, er wordt nauwelijks gestemd op inhoud maar op vorm, op presentatie en perceptie. Onderschat ook niet de invloed van recente politieke verschuivingen. Zeker als je kijkt naar partijen met draagkracht, er is nauwelijks meer midden (het CDA is een marge partij nu, en waait gewoon met de wind mee voor het idee van machtspartij), en enkel binnen wat men traditioneel "links" noemt zijn er eigenlijk realistische keuzes te maken. Binnen "rechts" zijn de punten van aandacht en attractie duidelijk verdeeld tussen VVD en PVV.

Iets anders is dat de VVD flink geleerd heeft van de PVV. Men heeft een focus op punten waar mensen onrustig van of bij worden, en gebruikt dat als voedingsbodem. Niet helemaal à la "state of fear" natuurlijk, maar men is wel in dat opzicht voor campagne en algemene onderbouw slimmer bezig dan welke andere partij. Het wordt gecompenseerd, zogezegd, middels presentatie van worteltjes die goed bruikbaar zijn in de publieke presentatie (banenplan bijvoorbeeld) ondanks dat de worteltjes eigenlijk waanbeelden zijn zonder realistische basis. Gezond is dat niet natuurlijk, en ja het getuigd ook van een bepaalde mate aan gebrek aan respect voor de kiezer (zie de uitspraak van Rutte versus die jongen van G500 op DWDD - het gaat om stemmen verzamelen voor ons, niets meer). Onderschat ook niet de verschillende rollen van media in met name de stroom van informatie, die wereld is net zo goed (tegenwoordig juist meer) een verlengstuk van politiek. Het gaat om instrumentatie en het gebruik ervan. Polarisatie aan een "kant" voorziet in een zwaarder gewicht dan concurrentie voor stemmen aan de andere "kant".

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:57
Virtuozzo schreef op donderdag 06 september 2012 @ 11:46:
[...]
Zeker als je kijkt naar partijen met draagkracht, er is nauwelijks meer midden (het CDA is een marge partij nu, en waait gewoon met de wind mee voor het idee van machtspartij), en enkel binnen wat men traditioneel "links" noemt zijn er eigenlijk realistische keuzes te maken. Binnen "rechts" zijn de punten van aandacht en attractie duidelijk verdeeld tussen VVD en PVV.
Volgens dit overzichtje:
Afbeeldingslocatie: http://static0.trouw.nl/static/photo/2012/10/3/9/20120815141542/media_xl_1323759.jpg

Zou je het volgende onderscheid kunnen maken

Links:
SP, PvdD en 50plus

Midden progresief:
PvdA en GroenLinks

Midden conservatief
PVV, CU en SGP

Rechts progresief:
D'66

Rechts conservatief:
CDA en VVD

• Virtuozzo
  • Niet online
Ja, dat is altijd interessant. Punt van zwakte van dergelijke modellen is dat men eigenlijk te weinig rekening houdt met factoren van individueel perspectief en beïnvloeding om de vertaalslag te leveren naar stemmenverdeling of draagkracht van een collectief perspectief binnen een economie van samenleving.

De doorsnee kiezer, zeker tegenwoordig, geeft zijn of haar stem niet meer op basis van zuil, term of oriëntatie. Veel meer (steeds meer) op basis van selectieve informatie, individueel perspectief (denk aan factoren als stem met beurs, stem van frustratie, etc. maar kijk ook naar factoren van interesse bij marge partijen als piratenpartij, partij van de dieren, etc) en beïnvloeding door trending.

Je zou inderdaad die onderscheiden kunnen maken, zeker op papier. Ik heb toch echter serieuze twijfels erbij of de meerderheid van mensen zich tegenwoordig nog oriënteert aan de hand van een dergelijk onderscheid.
Van groter belang bij oriëntatie zie ik tegenwoordig toch de factoren die uitgespeeld worden in focus op punten van individueel perspectief. Neem het voorbeeld van de VVD en de HRA, theoretisch frappant, maar uiteindelijk contraproductief voor het geheel van economie van samenleving - juist voor hen die zich er door laten leiden. Maar zie ook bijvoorbeeld de timing en presentatie door VVD van invloed van kamer op verdragen onder het selectieve voorbeeld van "immigranten niet meteen bijstand geven". Ongeacht de validiteit van die discussie en de verschillende belangen en perspectieven is het een schoolvoorbeeld van acte de présence voor werving. Dat men juist hiervoor een juridische en niet politieke weg zou moeten kiezen (aangezien we een scheiding van machten kennen voor goede redenen) is irrelevant voor het collectieve maar nog steeds selectieve perspectief dat uitgespeeld wordt.

Om terug te komen op de oorspronkelijke vraagstelling op het punt van traditionele oriëntatie, het komt er eigenlijk op neer dat de VVD beter is in het kapitaliseren van stimuli buiten hun eigen vijver omdat ze daar meer ruimte voor hebben omdat zij zelf in hun vijver eigenlijk geen concurrentie kennen. Iets wat aan de "andere kant" (zogezegd) absoluut niet het geval is. CDA is trouwens een non factor voor macht, slechts voor machtsverdeling, wat ook eigenlijke reden is waarom de VVD zich nu richting CDA oriënteert (men strekt de hand uit opnieuw naar potentieel van traditioneel "midden" ter werving (het CDA is zowel versplinterd als verschoven, en heeft haar traditionele fundament verloren maar als groep van vijvertjes blijft het een factor in verkiezingstijd - na formatie verliest het haar factor).

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• Fiber

Fiber

Deathchant schreef op donderdag 06 september 2012 @ 10:21:
[...]
Ik verwacht dat eigenlijk ook, maar meer omdat naar mijn idee toch veel mensen stemmen op het CDA omdat ze Jan Kees de Jager zo goed vinden. Straalt meer leiderschap uit dan Buma, houdt zijn hoofd koel tijdens de crisis en doet toch goed zijn werk en draait meestal niet om de zaak heen.

Overigens ben ik absoluut niet voor het CDA, maar ik vind hem wel ook de beste uit het CDA...
Van mij mag Jan Kees de Jager ook best blijven zitten. Zelfs als het CDA verder niet in de coalitie komt. Zou wel eens verfrissend zijn. :)

• VictordeHolland
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 14:31
NoxiuZ schreef op donderdag 06 september 2012 @ 00:29:
[...]

In dat geval heb ik liever CU/GL vervangen door PvdA. Hoewel D66 en CU wel mooie gematigde stabiele centrumpartijen zijn. Ik wil in ieder geval geen rechtse taferelen dus ik stem lekker neutraal D66. Maar vooral vanwege de halbe-heffing die teruggedraaid moet worden.
PvdA kan ik ook mee leven, als ze bereid zijn om zich aan de 3% norm te houden en niet de volgende generatie (mij) met de rekening op te schepen. We hebben samen met Duitsland ons hard gemaakt voor begrotingsafspraken binnen de Eurolanden, dan moeten we nu ook het goede voorbeeld geven. Heb de vorige keer op de VVD gestemd, maar ik vind ze tegenwoordig zo terughoudend over Europa dat mijn stem gaat deze keer ook uit gaat naar D66.

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 16:51
Fiber schreef op donderdag 06 september 2012 @ 12:20:
[...]
Van mij mag Jan Kees de Jager ook best blijven zitten. Zelfs als het CDA verder niet in de coalitie komt. Zou wel eens verfrissend zijn. :)
Ik heb niets met het CDA, maar van mij mag hij ook blijven. Scheelt een hoop tijd als daar gewoon iemand zit die alle ins en outs weet in een tijd dat dit op zijn ministerie erg belangrijk is.

In theorie is het ook prima mogelijk. Het is geen vereiste dat de minister lid van is van een politieke partij, en dus lijkt het me ook mogelijk dat de VVD zelfs een minister aandraagt die lid is van het CDA. Zelf als het CDA niet regeert.

Het lastige is dan natuurlijk dat deze minister wel het beleid van andere partijen dan zijn eigen moet volgen.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Dat lijkt jouw favoriete term :P Wat bedoel je ermee?

• Virtuozzo
  • Niet online
kenneth schreef op donderdag 06 september 2012 @ 14:20:
[...]
Dat lijkt jouw favoriete term :P Wat bedoel je ermee?
Economie van samenleving is het geheel van economische elementen èn afhankelijkheden die de samenleving onderbouwen, zowel intern als extern. Onze gangbare economische modellen richten zich op de economische elementen binnen een samenleving, bieden echter weinig mogelijkheden voor het corrigeren door externe afhankelijkheden. Tevens maken ze weinig tot geen gebruik van "zachte" elementen als cultuur, psychologie, geschiedenis e.d. (wat ook begrijpelijk is aangezien we al heel lang geleden de humane wetenschappen opgesplitst hebben).

Wat we tegenwoordig steeds meer zien is problematiek in onze modellen ten aanzien van externe afhankelijkheden aangezien steeds meer van de in kaart gebrachte interne connecties verschuiven naar externe (in de context van buiten onze nationale economie) connecties, en vaker zijn dat afhankelijkheden (in de context van "we kunnen er als land / economie / samenleving minder invloed op uitoefenen).

Een andere, meer gangbare, omschrijving komt van Riccardo Petrella, die omschrijft het als het geheel wat groter is dan de delen van economische interactie en sociaal culturele elementen van een nationale samenleving in kaart gebracht voor de uitdagingen en beperkingen die het geheel heeft ten aanzien van afhankelijkheden van de delen. Zie het als een evolutie van "geld stuurt meer dan beleid" naar "grondstof stuurt meer dan geld" binnen het economische denken (klinkt wat koud misschien, maar de mens is steeds meer grondstof).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:57
VVD: 36zetels
PvdA: 35 zetels

Verwachte coalitie: VVD + PvdA + ?? waarbij ?? kan worden ingevuld door D66/CDA/CU/GL. D66 lijkt mij bij deze uitslag de meest logische optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Ik heb geen verstand van politiek, echter vind ik het leuk om voorspellingen te doen dus hier komt ie dan:

PvdA: 33 zetels
SP: 18 zetels
:150 zetels

Voorspelde coalitie: geen, eerst gaan de VVD en de PvdA het proberen, dit lukt niet, dan komt het CDA erbij, Wilders slaakt een paar kreten en na een paar maanden komt men tot het inzicht dat er gewoon geen kabinet gevormd kan worden, en dan komen er weer nieuwe verkiezingen.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:32

Qwerty-273

Meukposter

Met de druk om dit jaar wederom een schatting te doen in de juiste richting. Hier dan mijn voorspeling. Helaas hebben mijn voorspellingen in de lotto zoals bij de vorige verkiezingen tot opheden niets opgeleverd :(

VVD: 30 zetels
SP: 30 zetels
D66: 6 zetels
CU: 4 zetels
LP: 1 zetels
PvdT: 10 zetels (anders kom ik niet aan de 150 :+ )

Coalitie: een rommeltje dat tot niets komt, en afhankelijk van hoe men de boel bij elkaar houdt, vervroegde verkiezingen of 4 jaar zonder daadkrachtige beslissingen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Mentalist
  • Laatst online: 30-08 02:04

Mentalist

[avdD]

Jaaaa gokken. :)

PvdA: 35 zetels
PVV: 21 zetels
D66: 10 zetels

Hopelijk krijg ik ongelijk. Coalitie: geen, terug naar de stembus. :+ Serieus: VVD+PvdA+CDA.

edit:
Ik zal even deze regel tekst erbij typen om de editregel met tijd zichtbaar te maken zodat ik niet kan valsspelen.

[ Voor 14% gewijzigd door Mentalist op 12-09-2012 01:25 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:35

Malarky

Wils voor wat ieder

PvdA: 38 zetels
VVD: 37 zetels
PVV: 20 zetels
CDA: 10 zetels
D66: 10 zetels

Coalitie: PvdA en VVD. Anders: PvdA, SP, CDA en D66.

[ Voor 30% gewijzigd door Malarky op 12-09-2012 01:46 ]

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 20:52

krvabo

MATERIALISE!

VVD: 31 zetels
SP: 27 zetels
CU: 2 zetels
Piratenpartij: 1 zetel

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

• Fiber

Fiber

Bijna vergeten...

PvdA: 36 zetels
50plus: 4 zetels
Piraten: 1 zetel

Grotendeels is hier de wens de vader van de gedachte, ik vrees dat de VVD nog wat groter wordt en een paar andere partijen nog wat kleiner... O-)

Coalitie? PvdA/VVD/CDA/D66

[ Voor 3% gewijzigd door Fiber op 12-09-2012 02:04 ]

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:30
Voor als het nog mag

PvdA: 37 zetels
SP: 17 zetels
CU: 7 zetels
: 0 zetels

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:13
VVD : 36
PvdA : 34
PVV : 20
SP : 19
D66 : 15
CDA : 11
CU : 4
GroenLinks : 4
PvdD : 3
SGP : 2
Piratenpartij : 1
50+ : 1

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• Kapiteiniglo
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

Zo te zien niemand hier die verwacht had dat de VVD >40 zetels zou halen..

Scientia potentia est

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Delerium schreef op maandag 03 september 2012 @ 21:43:
GroenLinks gaat hard gedecimeerd worden
Dan pak je een zeer extreme uitslag als harde keuze, is dat de enige die goed is.

Nou ja, volgende keer beter. :)

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

kenneth schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 10:43:
Vier partijen goed ...
Paars III komt eraan.
Hmm, wellicht maar er zal vast aangestuurd worden op een coalitie die gelijk een meerderheid in de EK heeft.

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Kapiteiniglo schreef op donderdag 13 september 2012 @ 09:14:
Zo te zien niemand hier die verwacht had dat de VVD >40 zetels zou halen..
Nee idd. @anandus: wie is de winnaar? O-)

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Malarky schreef op woensdag 12 september 2012 @ 01:41:

Coalitie: PvdA en VVD. Anders: PvdA, SP, CDA en D66.
Jeuj, ik kom nog het meeste in de buurt van dit topic bij de uitslag van 'de slag in het midden'. Alleen de rest weet ik niet. :P

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:22
Ik heb er hier geen voorspelling gegeven, maar ik zat er naast. Dacht dat het CDA wel 17 zou halen, en was bang dat Geert er meer dan 20 zou halen (dat is de grootste verrassing voor me, ook voor het buitenland is dat wel zo).

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 20:52

krvabo

MATERIALISE!

krvabo schreef op woensdag 12 september 2012 @ 01:57:
PvdA: 32 zetels >> 39
VVD: 31 zetels >> 41
SP: 27 zetels >> 15
PVV: 18 zetels >> 15
D66: 14 zetels >> 12
CDA: 14 zetels >> 13
GL: 4 zetels >> 3
PvdD: 3 zetels >> 2
CU: 2 zetels >> 5
50plus: 2 zetels >> 2
SGP: 2 zetels >> 3
Piratenpartij: 1 zetel >> 0.5 > 0
Wow ik had er 1 goed :+

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ik maar liefst 3:

Virussen? Scan ze hier!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Joosie200 schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 11:47:
SP: 26 zetels
Hmm.. CDA, CU, GL en SGP goed. Kan ik als agnost nu soms gelovige partijen goed inschatten? :+ En GL viel van te voren al wel te verwachten, dus ja, dat was een inkoppertje imho. Geldt eigenlijk ook voor het CDA.

[ Voor 11% gewijzigd door Joosie200 op 13-09-2012 16:23 ]

• Fiber

Fiber

Fiber schreef op woensdag 12 september 2012 @ 02:00:
Bijna vergeten...

PvdA: 36 zetels
50plus: 4 zetels
Piraten: 1 zetel

Grotendeels is hier de wens de vader van de gedachte, ik vrees dat de VVD nog wat groter wordt en een paar andere partijen nog wat kleiner... O-)

Coalitie? PvdA/VVD/CDA/D66
Alleen de CU goed... Wat zegt dat over mij...? O-)

Vooral de twee grote winnaars PvdA en VVD had ik nog wat te laag ingeschat, en de PVV, SP, Groen Links en 50Plus had ik (nog) wat te hoog ingeschat. De rest valt binnen de foutmarge vind ik... ;)

Eigenlijk is de echte uitslag gewoon nog wat extremer dan de peilingen en verwachtingen vooraf. Ik had de trend goed, maar de werkelijkheid is nog wat extremer. :z

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

W3ird_N3rd schreef op woensdag 12 september 2012 @ 01:24:
Jaaaa gokken. :)

VVD: 36 zetels +5
PvdA: 35 zetels +3
SP: 18 zetels -3
PVV: 21 zetels -6
D66: 10 zetels +2
CDA: 12 zetels +1
CU: 5 zetels goed!
GL: 4 zetels goed!
PvdD: 3 zetels -1
50plus: 3 zetels -1
SGP: 3 zetels goed!
Drie partijen goed. Totaal 22 zetels ernaast.

En ja: GL 4 zetels want die krijgen een restzetel van PvdA. Hier had ik bij mijn voorspelling uiteraard al rekening mee gehouden. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Malarky schreef op woensdag 12 september 2012 @ 01:41:
PvdA: 38 zetels +1
VVD: 37 zetels +4
PVV: 20 zetels -5
SP: 18 zetels -3
CDA: 10 zetels +3
D66: 10 zetels +2
CU: 6 zetels -1
GL: 3 zetels goed!
SGP: 3 zetels goed!
50plus: 2 zetels goed!
GL blijft gewoon op 3, geloof mij nou maar ;)

20 Zetels ernaast, wie heeft het beter gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Ik zal het maar even snel optellen, ik reken hierbij de restzetel die van PvdA naar GL gaat mee. Correct me if I'm wrong:

anadus: 42
wildhagen: 36
kamstra: 44
Delerium: 30
Quacka: 44
Keeper: 52
Kapiteiniglo: 40
kenneth: 30
Deathchant: 35
Joosie200: 34
-Baco-: 30
Witte: 34
Phyxion: 40
Mr_Size: 32
PWM: 38
VictordeHolland: 42
stefanass: 22
geen vinger: 30
Qwerty-273: 46
tweaker2010: 24
W3ird_N3rd: 22
Malarky: 20
krvabo: 41
Fiber: 22
rik86: 16
ph4ge: 29

De top 5!

1. rik86: 16 (12sep)
2. Malarky: 20 (12sep)
3. stefanass: 22 (7sep)
4. W3ird_N3rd: 22 (12sep)
5. Fiber: 22 (12sep)

rik86 is de winnaar! Nummers 3 t/m 5 op volgorde van inzending. Speciale vermelding voor stefanass die als enige met een inzending vóór 12 september de top 5 wist te halen!

De bottom 5!

1. Keeper: 52
2. Qwerty-273: 46 (volgende keer gaat de PvdT winnen!)
3. Quacka: 44
4. kamstra: 44
5. VictordeHolland: 42

Schaam u! Ook anandus zat er 42 zetels naast, maar hij postte eerder.

Fuuuu deze post kostte me meer tijd dan ik had gedacht. :(

Als GL de restzetel uiteindelijk toch niet zou krijgen dan was deze hele post voor niets. :P

[ Voor 8% gewijzigd door Mentalist op 14-09-2012 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 10:32

Qwerty-273

Meukposter

Wh00000ttt nummer twee van de bottom 5 dit keer. Gefeliciteerd rik86 met je voorspellig die het dichts in de buurt kwam. En nu maar hopen dat de PvdT volgende keer ook weer mee doet.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:13
Misschien ook leuk om de laatste opiniepeilingen er naast te leggen? Volgens mij zijn er een aantal Tweakers een stuk beter dan die bureau's die bijna dagelijks het nieuws halen.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Size
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-08 19:20
Middenmoot voor mij :( Had niet verwacht dat PvdA en VVD nog zoveel zetels bij respectievelijk SP en PVV zouden wegkapen. Voor de rest zat ik met de meeste partijen wel binnen de foutmarge. Had D66 volgens mij nog wel wat hoger ingeschat.
Anyway, Paars III lijkt de meest kansrijke coalitie, veel andere opties zijn er niet. Ik ben niet tegen in ieder geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
_o_
Dank voor de moeite!

En gefeliciteerd, rik86, je bent nu regerend kampioen 'Glazenbolkijken'! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:30
Hoera! Ben ik toch goed in getalletjes gokken, tijd om mee te doen aan de Lotto of zo ;)

Volgens mij ga ik komende verkiezingen ook maar peilingen publiceren, ik zit dichter bij dan maurice de hond volgens mij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Dank, W3ird_N3rd, voor het telwerk...! Feli, Rik86, mooie overwinning!

Toch nog vijfde, had ik niet gedacht, eigenlijk zelfs bijna tweede, valt me echt mee. Maar dat houdt dus in dat we er (bijna) allemaal flink naast zaten.

Tip voor de volgende keer: Maak je voorspelling. Tel dan bij de grootste winnaars nog twee zetels op die je weghaalt bij de grootste verliezers...

[ Voor 5% gewijzigd door Fiber op 14-09-2012 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Gefeliceerd rik86! Ik ben met mijn 24 net buiten de top 5 gevallen. Volgende keer beter :)

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

ph4ge schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 08:54:
Misschien ook leuk om de laatste opiniepeilingen er naast te leggen? Volgens mij zijn er een aantal Tweakers een stuk beter dan die bureau's die bijna dagelijks het nieuws halen.
Ja daar dacht ik later ook nog aan. :)

Bij het erasmusdebat 6 september was in beeld de volgende peiling van Intomart GfK:

VVD: 34 zetels +7
PvdA: 30 zetels +8
SP: 26 zetels -11
PVV: 17 zetels -2
CU: 7 zetels -2
50plus: 3 zetels -1

Score: 32. Niet bijzonder.

Ipsos Synovate 05-09-12:

VVD: 34 zetels +7
PvdA: 32 zetels +6
SP: 22 zetels -7
PVV: 20 zetels -5
D66: 13 zetels -1
CU: 6 zetels -1
SGP: 2 zetels +1

Score: 30. Meh.

Maurice de Hond 05-09-2012:

VVD: 33 zetels +8
PvdA: 29 zetels +9
SP: 25 zetels -10
PVV: 19 zetels -4
D66: 14 zetels -2

Score: 34. Niet zo best.

Maurice de Hond 11-09-2012:

VVD: 36 zetels +5
PvdA: 36 zetels +2
SP: 20 zetels -5
PVV: 18 zetels -3
D66: 11 zetels +1

Score: 18, it's a tie!

Voor de volledigheid nog de werkelijke uitslag:

VVD: 41 zetels
SP: 15 zetels

In defense of de Hond: hij gaf inderdaad op 7 september al aan dat door strategisch stemmen de uitslag op 40/40 uit zou kunnen komen voor VVD/PvdA. Aan de andere kant: als je als statisticus ieder mogelijke scenario gaat doorrekenen dan is de kans statistisch gezien :+ uiteindelijk ook wel vrij groot dat één van je vele voorspellingen uitkomt. :P

[ Voor 21% gewijzigd door Mentalist op 15-09-2012 07:29 ]

• Fiber

Fiber

Toch vind ik die voorspelling van De Hond op 11 september nog best heel aardig... Alle +1 en -1 tellen voor mij niet, dat is marginaal. Dan zie je dat hij de trend (of richting) wel goed had, maar de winnaars VVD en PvdA winnen alleen nog veel meer dan die trend, terwijl de (soort van) verliezers nog nog wat meer verliezen dan voorspeld. De werkelijkheid is dus alleen nog wat extremer dan de voorspelling.

Pagina: 1