Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:32
Ik gebruik momenteel een Sitecom WL-330 als accesspoint om het draadloos van mijn Ziggo Ubee-modem te vervangen (die in het modem is nu uitgeschakeld). Dit als test om te kijken of het netwerk daarmee wat stabieler gaat lopen, want het (draadloos deel van het) Ubee-modem heeft geen beste reputatie (Ziggo router Ubee EVW3200 - gebrekkige werking).

Nu staat het modem, en op dit moment dus ook de Sitecom, in de meterkast. Ik probeer het bereik zo ver mogelijk te krijgen in/rond het huis. Volgens mij moet er wel winst in de juiste oriëntatie van de twee antenne's te halen zijn. Hoe richt je die optimaal? Zet ik ze beiden loodrecht omhoog (parallel), of haaks op de ondergrond, maar onderling een hoek van 90 graden (zoals op de voorpagina van de handleiding)? En in welke richting is dan het beste signaal te vinden?

Even een praatplaatje:
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/38042311/Wifisignalen.png

In bovenstaand plaatje heb ik twee vlakken aangegeven: het vlak ABCD waar je op kijkt vanaf de achterkant (kijkend op de antenne's) en het vlak 1-2-3-4 'parallel aan de vloer'. Ik neem aan dat de lijn C-D een sterk signaal is, hoewel de 90 graden draaiing er misschien voor zorgt dat ook A-B een goede dekking geeft. Dat is wel fijn, zodat het boven ook werkt :).
Dan in het horizontale vlak. De meterkast ligt in een hoek van het huis, dus het zou fijn zijn als bijvoorbeeld 1-2 veel sterker is/kan zijn dan 3-4, of omgekeerd. Dan kan ik hem zo richten dat ik de beste dekking heb.

Ik heb wel zitten frutten, maar kom zelf niet tot duidelijke conclusies. Er zijn te veel variabelen. Ook heb ik geen plaatje oid kunnen vinden van hoe de wifi-bundel de antenne verlaat.

Kortom: hoe richt ik (in theorie) mijn antenne's en AP optimaal?
* Welke (onderlinge) stand van de antennes doet wat?
* Welke rol speelt de oriëntatie van het kastje?

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:31

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Het hangt er een beetje vanaf wat je allemaal gebruikt.. mimo, 20/40MHz bandbreedte, 2.4 en/of 5 GHz band enz.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
Van de config pagina's van de Sitecom:
• Band: 2.4 GHz (B+G+N)
• Channel: 11

• Fragment Threshold: 2346 (256-2346)
• RTS Threshold: 2347 (0-2347)
• Beacon Interval: 100 (20-1000 ms)
• DTIM Period: 3 (1-10)
• Data rate: Auto
• N Data rate: Auto
• Channel Bandwidth: Auto 20/40 MHz
• Preamble Type: Short Preamble
• Broadcast ESSID: Enable
• CTS Protection: Auto
• Tx Power: 100%
Ik hoef het allemaal niet op de centimeter uit te rekenen, maar wat vuistregels zouden fijn zijn :).

[ Voor 10% gewijzigd door Reptile209 op 02-09-2012 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:31

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Nogmaals, wat ga je gebruiken va nde mogelijkheden ? Default gewoon vertikaal.. bij 2 tx antennes en 3 rx, altijd de buitenste op gelijke afstand houden tot de middelste. De middelste kan soms voordeel hebben van een andere orientatie bij stoorsignalen op dezelfde frequentie anders dan WiFi(aware).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-05 15:13

lordsnow

I know nothing

Let wel: de WL-330 is een Range Extender. Als je deze als Acces Point wilt gaan gebruiken dan moet je em ook zo instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
DukeBox schreef op zondag 02 september 2012 @ 22:41:
Nogmaals, wat ga je gebruiken va nde mogelijkheden ? Default gewoon vertikaal.. bij 2 tx antennes en 3 rx, altijd de buitenste op gelijke afstand houden tot de middelste. De middelste kan soms voordeel hebben van een andere orientatie bij stoorsignalen op dezelfde frequentie anders dan WiFi(aware).
Ik gebruik hem met de instellingen die ik net postte. Apparaten op het netwerk zijn g en n standaard.

Bedoel je met vertikaal: loodrecht omhoog, of beiden schuin naar buiten zoals ik tekende? Ik heb dus 2 antennes op de sitecom zitten.
lordsnow schreef op zondag 02 september 2012 @ 22:45:
Let wel: de WL-330 is een Range Extender. Als je deze als Acces Point wilt gaan gebruiken dan moet je em ook zo instellen.
I know ;). Hij werkt nu op zich prima, maar ik ben op zoek naar kleine optimalisaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Grootste optimalisatie:
Haal dat ding uit de meterkast en zet het (bedraad) neer op een plek dat centraal is in je huis en niet (zoals in meterkast) omgeven door metalen buizen, bekabeling en electra.

Sterker nog, waarom de WiFi op de Ubee uitschakelen? Gewoon beide doen en de AP bijvoorbeeld een verdieping hoger zetten met zelfde SSID maar ander (niet overlappend) kanaal.

Hoewel die Ubee-modems vast niet de beste AP's zijn is een flink deel van de kritiek erop opvallend vergelijkbaar met de Cisco modems die Ziggo ook gebruikt. Andere WiFi controller en antennes. Overeenkomst? Locatie: het zijn kabelmodems, die horen dicht bij eerste aansluitpunt, dus in meterkast of in woonkamer achter TV. Zo ongeveer de twee slechtst denkbare plekken in huis voor WiFi-ontvangst. Geen wonder dat mensen er zo ontevreden mee zijn. Oplossing moet je dus vooral zoeken in locatie.

Overigens weet ik van de EPC3925 dat het erg richtingsgevoelig is, ontvangst is vooral in het vlak van de modem goed, erboven of eronder slecht. Draaien aan de orientatie van het apparaat kan enorm schelen. Dat zou zomaar met die Ubee ook kunnen (andere antennes, maar zelfde vorm behuizing, dus allicht zelfde antenne-orientatie). Aangezien je al de AP hebt kun je het best dus de Ubee zodanig neerzetten dat het op de verdieping waar het staat optimaal bereik geeft, ten koste van andere verdiepingen, en dan die AP een verdieping hoger aan te sluiten.

Disclaimer:
Ondanks dat je om tips vraagt mbt signaalontvangst zeg je niets over de vorm of materialen van je huis. Wel zo relevant. Ik ga hier bij gebrek aan beter uit van een standaard NL eengezinswoning met draagmuren en vloeren van gewapend beton en twee of drie verdiepingen in totaal. Meterkast beneden bij voordeur, diametrisch tegenover woonkamer. Of het ook in de buurt is van het trapgat (=enige plek dat WiFi fatsoenlijk uit z'n kooi van Faraday komt) verschilt teveel om aannames over te doen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
dion_b schreef op maandag 03 september 2012 @ 00:14:
Grootste optimalisatie:
Haal dat ding uit de meterkast en zet het (bedraad) neer op een plek dat centraal is in je huis en niet (zoals in meterkast) omgeven door metalen buizen, bekabeling en electra.

Sterker nog, waarom de WiFi op de Ubee uitschakelen? Gewoon beide doen en de AP bijvoorbeeld een verdieping hoger zetten met zelfde SSID maar ander (niet overlappend) kanaal.
Hier heb je volkomen gelijk in. Sterker nog: ik had hem netjes als wireless repeater staan, tot vlak voordat ik dit topic opende. Het is meer een experiment dan een fijne oplossing waar ik nu mee bezig ben. Ik heb dan ook geen zin om draden (of Powerline) naar strategische locaties te installeren. Eerst maar eens kijken of zo de nare hickups waar we last van hadden verdwijnen, want dan lag het aan de wireless van de Ubee. (specifiek: als mijn vrouw haar Citrix-achtige thuiswerksysteem van de Rijksoverheid gebruikt, klapt de verbinding er een paar keer per uur uit en moet ze opnieuw inloggen).

Het is pure nieuwschierigheid van me dat ik op deze oriëntatie-vraag uitkwam. Ik kon met even googlen geen teksten of schemaatjes vinden die aangeven hoe het signaal de twee antennes uit komt zetten, zodat je de hoek en de positie van het apparaat kunt optimaliseren.
Disclaimer:
Ondanks dat je om tips vraagt mbt signaalontvangst zeg je niets over de vorm of materialen van je huis. Wel zo relevant. Ik ga hier bij gebrek aan beter uit van een standaard NL eengezinswoning met draagmuren en vloeren van gewapend beton en twee of drie verdiepingen in totaal. Meterkast beneden bij voordeur, diametrisch tegenover woonkamer. Of het ook in de buurt is van het trapgat (=enige plek dat WiFi fatsoenlijk uit z'n kooi van Faraday komt) verschilt teveel om aannames over te doen.
Ik wilde het ook niet te specifiek op mijn huis betrekken. Overigens klopt je gok als een bus, behalve dat het trapgat een open trap in de woonkamer is (en dus nog een extra muurtje tov de meterkast heeft). Huis uit 1978, gewapend beton, 3 verdiepingen (incl. zolder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Reptile209 schreef op maandag 03 september 2012 @ 21:12:
[...]

Hier heb je volkomen gelijk in. Sterker nog: ik had hem netjes als wireless repeater staan, tot vlak voordat ik dit topic opende.
Repeaters zijn een vervloeking. Ze hebben alleen zin in situaties waarin er geen ernstige demping is en afstanden gewoon te groot worden. Een betonnen huis in NL is exact het tegenovergestelde. Wat je wint aan signaalsterkte verlies je weer aan halvering van doorvoer omdat alles over de repeater dubbel op het netwerk moet.
Het is meer een experiment dan een fijne oplossing waar ik nu mee bezig ben. Ik heb dan ook geen zin om draden (of Powerline) naar strategische locaties te installeren. Eerst maar eens kijken of zo de nare hickups waar we last van hadden verdwijnen, want dan lag het aan de wireless van de Ubee. (specifiek: als mijn vrouw haar Citrix-achtige thuiswerksysteem van de Rijksoverheid gebruikt, klapt de verbinding er een paar keer per uur uit en moet ze opnieuw inloggen).
Weet je zeker dat dat WiFi was en niet een onhebbelijkheid van de router in de Ubee die je met een losse AP nog gebruikt?

Sowieso klinkt dat als een key/polling time issue. Daaraan sleutelen zou wel eens oplossing kunnen bieden.
Het is pure nieuwschierigheid van me dat ik op deze oriëntatie-vraag uitkwam. Ik kon met even googlen geen teksten of schemaatjes vinden die aangeven hoe het signaal de twee antennes uit komt zetten, zodat je de hoek en de positie van het apparaat kunt optimaliseren.
De hoeveelheid goede naslagwerk over WiFi is - gezien hoeveel mensen die meuk gebruiken - schrikbarend slecht inderdaad.
[...]

Ik wilde het ook niet te specifiek op mijn huis betrekken. Overigens klopt je gok als een bus, behalve dat het trapgat een open trap in de woonkamer is (en dus nog een extra muurtje tov de meterkast heeft). Huis uit 1978, gewapend beton, 3 verdiepingen (incl. zolder).
Kijk, zou zo huis uit 1979 van m/n wijlen moeder kunnen zijn. In dat geval wil je idealiter de AP op 1e verdieping hoog in het trappenhuis aansluiten. Kabels kun je allicht op 1e verdieping langs plafondplint leiden, dan via CV-leiding omlaag naar meterkast.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Reptile209 schreef op maandag 03 september 2012 @ 21:12:
[...]

Nagenoeg altijd horizontaal als 't ding vertikaal staat. Dus: ---- | ---- waarbij | de antenne is en -- de straling. Het gaat ook wel omhoog en omlaag natuurlijk maar minder sterk. (En dat geldt niet voor alle antennes maar 't is veelvoorkomend bij het soort antenne dat meestal meegeleverd wordt.) Voor de precieze info heb je echter toch echt een signal radiation plot nodig van de maker.

Maar je hebt ook nog te maken met antennepolarisatie. Dat is van belang bij de antennes van je ontvangers. Voor de beste ontvangst zorg je dat die gelijk is.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
dion_b schreef op maandag 03 september 2012 @ 22:11:
[...]

Weet je zeker dat dat WiFi was en niet een onhebbelijkheid van de router in de Ubee die je met een losse AP nog gebruikt?

Sowieso klinkt dat als een key/polling time issue. Daaraan sleutelen zou wel eens oplossing kunnen bieden.
Nee, dat weet ik niet :). Dit is een testje daarvoor: als het probleem nu weg is, lag het aan de Ubee of aan de combi van de Ubee met de repeater. Het wireless signaal van de Sitecom is iig een tikkeltje sterker dan de Ubee in z'n eentje kon, dus dat is nu al winst ;).
[...]

De hoeveelheid goede naslagwerk over WiFi is - gezien hoeveel mensen die meuk gebruiken - schrikbarend slecht inderdaad.

[...]

Kijk, zou zo huis uit 1979 van m/n wijlen moeder kunnen zijn. In dat geval wil je idealiter de AP op 1e verdieping hoog in het trappenhuis aansluiten. Kabels kun je allicht op 1e verdieping langs plafondplint leiden, dan via CV-leiding omlaag naar meterkast.
Noted, gaan we indien nodig wel netjes uitwerken :).
CyBeR schreef op maandag 03 september 2012 @ 22:35:
[...]
Nagenoeg altijd horizontaal als 't ding vertikaal staat. Dus: ---- | ---- waarbij | de antenne is en -- de straling. Het gaat ook wel omhoog en omlaag natuurlijk maar minder sterk. (En dat geldt niet voor alle antennes maar 't is veelvoorkomend bij het soort antenne dat meestal meegeleverd wordt.) Voor de precieze info heb je echter toch echt een signal radiation plot nodig van de maker.

Maar je hebt ook nog te maken met antennepolarisatie. Dat is van belang bij de antennes van je ontvangers. Voor de beste ontvangst zorg je dat die gelijk is.
Okee, dat zocht ik inderdaad een beetje. Nu nog iemand die zo'n plotje van deze (standaard?) antenne's kan ophoesten, maar je uitspraak bevestigt idd een beetje mijn vermoeden. Je zou dan - in theorie - het sterkste signaal krijgen over as 1-2 in mijn plaatje, en dan (met de antenne's recht omhoog) horizontaal in het vlak van de router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casperb71
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-04 08:18
Zag deze oude topic en vroeg mij af welke antenne voor ontvangst is en elke antenne zend? (of kan ik dit niet zo zeggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Ik heb een TPLINK met 3 antennes, leg een meetlat over de 3 zuiver verticale opgestelde antennes heen en richt de router dan naar die plek (TV) waar je de sterkste wifi ontvangst wenst.

Dit geldt voor zowel de als repeater als access point gebruikte wifi router. De ontvanger dient ook verticaal de antenne te hebben staan voor optimale verbinding. (sterkte).

De meet resultaten heb ik gedaan met een wifi app op mijn Note 4 telefoon.

Dit voor een horizontale wifi verbinding, naar boven of onder verzwakt de straling enorm, dus de router gelijktijdig voor een verbinding naar de tuin (horizontaal stralingsveld) alsmede naar boven (zolder) (verticale straling) laten stralen is vrijwel onmogelijk. Dan zou je 2x router moeten toepassen verbonden met een kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:54

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@racinfo bedankt voor je informatie. Maar ik gok dat de TS na 6 jaar wel een oplossing heeft gevonden voor zijn probleem.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.