Hoi, het wordt weer eens tijd om wat centjes uit te geven aan een nieuw workstation en ik ben van plan om dit in 2 a 3 fases aan te schaffen. Mijn eerste stap is om een nieuwe kast en PSU aan te schaffen. Bij dit laatste onderdeel heb ik even wat advies nodig. Ik heb zojuist een heel nuttig artikel hierover gelezen en hierin wordt diep ingegaan op het belang van de aanschaf van een PSU met het juiste vermogen. Een van de belangrijkste conclusies hierin is:
Verder twijfel ik nog over een grafische kaart. Dit wordt in het uiterste geval een GTX 660 Ti, maar kan ook een mindere variant in de GTX 6** serie worden (discussie over welke grafische kaart het beste is, is niet relevant. Ik game nauwelijks en wil hem met name gebruiken voor de mogelijkheid om te programmeren met CUDA).
Op basis van deze componenten kom ik uit op een totaal maximaal vermogen van 400 W.
Dit is opgebouwd uit:
Mijn vraag: hoe krachtig dient mijn voeding te zijn?
Er staat tevens een handig lijstje in om op basis van je componenten een lijstje te maken van het verwachte opgenomen vermogen door de verschillende componenten. De componenten die min of meer vast staan, heb ik hieronder in een lijstje gezet.Buying too big just to be on the safe side is counter-productive and only makes sense if you actually need the reserves.
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Asus P9X79 Pro | € 269,- | € 269,- |
1 | Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB | € 94,61 | € 94,61 |
1 | Intel Core i7 3930K Boxed | € 501,- | € 501,- |
1 | Samsung 830 series 256GB | € 172,99 | € 172,99 |
2 | Kingston KHX1600C9D3K2/8GX | € 41,45 | € 82,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.120,50 |
Verder twijfel ik nog over een grafische kaart. Dit wordt in het uiterste geval een GTX 660 Ti, maar kan ook een mindere variant in de GTX 6** serie worden (discussie over welke grafische kaart het beste is, is niet relevant. Ik game nauwelijks en wil hem met name gebruiken voor de mogelijkheid om te programmeren met CUDA).
Op basis van deze componenten kom ik uit op een totaal maximaal vermogen van 400 W.
Dit is opgebouwd uit:
- CPU: 130W
- Mobo: 50W
- RAM: 20W
- SSD: 4W
- HDD: 10W
- Optische drive: 10W
- Fans: 15W
- IO cards: 10W
- GPU: 150W
Mijn vraag: hoe krachtig dient mijn voeding te zijn?