Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gray|IA
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-06-2021

Gray|IA

geen ondertitel

Topicstarter
Hallo,

Ik ben binnekort van plan een zuinige homeserver in elkaar te proppen.
Benodigde functies:

-transcoden met plex media server
-downloaden via nieuwsgroepen
-printserver, ftp-server
- geen webserver dus dit systeem zal 80% van de tijd idle draaien
- max aantal schijven 5 (4HDD in raid5 + 1 SSD als systeemschijf (zuiniger en ontlast de harde schijf?)
- stil en zuinig

Ik zou wel beginnen met slechts 1 HD schijf (gezien de prijzen), kan ik dan na een tijdje migreren naar raid1 en nog later naar raid5 met behoud van gegevens?
Ik zou welicht WHS 2011 gebruiken, hoewel ik misschien freenas ook een kans wil geven...
- Zou ik 2 latjes van 2GB ram nemen of zou ik toch voor 1 lat van 4Gb gaan? (is het meerverbruik de snelheid waard?)
- De voeding die bij de fractal design wordt geleverd is 300W, is dit voldoende?

Voor de rest had ik graag jullie mening geweten over onderstaande config. :)

#ProductPrijsSubtotaal
1Fractal Design Array R2 Mini ITX NAS Case€ 123,80€ 123,80
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 31,80€ 31,80
1Intel Core i3 3220 Boxed€ 116,95€ 116,95
1Samsung 830 series 128GB€ 93,99€ 93,99
1Corsair Vengeance CML4GX3M2A1600C9 Low Profile€ 26,-€ 26,-
1Asus P8H77-I€ 91,95€ 91,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 646,84

[ Voor 68% gewijzigd door Gray|IA op 11-09-2012 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gray|IA

Gray|IA

geen ondertitel

Topicstarter
Ondertussen de Corsair vengeance memory verandert naar de low profile versie, zodat hij niet in de weg komt te zitten van de Big Shuriken cooler.
Verder lees ik dat het moederbord P8H77-I eigenlijk helemaal niet zo zuinig is (vooral niet in idle),maar ik mis nog meerdere reviews om dit te staven.
http://nl.hardware.info/r...-bridge-maar-dan-goedkoop

Deze verbruikt in Idle 37,2 watt wat volgens mij toch makkelijk onder de 30watt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ERIKvanPAASSEN
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-08 17:46

ERIKvanPAASSEN

Bug Killer

Voor het geld van de Fractal Design Array R2, zou je eventueel ook kunnen kijken naar een Bitfenix Prodigy-behuizing (zwart / wit), met een losse (en misschien iets efficiëntere of stillere) atx-psu. Het is maar een suggestie, en het zal elkaar waarschijnlijk niet veel ontlopen in prijs en prestaties, maar wellicht iets makkelijker qua koeling. Verder een kwestie van je eigen voorkeur.

[ Voor 6% gewijzigd door ERIKvanPAASSEN op 02-09-2012 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:47
Je moet eens kijken in Nieuwe Zuinige Server (discussie). Daar staat o.a. een recente reactie van gebruiker mux over het stroomverbruik van geheugen (vrijwel niks).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gray|IA

Gray|IA

geen ondertitel

Topicstarter
@ erik: Thx, mooie case ind.

@Rukapul: Ok, zoek ik op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Je zou ook naar een synology kunnen kijken.. die kan alles op jouw lijstje en is ver onder het budget wanneer je begint met een dual of quad bay nas. Zelfs de 5 bay zit nog onder je budget. (zeker als je energie gebruik meeneemt)

[ Voor 9% gewijzigd door DukeBox op 02-09-2012 22:48 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-09 21:43
Ik zou wel beginnen met slechts 1 HD schijf (gezien de prijzen), kan ik dan na een tijdje migreren naar raid1 en nog later naar raid5 met behoud van gegevens?
Ja en nee, je kunt van 1 harde schijf naar 2 gaan (raid 1, zonder dataverlies) maar niet van 1 harde schijf naar 3 harde schijven (raid 5 zonder verlies van data). Overigens zou ik wel een backup maken op het moment dat je gaat rommelen in raidsets ;).

[ Voor 0% gewijzigd door EnerQi op 02-09-2012 22:52 . Reden: quotes goedgezet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
DukeBox schreef op zondag 02 september 2012 @ 22:46:
Je zou ook naar een synology kunnen kijken.. die kan alles op jouw lijstje en is ver onder het budget wanneer je begint met een dual of quad bay nas. Zelfs de 5 bay zit nog onder je budget. (zeker als je energie gebruik meeneemt)
Das alleen als je de disken niet meetelt...

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gray|IA

Gray|IA

geen ondertitel

Topicstarter
@ dukebox:
Wel dat was men eerste keus, een 2e hands synology DS412+, maar door een mislukte deal heb ik zoiets van.
"Ik wil een betere, snellere en goedkopere server dan die ds412+ (welke veel moeite heeft met transcoden) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gray|IA

Gray|IA

geen ondertitel

Topicstarter
EnerQi schreef op zondag 02 september 2012 @ 22:51:
[...]

Ja en nee, je kunt van 1 harde schijf naar 2 gaan (raid 1, zonder dataverlies) maar niet van 1 harde schijf naar 3 harde schijven (raid 5 zonder verlies van data). Overigens zou ik wel een backup maken op het moment dat je gaat rommelen in raidsets ;).
Echt niet? Dat is wel een dealbreaker :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
In het Zuinige Server topic worden de meeste van je vragen wel beantwoord. Wat betreft die RAID migratie, niet aan beginnen ... Geeft alleen maar ellende en kans op dataverlies. De opmerking over backups geldt in principe altijd, ook als je niet met RAID configs gaat prutsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Ok, heb zelf een 1512+1080p plex decoden naar een ipad1 gaat zonder problemen.. met een volgende update komt het vanuit synology zelf beschikbaar:
release notes DSM 4.1
31.DS video on iPhone/iPad (Available soon in App Store):
•Watch videos in supported format (MP4, M4V, MOV) from the Video Station library on iPhone and iPad with DS video.
•If the video format is not supported on iOS devices, Video Station will do real-time transcode so that the videos can be played on iPad/iPhone. The DiskStation models supporting transcoding includes: DS712+, DS1512+, DS1812+, DS3612xs, RS3412xs, RS3412RPxs, DS412+, RS812+, RS812RP+, RS2212+, RS2212RP+, RS3411xs, RS3411RPxs, RS2211+, RS2211RP+, DS3611xs, DS2411+, DS1511+, DS411+II, DS411+, DS810+, RS810RP+, DS1010+ and DS710+.
@redfoxert, een SSD is dan niet nodig en me een enkele hdd kom je met een ds412+ of ds712+ nog steeds dik onder het voorbeeld. Alleen de 5 disk uitbreiding voor de 712 is wat prijzig.. daar heb je ook een 2e ds voor.

@EnerQi, dat hangt af van de controller of toegepaste software raid. homeserver kan online alles omzetten maar het is gee nechte raid (je geeft aan hoeveel failovers je per filw/dir wilt)
De betere controllers kunnen alles online maar dan zit je al snel > €200
Anders ben je aangewezen op de mogelijkheden van het OS of de drivers.

[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 02-09-2012 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
DukeBox schreef op zondag 02 september 2012 @ 23:06:
Ok, heb zelf een 1512+1080p plex decoden naar een ipad1 gaat zonder problemen.. met een volgende update komt het vanuit synology zelf beschikbaar:
release notes DSM 4.1

[...]
@redfoxert, een SSD is dan niet nodig en me een enkele hdd kom je met een 213+ nog steeds dik onder et voorbeeld.
En je bent gebonden aan je 2bay NAS, waar hij een requirement heeft van 4 data disken. Dan zit je dus al tegen een 411 of hoger aan te kijken.

Persoonlijk heb ik liever de mogelijkheid tot uitbreiden en flexibiliteit in functionaliteit. Dat heb ik met een premade NAS gewoon niet. Maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:38
mITX is leuk en schattig, maar met mATX formaat ben je veel flexibeler. Je hebt vaak dan 4 geheugensloten tegenover 2; 4 PCI-e sloten tegenover 1. Been there done that.

Daarnaast is de P8H77-I minder zuinig dan zijn voorganger de P8H67-I. Ik heb de MSI H77MA-G43 en zelfs deze is zuiniger dan de P8H77-I terwijl het MSI bord meer features biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik denk dat iedereen er anders tegenaan kijkt.. ik ben juist overgestapt van een i3 nasje met 4 hdd's met homeserver naar een synology. Daar tussen heb ik ook og een thecus n7700 gehad en een qnap 4 bay maar niets is me zo goed bevallen als m'n synology. Het gaat ook niet zoveel om het merk, maar de software in mijn geval. DSM is gewoon erg fijn, als het beschikbaar was als software voor mijn i3 nasje of thecus was ik ook klaar geweest ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 01:32
Is het trouwens geen idee om Freenas te gebruiken in combinatie met ZFS? Iets meer geheugen kan dan wel geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gray|IA

Gray|IA

geen ondertitel

Topicstarter
Ik had al gehoord van zfs maar me er eigelijk nog niet in verdiept.

Kan ik vanop een windowscomputer dan nog altijd aan men bestanden op de server? Wat zijn de nadelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gray|IA

Gray|IA

geen ondertitel

Topicstarter
Ok nu ben ik ondertussen wel wat verdiept in zfs en freenas :)

Nadelen
-disks bijvoegen in een 'zfs-raid' gaat niet zonder gegevensverlies (dus ik moet de disks allemaal tegelijk kopen)
-plex media server draait niet op freenas :/ (dan is men i3-3220 overkill? of zijn er andere deftige media servers voor freenas? )

Voordeel:
- dat ik met freenas de ssd kan laten vallen en gewoon freenas vanop een usb stick kan starten. :)
- zfs is veiliger/sneller dan gewone raid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

^ dat kan je niet vergelijken, raid is een array waar je performance en/of redundantie mee kan behalen.
zfs is een file system.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tormentor1985
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:54
ZFS is een file system die zich bewust is van meerdere disks en indien ingesteld redundantie op 1 of meerdere disks weg schrijft. Het heet RAIDZ waarbij het getal achter de Z aangeeft hoeveel disks je uit je pool kunt missen. Denk niet dat je geen performance of redundantie haalt uit ZFS! Ik haal met 5 x 2TB in RAIDZ tussen de 400-500 MB/sec. Veel sneller dan mijn gigabit aan kan.
Pagina: 1