• dherre65
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 24-02 13:45
Hallo iedereen,

na 4 jaar mijn pc te gebruiken vond ik het alweer tijd voor iets nieuws. Na veel research heb ik besloten om voor een systeem te gaan met de Intel i5-3750k, een 8gb DDR3-1600 setje van Corsair en een MSI Z77A-G43 moederbord. Verder natuurlijk nog de benodigde onderdelen, maar eigenlijk staat alles al vast, behalve het moederbord. Dat is ook hetgene waarover ik het wil hebben met jullie.

Ik gebruik mijn pc als een allround pc. Office, photoshop, webdesign (dreamweaver/http servertje), veel muziek/films/series (in hd) en zo nu en dan game ik ook. Ik heb echter geen behoefte aan overklokken, ik wil gewoon dat alles soepel draait en dat mijn games niet haperen op 1980*1080 op enigszins fatsoenlijke instellingen.

Na wat speuren op het net kwam ik de MSI Z77A-G43 tegen als moederbord om de bovengenoemde componenten te ondersteunen en de taken ermee uit te voeren. Het bord heeft een mooie prijs en doet wat 'ie moet doen. Toch vraag ik me af of iemand er ervaring mee heeft, en of iemand misschien dingen ziet/kent waar ik rekening mee zou moeten houden. Dus, lijkt het jullie een goede keus?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik werk momenteel met z'n broertje, de H77MA-G43 en die bevalt prima, net als de Z77A-GD65 die ik eerder heb getest. De taken die jij erop uit wilt voeren kun je hier zeker prima mee doen.

Verder kun je *Algemeen Advies* Welk moederbord moet ik kopen? er nog eens op naslaan om te zien of er nog alternatieven zijn voor deze plank.

• dherre65
Bedankt voor je reactie. Kan ik door de term 'broertje' er vanuit gaan dat ze enigszins dezelfde kwaliteit hebben?

• TERW_DAN
  • Niet online
Kwalitatief lijken die borden best veel op elkaar, ik heb er nog niet veel verschil in kunnen merken in elk geval. Neem gewoon wat reviews door van die borden en dan heb je al vrij vlot een redelijk beeld.
Betrouwbaarheid over lange duur ga je nu nog niet echt terugvinden, zo heel oud zijn die bordjes nog niet.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Je wilt niet overklokken, waarom neem je dan niet een i5 3450 en een goedkoop B75 bordje? Op die manier bespaar je zo 50-80 euro.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 206,-€ 206,-
1MSI Z77A-G43€ 89,-€ 89,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 295,-

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3450 Boxed€ 167,-€ 167,-
1Asrock B75 Pro3-M€ 63,35€ 63,35
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 230,35

[Voor 89% gewijzigd door mitsumark op 30-08-2012 23:43]

• dherre65
mitsumark schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 23:42:
Je wilt niet overklokken, waarom neem je dan niet een i5 3450 en een goedkoop B75 bordje? Op die manier bespaar je zo 50-80 euro.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 206,-€ 206,-
1MSI Z77A-G43€ 89,-€ 89,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 295,-

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3450 Boxed€ 167,-€ 167,-
1Asrock B75 Pro3-M€ 63,35€ 63,35
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 230,35
Ik denk dat de 3450 processor afdoet aan prestaties ten opzichte van de 3570, ook zonder overklokken. Een goedkoper bordje durfde ik niet aan omdat ik bang ben dat het automatisch minder goede kwaliteit is. Maar qua specs is die jij oppert inderdaad prima. What about de 3570 op dat bordje? Kan ook wel toch? Ik heb niet al te veel verstand van moederborden...

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:21
Ik zelf heb recent het volgende aangeschaft. Doe precies dezelfde werkzaamheden en wilde ook niet overclocken.

pricewatch: Intel Core i5 3470 Boxed
pricewatch: Asrock H77 Pro4/MVP

Ik vond dat die 2 a 3 procent dat de i5 3570K sneller is (zonder overclock) niet de moeite waard.
Ben overigens zeer tevreden over deze setup. Het bordje heeft ook veel aansluitingen en features voor die prijs.

Je moet gewoon goed kijken naar wat je nodig hebt. Als je bijvoorbeeld RAID wilt draaien zou ik niet voor de B75 gaan, want dat gaat niet werken.

Wikipedia: LGA 1155

Kijk ook naar de aansluitingen. Heb je bijvoorbeeld nog oude IDE schijven, dan gaan die ook niet werken op bijv dat bordje wat ik hierboven noem.

[Voor 25% gewijzigd door gebruikershaes op 31-08-2012 00:05]

• mitsumark
  • Nu online
Het verschil tussen de 3450 en 3570 is zo klein dat je dat in de praktijk amper merkt (in het ergste geval kost het je misschien 5% snelheid/tijd).

Tussenwegen zijn ook mogelijk, maar of dat financieel aantrekkelijk is hangt af van de shop/prijs.
http://tweakers.net/price...5932;305927;305923;305930

Indien je toch voor de 3570k gaat, zou ik wel gelijk het Z77 moederbord nemen, just in case je later toch wilt overklokken (hij kan echter wel op de B75).

[Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 31-08-2012 00:01]

• dherre65
mitsumark schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 00:00:
Het verschil tussen de 3450 en 3570 is zo klein dat je dat in de praktijk amper merkt (in het ergste geval kost het je misschien 5% snelheid/tijd).

Tussenwegen zijn ook mogelijk, maar of dat financieel aantrekkelijk is hangt af van de shop/prijs.

Indien je toch voor de 3570k gaat, zou ik wel gelijk het Z77 moederbord nemen, just in case je later toch wilt overklokken (hij kan echter wel op de B75).
Hmm de producten die jij kiest schelen uiteindelijk maar 3 tientjes, dat maakt dan ook niet zoveel uit. Het zal wel psychisch zijn, maar de i5-3570k wordt wel overal aangeraden en is erg populair. Dat hij dan ook net iets sneller is is voor mij wel overtuigend.
mitsumark schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 00:00:

Het advies om dan toch de Z77 te kiezen zal ik meenemen. Ik hoor geen negatieve reacties op dit bord en erg duur is het niet...

[Voor 23% gewijzigd door dherre65 op 31-08-2012 00:12]

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-05 10:42
dherre65 schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 00:11:
[...]

Hmm de producten die jij kiest schelen uiteindelijk maar 3 tientjes, dat maakt dan ook niet zoveel uit. Het zal wel psychisch zijn, maar de i5-3570k wordt wel overal aangeraden en is erg populair. Dat hij dan ook net iets sneller is is voor mij wel overtuigend.
Je zult ook zien dat de 3570k nooit wordt aangeraden aan mensen die aangeven niet te willen overclocken. Die paar procenten zijn namelijk niet merkbaar, dit wordt pas merkbaar als er wordt overgelockt richting de 4Ghz.

Keuze is dus eigenlijk of Goedekope Chipset icm met 3450, of de Z77/Z75 chipset in combinatie met 3570k. Elke andere combinatie is zonde van het geld.

• The Fox NL
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:55
Wat ik me dan afvraag is of die MSI Z77A-G43 wel geschikt is voor overklokken. Je kan het voltage maar met 0,06V verhogen (0,16 na bios upgrade, weet niet meer waar ik het heb gelezen). Is dat niet te weinig om 4GHz te halen?

• mitsumark
  • Nu online
De meeste 3570k kunnen zelfs zonder voltage verhoging naar 4,2GHz en hoger.
Het is de koeling die doorgaans het plafond aangeeft.

[Voor 4% gewijzigd door mitsumark op 05-09-2012 23:54]

• TERW_DAN
  • Niet online
-The_Mask- schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 11:33:
Waarvan waarschijnlijk nul met kennis.
En dat baseer je waar op?

• TERW_DAN
  • Niet online
Het lijkt mij dat mensen die een los moederbord kopen, wel iets van kennis hebben.
Daarbij geven gebruikerservaringen (hoe goed ze ook zijn) wel een beeld van dingen die je kunt verwachten.

• mitsumark
  • Nu online
Je kunt toch aan de feedback zien dat ze niet diep ingaan op de kwaliteit.
Het 'enige' wat er staat is: hij doet het (en zelfs dat niet altijd).

• TERW_DAN
  • Niet online
Tuurlijk, die 'reviews' die daar staan zijn nou niet van heel bijzondere kwaliteit, maar ze geven wel een beeld van hoe het bord ontvangen wordt door de mensen die ermee werken. Dus geheel nutteloos zijn ze niet, en het wil ook niet zeggen dat die mensen allemaal nul kennis hebben zoals -The_Mask- dat zo stellig stelt.

• zoepersooi
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-05 20:26
@dherre Als je een MSI bordje koopt maak je een hele goede keus het zijn mooie stabiele bordjes.
Er zijn hoogstwaarschijnlijk mensen die zeggen van niet, de reden daarvoor zal (denk ik) zijn dat ;
1 ze er maar 1 hebben kunnen testen
2 Ze MSI bordjes vroeger hebben geprobeerd( vroeger waren ze minder goed omdat ze toen net begonnen ASUS en andere merken hadden dat ook)
3 de meeste reviews verschijnen als ze er een week mee werken ongeveer, en met reviews worden meestal niet na 4 jaar geupdate (zolang wil je wel dat je mobo meegaat natuurlijk)

en zoals uit meerdere tests blijkt zijn MSI bordjes de laatste tijd erg sterk (zelfde geldt voor de GPU's) een website die best veel msi producten reviewt is Hardware.info (concullega van T.net)

http://supsooi.tweakblogs.net/ kijk eens bij mijn advertenties intressante spullen

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-05 10:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

TERW_DAN schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 14:58:
Tuurlijk, die 'reviews' die daar staan zijn nou niet van heel bijzondere kwaliteit, maar ze geven wel een beeld van hoe het bord ontvangen wordt door de mensen die ermee werken. Dus geheel nutteloos zijn ze niet, en het wil ook niet zeggen dat die mensen allemaal nul kennis hebben zoals -The_Mask- dat zo stellig stelt.
Het is lastig communiceren met een doctorandus in de hardware :+

Het zijn ook geen reviews, het zijn gebruikers ervaringen. Niks meer en niks minder. En ja, soms is het onzinnig en soms staat er een handige tip of opmerking bij. Moet ik dat er telkens bijroepen, zonder dat onze professor weer eens met zijn stokje zwaait :?
mitsumark schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 13:17:
Je kunt toch aan de feedback zien dat ze niet diep ingaan op de kwaliteit.
Het 'enige' wat er staat is: hij doet het (en zelfs dat niet altijd).
Lees ik beter dan jij , denk ik. OC Genie is "a joke" lees ik meerdere keren. Daar leer je dus zeker iets van. Zo staan er wel meer dingen waar je iets aan hebt. Maar ja, je moet het wel willen lezen, natuurlijk.

Reviews zijn in zekere zin ook niet heilig. Ze reviewen vooral nieuw spul en enige verwachting omtrent betroubaarheid en levensduur is natte vingerwerk. Gebruikers ervaringen tonen mankementen wel vaker, mensen die iets te klagen hebben springen nml. sneller "in de pen" nietwaar ? Zijn er bij een model veel klachte over DOA etc., heb je een goede indicator dat de kwaliteit so-so of erger is.
Is iedereen super tevreden, dan is de kans op een goed werkend produkt groter. Nogmaals, het is en blijft natte vingerwerk maar nog altijd veel meer zeggen dat ongeacht welke review van een NIEUW produkt.

Zo zijn er bij bij nml in de loop der jaren zo'n 3 produkten overleden, allemaal met geweldige reviews.
Maw: als je neerbuigend doet over gebruikers ervaringen, kan je ook geen hoge pet op hebben van reviews; ook niet die van Tweakers.

[Voor 68% gewijzigd door Madrox op 07-09-2012 21:08]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
TERW_DAN schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 14:58:
Dat staat er niet, ik zei waarschijnlijk geen één met kennis en ja die kans lijkt mij vrij groot.
Madrox schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 20:56:
[...]

Zo zijn er bij bij nml in de loop der jaren zo'n 3 produkten overleden, allemaal met geweldige reviews.
Maw: als je neerbuigend doet over gebruikers ervaringen, kan je ook geen hoge pet op hebben van reviews; ook niet die van Tweakers.
Dat zeg ik helemaal nergens, je moet alleen weten waarvoor je het kan gebruiken en waarvoor niet en dat doe jij dus niet. OC Genie is werkt voor veel mensen prima, dus ja dan kun je een conclusie trekken aan die enkele specifice klachten, maar dat kan net zo goed maar één procent zijn waarbij het niet werkt. Daarnaast kan het met zulke dingen zijn dat het met een nieuw bios prima werkt. Dus als je nu zo'n mobo koopt waar al een nieuw bios op zit zou het prima kunnen werken.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee