• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Wat ik nu heb
Momenteel heb ik de volgende HTPC staan (icm Synology DS211):
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus E35M1-I DELUXE€ 151,-€ 151,-
1Sony Optiarc AD-7710H Zwart€ 20,99€ 20,99
1Lian Li PC-Q09F€ 94,40€ 94,40
1Logitech Wireless Touch Keyboard K400€ 29,50€ 29,50
1Mini-box picoPSU 90€ 31,50€ 31,50
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 67,-€ 67,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 16,69€ 16,69
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 411,08
Wat hierop draait
  • Ubuntu 12.04
  • Custum XBMC build die AMD Fusion ondersteund, zie deze guide van wsnipex.
  • Ambilight clone (Adalight) die wordt aangestuurd via boblight waarvan er een plugin voor XBMC beschikbaar is.
  • Sickbeard, Couchpotato, SABnzbd+
Deze setup werkt prima, maar ik wil meer! Bovendien is iedere tweaker het natuurlijk met mij eens dat het gewoon leuk is om een nieuwe PC in elkaar te sleutelen. 't zal de nerd in me wel zijn...
Dingen die ik nu mis
  • Music AirPlay. De (AMD) custom build die ik nu draai heeft niet de juiste libraries ingebakken waardoor muziek AirPlay niet werkt. Een poging om zelf te compileren was niet succesvol.
  • Intel. Hoewel AMD het behoorlijk goed doet op linux en met XBMC wil ik gewoon de nieuwste versie kunnen draaien zonder op custom builds te hoeven vertrouwen.
  • Een snellere CPU. Onder andere voor sneller parren/rarren.
  • Mooiere behuizing.
  • Een grotere SSD. Ruimte voor dual boot naar Windows.
Opslag
De Synology DS211 gaat vervangen worden door een Synology DS413. Deze kan in principe het downloaden verwerken zodat de HTPC slechts een mediaspeler is. In principe zou ik dus prima af zijn met een dedicated mediaplayer, ware het niet dat ik mijn boblight wil behouden. Bovendien ben ik eigenlijk wel erg tevreden met XBMC en heb ik geen zin in een of ander slecht mediaplayer OS.
De opties
Een belangrijk onderwerp waar ik nu over twijfel is de mogelijkheid om erop te gamen. Ik game nauwelijks meer, maar af en toe komt er dat eenzame weekend waarin je gehoopt had dat je kon gamen. Als ik de HTPC krachtig genoeg maak dan kan ik die wens af en toe vervullen. Ik heb daarom een lijstje gemaakt die mogelijk te upgraden is. Wat is jullie mening?

#ProductPrijsSubtotaal
1Streacom ST-FC8B EVO€ 145,-€ 145,-
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 206,-€ 206,-
1Streacom PicoPsu 150W + 150W Adapter Power Kit€ 72,95€ 72,95
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 96,-€ 96,-
1Corsair CMV8GX3M2A1333C9€ 34,30€ 34,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 554,25

Wellicht dat de i5 ietswat overkill is? Zou een i3 een betere optie zijn in dit geval?

Wat betreft het moederbord heb ik advies nodig. Ik voel wel wat voor een Z77 chipset eigenlijk. Ik vind het bovendien belangrijk dat er degelijk geluid uit de geluidskaart komt en dat XBMC de GPU kan gebruiken tijdens het afspelen van 1080p x264.

In het geval van een gaming optie, de processor zou vervangen kunnen worden door een i7 3770K en dan zou ik er een low-profile videokaart in kunnen stoppen.

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Das zonde! Niemand een goed adviesje, of op z'n minst een bevestiging van de hardware die ik tot nu toe gekozen heb?

• accountabc
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 31-01 12:10
Het enige wat ik kan bedenken: werkt 24p (23,976 hz) wel met de integrated graphics? Ik weet dat dat bij Sandy Bridge een probleem was, deze deed namelijk alleen 24,00 of 23,96 hz in latere drivers. Is dat gefixed bij Ivy Bridge? Wellicht iets om even uit te zoeken.

Verder zal die i5 inderdaad misschien iets aan de overkill kant zijn voor puur en alleen HTPC doeleinden. Maar ach, beter te veel dan te weinig power toch :P? Ik gok dat XBMC wel "redelijk" zal werken op deze hardware.

Wat voor een geluidsysteem heb je trouwens?

[ Voor 4% gewijzigd door accountabc op 02-09-2012 22:08 ]

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-02 15:43
Helaas kan ik je niet helpen, maar ik denk dat jouw vraag beter/sneller beantwoord zal worden op het Desktop Aankoopadvies gedeelte. Veel succes met je zoektocht!

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
accountabc schreef op zondag 02 september 2012 @ 22:07:
Het enige wat ik kan bedenken: werkt 24p (23,976 hz) wel met de integrated graphics? Ik weet dat dat bij Sandy Bridge een probleem was, deze deed namelijk alleen 24,00 of 23,96 hz in latere drivers. Is dat gefixed bij Ivy Bridge? Wellicht iets om even uit te zoeken.

Verder zal die i5 inderdaad misschien iets aan de overkill kant zijn voor puur en alleen HTPC doeleinden. Maar ach, beter te veel dan te weinig power toch :P? Ik gok dat XBMC wel "redelijk" zal werken op deze hardware.

Wat voor een geluidsysteem heb je trouwens?
Beter is beter, dat is altijd zo! Maar ook duurder. De euro's beginnen behoorlijk op te tellen zo...

Geluid is momenteel analoog stereo, maar zal in enkele maanden digitaal 5.1 worden via receiver (optisch).

Die 24p bug heb ik over gehoord ja, maar kon er niet zo snel meer detail over vinden. Het is belangrijk om uit te zoeken want ik leg hoge prioriteit op goede beeldkwaliteit. De nieuwe i3's die vandaag door Intel geintroduceerd zijn zullen de bug misschien niet meer hebben. Kwestie van afwachten. Heb je toevallig een link naar meer informatie?
P1nGu1n schreef op zondag 02 september 2012 @ 22:20:
Helaas kan ik je niet helpen, maar ik denk dat jouw vraag beter/sneller beantwoord zal worden op het Desktop Aankoopadvies gedeelte. Veel succes met je zoektocht!
Mmmh, misschien een goed idee ja.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-02 16:17
Misschien een rare vraag, maar waarom wil je een i5 om sneller te kunnen rarren/parren, als je vervolgens aangeeft dat je op je Synology je downloads wil laten afhandelen. Wat moet je dan nog met een i5? Als je nou stuivers wilt besparen, dan kun je daar op bezuinigen. Een A6 met een knap bord lijkt me prima volstaan, en als je een windows-build gebruikt zou het zonder problemen moeten draaien.

iRacing Profiel

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-02 08:03
Je roept idd wat tegenstrijdige dingen m.b.t. nas, snelheid htpc etc. Ik zou als ik jou was kiezen voor _of_ een krachtige htpc, _of_ nas+huidige htpc. Deze HTPC kan in feite alles wat je wilt, zeker als je er een NAS bij scoort. Moet je wel windows gaan draaien, die heeft namelijk veel betere accelleratie voor onboard AMD-spul afaik :)

Check verder even [Ervaringen] CouchPotato, Sickbeard, Headphones e.a. deel 2 , als je je htpc of nas met dit spul inricht, maakt dat rarren/parren niet meer uit, want het meeste gebeurd toch s'nachts ;)

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
kroegtijger schreef op woensdag 12 september 2012 @ 12:23:
Misschien een rare vraag, maar waarom wil je een i5 om sneller te kunnen rarren/parren, als je vervolgens aangeeft dat je op je Synology je downloads wil laten afhandelen. Wat moet je dan nog met een i5? Als je nou stuivers wilt besparen, dan kun je daar op bezuinigen. Een A6 met een knap bord lijkt me prima volstaan, en als je een windows-build gebruikt zou het zonder problemen moeten draaien.
Ik snap de verwarring wel, ben ook niet helemaal duidelijk geweest. Ik heb al een NAS, een DS211. Deze is te traag voor het afhandelen van downloads en dat gebeurt al op de HTPC.

Ik wil een snellere CPU, in vergelijking met de huidige, voor (onder andere) het rarren en parren. Nu zijn de i3's laatst geupdate en zie ik eigenlijk weinig heil in een i5 tenzij ik erop wil gaan gamen.

Wat bedoel je met een A6?
Henk schreef op maandag 24 september 2012 @ 10:45:
Je roept idd wat tegenstrijdige dingen m.b.t. nas, snelheid htpc etc. Ik zou als ik jou was kiezen voor _of_ een krachtige htpc, _of_ nas+huidige htpc. Deze HTPC kan in feite alles wat je wilt, zeker als je er een NAS bij scoort. Moet je wel windows gaan draaien, die heeft namelijk veel betere accelleratie voor onboard AMD-spul afaik :)

Check verder even [Ervaringen] CouchPotato, Sickbeard, Headphones e.a. deel 2 , als je je htpc of nas met dit spul inricht, maakt dat rarren/parren niet meer uit, want het meeste gebeurd toch s'nachts ;)
Ik heb de optie om een snellere NAS te kopen om mijn DS211 te vervangen, vanwege capaciteit. De nieuwe NAS zou dan in principe de downloads af kunnen handelen. Maar aangezien ik sowieso een HTPC draai doe ik dat liever daarop.

De Sabnzbd + CouchPotato + Sickbeard + XBMC is natuurlijk een gouden combinatie en draai ik al tijden! Geweldig spul.

Met AMD ben ik echter minder tevreden. Ik heb alles op Linux draaiende gekregen, hoofdzakelijk omdat boblight niet echt op Windows werkt. Toen ik alles eindelijk draaiende had was ik natuurlijk apetrots. Maar vraag me niet hoeveel uren erin zijn gegaan... Bovendien mis ik Windows af en toe en ik wil dus naar Intel + Windows.

Momenteel ziet het lijstje er dan zo uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Streacom ST-FC8B EVO€ 142,-€ 142,-
1Intel Core i3 3225 Boxed€ 129,-€ 129,-
1Streacom PicoPsu 150W + 150W Adapter Power Kit€ 72,95€ 72,95
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 89,40€ 89,40
1Corsair CMV8GX3M2A1333C9€ 29,95€ 29,95
1Gigabyte GA-Z77M-D3H€ 82,-€ 82,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 545,30

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-02 16:17
Een A6 = AMD

Zelf draai ik ook op AMD op Windows, en heb nergens ook maar enig probleem gehad met die combinatie. Ook sabnzbd, sickbeard, couchpotato, headphones en xbmc, data centraal op een NAS en de HTPC die alles afhandelt omdat de NAS dit niet goed wil doen. Daarnaast draait er nog MediaPortal en 4therecord die DVB-C doorgeeft aan de rest van het netwerk. Ik zie dus zelf eigenlijk geen noodzaak om naar intel over te gaan om eerlijk te zijn :X

iRacing Profiel

Pagina: 1