Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Studielaptop met lichte game eisen, budget €850

Pagina: 1
Acties:

• TomBigz
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-11 19:40
Gegroet,

Ik ben mij goed bewust dat dit topic nummer #2846 is op het gebied van een studielaptop. Ik heb al vele recente topics doorgenomen maar kom elke keer weer tot de conclusie dat de eisen net weer wat anders liggen dan wat ik heb.

Voor mijn studie ben ik opzoek naar een laptop die vooral snel is en Office, browser, email gewoon vlekkeloos opstart (zoals mijn desktop met SSD). Zelf nog eens een SSD in de laptop zetten is geen probleem, mits mogelijk. De laptop zal veel mee worden genomen in de trein en binnen het schoolgebouw zelf dus een beetje compact en licht is wel een must. Aangezien ik veel met Excel werk wil ik toch wel een 15,6'' , al denk ik dat een 14'' zich lekkerder laat meenemen.

Qua gaming hoeft mijn nieuwe laptop geen super grafisch geweld te tonen. Een BF3 of een Skyrim wordt er niet op gespeeld. Wel wil ik graag Dota 2, Diablo 3, League of Legends en vooral Guild Wars 2 erop kunnen spelen!

Kort samengevat wat ik zoek:
- Maximaal 15,6''
- Snel (met mogelijkheid zelf SSD erin te pluggen)
- Lekker werkend voor office, browsen, mailen
- ''Lichte games'' als GW2, Diablo 3 en Dota 2
- Goed te transporteren, licht, goede accu
- Knap design, niet te lomp.
- Liefst met nummeriek toetsenbord, geen must.

Qua specs zit ik dan toch wel aan een i5 te denken met 6 tot 8GB geheugen. Ruimte voor SSD is erg welkom, of een snelle standaard hardeschijf. Qua videokaart ben ik niet zeker wat ik nodig heb en laat dit dus blanco.

Wat heb ik zelf al gespot?
In veel topics kom ik de volgende laptops tegen. Mijn voorkeur gaat uit naar de Asus al weet ik niet of deze alles gaat doen wat ik wil. Wat dat betreft lijkt de Dell wat leuker en meer ''bang for buck''. Ik ben alleen niet kapot van het design en ben ik bang dat de Dell wat lomper is.
EDIT: Nu ook de Lenovo erbij geplakt ivm dit topic klik

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus N56VM-S4032V€ 895,-€ 895,-
1Dell Inspiron 15R SE 7520 (n0015s05nlnl)€ 799,-€ 799,-
1Lenovo IdeaPad Y580-M772LMH€ 894,05€ 894,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.588,05

Andere opties
Een tweedehands laptop is ook een optie. Al zie ik dan helemaal de bomen door het bos niet meer.

[ Voor 6% gewijzigd door TomBigz op 29-08-2012 23:50 ]

• manmad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:07
Je kan in bijna alle laptops (voor zover ik weet) een ssd steken als je de optische schijf vervangt door een caddy.

Niet vergeten dat de Dell Inspiron GEEN numeriek toetsenbord heeft. Dit kan wel eens vervelend zijn als je veel met excel moet werken.

Ik denk dat de meeste mensen je de N56 zouden aanraden hier op dit forum.

[ Voor 3% gewijzigd door manmad op 29-08-2012 21:48 ]

• TomBigz
manmad schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 21:46:
Je kan in bijna alle laptops (voor zover ik weet) een ssd steken als je de optische schijf vervangt door een caddy.

Niet vergeten dat de Dell Inspiron GEEN numeriek toetsenbord heeft. Dit kan wel eens vervelend zijn als je veel met excel moet werken.

Ik denk dat de meeste mensen je de N56 zouden aanraden hier op dit forum.
Grappig, ik zat net op jou topic te kijken aangezien er net op gereageerd is. Heb het nummerieke toetsenbord geheel over het hoofd gezien. Dat maakt de Lenovo ineens ook een erg goede keuze. Denk dan toch dat de Dell afvalt en de Lenovo en Asus overblijven. Vind de Asus mooier en lijkt mij degelijker, de Lenovo volgens mij beter voor gaming?

• manmad
Voor zover ik weet zijn dit de verschillen tussen deze twee laptops:

Lenovo:

- 72wh batterij (wil nog niet zeggen dat hij daarom langer meegaat)
- betere grafische kaart
- i5 processor
- 2x usb 2.0 2x usb3.0
- mSATA slot zodat je gemakkelijk een mSATA ssd kan toevoegen zonder optische schijf te verwijderen.

Asus:

- 56Wh batterij (wil nog niet zeggen dat hij daarom minder lang meegaat)
- Iets slechtere grafische kaart (ken hier niet zoveel van)
- betere processor i7
- 4x usb 3.0

Prijzen zijn hetzelfde

*hopelijk ben ik niets vergeten*

ps: Voor zover ik weet zegt die Wh nog altijd niet dewelke het langste meegaat! Maar dit is toch al een kleine indicatie dat de lenovo hoogst waarschijnlijk langer meegaat

[ Voor 29% gewijzigd door manmad op 29-08-2012 22:26 ]

• TomBigz
Bedankt voor de verschillen, ben zelf ook al druk aan het rondkijken. Moet de review nog lezen van de Lenovo (de i7 versie) maar mijn voorkeur ligt nu al bij de Lenovo. Ik las dat jij er al uit bent met de Lenovo? Enige kans op een impressie ervan tegen die tijd?

Verwijderd

Je kan niet beargumenteren dat de lenovo een grotere batterij heeft dan de N56. Dat is simpelweg irrelevant. Goede voorbeelden had je een jaar of 2 geleden: asus en hp hadden een hele line-up met dezelfde hardware (low-ish end AMD gpu, arrandale CPU, dezelfde accucapaciteit). De asus line up ging over de hele line 2x zo lang mee. Ondanks dat de accucapaciteit van de lenovo hoger is gaan ze even lang mee lijkt mij.
[b]manmad schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 22:04:
- i5 processor (dat iets trager is maar wel minder stroom verbruik en koeler, heb ik persoonlijk liever)
Dat scheelt zo weinig. Intel heeft het power management goed voor elkaar. 3 jaar geleden gebruikte vrijwel elke processor 2w idle, het chipset en het ontwerp van het moederbord zijn veel grotere factoren in de accuduur.

En als je de asus pakt, ga dan voor pricewatch: Asus N56VZ-S4035V-NL.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2012 22:15 ]

• manmad
Dus ik denk dat het eerder de afweging is tussen OF een de beste grafische kaart, OF een de best processor.

Ik ga voor Lenovo gaan omdat ik een ssd erbij ga steken en deze een mSATA slot heeft hiervoor. Ik ga wel nog eerst informeren of ik dit in België kan kopen met azerty toetsenbord, anders neem ik toch de asus

[ Voor 21% gewijzigd door manmad op 29-08-2012 22:27 ]

Verwijderd

Of je vervangt de DVD drive. Dat ding gebruik je toch niet.

• TomBigz
In belgie vanwege de prijs, of omdat je daar woont?

@Darkstone: Wat zou jij mij aanraden, de Asus of de Lenovo? Zou het nog wat uitmaken qua gaming (gezien de ''lichte'' games die ik speel)? En hoe zit het met de bouwkwaliteit van beide? Zo op het eerste oog lijkt mij de Asus qua kwaliteit wat beter afgewerkt en minder lomp om mee te sjouwen.

[ Voor 74% gewijzigd door TomBigz op 29-08-2012 22:33 ]

• manmad
TomBigz schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 22:31:
In belgie vanwege de prijs, of omdat je daar woont?
Omdat ik er woon! En omdat wij hier azerty gebruiken en jullie qwerty toetsenbord ;)

Hier kan je duidelijk zien dat de grafische kaart van de asus al je games gemakkelijk aan kan ;) scroll gewoon een beetje naar beneden of gebruik ctrl+f om bv diablo III te vinden

http://www.notebookcheck....orce-GT-630M.63761.0.html

[ Voor 33% gewijzigd door manmad op 29-08-2012 22:36 ]

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

De Lenovo kan je een mSata SSD in plaatsen die kan je formateren en als OS disk gebruiken volgens de review ipv caching SSD.
Wel interessanter lijkt mij toch?
En volgens de reviewer heeft hij met minimalistisch office gebruik 7 uur aan accu.

Alles went behalve een Twent.
🎯Psst.. Kans maken op 12 maanden Tweakers HERO abonnement?
nggyu nglyd

• manmad
Quad schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 22:35:
De Lenovo kan je een mSata SSD in plaatsen die kan je formateren en als OS disk gebruiken volgens de review ipv caching SSD.
En volgens de reviewer heeft hij met minimalistisch office gebruik 7 uur aan accu.
Voor zover ik weet kan je elke ssd die je erin steekt formateren en gebruiken als OS disk?

Het enigste nadeel is dat je bij andere laptops (in dit geval de asus) je optische schijf moet vervangen door een caddy waar je dan een normale ssd insteekt.

*edit*

Klopt het dat de N56 een mat scherm heeft? Dit staat niet op tweakers (voor zover ik kan zien) maar wel op andere sites zoals deze bv (en las het ook ergens op een review op en andere website)

http://www.laptopshop.be/...26/asus-n56vm-s4032v.html

[ Voor 18% gewijzigd door manmad op 29-08-2012 22:41 ]

• TomBigz
Ik wil dit ook wel even bevestigd krijgen. Kan ik met zowel de Lenovo als de N56 een SSD plaatsen en hierop Windows installeren zonder probleem? Dat de DVD speler dan weg moet maakt mij niet eens zo heel veel uit.

En ja, de N56 heeft een mat scherm.

[ Voor 8% gewijzigd door TomBigz op 29-08-2012 22:49 ]

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

In de lenovo kan je een mSata SSD kwijt, dus behoud je de optical.

Alles went behalve een Twent.
🎯Psst.. Kans maken op 12 maanden Tweakers HERO abonnement?
nggyu nglyd

• manmad
Als je geen zware games wilt spelen, zou ik voor asus gaan. Aangezien de betere processor misschien een verschil kan maken bij het normaal gebruik (heb hier geen idee over)

Maar ik wil battlefield 3 spelen, dus ga ik voor lenovo. Hopelijk kan ik deze gemakkelijk hier krijgen met azerty toetsenbord

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Hoogsensitief autist, ofzo.

Als bezitter en reviewer van de i7-variant van de Lenovo en ervaringsdeskundige met het daadwerkelijk beethouden en wat spelen met de N56 in de mediamarkt kom ik even wat onjuistheden aanstippen en stellingen bevestigen dan wel ontkrachten.
Klopt. Ik gebruik dagelijks en intensief Excel. Ik kan niet zonder het numerieke toetsenbord. Knappe jongen die geen RSI krijgt als hij wil Excellen zonder een Numpad.
Vind de Asus mooier en lijkt mij degelijker, de Lenovo volgens mij beter voor gaming?
Uiterlijk is een kwestie van smaak. Degelijk zijn de laptops hoe dan ook allebei. De Asus nog net iets steviger, maar zoals ik wel eens eerder heb geschreven: als de Asus 5 sterren is, dan de Lenovo 4. Niet uitstékend, maar nog steeds prima.
Ik las dat jij er al uit bent met de Lenovo? Enige kans op een impressie ervan tegen die tijd?
90% wat ik in mijn review schrijf gaat ook op voor de i5-variant.
Ondanks dat de accucapaciteit van de lenovo hoger is gaan ze even lang mee lijkt mij.
Dit is niet waar. De Lenovo gaat beduidend langer mee.

Zie batterijtests van de N56VZ op notebookcheck.net: http://www.notebookcheck....44V-Notebook.78305.0.html

En die van de Y580: http://www.notebookcheck....aptop-Review.78974.0.html

En nog even een screenie voor bewijs, als ik de PC op Power Saver zet, screen brightness op de 2 na laagste setting en ga browsen/office gebruiken. Drie uur en 30 minuten op 54% staat gelijk aan 6.5 uur op 100%.
De i7 variant van de Lenovo komt meegeleverd met een 64GB SSD. Deze staat fabriek-af ingesteld als caching SSD, maar is te formatteren en te gebruiken als primary disk. In de i5-variant hoef je hem alleen maar in te steken en kun je direct aan de slag met installeren. Formatteren niet nodig. Zeven uur is wel ambitieus, maar ik haal scores met minimalistisch gebruik (zie screenshot hierboven) die er niet ver vandaan zitten.
Ik wil dit ook wel even bevestigd krijgen. Kan ik met zowel de Lenovo als de N56 een SSD plaatsen en hierop Windows installeren zonder probleem? Dat de DVD speler dan weg moet maakt mij niet eens zo heel veel uit.
Ja.
Als je geen zware games wilt spelen, zou ik voor asus gaan. Aangezien de betere processor misschien een verschil kan maken bij het normaal gebruik (heb hier geen idee over)
Bij frequent zwaardere taken is een i7 handig, voor de gemiddelde gebruiker is een i5 echter sterk genoeg.

@TomBigz

De beste keus voor jou lijkt mij de Asus N56VM. Als de DVD-drive niet belangrijk is voor je, batterijduur van ondergeschikt belang is en je bovendien genoegen neemt met een mindere videokaart dan zit je met de N56VM goed.

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

• TomBigz
@ Omni, mijn dank is ZEER groot. Ik ga vanavond nog even rustig jou review lezen (ben ik wel even mee zoet, haha) en morgen langs de Mediamarkt om te kijken of ik één/beide laptops in mijn handen kan houden. Dan denk ik dat ik er wel uit moet komen. Na wat nadenken ligt de bal toch weer bij de Asus wat jij ook als advies geeft. Het is even goed afwegen allemaal!

Verwijderd

Omni schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 23:24:
Dit is niet waar. De Lenovo gaat beduidend langer mee.

Zie batterijtests van de N56VZ op notebookcheck.net: http://www.notebookcheck....44V-Notebook.78305.0.html

En die van de Y580: http://www.notebookcheck....aptop-Review.78974.0.html

En nog even een screenie voor bewijs, als ik de PC op Power Saver zet, screen brightness op de 2 na laagste setting en ga browsen/office gebruiken. Drie uur en 30 minuten op 54% staat gelijk aan 6.5 uur op 100%.
Anandtech haalt 5 uur surfend met 100cd/m:
http://www.anandtech.com/...-and-asus-n56vm-preview/7

Met de informatie die nu beschikbaar is kan je simpelweg niet fatsoenlijk concluderen dat de Y580 langer mee gaat dan de N56. Ja dat is waarschijnlijk. Maar de testmethoden van notebookcheck zijn niet bepaald fool-proof...

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Als je echt een degelijk ding zoekt kan je met jouw budget ook voor een Thinkpad gaan:

pricewatch: Lenovo Thinkpad S430 (N3B3EMH)

+14 inch
+1600x900
+1.8 kg
+mat scherm
+GT630M

• Omni
  • Niet online

Omni

brilsmurfffje schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 23:39:
Als je echt een degelijk ding zoekt kan je met jouw budget ook voor een Thinkpad gaan:

+14 inch
+1600x900
+1.8 kg
+mat scherm
+GT630M
Ondanks dat deze geen Full-HD resolutie heeft is het zeker een goede optie. Het overwegen waard.
Verwijderd schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 23:39:
[...]

Anandtech haalt 5 uur surfend met 100cd/m:
http://www.anandtech.com/...-and-asus-n56vm-preview/7

Met de informatie die nu beschikbaar is kan je simpelweg niet fatsoenlijk concluderen dat de Y580 langer mee gaat dan de N56. Ja dat is waarschijnlijk. Maar de testmethoden van notebookcheck zijn niet bepaald fool-proof...
Dat is de VM. Niet de VZ. Heb je daar een link van?

[ Voor 34% gewijzigd door Omni op 29-08-2012 23:42 ]

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

• Omni
  • Niet online

Omni

-te verwijderen-

[ Voor 95% gewijzigd door Omni op 29-08-2012 23:42 . Reden: dubbelpost ]

Verwijderd

Nee maar dat zou (ivm optimus) niets uit moeten maken. Een nvidia GPU gebruikt 0w als hij niet is ingeschakeld. Een AMD GPU 0.1w of iets in die richting.

• Omni
  • Niet online

Omni

Ik ben benieuwd naar user-reviews van de N56VM/VZ die de laptop aan batterijtests gaan onderwerpen. Tot dan heeft hij volgens de grote reviewsites, en naar mijn eigen ervaringen alle schijn tegen.

• TomBigz
brilsmurfffje schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 23:39:

+14 inch
+1600x900
+1.8 kg
+mat scherm
+GT630M
Ziet er erg strak en degelijk uit. Wat handzamer en lichter dan de 15'', oogt ook wat minder ''lomp''. Helaas heeft deze geen numeriek toetsenbord. Toch ga ik het zeker overwegen.

Verwijderd

En hij heeft een 34hw accu. Daar kom je toch echt niet ver mee. Als je iets lichts met een fatsoenlijke schermresolutie zoekt kan je imo beter kijken naar de sony S serie. De S15 weegt 2.0gk en heeft een 1080p scherm. Je kan hem samenstellen op sony.nl. Als je een grafische kaart wilt wordt de laatste wel prijzig.

Verwijderd

Ik heb enkele dagen gelden de Y580 aangeschaft. En ik moet zeggen hij bevalt me prima.
Kwa accuduur valt hij me niks tegen. Op de HD4000 houdt hij het met normaal gebruik ongeveer 4-5uur uit.
Erg fijn is ook het toetsenbord met backlit.
Enige minpuntje is de hardeschijf deze is niet erg vlot maar is natuurlijk te vervangen voor een SSD.
In mijn ogen een prima laptop die aansluit bij jou wensen.
Pagina: 1