• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-05 00:09
Dankzij dit topic ga ik denk ik maar eens aan de slag met het bijhouden van mijn meterstanden.
Niet zo zo zeer om te besparen, maar gewoon uit nieuwsgierigheid naar mijn verbruik over kortere periodes dan een een jaar.
Daarnaast ben ik voor de electra wel enigszins benieuwd hoeveel ik tot de volgende jaarafrekening zal verbruiken aan gezien ik nu van een dikke zelfbouw PC met veel schijven en ventilatoren naar een veel meer energiezuinigere en stillere Fit PC 3 ben gegaan. Daar van ben ik wel benieuwd hoeveel het scheelt op jaarbasis. :)

Ik heb maar een quick and dirty Excel sheet er voor gemaakt. :P

Verbruik

Edit:
O ja... Dit topic gaat over waterverbruik. :P
Nouja... Zoals je ziet gebruik ik in mijn uppie niet zo gek veel water. :P
Ben toch alle dagen aan het werk, stapel mijn afwas tijdjes op en douch mij niet letterlijk elke dag.
Mijn woning is een portiekwoning uit 2009. Nog niet zo oud dus en goed geïsoleerd. Ik woon ergens midden in in de bovenste 2 van de 3 lagen. Ik heb dus aan beide zijkanten buren en een onderbuur.

[ Voor 23% gewijzigd door Joen op 03-09-2012 00:05 ]

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/MWC.gif

Meer info over ons waterverbruik, tips e.d.:

http://www.polderpv.nl/totaaloverzichten_MWC.htm

Gemiddeld per jaar v/a 2003: 21,7 m3 met 2 personen.
Gemiddeld daar bovenop [grotendeels] regenwater: 6,9 m3 (aandeel: 31,9%).
Tegenwoordig meer in de richting van 6 kuub/jaar gaand (regenwater verbruik).

Regenwater (in tijden van grote droogte soms ook schoon oppervlakte water, uit dreef voor het gebouw) wordt vooral voor spoeling toilet gebruikt. Gewoon emmers uit bovenzijde regenton scheppen, tegenwoordig 2 stuks klaarzetten in badkamer, indien nodig >> toilet. Augustus: 62 emmers "verwerkt" (gerekend met 10 liter/emmer). Zo'n twee stuks per dag gemiddeld. Meestal is buffer (twee regentonnen) buiten voldoende, maar trek je niet als het langdurig droog is. Maar we hebben meer regentonnen in de centrale tuin, dus dan gedeeltelijk af te vangen (worden weinig door anderen gebruikt).

Totaal (incl. regenwater) zo'n 28,5 kuub/jaar, per persoon is dat 14,3 kuub, ongeveer 39 liter pp. per dag gemiddeld.

Ouder Milieucentraal getallen: Gemiddelde NL huishoudens (drinkwater verbruik) 105 kuub/jaar.
2,3 lieden/HH gemiddeld >> 45,6 kuub/jaar per persoon, ongeveer 125 liter pp. per dag.
VEWIN rapporteerde 120 liter per persoon per dag, status 2010, zie ook segmentatie daar, naar leeftijd en doel water verbruik, pp. per dag.

We douchen 2-3x in de week, is ruim voldoende. Afwas ook beslist niet elke dag. Geen afwasmachine, nooit gehad.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• Mr-Leo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-05 16:01
Ik heb na wat googelen bij de leverancier van mijn watermeter een s0 pulse unit gekocht welke ik zo op mijn watermeter kan klikken. Hij heeft een resolutie van 1 puls per liter. Leuk speelgoed :)

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img690/5184/wwwbrincknlimagesstorie.png
Pagina: 1