Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
Ik ben benieuwd wat anderen dagelijks verbruiken aan water. Sinds ik begin deze maand alleen de zonneboiler aan heb staan en de cv uit, bespaar ik naast gas, ook op stroom en water.

Wat is jouw actuele waterverbruik?

Totalen E G W
Januari 289,00kWh 130,35m3 11,41m3
Februari 313,00kWh 157,55m3 11,44m3
Maart 332,00kWh 67,94m3 11,66m3
April 267,00kWh 66,80m3 10,82m3
Mei 249,00kWh 20,25m3 12,62m3
Juni 236,00kWh 12,60m3 10,63m3
Juli 265,00kWh 9,75m3 11,45m3
Augustus 206,00kWh* 3,62m3* 9,57m3*

*Huidige stand.

Gemiddeld 349 liter per dag. Mijn douchebeurt kost tussen de 24 en de 33 liter per keer. Ik zal eens een keer meten op meerdere momenten per dag. Is het de afwas, de wasmachine of mijn vrouw die te lang douchet? :D

Tussenwoning, 5kg wasmachine van 15 jaar oud (of ouder), Label B AEG Lavatherm droger, zonneboiler.
2 volwassenen, 2 kinderen (6+3).

[ Voor 21% gewijzigd door PcDealer op 02-09-2012 22:13 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:50

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

TotalenEGW
Januari134kWh143,4m31,21m3
Februari118kWh166,9m31,11m3
Maart113kWh79,2m31,07m3
April112kWh59,9m31,06m3
Mei117kWh16,8m31,68m3
Juni110kWh4,8m31,38m3
Juli122kWh2,9m30,93m3
Augustus96kWh1,4m30,62m3
September115kWh6,7m30,90m3
Oktober118kWh50,2m30,96m3

* Stand tot 1 november

Gemiddeld 35,7 liter per dag over 2012. Mijn douchebeurt kost tussen de 17 en de 22 liter per keer. In mei was ik jarig en de verjaardagsvisite is duidelijk terug te zien in het waterverbruik. Vanaf juli ben ik begonnen met het (handmatig) bijvullen van de stortbak met regenwater. Niet dat het veel geld bespaart, maar meer om eens te kijken hoe laag ik per maand kan uitkomen. Aangezien ik deze maand ook nog twee weken op vakantie ben geweest, zal dat in augustus wel extreem laag worden :*)

Van het E-verbruik gaat de opbrengst van de zonnepanelen nog af, zodat ik op jaarbasis maar zo'n 400 kWh hoef af te rekenen. Water zit ik al een aantal jaren op de 15-16 m3. Dit jaar is dat waarschijnlijk slechts 13m3.

[ Voor 19% gewijzigd door antonboonstra op 01-11-2012 09:40 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
antonboonstra schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 11:02:Niet dat het veel geld bespaart, maar meer om eens te kijken hoe laag ik per maand kan uitkomen.
Hihi, ik ben ook competitief aangelegd :)

Dat bijvullen met regenwater scheelt toch al gauw 400l per maand. Ik zie het nog niet zo zitten omdat handmatig te doen. Mijn vrouw en kinderen zeker niet. Hoe doe jij dat?

• antonboonstra

antonboonstra

PcDealer schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 13:12:
[...]
Dat bijvullen met regenwater scheelt toch al gauw 400l per maand. Ik zie het nog niet zo zitten omdat handmatig te doen. Mijn vrouw en kinderen zeker niet. Hoe doe jij dat?
Een flinke gieter (10 liter) vullen met de regenton en die heb in de WC staan. De drukknop van het inbouwtoilet heb ik losgehaald, zodat ie alleen nog aan de luchtslangetjes hangt. Na het doorspoelen pak ik de gieter en vul ik daarmee de stortbak. De waterleiding heb ik half dicht gedraaid, zodat de stortbak wat minder snel met drinkwater wordt gevuld en ik dus meer tijd heb om te vullen met regenwater.
Je kunt begrijpen dat ik alleen woon, want echt netjes staat het natuurlijk niet zo'n bungelende drukknop. Zal wel een lage WAF hebben :P

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:53
Ik houd het nu een 3 weken bij en dit zijn de resultaten tot nu toe

Totalen E G W
Week 3353 kWh2,896m31,895m3
Week 3456kWh3,349m31,469m3
Week 3550kWh3,169m31,466m3

We zijn met twee personen en wassen elke vrijdag. Verder heeft mijn vriendin er een handje van om voor elk kopje afzonderlijk de vaatwasser aan te zetten ( bij wijze van spreken natuurlijk ).

[ Voor 16% gewijzigd door Webgnome op 02-09-2012 21:33 . Reden: waterverbruik foutje gemaakt. 1 m3 is geen 100 liter ;) en gas was ook verkeerd... ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
Webgnome schreef op zondag 02 september 2012 @ 19:37:
Ik houd het nu een 3 weken bij en dit zijn de resultaten tot nu toe

<stats> :9~

We zijn met twee personen en wassen elke vrijdag. Verder heeft mijn vriendin er een handje van om voor elk kopje afzonderlijk de vaatwasser aan te zetten ( bij wijze van spreken natuurlijk ).
Zo te zien heeft het bijhouden van de statistieken alleen effect gehad op het waterverbruik. Kun je voor jezelf verklaren dat G en E meer verbruik opleverde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Eerlijk gezegd vind ik 3 weken nog te kort om een goede conclussie te trekken of dat het verbruik daadwerkelijk is verminderd / gaat verminderen.

Zoals je kunt zien is het ongeveer zo dat week 34 een 'dure' week was. Waar dit precies door komt weet ik neit maar ik denk dat het komt omdat in die weken ik een dagje thuis heb gewerkt waardoor de nodige apparaten aan stonden die normaal niet aan staan.

Echter wat betreft het water, en daar gaat het hire toch om , ben ik wel tevreden. Lager dan dit lijkt me niet echt kunnen zonder dat daar hele gekke dingen tegenoverstaan. Alhoewel. We zouden onze wc nog kunnen tunen. Die heeft een sortbak met een touwtje waardoor je dus niet kunt doseren. We zouden daar natuurlijk de baksteentruck mee uit kunnen halen oid. Verder is in ons huis volgens mij, op de cv na, alles al voorzien van de waterbesparende sproeikoppen etc. etc.

Ik wil nog wel gaan kijken of we later volgend jaar een nieuwe wasmachine kunnen aanschaffen. Onze wasmachine heeft een kleinere capaciteit dan onze warmtepompdroger. Het lijkt me als we die samen trekken dat we dan weer iets energiezuiniger kunnen zijn..al is dat meer een vermoeden dan een wel berekende theorie. ;)

heb trouwens even het overzichtje van 02-09-2012 aangepast. Was vergeten de getallen van het gas door 1000 te delen

[ Voor 4% gewijzigd door Webgnome op 02-09-2012 21:33 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-06 13:21
Dankzij dit topic ga ik denk ik maar eens aan de slag met het bijhouden van mijn meterstanden.
Niet zo zo zeer om te besparen, maar gewoon uit nieuwsgierigheid naar mijn verbruik over kortere periodes dan een een jaar.
Daarnaast ben ik voor de electra wel enigszins benieuwd hoeveel ik tot de volgende jaarafrekening zal verbruiken aan gezien ik nu van een dikke zelfbouw PC met veel schijven en ventilatoren naar een veel meer energiezuinigere en stillere Fit PC 3 ben gegaan. Daar van ben ik wel benieuwd hoeveel het scheelt op jaarbasis. :)

Ik heb maar een quick and dirty Excel sheet er voor gemaakt. :P

Verbruik

Edit:
O ja... Dit topic gaat over waterverbruik. :P
Nouja... Zoals je ziet gebruik ik in mijn uppie niet zo gek veel water. :P
Ben toch alle dagen aan het werk, stapel mijn afwas tijdjes op en douch mij niet letterlijk elke dag.
Mijn woning is een portiekwoning uit 2009. Nog niet zo oud dus en goed geïsoleerd. Ik woon ergens midden in in de bovenste 2 van de 3 lagen. Ik heb dus aan beide zijkanten buren en een onderbuur.

[ Voor 23% gewijzigd door Joen op 03-09-2012 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/MWC.gif

Meer info over ons waterverbruik, tips e.d.:

http://www.polderpv.nl/totaaloverzichten_MWC.htm

Gemiddeld per jaar v/a 2003: 21,7 m3 met 2 personen.
Gemiddeld daar bovenop [grotendeels] regenwater: 6,9 m3 (aandeel: 31,9%).
Tegenwoordig meer in de richting van 6 kuub/jaar gaand (regenwater verbruik).

Regenwater (in tijden van grote droogte soms ook schoon oppervlakte water, uit dreef voor het gebouw) wordt vooral voor spoeling toilet gebruikt. Gewoon emmers uit bovenzijde regenton scheppen, tegenwoordig 2 stuks klaarzetten in badkamer, indien nodig >> toilet. Augustus: 62 emmers "verwerkt" (gerekend met 10 liter/emmer). Zo'n twee stuks per dag gemiddeld. Meestal is buffer (twee regentonnen) buiten voldoende, maar trek je niet als het langdurig droog is. Maar we hebben meer regentonnen in de centrale tuin, dus dan gedeeltelijk af te vangen (worden weinig door anderen gebruikt).

Totaal (incl. regenwater) zo'n 28,5 kuub/jaar, per persoon is dat 14,3 kuub, ongeveer 39 liter pp. per dag gemiddeld.

Ouder Milieucentraal getallen: Gemiddelde NL huishoudens (drinkwater verbruik) 105 kuub/jaar.
2,3 lieden/HH gemiddeld >> 45,6 kuub/jaar per persoon, ongeveer 125 liter pp. per dag.
VEWIN rapporteerde 120 liter per persoon per dag, status 2010, zie ook segmentatie daar, naar leeftijd en doel water verbruik, pp. per dag.

We douchen 2-3x in de week, is ruim voldoende. Afwas ook beslist niet elke dag. Geen afwasmachine, nooit gehad.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:10
Wij zitten met 3 personen op 10-11 kuub/maand, dus ca. 115 liter per persoon per dag.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Wij zitten met z'n tweeen op 11-14 kuub water per maand. Ik weet nog niet wat de grootste verbruiker is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:44
hansvk schreef op maandag 03 september 2012 @ 07:47:
Wij zitten met 3 personen op 10-11 kuub/maand, dus ca. 115 liter per persoon per dag.
Wij met 2 personen aan ongeveer 27m³ op jaarbasis, dat is zo'n 37 liter/persoon/dag.
Wel even meegeven dat vb alle toiletten hier op regenwater staan, we geen auto's wassen en voor alle andere dingen zoals planten wateren ook regenwater gebruiken.

Voornamelijk douches en enkel in de wintermaanden soms een badje etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
Damn, wij zitten op maximaal 144m3 per jaar. Dat is nogal een verschil met anderen hier.
Kinderen gebruiken netjes de bespaarknop. Mijn vrouw verspilt zo'n 3,5m3per jaar aan het laten stromen van het water tijdens het tandenpoetsen. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:01
Dat laatste doet die van mij gelukkig niet. Ook de kinderen al vroeg aangeleerd dat water niet uit de kraan hoeft te stromen als je tanden poetst of je handen inzeept. En natuurlijk waarom de knop van de wc twee keer ingedrukt kan worden.

Blijft er toch zo'n 100m3 gebruik over. Eens preciezer gaan bepalen en dan maatregelen nemen. Waarschijnlijk heeft een emmer voor regenwater in de wc wel een erge lage WAF ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Interessant topic. Wij hebben net een huis gekocht met een grote regenwatercollector en een grondwaterput. De vorige bewoners besproeiden er eigenlijk alleen de tuin mee, maar het zou interessant kunnen zijn om er meer mee te doen.

Met grondwater kan je eigenlijk weinig, aangezien er nogal veel ijzer in zit. Dit geeft roestkleurige vlekken. Maar met regenwater zou je misschien je toilet wel kunnen spoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basket Kees
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Joen schreef op zondag 02 september 2012 @ 23:51:
O ja... Dit topic gaat over waterverbruik. :P
Nouja... Zoals je ziet gebruik ik in mijn uppie niet zo gek veel water. :P
Ben toch alle dagen aan het werk, stapel mijn afwas tijdjes op en douch mij niet letterlijk elke dag.
Mijn woning is een portiekwoning uit 2009. Nog niet zo oud dus en goed geïsoleerd. Ik woon ergens midden in in de bovenste 2 van de 3 lagen. Ik heb dus aan beide zijkanten buren en een onderbuur.
Je gasverbruik is mooi laag. Erg laag zelfs. Zo laag dat het niet te rijmen is met je waterverbruik. Want dat is dan weer erg hoog. 19 m3 in 12 weken is een ruime 80 m3 per jaar en dat is zo'n 225 liter per dag. Het NL gemiddelde van 125 liter per dag per persoon is al idioot hoog, dus daar nog eens 100 liter bij is heel erg veel.

Daarmee ben ik dus wel benieuwd naar waar je dat allemaal voor gebruikt. Voor douchen zal het niet zijn, want daar is je verbruik van gas veel te laag voor. Of je water wordt niet met gas verwarmd, dat kan ook natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-06 23:59

MieJuul

3970Wp

Net de meterstand weer opgenomen en doorgegeven.
Voor dit jaar komen we uit op 104 m3.
Dit is gerealiseerd door 2 volwassenen en 2 kids (4j en 2j).
Dat betekend: regelmatig wassen, bijna elke dag een rondje vaatwasser, geregeld de kids in bad etc etc.

Dat in ogenschouw nemend vind ik het zo gek nog niet.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 329694

Ik vraag me af hoe iedereen dit controleert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 14:52

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wat controleert? De meterstanden? Gewoon naar de meterkast lopen en de stand opschrijven.

Ik doe zo'n 33 m3 water per jaar, dus zo'n 90 liter per dag. Alleenstaand.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-06 18:28
Vanuit het studentenhuis ban ik nou ook begonnen met de meterstanden te noteren.

In excel heb ik een 'voorspelling' gemaakt die dit doorrekent over alle maanden
(de afwijking zal desondanks groot zijn)

Ik zal de eerste metingen en de voorspelling vanavond eens posten.

We wonen trouwens met 4 mensen erin

[ Voor 6% gewijzigd door liquid_ice op 14-09-2012 14:26 ]

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:20

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik houd het waterverbruik per maand bij. Nauwkeuriger is niet zo heel interessant vind ik. Wij zitten nu gemiddeld per maand op 10m3.

Bij het opnemen van de meterstanden, wat ik vaak doe, neem ik de meterstand van water wel op uiteraard. Als ik die in een grafiek uitzet zie je een constante lijn omhoog. Verbruik is dus vrij constant.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
Nu hou ik de boel bij op dag basis, omdat ik net begonnen ben en geen zin heb om een maand te wachten.

Maar weekbasis vind ik eigenlijk wel een mooie.

Ga jullie data eens als test materiaal door m'n excel sheet voeren.
ben benieuwd naar de uitkomsten

[ Voor 26% gewijzigd door liquid_ice op 14-09-2012 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
volgens mijn berekening gaan we met het studentenhuis dit verbruiken dit jaar:
Gas: 2030M3
Water: 115M3
Electra: 2190Kwh

Maar de berekeningen zijn gebaseerd op een meting van maar 3 dagen, dus de mogelijke afwijking is erg groot.

Wel heb ik al rekening gehouden met extra gasverbruik in de winter maanden.

@Webgnome:
Volgens mijn excel sheet kom jij uit op:
Gas: 3348M3
Water: 84M3
Electra: 2764Kwh
Denk je dat dit kan kloppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
Na een paar wasjes draaien vandaag is het verwachte stroom verbruik opgelopen naar 2555kWh ipv 2190 en de water verwachting is van 115 naar 118 gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
liquid_ice schreef op zondag 16 september 2012 @ 00:16:
Na een paar wasjes draaien vandaag is het verwachte stroom verbruik opgelopen naar 2555kWh ipv 2190 en de water verwachting is van 115 naar 118 gegaan.
Die verwachting is niet echt relevant omdat 1 dag niet representatief kan zijn voor een heel jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
Het is niet 1 dag, maar 4 dagen...

haha, alsof dat zoden aan de dijk zet...
Daarom dat 1 dag met een paar wasjes ook zo'n verschil maakt in de verwachtingen.

Qua gas heb ik wel rekening gehouden met het extra verbruik in de winter ten opzichte van de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Qua elektra ook? Vind je verwachting nogal weinig in een studentenhuis van 4...

[ Voor 3% gewijzigd door prein2 op 16-09-2012 20:21 . Reden: Typefout ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
Nee, de electra heb ik rechtlijnig doorgerekent.

Als ik het meerjarig gemiddelde van een paar bronnen onderzocht zag ik dat 1 week in januari +/- 5% van het jaar verbruik gas was, terwijl 1 week in hartje zomer maar 0,5 % van het jaar verbruik.

Dat is een flink verschil.

Van electra heb ik het niet goed onderzocht, maar als ik naar de gegevens van PcDealer en AntonBoonstra kijk, dan zit er tussen februari en juni maar een verschil van 30% (tegenover een factor 10 in gas verbuik tussen die periodes).

Daarbij zijn studenten in de zomer en met kerst nog wel eens 'naar huis'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-06 20:00
36 kuub :-( de afgelopen 2 maanden, we zijn wel met zijn 4-en waaronder 2 jonge kinderen, is toch 145 liter per persoon per dag.

[ Voor 17% gewijzigd door zeezuiper op 17-09-2012 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
vind ik vrij veel voor mijn gevoel.
als ik het met onze 4 studenten vergelijk die +/- 20 kuub in 2 maanden doen.

de planten in de tuin geholpen?
veel je auto gewassen?
of gaan de kids vaak in bad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
Wij doen minder dan 12m3 per maand (2v, 2k).

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:38
Wij zaten op 71m3 dit jaar. Met elke dag douchen, de vaatwasser en regelmatig wassen. Thuis met 2volwassen en 1kind.

194 liter per dag gemiddeld... Tja.. Wordt geen water versplit hier als in water laten lopen tijdens poetsen/wassen en zo. Warm water komt apart.. Dat zit meestal rond de 80 liter per dag.
Totaal 274 liter voor 3 personen.. Dus blijkbaar wel gemiddeld..

• Mr-Leo
  • Laatst online: 07-04 22:56
Ik heb na wat googelen bij de leverancier van mijn watermeter een s0 pulse unit gekocht welke ik zo op mijn watermeter kan klikken. Hij heeft een resolutie van 1 puls per liter. Leuk speelgoed :)

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img690/5184/wwwbrincknlimagesstorie.png

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:38
Staat hier ook op wensenlijstje.. Samen met iets voor op de warm water meter, de stroommeter en de stadsverwarmingsmeter.. Maar ja...

• liquid_ice
wat doet dat ding dan?

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:16

ericplan

5180 Wp PV

Een pulsje geven bij elke liter die je gebruikt. En die kan je dan weer koppelen aan een apparaatje wat een s0 pulsje kan lezen, zoals een Arduino of, in mijn geval een EMU S0-logger.

A'dam PVOutput

• liquid_ice
aha, relaxt :D

• Mr-Leo
  • Laatst online: 07-04 22:56
Precies! Wel extreem duur trouwens, kan ik bijna een heel jaar water van betalen. Maargoed een hobby mag wat kosten ;-)

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
ProudElm schreef op woensdag 19 september 2012 @ 07:50:
Wij zaten op 71m3 dit jaar. Met elke dag douchen, de vaatwasser en regelmatig wassen. Thuis met 2volwassen en 1kind.

194 liter per dag gemiddeld... Tja.. Wordt geen water versplit hier als in water laten lopen tijdens poetsen/wassen en zo. Warm water komt apart.. Dat zit meestal rond de 80 liter per dag.
337l tot nog toe deze maand gemiddeld per dag :(
Vorige maand 330l.
Helaas is de zon weg, dus de cv moet weer aan voor het tapwater :(

• Webgnome
ProudElm schreef op woensdag 19 september 2012 @ 07:50:

Meh.. we zitten hier met 2 personen gemiddeld op 255 liter/dag. Al wordt hier volgens mij niet veel water verspilt. Er wordt alleen 2x in de week flink gewassen (ook al gebruiken we het water van de droger weer in de wasmachine ).

Toch maar eens uitzoeken waar al dat water blijft. Ik verdenk de wc er namelijk van nogal veel water in keer er doorheen te gooien..

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 16:41

VROEM!

broembroem!

Wij zaten altijd rond de 130m3/jaar met 2 personen. Dit jaar voor het eerst een kleine erbij, dus het verbruik zal wel iets omhoog gaan. Hoeveel precies....moet nog blijken :)

Ik vind het zelf wat veel eigenlijk...denk dat met name lang douchen oorzaak is van het hoge verbruik. Wassen doe je weinig aan en de vaatwasser is juist zuiniger met water dan zelf doen. Tuin sproeien doen we haast nooit.

ieeeepppppp :P

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
134 hier met 2 volwassenen, 2 kids (3+6).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120284

PcDealer schreef op maandag 03 september 2012 @ 09:40:
Damn, wij zitten op maximaal 144m3 per jaar. Dat is nogal een verschil met anderen hier.
Kinderen gebruiken netjes de bespaarknop. Mijn vrouw verspilt zo'n 3,5m3per jaar aan het laten stromen van het water tijdens het tandenpoetsen. |:(
Waarom mensen dat doen heb ik nooit gesnapt. 8)7
VROEM! schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 07:32:
Wij zaten altijd rond de 130m3/jaar met 2 personen. Dit jaar voor het eerst een kleine erbij, dus het verbruik zal wel iets omhoog gaan. Hoeveel precies....moet nog blijken :)

Ik vind het zelf wat veel eigenlijk...denk dat met name lang douchen oorzaak is van het hoge verbruik. Wassen doe je weinig aan en de vaatwasser is juist zuiniger met water dan zelf doen. Tuin sproeien doen we haast nooit.
Vergeet de WC niet. Als je zo'n grote oude stortbak hebt (die _alles_ in 1x wegspoelt) van 16 Liter en je trekt per persoon (2 dan in dit geval) per dag vier keer door, dan heb je jaarlijks al 46,7 m^3

[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 120284 op 24-09-2012 03:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
VROEM! schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 07:32:
... en de vaatwasser is juist zuiniger met water dan zelf doen.
We hebben hier sinds kort een nieuwe vaatwasser, en ik vermoed dat ik het terug ga zien in het verbruik. De handleiding zegt: "spoel niets voor", want dat is verspilling van water/aardgas. Tot nog toe deed ik dat wel, omdat de oude vaatwasser het anders niet echt schoon maakte. Nu is voorspoelen inderdaad niet meer nodig, en voorspoelen kost aanzienlijk meer water dan de vaatwasser zelf verbruikt. Ook qua energie zal deze aanzienlijk zuiniger zijn (van "oud en onbekend" naar A-label).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Ik gooi -als de vaat erg vies/vet is- vaak een extra blokje in de vaatwasser. Een los tussen de vaat en een in het vakje in de deur. Bij normale vaat alleen 1 in de deur.

Werkt eigenlijk altijd. Ik heb per jaar een keer of 2-3 dat dit niet voldoende is en dan ben ik meestal te ranzig geweest om van tevoren ergens een lading mayonaise/jus uit te scheppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-05 05:54

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Ik gebruik vaatwasblokjes van de Lidl (best getest) en dan een half blokje per keer (doormidden breken in de verpakking op de rand van het aanrecht).

Dit is een besparing van 50% vaatwasblokjes, groot gedeelte van de pannen (zwaarst vervuild) gaan toch meestal met de hand aangezien de vaatwasser hiermee zo snel vol is.

Voorwassen gebeurt ook alleen bij zware vervuiling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
Ik meet elke morgen en vandaag is het de laatste dag van de maand.

MaandE G W
Januari 289,00kWh 130,35m3 11,41m3
Februari 313,00kWh 157,55m3 11,44m3
Maart 332,00kWh 67,94m3 11,66m3
April 267,00kWh 66,80m3 10,82m3
Mei 249,00kWh 20,25m3 12,62m3
Juni 236,00kWh 12,60m3 10,63m3
Juli 265,00kWh 9,75m3 11,45m3
Augustus 220,00kWh 3,90m3 10,21m3
September 219,00kWh 8,14m3 9,87m3
Oktober 251,00kWh 60,59m3 11,99m3

Verbruik oktober 2012:
W: 11,99m3

Verwachting 2012 op basis van deze maand:
W: 141m3

2012 YTD:
W: 112,11m3

Verwachting 2012 op basis van januari tot op heden:
W: 134m3

Verklaring hoger waterverbruik:
Door aanzetten cv voor tapwaterverwarming gaat er water verloren met bijmengen i.p.v. direct uit de zonneboilere en in de winter is lang douchen erg lekker :)

Eengezinstussenwoning (eind 2004), 2 woonlagen, 2/3 slaapkamers, woonkamer met open kuiken
Label A, Agpo Econpact hr-107 combiketel met zonneboiler (97 liter). Label B AEG condensdroger, nieuwe AEG wasmachine, A+++-10%.

Twee volwassenen, twee kinderen (3 en 6).

[ Voor 5% gewijzigd door PcDealer op 05-11-2012 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
11,95 kuub in de maand november. Heeft wel een dag minder dan oktober.
Helaas is douchen zo lekker als het koud is. Helaas blijven wij er dan ook langer onder staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
12,35 kuub in december
13,56 kuub in januari

Afrekening ontvangen.
Brabant Water N.V.EUR 127,35
Rijks- en Provinciale belastingenEUR 24,84
Waterschap de DommelEUR 171,18
BtwEUR 9,13

Oud kwartaalvoorschot EUR 74,00
Nieuw kwartaalvoorschot: EUR 73,00

Prijs per m3 in 2012: EUR 0,4289
Prijs per m3 in 2013: EUR 0,4402

Verbruikshistorie drinkwater2010/20112011/20122012/2013
Dagen/verbruik tussen meterstanden363 dagen/140m3363 dagen/139m3365 dagen/136m3
Gemiddeld verbruik per dag0,386m30,383m30,373m3

Ondanks meer berekende dagen, toch minder verbruikt :)
In augustus en vooral september is de besparing behaald omdat in augustus de cv uit stond, maar de zonneboiler aan en daarom water is bespaard door het uitblijven van bijmenging om een niet te hogetemperatuur te krijgen uit de kraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 501786

VROEM! schreef op maandag 24 september 2012 @ 09:18:
Ik gooi -als de vaat erg vies/vet is- vaak een extra blokje in de vaatwasser.
Te veel wasmiddel raakt je sproeiarm van verstopt. Ik heb - alleen wonend - een klein vaatwassertje, als ik blokjes gebruik dan verstopt na een paar weken het ding en komt er alleen vieze vaat uit. Half bakje poeder per keer gaat beter.

Water gebruik is iets van 25 m3 per jaar, Ongeveer vijf keer per week 2 minuten douchen met spaarkop, één a twee keer een wasmachine; tuin krijgt nooit extra en ik ben regelmatig een weekend niet thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:39
gebruik 8 kuub per maand met z'n 2e. soms iets minder.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Wij doen trouwens circa 160m3/jaar. De afgelopen 3 jaar altijd 160m3 +/- 5 m3 gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
Anoniem: 501786 schreef op maandag 18 februari 2013 @ 19:41:
[...]

Te veel wasmiddel raakt je sproeiarm van verstopt. Ik heb - alleen wonend - een klein vaatwassertje, als ik blokjes gebruik dan verstopt na een paar weken het ding en komt er alleen vieze vaat uit. Half bakje poeder per keer gaat beter.
Half blokje pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 356260

Zelf zit ik op 230 liter per dag, gemeten van 19-2-2012 tot 19-2-2013 (365 dagen genomen)
Gemiddelde afgelopen 3 maanden (19-11-2012 tot 19-2-2013 92 dagen) 207,7 liter per dag.
Afgelopen maand (19-1-2013 tot 19-2-2013 31 dagen) 189,4 liter per dag.

Waar vorig jaar nog een rekening binnenkwam met ~130m³ waterverbruik, kwam die dit jaar binnen met 81m³ (na correctie, ze kwamen eerst aan met 181m³). Doelstelling voor dit jaar is om er minimaal 10% af te halen, dus eindigen op 72m³, 197 liter per dag.

tweepersoons huishouden, handmatige afwas, oude wasmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Anoniem: 501786 schreef op maandag 18 februari 2013 @ 19:41:
[...]

Te veel wasmiddel raakt je sproeiarm van verstopt. -knip-
Hier nooit last van, maar misschien hebben wij ander water, verschillende blokjes, verschillende hoeveelheid water en een iets andere vaatwasser temperatuur.

Wij hebben sowieso eigenlijk altijd een volle machine en we wassen meestal niet op de eco stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20-06 16:57
De slimmemeter voor water is ook beschikbaar bij WML:

http://www.wml.nl/File.as...02-4b0e-9810-928e7c305eed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 501786

Het voordeel van blokjes in de vaatwas is dat je simpel dosseert, als ik dan blokjes doormidden moet snijden is dat voordeel totaal teniet gedaan. Poeder in een schenkverpakking werkt ook prima.

@VROEM!: Ik heb echt een kleintje (de vaatwasser in dit geval 8)7 ). Mijn punt is dat bij teveel zeep, dus regelmatig dubbelle hoeveelheid als nodig, de zaak verstopt raakt en dan blijft je vaat vies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Tja...kleine dingen zijn soms verrekte lastig schoon te houden :') Zo ook vaatwassers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-05 05:54

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Anoniem: 501786 schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 17:35:
[...]

Het voordeel van blokjes in de vaatwas is dat je simpel dosseert, als ik dan blokjes doormidden moet snijden is dat voordeel totaal teniet gedaan. Poeder in een schenkverpakking werkt ook prima.

@VROEM!: Ik heb echt een kleintje (de vaatwasser in dit geval 8)7 ). Mijn punt is dat bij teveel zeep, dus regelmatig dubbelle hoeveelheid als nodig, de zaak verstopt raakt en dan blijft je vaat vies.
Hier gaan alle vaatwasblokjes doormidden, scheelt de helft!
Heb sindsdien eigenlijk nog geen vuile vaat eruit gehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Stand watermeter 19-feb-2012: 6,59 m3
Stand watermeter 19-feb-2013: 19,17 m3
Jaarverbruik: 12,59 m3
Dagverbruik: 34,5 liter
Een-persoons huishouden mét tuin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

antonboonstra schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 19:45:
Dagverbruik: 34,5 liter
Een-persoons huishouden mét tuin
Wow !
Hemelwater, waterzuivering, of tap je af bij de buren ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Anoniem: 356260 schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 20:45:
[...]
Wow !
Hemelwater, waterzuivering, of tap je af bij de buren ? :)
Ik heb afgelopen jaar een beetje regenwater gebruikt voor het toilet, maar dat zal maximaal een kuub zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

@Anton, Wow! (wederom), ik wou dat ik zo laag uitkwam :)

Zelf ben ik druk bezig met het verbruik van vrijwel alles te minderen, en ben het ermee eens dat het verspilling is om drinkwater te gebruiken om het toilet door te spoelen. Nu is er wel een minpunt, en dat is dat ik op de derde etage woon met een klein balkon welke gereserveerd is door de mussen (jaja, beschut en wel, krijgen dagelijks eten... 't is een beschermde soort), en als ik daar de hemelwaterafvoer zou gebruiken moet er een leiding door de keuken, badkamer en meterkast, wat ik niet echt zie zitten.
Ik dacht er dus aan om douchewater op te vangen, met een buffer van ~200L, en dat dan naar het toilet te pompen (dan hoeft het water enkel door de meterkast). Hier zitten natuurlijk weer een aantal haken en ogen aan, er wordt sowieso elektriciteit verbruikt, het water moet ik opvangen in een bak, en dan in de stortbak krijgen.

Omdat dit een huurwoning is kan ik niet zomaar de boel openbreken, dus het moet iets zijn wat demontabel en schadevrij aan de huidige omgeving is. Zelf dacht ik er dus aan om de vloer in de badkamer te verhogen, dan het gebruikte water op te vangen en via een omweg richting een bak in de meterkast te pompen die boven het niveau van de stortbak is, vervolgens een WTW toepassen onder de verhoging. Dan zou ik gewoon een slang vanaf de waterbak naar het toilet kunnen maken, en dan finetunen van de hoeveelheid water die in de bak komt.

Nu is mijn vraag; zou dit werken ? Is dit toegestaan qua veiligheid ? Mag je de 'vloer' in de badkamer hoger hebben als in de rest van de verdieping ?
Ik kan er maar geen antwoorden op vinden, sowieso vind ik nergens iets nuttigs over een grijswatersysteem, alleen een thesis en bedrijven die deze term gebruiken voor hemelwater.
Pagina: 1